Vervalt je WHV als je de-facto aanvraag niet word goedgekeurd?

Joske

New Member
hallo

ik ben in Australië met een 1ste WHV en mijn vriend en ik zouden graag binnen een maand een de-facto visum willen aanvragen.  Ik heb 3 maanden seasonal work gedaan waardoor ik 2 jaar in Australië kan blijven.  Mijn vriend en ik zijn al langer samen dan een jaar, maar wonen pas binnen een maand, één jaar samen.  We zijn wel gedurende dat jaar 4 maanden op reis geweest om seasonal work te doen en zo een 2de WHV te bemachtigen.  Mijn vriend en ik hebben die reis wel samen ondernomen.  Gedurende die 4 maanden hebben we samen 'gewoond' in onze campervan.  Zou immigratie daar een probleem van maken?  We zijn altijd bij elkaar geweest dat jaar en we kunnen aantonen met foto's, brieven en documenten dat we 6 maanden in een 'huis' hebben gewoond en 4 maanden in een 'campervan'.
Daarbuiten stel ik mij ook de vraag of je huidig visum vervalt als je aanvraag niet succesvol zou zijn.  Mijn huidig visum is geldig tot volgend jaar, maar we zouden binnen een maand onze de-facto visum willen aanvragen omdat ik mijn huidige job zou willen behouden in Australië.  Nu mag ik maar 6 maanden werken bij dezelfde werkgever.  Kunnen ze je huidig visum afnemen als je aanvraag niet word goedgekeurd?  Moet je dan meteen terug naar je eigen land, ondanks je visum?  Want mijn 2de WHV wil ik wel niet verliezen.  :?
Weet hier iemand raad mee?

Uhmm geen idee hoe het daarmee zit. Het zou niet mogen lijkt mij..
Een andere optie qua werk (hangt ook van het bedrijf af) is je desnoods je 2e 6 maanden op de loonlijst van een ander bedrijf te zetten (zuster bedrijf oid) terwijl je wel nog op dezelfde plaats werkt. Dit is een legale manier om het probleem te omzeilen.
SUcces!

al zou het misgaan dan kunnen ze je volgens mij sowieso niet je 2e whv weigeren. Die krijg je op basis van het seasonal work dat je hebt gedaan.

over je de-facto visum heb ik geen idee. Misschien is bij een bureau of de ambassade navragen?

[quote author=Alie Bosma link=topic=9894.msg135229#msg135229 date=1237989021]
Uhmm geen idee hoe het daarmee zit. Het zou niet mogen lijkt mij..
Een andere optie qua werk (hangt ook van het bedrijf af) is je desnoods je 2e 6 maanden op de loonlijst van een ander bedrijf te zetten (zuster bedrijf oid) terwijl je wel nog op dezelfde plaats werkt. Dit is een legale manier om het probleem te omzeilen.
SUcces!
[/quote]

Het bedrijf waar ik werk heeft nog een bureau in Melbourne, maar het is en blijft wel dezelfde firma, alleen de plaats verandert.  Op mijn contract staat ook dat ze mij niet kunnen sponsoren omdat ze geen sponsorship plaatsen meer hebben.  Ik weet dus ook niet of ze mij op de loonlijst van een ander bedrijf kunnen zetten.  Maar stel dat het zou kunnen, dat wil toch niet zeggen dat ik naar Melbourne moet verhuizen hoop ik.  :?

Nee, dat zeker niet. Maar vraag gewoon 's na bij het bedrijf of ze je evt. ergens anders op de loonlijst kunnen zetten (terwijl je wel gewoon bij hun op jezelfde stekkie blijft werken). Ik heb meer mensen gehoord die het op die manier zo gespeeld hebben. Maar ja..  het moet wel een optie binnen het bedrijf zijn..  En kijk ook eens naar de specifieke 6 maanden eisen.. hoe zit het met hetzelfde bedrijf, andere plaats.. of met bijv. 2 weken 'onbetaald verlof' (dus gewoon uit dienst gaan voor 2 weken ofzo) en dan weer indienst.. (of je 6 maanden dan weer opnieuw beginnen)

wat ik van die 6 maanden weet is dat het een totaal is, dus  6 maanden achter mekaar of 3 keer 2 maanden met tijd ertussen. Is allemaal hetzelfde.

Wel mag je op je 2e whv opnieuw 6 maanden voor dat zelfde bedrijf werken. Mss dus toch een 2e whv aanvragen??

momenteel zit ik nog in mijn 1ste WHV, maar ik heb mijn 2de WHV al op zak.  Dus in principe kan ik 2 maanden werken op dezelfde plaats  met mijn 1ste WHV en vanaf dan gaat mijn 2de WHV van start.  Wil dat dan zeggen dat ik na die 2 maanden, nog eens 6 maanden mag werken op dezelfe plaats, maar dan onder mijn 2de WHV?

zoals ik het op immi.gov.au begrijp wel. Als je aan je 2e whv begint, begin je gewoon weer van voor af aan. Dit staat er:

If you hold a second Working Holiday visa, you may return to work for a further 6 months for an employer with whom you worked on your first Working Holiday visa.

Dat zou dus mooi uitkomen voor je. Kan je gewoon nog een poos blijven.

Bovendien is altijd je laatst afgegeven visum hetgene dat geldend is. DWZ dat mocht je spouse afgewezen worden, je 2e WHV gewoon geldig blijft

Back