verzekeren

P

pascalle

Hallo

Ik heb een prospective marriage visa en vraag e af welke verzekering ik het beste kan afsluiten?

Pascalle

hoi pascalle,

wat bedoel je precies? welk soort verzekering zoek je?
als houder van een visum ben je vanaf de dag van je aankomst in oz verzekerd voor ziektekosten via medicare - ik weet niet of je dit bedoelt?

gr. tanja

@titatanja:
Niet als je een tijdelijk visum hebt. Ik weet dat als je bijvoorbeeld een SIR visum hebt, je niet verzekerd bent via Medicare.

@ pascalle:
Het ligt er een beetje aan hoe goed je verzekerd wilt zijn. Ik denk dat je even moet kijken of er mogelijkheden zijn om bijgeschreven te worden op de verzekering van je partner. Anders zul je zelf een verzekering moeten regelen met een verzekeringsmaatschappij. Ik weet wel dat dit een behoorlijke duit kost, ik heb namelijk zelf ook al een beetje rondgekeken. Ik ben benieuwd hoe jij je verzekering gaat regelen. Zou je ons op de hoogte willen houden?

[quote author=Lost link=topic=826.msg6452#msg6452 date=1103460472]
@titatanja:
Niet als je een tijdelijk visum hebt. Ik weet dat als je bijvoorbeeld een SIR visum hebt, je niet verzekerd bent via Medicare.
[/quote]

Hhmm, volgens mij geldt dit wel voor prospective spouse en de daaropvolgende temporary spouse visums?! Voor zover ik weet kan ik 10 dagen na aankomst in Aus., mijn medicare pas aanvragen...
Of vergis ik me nou?!

Mmm... zou best kunnen. Ik weet i.i.g. wel dat als je op een SIR visum naar Australië gaat, je niet verzekerd bent via Medicare. Wellicht dat dit alleen is voor tijdelijke skilled independant visa?

Dit vind ik op een van de forms op www.hic.gov.au

Persons who have applied for a permanent resident visa
(except for a parent visa) may be eligible for cover under
the Medicare and PBS programs if they have a visa
authorising their stay in Australia and:

• they have permission to work in Australia, or
• their parent, spouse or child is an Australian citizen or
holds an Australian permanent resident visa.

Medicare uses information from the Department of
Immigration and Multicultural and Indigenous Affairs to
determine the eligibility of migrants and conditional visa
holders seeking access to the Medicare and PBS
programs.

Als je 'eligible' bent voor Medicare (zie vorige post) dan ben je dat vanaf het moment van aankomst. Omdat het een paar dagen duurt voordat DIMIA de gegevens heeft doorgestuurd moet je een aantal dagen wachten voordat je naar een Medicare kantoor kunt gaan. Als je in deze periode toch medische hulp nodig hebt kun je ook een tijdelijk Medicare nummer krijgen. En ze laten je echt niet op straat doodbloeden omdat je nog geen Medicare nummer hebt  :-o

Back