Verzekeringen rondom de emigratiedatum

Ingriddv

Member
Op het moment dat je emigreert vervallen je verzekeringen (o.a. ziektekosten-, doorlopende reis- en aansprakelijkheidsverzekering) in Nederland. Nu ben ik benieuwd hoe anderen dit geregeld hebben, want ik wil natuurlijk niet onverzekerd rondlopen. Hebben jullie je verzekeringen al in Australië afgesloten voordat je vertrok? Ik had zelf namelijk het idee om mijn emigratiedatum pas in te laten gaan als ik al enkele weken in Australië ben, zodat ik daar tijd heb om alles te regelen, maar nu begreep ik dat je je emigratie maar maximaal 5 dagen van te voren door kunt geven in Nederland. Ik ben benieuwd of jullie nog handige tips hebben!
 
wij hebben daar ook naar zitten kijken, dus ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Ik denk dat we ons zelf idd met vertraging (5 dagen) uit laten schrijven bij de gemeente. Dan lopen de verzekeringen ook nog een paar dagen door, zodat we in elk geval niet onverzekerd in het vliegtuig zitten. Zodra je in Australie landt kun je je aanmelden bij Medicare, dacht ik, dus je hebt in elk geval bijna meteen een basis medische verzekering.
Verder weten we het ook nog niet... sommige verzekeringen kun je wel wat later regelen denk ik, zoals een aanvullende medische vezekering. En een reisverzekering is pas nodig als je gaat reizen? Maar bv een WA verzekering? Daar wil je niet te lang mee wachten.

Ik had iets gehoord over OOMS (?) maar is dat niet meer iets voor een tijdelijke verzekering? Als je bv maar een half jaar uit Nederland bent?
 
Je hebt idd een overbrugging nodig. Wij hebben gebruik gemaakt van ooms verzekeringen, die speciaal cateren voor vertrekkende emigranten ( mss ook wel terugkerende migranten maar daar ben ik - nog- niet achter). Verzekeringen zoals je ziektekosten, reisverz. ed kunnen nl heel lastig doen, want een van de specifieke voorwaarden is dat je onwoner va NL bent. Je fictieve uitschrijfdatum, na je daadwerkelijke vertrekdatum, zal dit niet op te lossen. Bij Ooms kon ik toen voor enn bepaalde tijd doen met de mogelijkheid de einddatum 1 of 2x te verlengen. De kosten waren vergelijkbaar met de verzekeringen die we al hadden, dus het maakte niets uit. Sterker nog, het gaf een veiliger gevoel om "zeker" helemaal gedekt te zijn. Heb toen ook veel info daarover op dit fotum gevpnden, dus er zullen wel toepassende strengetjes bestaan hier.
Succes met de moves!
Patries (central Coast NSW)
 
Je hebt idd een overbrugging nodig. Wij hebben gebruik gemaakt van ooms verzekeringen, die speciaal cateren voor vertrekkende emigranten ( mss ook wel terugkerende migranten maar daar ben ik - nog- niet achter). Verzekeringen zoals je ziektekosten, reisverz. ed kunnen nl heel lastig doen, want een van de specifieke voorwaarden is dat je onwoner va NL bent. Je fictieve uitschrijfdatum, na je daadwerkelijke vertrekdatum, zal dit niet op te lossen. Bij Ooms kon ik toen voor enn bepaalde tijd doen met de mogelijkheid de einddatum 1 of 2x te verlengen. De kosten waren vergelijkbaar met de verzekeringen die we al hadden, dus het maakte niets uit. Sterker nog, het gaf een veiliger gevoel om "zeker" helemaal gedekt te zijn. Heb toen ook veel info daarover op dit fotum gevpnden, dus er zullen wel toepassende strengetjes bestaan hier.
Succes met de moves!
Patries (central Coast NSW)

Dank je voor de tip!
 
wij hebben daar ook naar zitten kijken, dus ik ben benieuwd naar de antwoorden.
Ik denk dat we ons zelf idd met vertraging (5 dagen) uit laten schrijven bij de gemeente. Dan lopen de verzekeringen ook nog een paar dagen door, zodat we in elk geval niet onverzekerd in het vliegtuig zitten. Zodra je in Australie landt kun je je aanmelden bij Medicare, dacht ik, dus je hebt in elk geval bijna meteen een basis medische verzekering.
Verder weten we het ook nog niet... sommige verzekeringen kun je wel wat later regelen denk ik, zoals een aanvullende medische vezekering. En een reisverzekering is pas nodig als je gaat reizen? Maar bv een WA verzekering? Daar wil je niet te lang mee wachten.

Ik had iets gehoord over OOMS (?) maar is dat niet meer iets voor een tijdelijke verzekering? Als je bv maar een half jaar uit Nederland bent?

Ik ben eigenlijk benieuwd, nu jullie vertrek zo dichtbij komt, hoe jullie het uiteindelijk hebben geregeld met de verzekeringen, zoals bv een reisverzekering?
Normaal gesproken claim je kosten bij een reisverzekering, die vervolgens weer claimt bij je zorgverzekeraar. Die je in principe niet meer hebt, omdat je uitgeschreven bent.

Da's een lastige.
We zijn heel benieuwd hoe jullie (en evt. anderen) dit hebben aangepakt.

Thanks!
 
Ook wij waren tijdelijk verzekerd bij OOM, je kunt zelf kiezen hoelang en voor wat. Geeft je de tijd om rustig hier alles uit te zoeken en dan hier te verzekeren. Ik heb trouwens nog steeds geen aanvullende ziektekosten verzekering, ben van werkgever veranderd en kan nu weer bij een andere verzekeraar korting krijgen en ben nog niet helemaal eruit wat we nodig hebben. Wel hebben we de brief al binnen om ons aan de deadline te herinneren( binnen 1 jaar na arriveren afsluiten ivm kosten) om een aanvullende verzekering te nemen.

groetjes, Mien
 
Wij hebben ook tijdelijke verzekeringen van een paar maanden afgesloten bij oom: reis-, aansprakelijjheids- en ziektekostenverzekering. we hebben begrepen dat we die ook eerder weer kunnen opzegge, als we sneller een nieuwe verzekerng af willen sluiten, of verlengen als he wat lanher duurt. Die flexibiliteit is wel handig.

Sorry voor de typefouten, iPad...
 
iemand een idee hoe het zit in Belgie? Ooms kennen we hier nl. niet. Iemand ervaring mee?
 
Wij hebben ook tijdelijke verzekeringen van een paar maanden afgesloten bij oom: reis-, aansprakelijjheids- en ziektekostenverzekering. we hebben begrepen dat we die ook eerder weer kunnen opzegge, als we sneller een nieuwe verzekerng af willen sluiten, of verlengen als he wat lanher duurt. Die flexibiliteit is wel handig.

Sorry voor de typefouten, iPad...

Typen op de Ipad is inderdaad niet altijd even handig. Dat mislukt regelmatig, maar daar kijken we hier wel doorheen.

Weer een stukje huiswerk te doen. Je kan maar voorbereid zijn hè, nu het laatste verlossende woord (hopelijk) heel dichtbij is.
Morgen een cursus verzekeringen op kantoor. Misschien in een onbewaakt ogenblik een zachtjes vragen of ze ook een soort van emigranten-reisverzekering hebben.
We'll see.

Succes de komende tijd!:)
 
Hoi Allemaal, even een vraagje...Wij zijn gisteren aangekomen in Aus en hebben ook onze verzekeringen onder gebracht bij OOM. Moeten we ons nu hier ook nog melden bij Medicare?? Weet het niet zeker, want wij hebben een sponsorship visa voor 3 years en hebben daarom onze (ziektekosten) verzekering via OOM lopen. Thanks!
 
Wat wij ook als tip hebben gekregen van een migrant is ingeschreven blijven staan op een Nederlands adres en iemand in Nederland machtigen om je zaken waar te nemen. (Bij de notaris)
Die persoon kan je dan bij de gemeente uitschrijven als je alles in OZ geregeld hebt. :up:
 
Je kan je gewoon na vertrek uitschrijven bij je gemeente via Internet, dat hoeft dus niet 5 dagen van tevoren. (alleen even rekening houden met de belastingen dat dat synchroon loopt) Dan kun je je verzekeringen gewoon even door laten lopen tot je in Oz alles hebt geregeld.
 
Fijne tips hier! Ik denk dat ik ook maar een verzekering bij OOM afsluit voor 2 maanden en in de tussentijd in Australia Medicare en aanvullende verzekeringen regel. Het lijkt wel of ze in Australie geen WA verzekering kennen. Dat vind ik wel vreemd....
 
Fijne tips hier! Ik denk dat ik ook maar een verzekering bij OOM afsluit voor 2 maanden en in de tussentijd in Australia Medicare en aanvullende verzekeringen regel. Het lijkt wel of ze in Australie geen WA verzekering kennen. Dat vind ik wel vreemd....
Jawel hoor, heet een personal liability insurance. Maar het is hier minder ingeburgerd dan in Nederland.
 
Valt toxh vrijwel altijd onder contents insurance of je car insurance?
 
Back
Top