Visa 175 is binnen - en nu de volgden stap - werk zoeken of oriënteren op werk

rve007

New Member
allen, goed nieuws ons visum is binnen. en ik heb een paar vragen. Wij zijn niet meer de piep-jongsten (eind veertig) en willen even wat tips.

(1) hoe ziet ongeveer een arbeidscontract in australia er uit? (wat zijn allemaal de onderdelen? salaris - werkdagen/uren - vakantiedagen - pensioenopbouw? ziektekosten verzekering?)
(2) krijg je altijd een tijdelijk contract of een perm.contract?
(3) waar kan ik meer informatie vinden over het pensioenstelsel? (bouw je ook AOW op? en is tzt je Nederlandse AOW overdraagbaar naar Australia?)
(4) uitgaande van een cultuur verschil in het sollicitatieproces tussen NL en AU, wat zijn de do's en dont's

Heeft iemand websites van betrouwbare werving en selectie bureau's (ik kijk al vaak op seek.com.au)

enorm bedankt. RvE

allen, goed nieuws ons visum is binnen. en ik heb een paar vragen. Wij zijn niet meer de piep-jongsten (eind veertig) en willen even wat tips.

(1) hoe ziet ongeveer een arbeidscontract in australia er uit? (wat zijn allemaal de onderdelen? salaris - werkdagen/uren - vakantiedagen - pensioenopbouw? ziektekosten verzekering?)
(2) krijg je altijd een tijdelijk contract of een perm.contract?
(3) waar kan ik meer informatie vinden over het pensioenstelsel? (bouw je ook AOW op? en is tzt je Nederlandse AOW overdraagbaar naar Australia?)
(4) uitgaande van een cultuur verschil in het sollicitatieproces tussen NL en AU, wat zijn de do's en dont's

Heeft iemand websites van betrouwbare werving en selectie bureau's (ik kijk al vaak op seek.com.au)

enorm bedankt. RvE

Allereerst gefeliciteerd met je visum.

Al ben ik geen deskundige, ik zal proberen je vragen te beantwoorden op basis van mijn eigen ervaring:
1) Je contract bevat o.a. salaris (incl of excl superannuation) voor welke periode (maand, week of per uur), percentage superannuation (9% minimum, maar werkgever kan meer doen), aantal vakantiedagen (minimum 20 voor full-time), aantal ziektedagen (volgens mij is het minimum 10 voor full-time), het aantal uren in een werkweek, pay frequency (fourtnight, month), wanner het salaris betaald wordt (bijv 15e van de maand, eerste donderdag na de periode), proefperiode, opzegtermijn, eventueel concurrentiebeding; andere zaken die een werkgever kan toevoegen (afhankelijk van je pakket) zijn verzekeringen, telefoon, auto etc.
2) er is geen sprake van "altijd"; net zoals de ene baan full-time zal zijn tegenover de ander part-time, kun je hier casual zijn (op oproepbasis), onder contract (vaak 12 maanden) of permanent. Er is volgens mij geen weet die zegt dat als je 2 of 3 jaarkontrakten hebt gehad dat je dan permanent bent, zoals in Nederland het geval was en wellicht nog steeds is.
3) het publieke pensioen hier bouw je volgens mij niet op, dat is gewoon een bepaald basisbedrag; ik weet niet wat precies de voorwaarden zijn om dat te verkrijgen; wat je zelf wel opbouwd is je superannuation, wat dus gewoon je eigen belegging voor oude dag is, maar waaraan je werkgever minimaal 9% van je salaris moet afdragen als je permanent bent. Als je casual of contractor bent, dan moet je dat zelf regelen. Je draagt niets over vanuit Nederland, maar je blijft wel recht houden op het ontvangen van je opgebouwde AOW als je de pensioengerechtigde leeftijd hebt bereikt; de opbouw stopt wanneer je Nederland verlaat, maar je kunt er voor kiezen om het op te blijven bouwen door er aan te blijven bijdragen.
4) Vwb het sollicitatieproces, op basis van mijn eigen ervaringen: verwacht geen ontvangstbevestiging of afwijzingsbrief en ga met meerdere recuiters in zee want ze laten je snel vallen als je niet "hot" bent; verder denk ik dat het erg afhangt van wat voor werk je zoekt.

Veel succes.

wij hebben ook net ons 175 visum, en nog geen ervaring ;-)
dus ik lees graag mee
Ik heb wel begrepen dat de kans op een baan groter is als je er persoonlijk op af gaat, of via een netwerk (itt alleen het sturen van een cv/brief). En het schijnt dat er in verhouding wat meer tijdelijke contracten zijn dan in Nederland, maar dat hangt enorm af van het type baan, denk ik.

ik heb op een oud draadje uit 2011 dezelfde vraag gesteld. Maar als je zoals wij emigreren naar Australië, is het dan goed om vrijwillig verzekerd te blijven voor AOW en Anw? www.svb.nl. Wie heeft hier ervaring mee?

Back