Visum 189

TanjaGunther1977

New Member
Hoi,

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van dit visum?
Ik ben een verpleegkundige HBO en heb ondertussen 8j ervaring.
Klopt het dat ik met dit diploma niets kan gaan doen in Australië???

Groetjes Tanja

Hi,

Je zul je eerst bij de AHPRA moeten registreren wat een langdurig, intensief en duur proces is. Gemiddeld 9-18 maanden. Als je registratie wordt goedgekeurd is dat op voorwaarde van het doen van een "bridging course". Deze is 3 maanden voltijd en kun je alleen in Australie doen. Kosten zijn gemiddeld $10.000 (waarbij je nog de leefkosten, tickets etc bij op moet tellen). De totale kosten van je registratieproces zijn hoger door extra kosten om te vertalen,medische testen, je academische IELTS test die je moet doen etc. Ook moet je je Nederlandse BIG registratie laten erkennen bij de ANMAC. Je bij de AHPRA precieze info opvragen m.b.t. wat je moet doen etc. Hou er rekening mee dat communicatie met de AHPRA als je het registratieproces in bent gegaan, lichtelijk frustrerend kan zijn zoals je waarschijnlijk in het bovenstaande draadje hebt kunnen lezen.

Daarna kun je kijken naar een visum. Het makkelijkste en goedkoopste is een 457 sponsorship visum wat voor een verpleegkundige relatief makkelijk te krijgen is. Dit visum duurt maximaal 4 jaar en de kosten worden betaald door de werkgever omdat het voor een beroep is waar een tekort aan is. Het nadeel is dat je "vastzit" aan een werkgever al kun je wel wisselen met enige moeite. Vanuit dit visum is het relatief makkelijk een permanent visum aan te vragen na een paar jaar.

Een onafhankelijk verblijfsvisum (189) kost meer tijd en is duur ($3600 minimaal) maar geeft je de vrijheid om vanaf het begin je werkgever te kiezen en te gaan en staan waar je wil.

Er zijn dus zeker mogelijkheden wanneer je er toe bereid bent om tijd, energie en geld te investeren!

Wat zijn je plannen? Wil je emigreren of voor een tijdje komen?

Last edited: