verschillen van steden (evt persoonlijke ervaringen)

JenJ

New Member
Wie kan mij iets meer vertellen over de verschillen tussen devgrote steden, dus Perth en Adelaide/Melbourne/Sidney.
Hoe is het verschil in mensen, klimaat, huisprijzen, werkgelegenheid. Ben al flink aan het opzoeken en rondkijken maar best lastig om dat allemaalop een rij te zetten. Misschien junnen jullie me meer vertellen?

Last edited:
Poeh....

Mensen, heb ik wellicht niet genoeg ervaring mee om daar iets over te roepen.
Klimaat, zie http://www.bom.gov.au/climate/data/index.shtml?bookmark=200 Kun je elke plek in OZ zien over het hele jaar heen
Huisprijzen, zie bijv. realestate.com.au
Werkgelegenheid, zij bijv. seek.com.au voor vacatures in dat gebeid. Let wel op. Vaak zie je ze 'dubbel' staan. Soms zijn ze zelfs gewoon fake (van recruiters)

En even terzijde, je verdeling Oost/West is een beetje krom. Adelaide, Melbourne en Sydney zijn niet 'Oost'. Elke stad die je Oost noemt is totaal anders dan de andere, ze liggen ook verder uit elkaar dan Amsterdam, Parijs en Barcelona...

Dat snap ik. Hoopte over elke stad een stukje ervaring te horen zodat ik ze beter tegenover elkaar kan zetten. De links die je noemt heb ik al meerdere keren bezocht maar is toch anders als een persoonlijke ervaring van iemand..
Ik zal de titel aanpassen.

Het is lastig om beslissingen te maken op basis wat anderen zeggen/ schrijven lijkt me. Ik ben in alle steden geweest tijdens mijn reis door Australie en heb veel mensen ontmoet en iedereen heeft weer een andere voorkeur.
Ik had totaal niet verwacht dat Perth, toch redelijk geisoleerd aan de westkust, mijn voorkeur zou worden. En ja de huizenprijzen zijn daar hoog, werk is er wel, maar er zijn gebieden waar ik waarschijnlijk sneller werk zou vinden. Ik denk dat het, naast dat het natuurlijk (financieel) haalbaar moet zijn je je vooral thuis moet voelen ergens.
Je kan werk hebben, een huis en je vervolgens nog niet thuis voelen op een plek.
Perth is vrij prijzig, maar blijft (op dit moment) mijn nummer 1 keus en dan vooral op gevoel, het voelde goed toen ik er was. Ook trekt het klimaat van de omgeving van Perth me aan. Ook dat is natuurlijk voor iedereen anders.

Het gevoel voor een stad omgeving is echt heel persoonlijk.
Sydney; Mwaoh..
Melbourne; Mwaoh..
Adelaide: Yep
Perth: Yep
Canberra: Yep

Bij die laatste hebben niet veel mensen een goed gevoel. Wij wel. Dat geeft maar aan hoe het heen en weer kan gaan. Ik snap dat je op zoek bent naar persoonlijke ervaringen van mensen in verschillende regio's. Maar ik zou je willen wijzen op de LaStaVaza's van de diverse mensen/steden. Daar staat de info die jij zoekt vaak gewoon in.

Vragen mag natuurlijk, maar een beetje (zelf) zoeken levert vaak al heel wat op :)

(ook op Poms in Oz zie je veel reccie reports e.d., kijk daar ook eens)

Mijn lijstje zou dan weer zijn:

Sydney: ja, ik hield er wel van. Klimaat mag wat mij betreft iets warmer en het mag allemaal wat minder kosten...
Melbourne: Mwoah, wel weer veel cultuur...
Adelaide: misschien...
Canberra: mwoah, weekendje is er best lekker, maar wonen hoeft van mij inderdaad niet.
Perth: ja!!! Enige nadeel is dat het ook een dure plek is.
Daarnaast heb je ook nog minder stedelijke gebieden, het noorden etc. Al met al een groot land met vele mogelijkheden.

Die vele mogelijkheden maakt t juist zo lastig ;). Maar dankjullie voor jullie ervaring. Ik zoek zeker verder...

Ook namens mij bedankt Mountains! Leuke blog. Wij gaan waarschijnlijk dit jaar naar Brisbane verhuizen en het altijd leuk om informatie te lezen over een nieuwe stad.

Zo moeilijk om te zeggen inderdaad!
Ik heb precies hetzelfde als Catkin.. Noooooit gedacht dat ik in Perth zou willen gaan wonen, maar op een of andere manier heeft het toch mijn hart verovert. Hier voel ik me thuis. Verder kan ik het ook niet onderbouwen :p

Oh naja een voordeel van Perth is wel dat het het dichtste bij Nederland ligt (dus goedkoopste en kortste vliegen) en dat het dicht bij Azie ligt, waardoor je goedkoop in Azie op vakantie kan.
Iemand die aan de Oostkust woont vertelde mij een tijdje terug dat ze in hun 3 jaar in Australië wel op vakantie zijn geweest, maar toch niet echt dat vakantie gevoel gehad hebben. Aan de Oostkust ga je toch sneller ergens in de omgeving weg, waarbij je natuurlijk nog hetzelfde geld, dezelfde taal, dezelfde cultuur en dezelfde winkels hebt. Dit geeft wat minder een vakantie gevoel voor de meeste mensen. Uiteraard kun je wel naar Nieuw Zeeland als je aan de Oostkust woont, maar dit was hun ervaring.

Iemand die aan de Oostkust woont vertelde mij een tijdje terug dat ze in hun 3 jaar in Australië wel op vakantie zijn geweest, maar toch niet echt dat vakantie gevoel gehad hebben. Aan de Oostkust ga je toch sneller ergens in de omgeving weg, waarbij je natuurlijk nog hetzelfde geld, dezelfde taal, dezelfde cultuur en dezelfde winkels hebt. Dit geeft wat minder een vakantie gevoel voor de meeste mensen. Uiteraard kun je wel naar Nieuw Zeeland als je aan de Oostkust woont, maar dit was hun ervaring.

Haha ik heb dat juist omgekeerd. Ik ben nog lang niet klaar met vakantie-in-eigen-land, er is nog zoveel wat ik wil zien! Misschien zijn het wel dezelfde winkels en taal, maar het is prachtige verrassende natuur en daar heb ik nog lang niet genoeg van gezien. Wij zagen Perth ook wel zitten, maar zijn (onder andere) niet naar de westkust gegaan omdat je dan overal zo ver vanaf zit. Nu zitten we ook niet heel dichtbij, maar er zijn met een auto of camper een heleboel plekken bereikbaar binnen 1 of 2 dagen. Vanuit Perth moet je eigenlijk altijd vliegen als je ergens anders heen wilt als WA.

Back