Visum is binnen! vraag mbt ziektekostenverzekering/belasting

Tamar

New Member
Dag allemaal, misschien kunnen jullie een vraag voor mij beantwoorden. In november vertrek ik definitief naar OZ. Ik vraag me af hoe makkelijk het is om je daar ziekenfonds (Medicare) te laten verzekeren. Weet iemand wat de criteria zijn? Moet je bijvoorbeeld een baan hebben om in aanmerking te komen?

Verder vroeg ik me af of ik mijn belastingopgaaf 2004 vanuit Australie kan doen.

Sorry, nog een laatste vraagje: Is het verplicht je uit te schrijven bij de gemeente in Nederland?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Tamar
 
Tamar said:
Ik vraag me af hoe makkelijk het is om je daar ziekenfonds (Medicare) te laten verzekeren. Weet iemand wat de criteria zijn? Moet je bijvoorbeeld een baan hebben om in aanmerking te komen?
Volgens mij is Medicare voor iedereen, ongeacht of je een baan hebt. Als je in Aus aankomt moet je geloof ik een dag of 10 wachten, dan kun je naar een Medicare Centre en je Medicare aanvragen.
Maar naar ik begrijp hebben de meeste Australiërs naast Medicare nog een particuliere verzekering die meer dekking heeft.

Tamar said:
Verder vroeg ik me af of ik mijn belastingopgaaf 2004 vanuit Australie kan doen.
Ja, dat lijkt me geen probleem. Helemaal niet als je het via de computer doet.

Tamar said:
Sorry, nog een laatste vraagje: Is het verplicht je uit te schrijven bij de gemeente in Nederland?
Euhm, dat weet ik niet zeker. Je kan denk ik wel hier ingeschreven blijven, bijv. als je hier nog een huis hebt of misschien bij je ouders ofzo. Maar je zal wel moeten aangeven dat je hoofdverblijf in Australie is, o.a. voor belastingen etc.
Waarom wil eigenlijk je hier ingeschreven blijven?
 
Tamar said:
Dag allemaal, misschien kunnen jullie een vraag voor mij beantwoorden. In november vertrek ik definitief naar OZ. Ik vraag me af hoe makkelijk het is om je daar ziekenfonds (Medicare) te laten verzekeren. Weet iemand wat de criteria zijn? Moet je bijvoorbeeld een baan hebben om in aanmerking te komen?

Verder vroeg ik me af of ik mijn belastingopgaaf 2004 vanuit Australie kan doen.

Sorry, nog een laatste vraagje: Is het verplicht je uit te schrijven bij de gemeente in Nederland?

Ik hoop dat iemand me verder kan helpen!

Tamar

Hoi Tamar,

Gefeliciteerd met het visum.

M.b.t. je vragen denk ik dat dit de 'goede' antwoorden zijn :)
- Medicare : iedereen in Australie heeft recht op Medicare. Na omstreeks tien dagen heeft DIMIA je gegevens doorgestuurd dus kun je een MediCard aanvragen. Je moet wel een huisadres hebben omdat de kaart na drie weken wordt opgestuurd. Als je binnen de tien dagen toch medische verzorging nodig hebt kun je een tijdelijk Medicare nummer aanvragen.

- Het zal de belastingdienst worst zijn hoe en waar je de formulieren invult. Bij vertrek uit Nederland moet je echter 'afrekenen' met de belastingdienst en daarvoor gelden andere regels (en dus ook andere formulieren). Bel de Belastingdienst, daar kunnen ze je alles vertellen. En ze komen er toch wel achter dat je Nederland hebt verlaten (zie volgend antwoord).

- Ja, je moet je uitschrijven. In Nederland moet je ingeschreven staan op het adres waar je woont en wonen op het adres waar je staat ingeschreven (anders is het bijhouden van een dergelijk register een beetje onzinng). Waarom wil je eigenlijk nog in Nederland ingeschreven staan?

Jeroen
 
Hier heb ik wat aan. Maakte me een beetje zorgen over de ziektekostenverzekring, maar dat komt helemaal goed. Ik heb vrienden in Australië voor het postadres, dat zal geen probleem zijn.

Ik weet eigenlijk niet waarom ik in Nederland ingeschreven zou willen blijven staan. Ik denk dat het voelt als het laatste strohalmpje ofzo?!? Voelt zo definitief!

Ik ga zeker even bellen met de belastingdienst. Wil niet voor financiele verrassingen komen te staan.

Bedankt voor jullie snelle reactie, cheers.
 
Back
Top