Visum 189

TanjaGunther1977

New Member
Hoi,

Heeft iemand ervaring met het aanvragen van dit visum?
Ik ben een verpleegkundige HBO en heb ondertussen 8j ervaring.
Klopt het dat ik met dit diploma niets kan gaan doen in Australië???

Groetjes Tanja

Hi,

Je zul je eerst bij de AHPRA moeten registreren wat een langdurig, intensief en duur proces is. Gemiddeld 9-18 maanden. Als je registratie wordt goedgekeurd is dat op voorwaarde van het doen van een "bridging course". Deze is 3 maanden voltijd en kun je alleen in Australie doen. Kosten zijn gemiddeld $10.000 (waarbij je nog de leefkosten, tickets etc bij op moet tellen). De totale kosten van je registratieproces zijn hoger door extra kosten om te vertalen,medische testen, je academische IELTS test die je moet doen etc. Ook moet je je Nederlandse BIG registratie laten erkennen bij de ANMAC. Je bij de AHPRA precieze info opvragen m.b.t. wat je moet doen etc. Hou er rekening mee dat communicatie met de AHPRA als je het registratieproces in bent gegaan, lichtelijk frustrerend kan zijn zoals je waarschijnlijk in het bovenstaande draadje hebt kunnen lezen.

Daarna kun je kijken naar een visum. Het makkelijkste en goedkoopste is een 457 sponsorship visum wat voor een verpleegkundige relatief makkelijk te krijgen is. Dit visum duurt maximaal 4 jaar en de kosten worden betaald door de werkgever omdat het voor een beroep is waar een tekort aan is. Het nadeel is dat je "vastzit" aan een werkgever al kun je wel wisselen met enige moeite. Vanuit dit visum is het relatief makkelijk een permanent visum aan te vragen na een paar jaar.

Een onafhankelijk verblijfsvisum (189) kost meer tijd en is duur ($3600 minimaal) maar geeft je de vrijheid om vanaf het begin je werkgever te kiezen en te gaan en staan waar je wil.

Er zijn dus zeker mogelijkheden wanneer je er toe bereid bent om tijd, energie en geld te investeren!

Wat zijn je plannen? Wil je emigreren of voor een tijdje komen?

Last edited:
P.s. Je sponsor kan een ziekenhuis zijn maar ook een organisatie. Zo ben ik destijds gesponsord door een uitzendbureau wat mij alsnog de vrijheid gaf om op veel verschillende plekken te werken :)

Hi,

Je zul je eerst bij de AHPRA moeten registreren wat een langdurig, intensief en duur proces is. Gemiddeld 9-18 maanden. Als je registratie wordt goedgekeurd is dat op voorwaarde van het doen van een "bridging course". Deze is 3 maanden voltijd en kun je alleen in Australie doen. Kosten zijn gemiddeld $10.000 (waarbij je nog de leefkosten, tickets etc bij op moet tellen). De totale kosten van je registratieproces zijn hoger door extra kosten om te vertalen,medische testen, je academische IELTS test die je moet doen etc. Ook moet je je Nederlandse BIG registratie laten erkennen bij de ANMAC. Je bij de AHPRA precieze info opvragen m.b.t. wat je moet doen etc. Hou er rekening mee dat communicatie met de AHPRA als je het registratieproces in bent gegaan, lichtelijk frustrerend kan zijn zoals je waarschijnlijk in het bovenstaande draadje hebt kunnen lezen.

Daarna kun je kijken naar een visum. Het makkelijkste en goedkoopste is een 457 sponsorship visum wat voor een verpleegkundige relatief makkelijk te krijgen is. Dit visum duurt maximaal 4 jaar en de kosten worden betaald door de werkgever omdat het voor een beroep is waar een tekort aan is. Het nadeel is dat je "vastzit" aan een werkgever al kun je wel wisselen met enige moeite. Vanuit dit visum is het relatief makkelijk een permanent visum aan te vragen na een paar jaar.

Een onafhankelijk verblijfsvisum (189) kost meer tijd en is duur ($3600 minimaal) maar geeft je de vrijheid om vanaf het begin je werkgever te kiezen en te gaan en staan waar je wil.

Er zijn dus zeker mogelijkheden wanneer je er toe bereid bent om tijd, energie en geld te investeren!

Wat zijn je plannen? Wil je emigreren of voor een tijdje komen?

Wij zouden willen emigreren.
Ik kan dus moeilijk eerst 3 maanden komen voor die bridging cursus en daarna pas visum aanvragen.
Ik heb me laten vertellen dat sponsorship visum uitgesloten is. Krijg je nergens meer vast. Dus dan gaat het automatisch naar een verblijfsvisum 189.
Ik heb het vermoeden dat het bijna onmogelijk is om er zelf aan te beginnen en het beter is om vb visa4you in te schakelen. Die kunnen toch wel zeggen of we kans hebben op een visum met onze diploma's of niet.
Het moet een weloverwogen beslissing zijn.
We hebben hier beide een goede job en een eigen huis, dus moeten we toch wel een beetje zekerheid hebben dat we het in Australië niet slechter gaan hebben dan hier nu. Zeker omdat ik een zoon van 13j heb. Wil hem niet hier alles laten opgeven om na een paar jaar te zeggen dat we het daar niet redden in het jobcircuit en dan moeten terugkeren om hier dan ook weer van 0 te beginnen.
Dat is mijn grootste angst.

Hi,

De bridging course kun je doen op een studenten/stagevisum volgens mij. Iedereen zit wat dat betreft in hetzelfde bootje mits je nog een WHV aan kan vragen.

Hoe weet je dat een sponsorship visum geen optie is? Vooralsnog was er een groot tekort aan verpleegkundigen en kon je relatief makkelijk een sponsorship krijgen. Het beroep zou niet op de SOL staan als dat niet zou was.

Je kunt inderdaad een visumbureau inschakelen maar die gaan je zo goed als hetzelfde vertellen vrees ik, al hebben zij inderdaad een goed overzicht wat betreft jullie opties.

Het belangrijkste is om je registratie te halen als je daar als verpleegkundige wil gaan werken en daarna naar aan een visum te beginnen. Als je niet als verpleegkundige wil gaan werken, kun je een 189 aanvragen op basis van je beroep al komt daar ook veel papierwerk bij kijken.

Er zijn werkmogelijkheden genoeg maar het ligt er helemaal aan wat je wil. Je verdient over het algemeen (aanzienlijk) meer dan in NL. Maar of je levenstandaard beter is, ligt eraan waar je woont, wat voor werk je doet en hoe je leeft natuurlijk. De levenstandaard ligt hoger dus veel dingen zijn duurder. Mocht je bereid zijn om meer ruraal.of remote te werken, staan daar vaak veel extra's en een beter salaris tegenover.

Je zult geen garanties vinden dat je een beter leven zult krijgen in Australië maar als je het gevoel hebt dat je iets anders wil, het beter kan en jullie de sprong durven wagen; spring dan!

Mijn favoriete quote is deze, maar dat is natuurlijk een persoonlijke visie:

Twenty years from now you will be more disappointed by the things you didn’t do than by the ones you did do.
So throw off the bowlines.
Sail away from the safe harbor.
Catch the trade winds in your sails.
Explore. Dream. Discover.

Succes met de keuze!

Last edited:
kleine aanvulling, als je voor de degelijke nederlandse versie kiest is dat heel begrijpelijk, dingen zijn hier in Oz nou eenmaal anders. Op heel veel vlakken. Daar is al eens eerder over gesproken in een draadje.
Mijn kronkel: je kunt niet verwachten je leven in NL op te pakken, hier neer te planten en door te hobbelen. Het is nou eenmaal niet zo. Je zult je op heel veel vlakken moeten aanpassen. Je familie en vrienden zijn er niet. Relaties zijn anders en ga zo nog maar een tijdje door. De zon schijnt niet elke dag ;)

Wij zouden willen emigreren.
Ik kan dus moeilijk eerst 3 maanden komen voor die bridging cursus en daarna pas visum aanvragen.
Ik heb me laten vertellen dat sponsorship visum uitgesloten is. Krijg je nergens meer vast. Dus dan gaat het automatisch naar een verblijfsvisum 189.
Ik heb het vermoeden dat het bijna onmogelijk is om er zelf aan te beginnen en het beter is om vb visa4you in te schakelen. Die kunnen toch wel zeggen of we kans hebben op een visum met onze diploma's of niet.
Het moet een weloverwogen beslissing zijn.
We hebben hier beide een goede job en een eigen huis, dus moeten we toch wel een beetje zekerheid hebben dat we het in Australië niet slechter gaan hebben dan hier nu. Zeker omdat ik een zoon van 13j heb. Wil hem niet hier alles laten opgeven om na een paar jaar te zeggen dat we het daar niet redden in het jobcircuit en dan moeten terugkeren om hier dan ook weer van 0 te beginnen.
Dat is mijn grootste angst.
Willen, kunnen, durven. Dit zijn drie verschillende werkwoorden waar iedereen die gaat emigreren mee te maken krijgt. @Kims heeft duidelijk uitgelegd wat het proces is en wat de kansen op een visum en het vinden van een baan zijn. Of je het in Australië beter of slechter zal krijgen, hangt af van je verwachtingen en je levensstijl. Zelf vind ik de kwaliteit van leven en eten hier veel beter, maar voor de rest (huizen, meubilair, kleding) is de kwaliteit een stuk minder dan in Nederland. Sowieso zal je helemaal opnieuw moeten beginnen en meestal betekent dat vooral in het begin een behoorlijke stap terug. Hou je er van om lekker buiten te leven, kun je het leven nemen zoals het komt en ben je bereid er iets voor over te hebben, zoals de visumprocedure en registratie van je beroep (incl. bridging cursus), dan zou ik er zeker voor gaan. Ben je gericht op zekerheid of ben je materialistisch ingesteld, dan denk ik dat je het hier moeilijk zal gaan krijgen. Wat kinderen betreft, zij zijn flexibel en passen zich over het algemeen,na wat gesputter in het begin, goed aan. Ook al zouden jullie over een paar jaar besluiten om weer terug te gaan, je zoon is dan in ieder geval een mooie ervaring voor het leven rijker, apart van het feit dat hij dan vloeiend Engels spreekt. Hij zal er sowieso niet slechter van worden.

Last edited:
Hoi, wij hebben ook recent besloten echt werk te gaan maken van onze emigratieideeen. Onze overwegingen: Wij willen nu eerst de Skills assessment doorlopen voor mijn man, hbo-v net als jij. En daarna een 189 aanvragen en tegelijkertijd denk ik aphra registratie vast in gang zetten. Na het hopelijk verkrijgen van visum grand heb je nog 5 jaar om daadwerkelijk te gaan. Nog behoorlijk wat tijd om bij te sparen voor de bridging course en het vinden van een baan. Omdat wij met 3 jonge kinderen zitten willen we wel graag wat inkomenszekerheid (voor zover je die daar kunt krijgen natuurlijk) voordat we met z'n allen die kant op gaan.
Wij twijfelen overigens nog over het inschakelen van een bureau, hebben toch eigenlijk juist het idee dat het een heel straight forward aanvraag is. Wat maakt dat je denkt dat het juist erg ingewikkeld zal worden?

Back