Vicky & Christof: even voorstellen

Vicky&Chris

Member
Hallo iedereen,

Na al een tijdje te hebben rondgeneusd op dit forum werd het eens tijd dat we ons registreren en dus de eerste stap: ons voorstellen. We zitten ook met een heleboel vragen die ik elders wel zal posten, moet eerst nog eens kijken waar dat juist moet...

Wij zijn Vicky (29) en Christof (32) uit Brugge, België en we hebben in juni beslist dat we willen emigreren. Dit gebeurde na een reis naar Indonesië, waar we enkele sympathieke Australiërs hebben ontmoet waar we een tijdje mee hebben opgetrokken. Het praten over het leven in Oz heeft bij Christof toen een knop doen omdraaien, hij zat er al lang mee in zijn hoofd maar was vanaf toen echt overtuigd dat hij dit wil doen. Bij mij heeft het wat langer geduurd, maar 2 weken na thuiskomst, na veel nadenken en overtuigende woorden van mijn vriend, is mijn knop ook omgedraaid :) We zijn al 7 jaar samen en we hebben het er vroeger al vaker over gehad; we hadden allebei zoiets van "we willen ooit wel weg uit België" maar er zijn zoveel praktische belemmeringen... Zoals: wanneer? We willen graag kinderen, willen niet te lang meer wachten... Hmm wachten tot ze ouder zijn is ook niet ideaal, maar om nu al te vertrekken? En de vraag waar naartoe, tja welke landen zouden aantrekkelijk zijn, hangt af van klimaat en werkgelegenheid voornamelijk, maar ook gewoon de kwaliteit van het leven... Dan kwamen we uit bij enkele landen die mij tot dan toe steeds te ver leken, dat je dan zover van je familie gaat wonen. 2 jaar geleden waren we een maand in NZ en toen hadden we allebei het gevoel "hier zouden we wel willen wonen" maar dan had ik meteen zoiets van: dat is toch veel te ver... En het feit dat we 2 katten hebben, die we de stress van het verhuizen (en die maand quarantaine!) niet willen aandoen, maar die we zeker ook niet willen verlaten, maakte dat we (vooral ik dus) er eigenlijk niet teveel aan probeerden denken. "we zien wel, later misschien" was dan het gevoel...

Maar nu dus, na lang stil te staan bij waar we nu staan in het leven, wat we willen doen met de tijd die ons is gegeven, ... weet ik dat het nu is dat we het moeten doen. En dat Australië echt te aantrekkelijk is om alle praktische bezwaren van tafel te vegen. Dat het zo ver is? Tja contact met je familie houd je sowieso (het wordt mss zelfs sterker?) en veel vrienden hebben we toch niet... De poezen? Ja dat heeft mij het meeste pijn gedaan, maar we moeten ze dit leed aandoen, zodat ze het daarna ook beter zullen hebben (grotere tuin en mooier weer) want het zijn onze kindjes en we zullen ze zeker niet achterlaten. In het begin was het voor mij een overweldigend gevoel, het idee dat ik dit echt ga doen!!! Sinds we 3 jaar geleden begonnen te reizen ben ik al enorm veranderd, de zin naar avontuur, de drang om los te komen van dit grijze bestaan, ... en dan nu op zo'n manier je geluk zoeken, het feit dat ik dit aandurf geeft me een soort boost waar ik sort of gelukkig van word :) Maar tegelijk ook al die twijfels en angsten, we weten dat het zwaar, moeilijk, frustrerend ... gaat zijn, niet alleen de weg er naartoe maar ook na het verhuizen, het risico dat de heimwee blijft, toch soms de vraag "wil ik dit echt wel?".... Ik denk dat de meesten zich wel zullen herkennen in die emotionele rollercoaster.

Nu, dat is dus wat er tot nu toe al door ons heen is gegaan, maar er is ook de praktische kant van ons verhaal, dat ik hier wel even wil toelichten, maar dat vooral samenhangt met vele vragen die ik elders wel zal beantwoord zien. Het vervelende voor mij is dat alles op mijn schouders ligt om een visum te krijgen: ik heb een diploma toegepaste psychologie, wat dus op de lijst staat, maar ik heb hiermee nog geen werkervaring. Dus nu ben ik op zoek naar werk maar dat valt flink tegen. Eigenlijk wou ik helemaal niet in de sociale sector werken, die opleiding was een beetje een vergissing, ik studeer nu zelfs toerisme in afstandsonderwijs (naast een fulltime job) omdat dat de sector is waar ik echt in wil werken, en dat weet ik nog niet zo lang (sinds het reizen dus). Ik denk dat Oz mij wel een toekomst biedt op dit vlak, maar het vervelende is dus dat dit geen enkele rol speelt bij een visumaanvraag. Christof werkt al 11 jaar als logistiek bediende in de haven, en denkt om in Oz makkelijk een job te vinden met die ervaring, maar die speelt momenteel ook niks mee. Het is momenteel nog moeilijk om een zicht te hebben op onze mogelijkheden, hoeveel werkervaring ik moet hebben, of mijn diploma echt wel goed is, voor welk visum we kunnen gaan, ... Oh ja het financiële plaatje, dat is ook nog iets, gaan we wel genoeg kunnen sparen? Ik ben momenteel nog optimistisch, maar Christof ziet het al minder goed zitten omdat ik niet meteen werk vind. Maar dit is dus ons verhaal, tot nu toe dus :)

Oh ja: onze mentale deadline staat op eind 2015. Ik zie dat er velen zijn die op 2 jaar al weg zijn, maar dat zijn dan mensen met betere omstandigheden voor de skills assessment. Ik weet ook wel dat er velen zijn bij wie het maar niet lukt, als ik realistisch ben denk ik wel dat het ons op 3 jaar moet lukken... of niet?

groetjes Vicky (en Christof)
 
Hallo

Alvast welkom op het forum.
Je zal hier wel veel antwoorden vinden! Natuurlijk kan je altijd eens raad vragen aan een bureau over hoe je kansen zijn om een visum te krijgen. Daarom moet je nog niet alles via hen doen. Er zijn er veel die 'stukjes' laten doen bij een bureau en 'stukjes' zelf doen.
Jullie hebben alvast een belangrijke stap genomen door de knoop door te hakken met de beslissing om te gaan. Op naar de volgende stap!
Veel succes!
 
Hey, welkom!


We kennen het gevoel. Het leven is net een schip. Blijf je in vertrouwde wateren of zoek je het heldere water van verre bestemmingen;).

Vicky, jij bent 29 dus je kunt nog voor een Working Holiday Visum gaan. Dan mag je werken en kun je het land al een beetje verkennen. Is natuurlijk niet zo leuk voor Christof, die mag alleen maar op een toeristenvisum, zonder werk.

Een bureau inschakelen is iets waarin je zelf moet beslissen. Voor de één is het onmisbaar, voor de ander is het heel goed zelf te regelen en dat scheelt al snel grofweg vierduizend euro. Wat ik wel zou adviseren is een bureau je kansen te laten beoordelen. De één doet dat vrijblijvend, de ander brengt daar kosten voor in rekening. Wij hebben een contract afgesloten met Visa4You. Voorlopig ben ik gelukkig met ze, binnenkort zal blijken of ze een dikke 10 krijgen of niet. Ook veel mensen gaan in zee met Move 2 Australia. Een geëmigreerde Nederlander (ook bekend op dit forum) die er zijn werk van heeft gemaakt aspirant emigranten te begeleiden. Ook hij staat bij de meesten goed aangeschreven. Andere namen zijn in wat minder goed perspectief genoemd. The choice is yours.

Werk vinden in Australië hangt een beetje van je werk en de regio waar je naartoe wilt af. Als Christof in de haven wil blijven werken, kom je vanzelf in één van de grote steden uit. Daar liggen voor jou waarschijnlijk ook de meeste kansen.

Succes!
 
Alvast bedankt voor de reacties, ik heb net een eerste topic met vragen gepost onder 'skilled visa' en daar heb ik ook vermeld dat we al een kansbeoordeling hebben laten maken door M2A. Deze was niet zo positief, maar wel goede kansen na meer werkervaring van mij. We weten nog niet of we in een later stadium weer in zee gaan met ze. Het contact was goed, maar ik had wel een beetje het gevoel dat ik die 200 euro beter had kunnen besteden, gezien we weinig antwoorden kregen en het meeste wat we nu weten, zelf hebben moeten opzoeken. Het was wel handig om een beetje in de juiste richting geduwd te worden, want hoewel er veel info te vinden is via het net, is het toch nog een heel zootje (in het Engels!) waar je al gauw niet meer weet wat of waar... 4000 euro om te betalen voor die service, ik weet nog niet of we het dat waard vinden. Het lijkt ons op zich al zo duur, natuurlijk nog geen goed zicht op... :rolleyes: Goh er zijn nog zoveel vragen!! Die komen hier nog wel, met de tijd.

Iets waar we idd ook nog mee zitten, is de vraag waar we naartoe trekken. De kans is groot dat we voor een regional sponsored visum gaan, dus moeten we toch op voorhand kiezen. Voorlopig zitten Christof en ik nog niet op dezelfde lijn. Ik dacht eerst aan Sydney, daarna meer aan Adelaide. Zijn voorstel Perth zie ik ook nog wel zitten, maar dat ligt dan weer zo afgelegen. Denk dat het daar ook net iets heter wordt in de zomer dan in Adelaide? Die hitte schrikt me toch een beetje af (ik ben zo iemand die de koude winters hier wel gaat missen, maar ik ga ook wel voor het betere klimaat hoor). En tenslotte denkt Christof ook serieus aan Brisbane, terwijl me dat te tropisch lijkt. Detail: ik trek massas muggen aan, terwijl hij daar geen last van lijkt te hebben o_O
 
Nog vergeten op te reageren: aan dat WHV had ik zelf nog niet gedacht, omdat je dat volgens mij moet doen voor dat je 30 bent? En dan zouden we al binnen het jaar moeten vertrekken. En moet ik in het Engels ervaring gaan opdoen die hier al zo moeilijk te vinden is. En dan kan ik mijn opleiding toerisme niet afwerken. En kunnen we ook niet sparen. Dus nee, da's echt geen goeie optie ;)

Het enige leuke zou zijn om het land al te kunnen verkennen, want dat gaat er nu uit financiële overwegingen niet meer bij kunnen....
 
Many thoughts, many questions. De bestemming, daar kan niemand je bij helpen, moet je toch echt zelf beslissen. State sponsored scheelt een hoop aan kosten. Als M2A je al aangegeven heeft dat je eerst meer werkervaring nodig hebt, dan zal dat best wel kloppen. Je kunt het op iets langere termijn gaan zien. Dat geeft je de kans om je studie af te maken, te sparen en eventueel een keer orienterend op vakantie gaan. Niet iedereen heeft een top-salaris. Er zijn er hier zat die ieder dubbeltje omkeren om hun doel te bereiken. Je wilt wat, dat kost wat.
It's no shame.
 
Welkom op het forum. De ervaring leert dat als M2A aangeeft dat het nu nog niet kan, dat het dan nu nog niet kan. Het is maar zelden dat mensen toch aan een visum komen als hun eerste kansbeoordeling niet positief is. Neemt niet weg dat je ervan mag dromen en mag plannen, als je ziet hoe lang ik al bezig was voordat de knoop door was en het visum in the pocket....
 
Welkom op het forum!!
Die werkervaring is volgens mij niet perse nodig, maar dan moet je wel genoeg punten kunnen binnenhalen op andere gebieden. Maar als M2A niet positief was zonder die werkervaring dan zal dat voor jullie waarschijnlijk niet opgaan.
 
Sorry voor de vele vragen en gedachten... :rolleyes: En met elke reactie hier komen er weer bij...
Ik hoop hier op het forum meer duidelijkheid te vinden over die werkervaring, door ervaringen van anderen. Misschien kan ik M2A best nog eens contacteren, maar ik weet niet of ze ons zo nog willen helpen als de geldigheidsduur van de kansbeoordeling verlopen is??
Ik kan ook zonder werkervaring in principe genoeg punten halen (je krijgt maar punten na 3 jaar ervaring), maar de vraag is of ik dan wel een kans maak naast al die andere aanvragers die wél ervaring hebben.

Ik weet wel dat we er rekening mee moeten houden dat het toch niet binnen de drie jaar zal lukken, maar we hopen toch van wel, aangezien we al verder in de toekomst kijken, niet te laat aan kinderen willen beginnen... En binnen 3 jaar word ik 32, wat ook wil zeggen minder punten...

En de bestemming, tja ik hoop hier toch ook via het forum een beter beeld te krijgen van de verschillende steden die ons interesseren; het idee om te verhuizen zonder er geweest te zijn (enkel een korte stopover in Sydney na onze NZ reis) schrikt me wel wat af, maar ja als een oriëntatiereis er echt niet gaat af kunnen... Vraag me af of veel mensen zo verhuisd zijn??
 
Kun je een lijstje neerzetten met de punten die je tot nu toe (zonder werkervaring) zou hebben? En je IELTS score weet je natuurlijk nog niet, maar een schatting..
 
FOL en nog een Belgisch stel zijn geëmigreerd zonder er ooit geweest te zijn en KarolineLawo gaat binnenkort zonder er ooit geweest te zijn en vast nog meer maar deze weet ik
 
Kun je een lijstje neerzetten met de punten die je tot nu toe (zonder werkervaring) zou hebben? En je IELTS score weet je natuurlijk nog niet, maar een schatting..
30 punten voor leeftijd (25-32)
15 punten voor bachelor diploma (ervan uitgaande dat mijn bachelor goed genoeg is)
10 punten voor IELTS score 7 (dit moet toch wel lukken mits wat oefening)
10 punten voor nomination by state or territory (visa subclass 489)
= 65 punten

We hebben dus ook nog de keuze om voor een skilled nominated 190 te gaan (= 5 punten) of zelfs een skilled independent (189 - geen extra punten) indien het me zou lukken om 8 te halen op de IELTS (= 20 punten) maar dat lijkt mij moeilijk (én duur)... Dus zo ziet het er eigenlijk wel goed uit, maar er is nog veel twijfel....
 
Let er op als je regional visa neemt en alle havens bij de grote steden liggen, dat je daar niet mag werken. Met een regionaal visa worden de grote steden namelijk uigtesloten (dat je daar niet mag wonen en werken).

Edit: tenzij er iets veranderd is, hoef je maar 60 punten te hebben. Dus im zou voor die 190 gaan. Dan mag je wel in de grote steden wonen/werken en is het visum meteen permanent.
 
Let er op als je regional visa neemt en alle havens bij de grote steden liggen, dat je daar niet mag werken. Met een regionaal visa worden de grote steden namelijk uigtesloten (dat je daar niet mag wonen en werken)..

Mijn visum-ervaringen zijn van 2008, maar ik had een Regional Sponsored en de NT, SA en TAS gelden allen als een regio. M.a.w.: Darwin en Adelaide gelden als regionaal.

Maar wellicht is dit enigszins Off Topic :)

In ieder geval welkom Vicky & Christof :) Heel veel succes bij de te nemen beslissingen en regelwerk!

Ik vind het altijd wat eng wanneer mensen willen emigreren naar een land waar ze nog nooit geweest zijn, maar uiteraard kan dat prima verlopen. Geen idee of er een draadje over is, maar wellicht een idee om die op te starten. Zelf ben ik wel erg benieuwd naar die ervaringen, want emigreren is toch niet hetzelfde als een working holiday, stage of expat-gebeuren.

Janka
 
30 punten voor leeftijd (25-32)
15 punten voor bachelor diploma (ervan uitgaande dat mijn bachelor goed genoeg is)
10 punten voor IELTS score 7 (dit moet toch wel lukken mits wat oefening)
10 punten voor nomination by state or territory (visa subclass 489)
= 65 punten

We hebben dus ook nog de keuze om voor een skilled nominated 190 te gaan (= 5 punten) of zelfs een skilled independent (189 - geen extra punten) indien het me zou lukken om 8 te halen op de IELTS (= 20 punten) maar dat lijkt mij moeilijk (én duur)... Dus zo ziet het er eigenlijk wel goed uit, maar er is nog veel twijfel....
Nou dat is dan toch al genoeg zonder de werkervaring!?!?! Lieve forummers, laat alsjeblieft even weten of dat klopt, want anders heb ik het zelf ook altijd fout bedacht..
 
Gwen, dat is voor mij nu dus ook de belangrijkste vraag, maar ik heb geduld, veel mensen met ervaring hier maar ze zitten toch ook niet constant aan hun pc he... Ik heb zelf ook nog niet de tijd gehad om alle relevante topics hier te lezen op zoek naar antwoorden... Daar ga ik nu dus niet meer verder over zeuren :p

Voor mij helemaal niet off topic hoor, die kwestie van waar je mag wonen. Ik was er van op de hoogte dat je niet in de grote steden mag wonen en werken met die regional, wel Adelaide dat dus een mogelijkheid is voor ons, en ik dacht ook Perth... maar daar ben ik dus mis? Dit is dus iets dat we serieus in overweging moeten nemen, ik ga er toch van uit dat werk vinden buiten de stad helemaal niet vanzelfsprekend is. Anderzijds heb ik er helemaal geen zicht op hoe de kleinere steden in Oz zijn.

Wat betreft de keuze van visum: ja een 190 is veel handiger, maar je maakt toch ook meer kans op een visum met 65 punten dan met 60 he. En ik meende ook te hebben gelezen dat die 489 makkelijker (of sneller) worden uitgereikt? Ik zou kunnen vragen of hier veel mensen zitten die "makkelijk" een visum kregen met slechts 60 punten, maar dat lijkt me zo'n stomme vraag. Denk dat het voor iedereen een unieke situatie is en je moeilijk kunt gaan vergelijken onderling, denk dat iedereen het juist een moeilijke, lange procedure vindt, toch?....
 
Dus na wat gepuzzel en hulp van mensen van het forum lijkt het er toch op dat jullie redelijke kans maken, mits natuurlijk het diploma erkend wordt, daar staat of valt het eigenlijk mee. Ik zou zeker nog eens een paar vragen bij Rob neerleggen met deze overwegingen. Per slot van rekening heb je er ook voor betaald. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen zijn de meesten wel positief over de kunde en kwaliteiten van M2A. Bij tegenvallend advies kun je je licht ook eens opsteken bij V4Y, maar het moet niet zo zijn dat je jezelf een worst voor wilt houden die onbereikbaar blijkt.

Ik weet ook niet of je zo zwaar moet tillen aan een stadse omgeving, voor wat betreft werk voor Christof. Je zou je eens kunnen verdiepen of er misschien elders in de transport-en-logistiek wereld niet een mooi baantje voor hem te vinden is. Overigens draait er nu op discovery channel een serie over outback truckers. One to watch!

Wat betreft je bestemming: je zou voor jezelf in kaart moeten brengen waar je naar op zoek bent. Is dat rust en ruimte? Dan moet je het zeker 'rural' zoeken. Zoek je een relaxte levensstijl, die is in heel Oz te vinden, maar in sommige delen meer dan in anderen. Wil je een grote stad? Sydney, Melbourne, Brisbane, Perth. De overige steden (Adelaide, Darwin, Canberra en Hobart) zijn meer dorpen. Zoek je het tropisch? Boven Sydney. Zoek je iets vergelijkbaar met hier? Tassie.

Good luck.

p.s.
Waarschijnlijk is niet iedereen het met mijn stellingen eens. Kom maar op met die reacties!:p
 
Voor mij helemaal niet off topic hoor, die kwestie van waar je mag wonen. Ik was er van op de hoogte dat je niet in de grote steden mag wonen en werken met die regional, wel Adelaide dat dus een mogelijkheid is voor ons, en ik dacht ook Perth... maar daar ben ik dus mis? Dit is dus iets dat we serieus in overweging moeten nemen, ik ga er toch van uit dat werk vinden buiten de stad helemaal niet vanzelfsprekend is. Anderzijds heb ik er helemaal geen zicht op hoe de kleinere steden in Oz zijn.

Het staat in een voorstel-topic, dus de moderators zouden er anders over kunnen denken :)

Mijn info is wat oud, dus hier vooral niet teveel op afgaan. Heb werkelijk geen idee meer van visa-opties. De regeltjes veranderen constant, maar ik weet dat ik destijds dus de Regional Sponsored Visa (skilled) had. 475 was dat destijds als ik het me goed herinner. Visum van 3 jaar waarbij je minstens 2 jaar in die regio moest wonen en minimaal 12 maanden voltijds (35+uur) moest werken.

Ik meen dat WA uit iets als 7 regio's bestaat. Perth is daar een van, maar... dat mocht dus niet. In principe vielen alle grote steden af m.u.v. Darwin, Adelaide en Hobart (en wellicht Canberra?), omdat NT, SA en TAS ieder in hun geheel als een regio golden. Dat gaf voor mij de doorslag om richting Adelaide te gaan. De omgeving ten zuiden van Perth trok mij ook, maar was dus geen optie (viel nog binnen de regio Perth).
Ikzelf vind Adelaide een fijne stad. Niet zo supergroot als bijv. Melbourne. Ik woon er nu 400km vanaf (doe ik 5.5 uur over met de auto) en soms zou ik graag dichterbij wonen i.v.m. uitgaansmogelijkheden bijvoorbeeld, maar ik heb hier in Whyalla een aantal goede vrienden en kennissen opgedaan en tja, daar kan geen stad tegenop :D
 
Wel, we hebben nog tijd genoeg om ons meer te verdiepen in de bestemming zeker... Naast de sfeer in een stad spelen nog zoveel andere dingen mee, zoals de werkgelegenheid en huurprijzen... Ik hoop toch stilletjes dat een oriëntatiereisje er nog inzit, das toch nog altijd beter dan pakweg Google Streetview :D In ieder geval bedankt al voor jullie mening!
Ik zal het hier zeker laten weten als ik meer duidelijkheid zou krijgen van M2A. Ben nu al stilaan aan het kijken voor alle dingen die ik nodig heb voor mijn skills assessment, dat wordt nog een heel gedoe denk ik, wellicht volgen hier ook nog wel vragen over. En beginnen te studeren voor de IELTS en eens nadenken wanneer ik die wil doen, tips voor studiemateriaal altijd welkom ;)

@HardCore, dat is idd nog een goeie optie voor Chris om in de transportsector te kijken. Trouwens, ik ken wel de "toughest roads" docu's op Discovery, maar die van de outback heb ik nog niet gezien!
 
Back
Top