via Sponsorship naar Oz

TwitchMM

New Member
Het lijkt me nu tijd om ook maar eens mijn verhaal op te schrijven; voor mezelf, voor jullie om te lezen, en voor feedback en tips die zeker gewaardeerd worden!

In het kort; ik heb totaal 1.5 jaar in Australie gewoond (1jaar WHV en 6 maanden toeristenvisum) en ben helemaal verliefd op het land geworden. Ik heb zelfs mijn huidige vriend leren kennen doordat ik een Australische vlag als patch op mn jas heb zitten, en hij Australie fan is maar er nog nooit is geweest. We raakten aan de praat, en nu wonen we al weer 2 jaar samen. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet even wegdroom bij de gedachte aan Oz.. hetzij starende naar een live webcam, of starende naar foto's.

Enkele weken geleden kreeg ik een baan aangeboden in Australie met sponorship voor mij en mijn vriend; toen is het balletje gaan rollen. Het betreft een nieuwe vestiging van een wereldwijd bedrijf waar zij mij graag willen hebben. Het is echt een droom die uitkomt! Het kwam echt uit de lucht vallen; ik heb aan de juiste persoon op het juiste moment verteld hoe gek ik op Australie ben; het bleek de directeur van het bedrijf te zijn  :roll:

Afgelopen zondag heb ik te horen gekregen dat de definitieve datum 7 september zal zijn, en de definitieve plaats Sydney. Dat was wel een beetje balen, de vorige gegevens die nog niet zeker waren was 16 juni en Melbourne. Dat had ik eigenlijk liever; ik heb 1 jaar in Melbourne gewoond en heb daar veel vrienden, plus ik wilde graag zo snel mogelijk weg bij mijn huidige werkgever en het land uit. Maar goed, September it is. Nog even doorbijten bij mn huidige werkgever dus. Het geeft ons ook wel meer tijd om dingen goed te regelen. Ik kwam zondag op de beurs erachter dat we waarschijnlijk WEL de IELTS moeten doen, en de eerste mogelijkheid is dan 16 mei. De vertrekdatum van 16 juni was dan veel te ambitieus geweest en hadden we qua tijdsplanning nooit gered....

Wat we nu gaan doen is het volgende: we gaan er allebei heen op een sponsorship visum. Dit op verzoek van de werkgever die ons liever los sponsort dan als partners van elkaar (we zijn aan het voorbereiden om dit tegen te spreken en anders te regelen; 1 persoon met sponorship en 1 vrij om wherever te werken is veel gunstiger, maar we moeten wel aan kunnen tonen dat we een langdurige relatie hebben. Dit kan nog lastig worden, gezien ik nog bij mijn ouders ingeschreven sta). Om een permanent visum te bevorderen gaan we kijken of 1 van ons daar ook kan gaan studeren. We hebben allebei alleen ons middelbare school diploma en verder nooit gestudeerd; op de beurs afgelopen zondag hoorden we dat het hebben van diploma's eigenlijk een must is voor een permanent visum. nou, dan gaan we toch studeren? :lol:

ik zit nog wel met een paar vragen, waarvan ik hoop dat iemand er antwoord op kan geven;

- IELTS echt nodig bij 457 visum?
- IELTS: academic of general?
- healthcheck; in ieder geval de X-ray, maar moet ik ook bloedonderzoek doen omdat ik meer dan 3 maanden in het buitenland heb gezeten in de afgelopen 5 jaar (ik was in Australie dus)
- VOG: hoe kun je dit nederlandse aanvraagformulier in laten vullen als de toekomstige werkgever in het buitenland zit?

ik wens jullie ook allemaal heel veel succes met het ozzie avontuur! de aanhouder wint!

Hoi,

de IELTS gewoon de General
VOG gewoon even naar het gemeentehuis van je woonplaats en aangeven dat het voor een emigratie is, meestal geen probleem
De medicals kun je gewoon nu al doen omdat je in September gaat dus dat vormt ook geen probleem. Ga voor deze laatste wel even shoppen omdat de prijzen nogal eens willen afwijken. En je moet natuurlijk even bij een door de Australische immigratiedienst aangewezen arts e.d. zijn ook voor je bloedonderzoekje en je X-rays.
Probeer ook bij je sponsor de rekening te declareren, vraag ze gewoon of ze het betalen, scheelt jullie weer wat geld.

@ SV#1 Bedankt voor het antwoord! dr zijn echter nog wel een paar dingen die ik me afvraag, zie onder...

ik word een beetje gek van de onvolledige info over de IELTS.. :-( :|.. ik word door de ambassade van het kastje naar de muur gestuurd... ze schijnen daar geen antwoord op te weten... ik moet het wel snel regelen allemaal gezien de plaatsen voor de aankomende academische test nog maar beperkt zijn...

het enige wat ik wil weten:

1- is het echt nodig bij een 457 visum?
2- moet je de test klaar hebben voor de visumaanvraag of is tijdens ook goed?
3- kan ik een academische test doen? dit komt mij qua tijdlijn beter uit (eerst volgende general is pas in juni) en helpt misschien bij evt studeren in Oz als ik dat wil (lijkt mij?)
4- geldt voor de academische test ook het minimum van 4.5 punt?
5- wat als je die 4.5 niet haalt?
6- waar moeten de resultaten heengestuurd worden?

Heeft iemand hier ervaring mee of een antwoord op?

Misschien kun je op zoek naar de mensen op het forum die ook met dit visum bezig zijn en kunnen zij je helpen. Even goed zoeken, iedereen vermeld wel met welk visa ze bezig zijn.

Jolanda

[quote author=TwitchMM link=topic=9915.msg135801#msg135801 date=1238502578]
@ SV#1 Bedankt voor het antwoord! dr zijn echter nog wel een paar dingen die ik me afvraag, zie onder...

het enige wat ik wil weten:

1- is het echt nodig bij een 457 visum?
2- moet je de test klaar hebben voor de visumaanvraag of is tijdens ook goed?
3- kan ik een academische test doen? dit komt mij qua tijdlijn beter uit (eerst volgende general is pas in juni) en helpt misschien bij evt studeren in Oz als ik dat wil (lijkt mij?)
4- geldt voor de academische test ook het minimum van 4.5 punt?
5- wat als je die 4.5 niet haalt?
6- waar moeten de resultaten heengestuurd worden?

Heeft iemand hier ervaring mee of een antwoord op?

[/quote]

Hoi Twitch,

Ik weet niet alle antwoorden , helaas.Wij zelf gaan voor een skilled independent, dus zijn de eisen wellicht niet hetzelfde. Heb je al eens de site van het DIAC goed doorgenomen?
1. geen idee
2. bij ons wordt het visum zelf ( dus los van de assesment ) pas ingediend als we de Ielts hebben behaald.
3. je mag een academic doen als je wil, sommige kiezen daar ook voor omdat ze dan meer punten kunnen halen.
4. dit antwoord zou je vlgs mij kunnen vinden in de betreffende booklet van de DIAC site( immi-gov etc)voor jou aanvraag.
5.opnieuw doen als je pech hebt...je mag zo vaak als je wil opnieuw je Ielts doen.
6. naar diegene waar jij je visa aanvraag doet, DIAC? ( wij hebben een agent en die stuurt het door, dus ik weet geen details )

ik hoop dat je er iets aan hebt, groetjes Ingrid

bedankt allemaal voor de antwoorden!

Ik heb besloten me hoe dan ook voor de IELTS op te geven, ookal is het niet zeker of het wel echt nodig is. We gaan voor de general test om er zeker van te zijn dat mijn vriend het ook gaat halen. Helaas is de eerst volgende die NIET volgeboekt zit 13 juni pas. Ongelooflijk, ik wist niet dat je er zo lang op moest wachten. Niet echt praktisch als je toekomstige werkgever alles snel wil regelen  :|  daarom geven we ons maar gewoon op voor de zekerheid, als blijkt dat het nodig is als we de visumaanvraag al lopende hebben kan het ineens 1 of 2 maanden vertraging opleveren. nou, dan betaal ik liever 2x E182 voor de zekerheid met het risico dat het weggegooid geld is.
tip voor iedereen dus; hou er rekening mee dat de IELTS snel volgeboekt is en de General test lang niet altijd beschikbaar is; soms zit er wel een maand tussen!

laten we maar hopen dat alles binnen de tijdlijn valt...

de planning tot nu toe:

6 April aanvragen VoG
8 mei is werkgever in Nederland en krijgen we onze definitieve contracten. Meteen dat weekend visum aanvragen. ook in Mei: Medicals
13 juni IELTS
27 juni uitslag IELTS
31 Juli uiterlijk hopelijk uitslag visum
31 juli baan opzeggen, huur appartement opzeggen
29 augustus vliegen
7 september start nieuwe baan in Sydney

strakke planning, ik weet het... ik hoop echt dat het gaat lukken binnen deze tijdlijn en er geen onverwachte delays ontstaan in de visumaanvraag.... I reaaaally reaaaally reaaaally want this to work!  :lol: :grin:

je kan ook in belgië of duitsland kijken, is dezelfde test. misschien een eerdere datum beschikbaar

Hoi hoi,

het is zelfs mogelijk om de test pas in Oz te doen. Maar in Nederland kun je op 2 locaties, Utrecht en Amsterdam. Volgens mij is de Academic alleen maar nodig als dat voor een bepaald visum (en achterliggende job) nodig is zoals bijvoorbeeld voor functies als arts of ingenieur.

[quote author=SV#1 link=topic=9915.msg135902#msg135902 date=1238672618]
Hoi hoi,

het is zelfs mogelijk om de test pas in Oz te doen. [/quote]

dat wist ik niet? ik dacht dat het een onderdeel was van de visumaanvraag, iets wat je moet doen en wat mede bepalend is voor de uitkomst van de aanvraag? Ik dacht dat een besluit over je visum op zich zou laten wachten tot de resultaten van de IELTS aan de aanvraag toegevoegd worden... dit bedoel ik dus, ik heb al meerdere keren naar de ambassade gebeld maar ze weten bar weinig van de IELTS en willen er eigenlijk liever niks over zeggen, is mijn ervaring. We gaan uiteindelijk voor de General. De keuze die we eest hadden om voor de Academic te gaan wilde we eigenlijk maken om in Oz eventueel een studie naast werk te gaan doen, om in de toekomst de kans op een permanent visum te vergroten. toch maar de general gekozen, we zien in Oz wel hoe we het daar gaan doen...

[quote author=ydewit link=topic=9915.msg135897#msg135897 date=1238665686]
je kan ook in belgië of duitsland kijken, is dezelfde test. misschien een eerdere datum beschikbaar
[/quote]

bedankt voor de gouden tip!! Ik heb meteen contact opgenomen met Brussel, waar ze voor Mei nog plekken hebben. Ik ga het meteen vanavond de papieren in orde maken en hoop dat de papieren op tijd daar zijn om de aanmelding in orde te maken.

Ik lees nu net jouw berichtje.... wij zijn hier eind 2007 binnengekomen op een 457-visum gesponserd door de nieuwe werkgever van mijn man in Australie. Ielts was tot een bepaald inkomen noodzakelijk, volgens mij destijds 70000 audollar (maar dat is volgens mij verhoogd). Wij hoefden dit niet te doen. Medicals betrof alleen x-rays en een algemeen onderzoek, we hebben geen bloedtesten gehad....
Mocht je nog vragen hebben dan mag je altijd een mailtje sturen!
succes,
groetjes
jennefer

Het is inderdaad verhoogd, het staat nu op 100000dollar. Aangezien ik nog niet weet hoeveel ik straks ga verdienen hebben we het zekere voor het onzekere genomen en besloten hoe dan ook de test te gaan doen. Beter goed voorbereid dan verrassingen tijdens de visumaanvraag!

De gouden tip kwam van Ydewit, dat de IELTS ook in het buitenland mogelijk is. Ik heb meteen de papieren in order gemaakt om het in Brussel te kunnen doen, daar was nog plek op een eerdere datum dan in Nederland(-> zat al volgeboekt voor de komende tijd). Vandaag alles per koerier op de bus gedaan, hopen dat we nog op tijd zijn met de aanmelding voor 9 mei! Dat zou helemaal geweldig zijn en goed binnen de planning vallen. We hebben dus een weekendje Brussel in het vooruitzicht!  :grin: :lol:

De planning is wat aangepast. afgelopen weekend zijn mijn vriend en ik naar Brussel gegaan voor de IELTS test, het wachten is nu op de uitslag! Eigenlijk vond ik m vrij makkelijk... nou maar hopen dat ik me er niet op het verkeken en er iets niet klopte. Er zat wel een pechvogel in de zaal die zijn antwoorden in het vragenboekje had geschreven en niet op het antwoordblad; zijn antwoorden werden niet meegeteld-> hij moet dus de test een andere keer overnieuw doen. Dat lijkt me zo erg als je dat overkomt!  :shock: Opnieuw de zenuwen, de test, de kosten, de reis er naartoe...

Op de IELTS was de luisteroefening duidelijk en langzaam uitgesproken en had je de tijd om de antwoorden in te vullen. Ze sloten af met schrijven, een stuk van 150 woorden en een van 250; ik had maar net genoeg tijd om beide af te krijgen; ben schrijven niet meer zo gewend hahaha tikken gaat een stuk sneller LOL

Voor de rest hebben we al heel wat papierwerk verzameld, nou maar hopen dat we niks vergeten zijn! afgelopen vrijdag mijn toekomstige werkgever nog ontmoet en de laatste stand van zaken en de planning doorgenomen... ik ben er echt vrij nerveus onder of het allemaal gaat lukken en op tijd, maar laten we er het beste van hopen!

Back