Verzekering; reis of andere?

Tanya

New Member
Ik ga (hopelijk) na de zomer weer richting Oz met m'n tweede WHV. Nu zat ik na te denken over verzekeringen. Voor mijn eerste jaar backpacken heb ik een globetrotter verzekering afgesloten, zo'n reisverzekering die ook werken dekt. Die was in principe heel uitgebreid. Daarnaast heb ik ook gewoon mijn zorgverzekering in Nederland aangehouden (want dat moet). Nu is het plan echter om voor een langere tijd weg te gaan; eerst een jaar WHV, dan proberen een sponsorship of traineeship te krijgen of anders studeren; ik wil eigenlijk gewoon emigreren, maar ben me bewust van de (visa) beperkingen dus als dat allemaal niet lukt ga ik het met een working holiday in Canada proberen. Anyhow: ik verlaat Nederland dus in ieder geval voor meer dan een jaar, dus ik denk dat ik me kan/moet uitschrijven in Nederland. Dan kan ik dus ook mijn zorgverzekering opzeggen hier (toch?) Maar is dat verstandig? Kan ik een Australische zorgverzekering afsluiten als ik geen resident ben? Of is een globetrotter verzekering genoeg? Uiteraard heb ik ook Medicare, dus ik kan in ieder geval naar de dokter, maar ik ben graag volledig verzekerd, mocht er iets ernstigs gebeuren. Waar moet ik me verzekeren?
 
http://www.rijksoverheid.nl/onderwe...de-gba-laten-inschrijven-en-uitschrijven.html

U moet zich uitschrijven als u verwacht dat u binnen een periode van 12 maanden minstens 8 maanden in het buitenland verblijft. Deze periode hoeft niet aaneengesloten te zijn. Ook als u uw huis in Nederland aanhoudt, moet u zich uitschrijven als u voor langere tijd in het buitenland verblijft. U kunt zich vanaf 5 dagen voor uw vertrek uitschrijven bij de gemeente waar u op dat moment woont. U kunt dit persoonlijk of schriftelijk doen. U ontvangt een bewijs van uitschrijving. Dit bewijs kunt u gebruiken bij het opzeggen van abonnementen of voor uw inschrijving in het buitenland.



En volgens mij op het moment dat je je uitschrijft in NL wordt automatisch je zorgverzekering stopgezet. Medicare via dat 'reciprocal' systeem geldt alleen als je op dat moment ook verzekerd bent.
Volgens mij zijn er verschillende maatschappijen die ook tijdelijke zorgverzekeringen aanbieden, ik heb zelf geen tijdelijke verzekering gehad, dus daar weet ik niet zoveel van :)
 
Wij hebben bij Bupa een verzekering afgesloten, omdat je inderdaad (officieel) uit moet schrijven in Nederland. Maar als ik jou was zou ik daar even mee wachten, aangezien je plannen nog niet helemaal duidelijk zijn. Mocht je dan voor een sponsorship kunnen gaan of iets dergelijks, is het namelijk heel lastig om bepaalde vereiste documenten in Nederland te regelen. Wij hebben dat onder andere ondervonden met het trouwen, Max werd bestempeld als Nederlander in het buitenland en dan moet je weer een hele rits documenten aanleveren, omdat ze je in Nederland niet meer kennen.....Appostile stempel, ambassade, in die trant moet je dan denken.
Kun je geen studie gaan doen in Nederland, om zo kans te maken op een visum? Of hier studeren, maar schijnt nogal prijzig te zijn. Zo'n uitgebreide reisverzekering is wel handig voor je WHV natuurlijk. Ik weet denk eerlijk gezegd niet dat je hier een andere verzekering af kunt sluiten, maar kijk eens bij Bupa op de site. Bij WHV gaan ze er altijd vanuit dat je verzekerd bent vanuit Nederland + Medicare. Succes!
 
Hi Tanya

Mocht er wat gebeuren onderweg met jouw of thuisblijvende (bijv ouders) ga je dan terug naar Nederland?
Als het antwoord ja is dan zou ik zeker een reisverzekering afsluiten.

Cheers
Sidonia
 
Bedankt voor jullie antwoorden. Dat het moeilijk is documenten te verkrijgen als je uitgeschreven staat, daar had ik niet echt aan gedacht. Ik weet niet zeker of je je per se in de gemeente moet uitschrijven om je zorgverzekering stop te kunnen zetten, anders zie ik daar verder ook helemaal geen voordelen aan (en dat het moet, tsja... :p).

Ik heb Bupa even bekeken, die zag ik al eerder voorbij komen op het forum. Wel duur zeg! 192 euro per maand berekende die net even snel voor mij. En als je die neemt, krijg ik (neem ik aan) ook geen zorgtoeslag meer. Misschien is het toch het voordeligst om een goedkope NL zorgverzekering aan te houden en dan weer een uitgebreide reisverzekering erbij nemen (met geneeskundige hulp). Dan ben ik toch nog volledig gedekt denk ik. Veel zorgverzekeringen bieden ook wereldwijde dekking voor spoedgevallen, dus dan zit ik lijkt me altijd goed.
 
Max werd bestempeld als Nederlander in het buitenland en dan moet je weer een hele rits documenten aanleveren, omdat ze je in Nederland niet meer kennen.....Appostile stempel, ambassade, in die trant moet je dan denken
Apostillestempel heeft niets te maken met wel of niet ingeschreven staan, dat is puur het formaliseren van documenten voor gebruik in het buitenland. Ik was al 2 jaar uitgeschreven en woonachtig in de VS toen ik het Oz visum ging doen en nog langer uitgeschreven en woonachtig in Oz toen ik in Z- Amerika ging trouwen, maar die papieren waren niet zo moeilijk om te regelen (het helpt wel om familie in NL te hebben om het voor je te regelen).
 
Ik ben er nog niet helemaal uit. Zoals ik eerder schreef, leek het mij een goede optie om mijn zorgverzekering hier aan te houden en weer een globetrotter verzekering erbij te nemen voor de volledige dekking. Maar ik zit er toch mee dat je je 'eigenlijk' wel moet uitschrijven. Het zit er dik in dat ik meer dan een jaar wegblijf, en ik wil ook weer geen gezeik met de overheid dat ik straks een waanzinnige boete krijg voor onterecht zorgtoeslag ontvangen. Dan wordt het dus een zorgverzekering afsluiten in Oz, maar ik heb geen idee hoe dat eigenlijk zit, of dat überhaupt kan als niet-resident, en hoe hoog die kosten ongeveer zijn. Iemand hier ervaring mee?
 
Is het niet verstandig misschien om die zorgtoeslag stop te zetten? Dan ben je daar vanaf en krijg je later ook geen naheffingen meer.
En dan de gewone globetrotter verzekering afsluiten, dat is toch voldoende?
 
Ik heb nog even dichter naar de Globetrotter verzekering gekeken en daar kan ik me inderdaad ook volledig verzekeren voor medische dekking. Dat ga ik inderdaad dus maar gewoon doen. Kwam er ook achter dat je mogelijk geen recht hebt op de Australische Medicare als je geen zorgverzekering meer hebt in Nederland. Jammer.
 
Voor het stopzetten van je basis zorgverzekering in Nederland vroegen onze verzekeraars om een bewijs van uitschrijving bij de gemeente. Wij hebben ons tijdelijk bij OOM verzekerd tot we hier Medicare hadden. En laten nog wat aanvullingen bij OOM lopen, zoals tandartsverzekering, totdat we hier in een of ander health fund zitten.
 
Je kunt dus wel gewoon medicare aanvragen als je én geen Aus resident bent én niet meer in Nederland ingeschreven staat?
 
Dat schijnt te variëren Tanja, wij op een 457 hebben in ons geval geen recht op Medicare, het verschilt per geval.
 
Back
Top