Vertaling voor HBO en WO???

Hannelore

New Member
Hallo,
ik ben zelf mijn cv aan het vertalen.
Weet iemand hoe je HBO en WO (drs. titel) kunt vertalen?

Ik heb HBO Personnel and Labour en WO Bedrijfswetenschappen wat zich het best laat vertalen door Business Administration. Maar het is geen MBA. Terwijl volgens het nieuwe studiesysteem is mijn opleiding wel op masters (en niet bachelors niveau). Begripsverwarring ligt dus op de loer...  :roll:

Alvast bedankt aan eenieder die mij kan helpen!  :up:
Hannelore
 
wo is a master degree, HBO weet ik niet.

ter info, voor je diploma en andere officiele documenten moet je het wel door een beeerdert vertaler laten vertalen.

Gr

Citavm
 
Je zult je diploma's ook door NOOSR officieel moeten laten beoordelen. De meeste HBO's (en in sommige gevallen WO) staat hier gelijk aan bachelor. Masters is een post graduate opleiding en kun je pas volgen als je bachelor bent. De nederlandse drs. is volgens mij niet hetzelfde als masters.
 
[quote author=Paul link=topic=1004.msg7741#msg7741 date=1106555180]
Je zult je diploma's ook door NOOSR officieel moeten laten beoordelen. De meeste HBO's (en in sommige gevallen WO) staat hier gelijk aan bachelor. Masters is een post graduate opleiding en kun je pas volgen als je bachelor bent. De nederlandse drs. is volgens mij niet hetzelfde als masters.

[/quote]

Als je afgestudeerd bent op Romaanse Taalkunde zoals ik, heb je een master of art.

Gr

Citavm
 
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga mijn cv ook door een beeidigd vertaler laten vertalen maar wilde zelf ook een goede poging doen. Engels oefenen!
Hannelore
 
Hoi Hannelore,

Ik weet niet hoe dat precies zit met het laten beoordelen van je diploma's door NOOSR, maar 1 ding kan ik je wel vertellen dat opleidingen dat laatste 2 jaar anders worden beoordeeld. Zo zijn er diverse HBO opleidingen die wel als  een volwaardige Bachelor opleiding gewaardeerd worden, meestal zijn dit de technische opleidingen, bèta-opleidingen zoals b.v. HTS en HLO.
Anderen zoals b.v. PABO wordt in Nederland niet als Bachelor erkend, maar wel vaak zo genoemd. Indien je met zo'n niet officieel erkende bachelor opleiding aan een universiteit gaat studeren moet je vaak nog een half jaar of een jaar een aantal vakken volgen voordat je het WO erkende bachelor certificaat in handen hebt.
(Het is vrij makkelijk na te gaan of je voor je HBO opleiding de term BSc mag gebruiken.....indien de opleiding in het Nederlands al zo'n title kende als b.v. ing. dat kan het wel anders niet).

Een tweede is dat sinds in Nederland het BaMa stelsel bestaat je bij het behalen van je WO opleiding zowel een drs. al een MSc titel mag voeren.

succes, Chantal
 
Back
Top