visum door stage in Oz?

Vicky&Chris

Member
Hallo,

Zoals ik al in een topic onder onder skilled visa heb beschreven, hopen wij binnen de 3 jaar een visum te kunnen verkrijgen. Er zijn echte verschillende mogelijkheden, zoals een skilled visum op basis van mijn behaalde diploma psychologie. Maar nu studeer ik toerisme, een opleiding die ik graag zou af hebben voor we vertrekken (uiteraard!) maar het grootste deel van wat me nog rest, na 1,5 jaar examens nog, is een stage van alles samen zo'n 3 maand, en een bachelorproef. Dit gedeelte zou ik in Australië kunnen doen en zo nog op afstand mijn diploma halen. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is (en hoe lastig het is) om samen met mijn vriend op basis van een stage visum naar Oz te komen en dan ook te blijven. En ook hoe moeilijk het is om stageplaatsen te vinden. Zou dit een probleem zijn dat het hier over toerisme gaat, wat dus niet op de lijst (SOL) staat? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben??
 
Hoi Vicky,

Volgens mij zou je voor elk opleiding een stage visum kunnen krijgen, of die opleiding nu wel of niet op de SOL staat. Kijk op immi.gov.au naar 'Occupational Trainee Visa'. Met dit visum mag je alleen niets verdienen! Dus ik weet niet of dat een optie is voor jullie. Misschien met een studie visa wel, maar goed, dan moet je weer in oz op een uni ingeschreven worden en dat is ook niet de bedoeling als ik je goed begrijp.

Een stageplaats vinden hoeft niet heel moeilijk te zijn. Je hebt zat bureau's die je daarbij kunnen helpen. Kost zo'n 800 euro geloof ik. Ik weet niet waar je naar toe wil, maar als je naar SA wil zou ik nog wel een contact voor je hebben bij de kinderbescherming, maar ik weet niet zeker of ze daar psychologen in dienst hebben.
 
Het gaat om een stage in de toeristische sector, dus een reisbureau ofzo. Ik dacht net gelezen te hebben dat een stage sowieso betaald moet zijn?? Maar dat je er verder geen job naast mag nemen...
Ik weet nog niet of dit wel een praktisch haalbare oplossing zou zijn, ik denk eigenlijk dat het beter is om mijn stage in België te doen zodat ik met een (tweede) diploma kan vertrekken en zo ook meteen vast werk zoeken hiermee. Alleen is een stage hier in principe onbetaald, het beste zou zijn dat ik al zonder diploma werk vind in toerisme hier, en zo mijn stage op mijn werk kan doen... maar nu moet ik juist werk zoeken met mijn psychologie-diploma, als vereiste voor een visum (al is dat dus nog niet helemaal duidelijk).
Ja ik weet het, ik zit nogal in een ingewikkelde situatie :rolleyes:
 
Ik zou het eerder proberen om via een working holiday visa australie binnen te komen en op dit visum gaan werken/stage lopen. Hierbij mag je wel betaald worden (max 6 maanden) als ze je goed genoeg vinden bij het bedrijf kunnen zij daarna een 457 aanvragen voor de volgende 4 jaar.

Daarna kun je overigens nog altijd de andere genoemde visum opties proberen

PS een reisbureau heeft meestal een vereiste dat je ongeveer een jaar moet hebben rondgereisd in Australie. Je moet namelijk wel weten wat je verkoopt aan de klant. Dit is zeker zo voor Perterpans (zelf gesolliciteerd) en Tribal Travel (hostelgenoot van me heeft daar gewerkt)
 
WHV is geen optie aangezien ik volgend jaar al 30 word en nog minstens 1,5 jaar moet studeren. Ik denk dat deze stage-optie sowieso te lastig zal zijn, logischer dat ik mijn stage hier nog doe eerst voor we vertrekken, met diploma op zak dan. Het is ook meer een mogelijke laatste optie voor als een skilled visum niet zou lukken.

Ik heb zelf al wat vacatures uit Oz bekeken en had deze vereiste nog niet gezien. Ze vragen wel vaak dat je al veel gereisd hebt, in het algemeen. Een reisbureau is toch vooral outgoing tourism, naar het buitenland dus? Maar ik besef nu wel dat een andere staat in het gigantische Oz al "buitenland" is en dat daar natuurlijk veel binnenlands gereisd wordt... Ons idee ook natuurlijk, heerlijk veel reizen in eigen land!
Heb jij dan ervaring in de toeristische sector, Tom?
 
Volgens mij is het met een WHV zo dat je 'm voor je 31e moet hebben aangevraagd en dan heb je - voor zover mij bekend - een jaar om naar Australie te gaan.

Who is this visa for?

This visa is for people aged 18 to 30 years of age, who are interested in a working holiday of up to 12 months in Australia.
Important: You must have turned 18, but not turned 31, at the time of your visa application.
See: Eligibility
http://www.immi.gov.au/visitors/working-holiday/417/

be aged between 18 and 30 years (inclusive) at the time of applying
Important: Your age will be determined as the age you are in Australia at the time your application is lodged (Australian Eastern Standard Time (AEST) or the Australian Eastern Daylight Savings time (AEDT)). Because of this time difference you are advised not to wait to lodge your application until you are about to turn 31, as the system will take the current date in Australia as your application date.
 
Wat Alie zegt klopt inderdaad, maar dat wordt dan waarschijnlijk wel erg krap voor Vicky.

Ervaring in de toeristische sector heb ik totaal niet (behalve dan het reizen door Oz;)), en de baantjes waar ik het over had zijn backpacker baantjes bij backpacker reisbureaus. Die zijn bijna alleen maar gericht op Australie en Nieuw Zeeland (en een beetje ZO Azie). Waarschijnlijk ben jij wel naar iets professionelere reisorganisaties op zoek voor je stage baan.

Een andere optie is om je in te schrijven voor een goedkope cursus hier ( bv taalcursus of voor jouw een toeristische cursus) en dan op een student visa naar australie komen
 
Back
Top