Visum en keuze voor bestemming

Bob

New Member
Beste allen,

Mijn vriendin en ik hebben onlangs de knoop doorgehakt en willen emigreren. Nu zijn we het er over eens dat we naar Australie gaan, echter zijn we er nog niet over uit waar we ons in Australie willen settelen. Tijdens de emigratiebeurs hebben we goede verhalen over Perth gehoord (met name qua economische perspectieven), maar onze ervaring is dat Adelaide / Melbourne en evt. Sydney ook super zijn. In Perth zijn we nog niet geweest, dus we zijn voornemens hier voor die tijd nog een bezoek aan te brengen.

Nu is mijn vraag: kan iemand mij vertellen of je visumaanvraag afhankelijk is van de staat waar je heen gaat? Of kunnen we ons visumaanvraag (457) alvast in gang zetten en op een later moment bepalen waar we ons gaan settelen?

Alvast bedankt!

Hey Bob, welkom op het forum!

Kan me voorstellen dat jullie voornamelijk goede verhalen over Perth hebben gehoord op de emigratiebeurs. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij was ook alleen WA daar vertegenwoordigd.

Van het visum dat jullie willen weet ik niets af, maar er komen hier vast nog wel mensen langs die je hier meer over kunnen vertellen. Misschien kun je in dit forum ook eens kijken onder het kopje Business Visa, misschien dat je dan al iets verder komt.

Een 457 is voor als een werkgever je sponsort. Dan ben je dus afhankelijk van waar je werkgever gevestigd is. Weet je zeker dat je het juiste visum in gedachte hebt?

Je hebt een visum voor heel australië en een visum waarbij je de eerste 2 jaar maar in een bepaalde staat mag wonen. En dan heb je ook nog de werkgever sponsor visa (en nog vele anderen, maar die zijn niet zo doorgaand).

Zoals gezegd, er zijn heel veel soorten visa. Wij hebben het geluk gehad genoeg punten te hebben voor een landelijk visum, maar het is wel verstandig even te kijken wat je precies wilt. Visa die zijn gekoppeld aan een bepaald gebied (waar je dan de eerste 2 jaar moet wonen), hebben vaak minder hoge punteneisen.

Mij is verteld dat je niet halverwege de aanvraag van visum kunt switchen. Weet niet of dat klopt, want is niet aan de orde geweest.

De klasse die jij noemt is volgens mij inderdaad een sponsored visa. Die krijg je alleen als een bedrijf je ondersteunt en een baan aanbiedt.

Op de site van de immigration van australie (www.immi.gov.au) staat een uitleg. Even flink doorklikken, maar het systeem vond ik wel duidelijk.

Succes!

Back