Victorians: weeralarm voor maandag 16-12-2024

Zo'n ton vult zich bij ons heel snel vanzelf. 85mm regen in de laatste 12 uur. En het komt nog steeds met bakken uit de hemel. (250mm in de laatste 7 dagen en counting)

Attachments

• p7ez0.jpg
    p7ez0.jpg
    55.2 KB · Views: 2
13:00 uur, 37 C and rising ...
1400h. 88mm and rising.

Al ben ik nu wel een beetje over de regen na toch echt wel veel regen de laatste weken prefereer onze 'uitdaging'. Nadat de 2019/2020 fires bijna de banden van de auto deden smelten, prefereer ik natte voeten over brand blaren. Hang in there, en hopelijk geen verdere gevolgen!

Wij hebben onze portie regen vorige week gehad. 1 jaar na de redelijk desastreuze overstromingen na cycloon Jasper (welke blijkbaar de meeste regenval in 24u was in heel Australië). Gelukkig bleef het nu beperkt tot iets van 150mm in een nacht.
Onze dakgoot

Hier ligt de stroom er nu uit, veel regen zorgt altijd voor afbrekende takken (weet eigenlijk niet precies waarom) en uiteraard viel er een dikke op de power line naar ons huis. Dus nu even wachten op hulp van Energex (ik wilde bijna zeggen: Mannen van Energex, maar vorige keer was de opzichter een dame #girlpower #nopunintended )

1 jaar na de redelijk desastreuze overstromingen na cycloon Jasper (welke blijkbaar de meeste regenval in 24u was in heel Australië).

Dit leidde me uiteraard 'down a rabbit hole'. Hoe zit dat nu met meeste regen per 24 uur, of per event.

1. Per 24 uur (van 9AM till 9AM): http://www.bom.gov.au/climate/extreme/records.shtml
2. Per 'event': http://www.bom.gov.au/water/designRainfalls/rainfallEvents/ausRecordRainfall.shtml

3. En dan een lang article welke diverse van deze records (voor QLD) in twijfel trekt of diskwalificeert.

Hier in de Blue Mountains 36 graden vandaag, morgen nog een paar graadjes warmer. Gelukkig hebben we wat regen gehad in de laatste weken, dus niet al te hoog bosbrand gevaar. De airco heeft ook amper gedraaid in de laatste jaren sinds de bushfires van 2019/2020, maar vanmiddag toch maar even aangezet om het huis iets comfortabeler te maken. En aan het eind van de dag lekker afkoelen in onze 'super badkuip'. in de tuin.

Onze top vandaag was 43 C rond 18:00 uur, nu om 23:00 uur is het gelukkig gezakt naar 24 C. Oef. Geen bal gedaan, behalve drinken.
Verwachtingen deze week iets normaler tussen 25 en 35 C.
Ondanks total fire ban en alle firies uit heel AU hier geparkeerd, toch een bushfire in de buurt van Ballarat met evacuaties. Hopelijk is het under control nu.
Warm weer is lekker, maar dit is overdreven :rolleyes:. Veel te vochtig in dit land voor onzintemperaturen.

Fijn dat er niet of weinig bush fires zijn!

We eindigen hier de dag min of meer hetzelfde als vanochtend:

24 graden
90% humidity
En als toevoeging; 95 mm regen zover en nog geen stroom. We draaien op onze kleine batterij. Die houdt iig koelkast koud 👍

Last edited:
Onze top vandaag was 43 C rond 18:00 uur, nu om 23:00 uur is het gelukkig gezakt naar 24 C. Oef. Geen bal gedaan, behalve drinken.
Verwachtingen deze week iets normaler tussen 25 en 35 C.
Ondanks total fire ban en alle firies uit heel AU hier geparkeerd, toch een bushfire in de buurt van Ballarat met evacuaties. Hopelijk is het under control nu.
Warm weer is lekker, maar dit is overdreven :rolleyes:. Veel te vochtig in dit land voor onzintemperaturen.
Die 'shitty' temps waren hier vorige week....I'm over summer already.

Memories of Darwin........zonder batterij overigens.
Zomer is niet Australia’s beste seizoen. Wellicht op Tasmanië. Maar in de meeste staten lijkt lente en herfst het beste?

We deden vorig jaar onze bruiloft op het strand/park en hadden daar stroom nodig. Zodoende hebben we nu een Bluetti power bank ding ‘over’. Maar al veel plezier van gehad. Fijner dan de generator. En als ik even veel power nodig heb kan ik altijd nog de generator even starten.

Het is hier wel even anders dan NL bedenk ik me net 😉

Edit: De toppers van Energex hebben ergens vannacht onze power line gefixed 🥳

Last edited:
Al ben ik nu wel een beetje over de regen na toch echt wel veel regen de laatste weken prefereer onze 'uitdaging'. Nadat de 2019/2020 fires bijna de banden van de auto deden smelten, prefereer ik natte voeten over brand blaren. Hang in there, en hopelijk geen verdere gevolgen!
Inderdaad. Vuur is echt een van de "engste" dingen die er is. 3 jaar geleden reden van onze dochters verjaardagfeestje terug en zaten we vast tussen 2 bermvuren in. 1 voor ons, 1 achter ons. Een brandende auto voor ons was de reden van de brand. Aardig scary als je "vast" zit. We stonden met een rits aan auto's. Omdraaien was ook risky, want je weet door de rook niet of er iemand vanuit de andere kant aan komt rijden (en je weet op een gegeven moment ook niet hoe ver je door moet rijden om voorbij het vuur te komen en hoe dicht het bij de kant was.

Als ik alleen was, was het al meh, maar met 2 kinderen in de auto, was het dubbel meh.

Gaat weer een leuk fire season worden in Perth e.o. zeggen ze. We hebben wel eens aan een stukje land gedacht of meer in de natuur gaan wonen. Maar dan maak je paar fireseasons mee en dan slaat de twijfel toch wel toe 😁 Daarbijzijn de mensen in onze straat echt leuk. Alleen al daarvoor zou ik niet verhuizen. De buren zijn praktisch een surrogaat opa en oma voor onze kiddos.

Back