VOG

ieniej

New Member
Dag allemaal,

Nieuw hier, maar blij mensen te vinden met ervaringen!
Ik heb op dit moment een prangende vraag over een VOG (verklaring omtrent gedrag).
In januari ga ik met mijn Australische partner op een WHS naar Australië met de bedoeling hier minimaal 2 jaar te wonen en werken. Voor dat we weggaan willen we nog reizen door Azië, dus ik vertrek al eerder uit Nederland en heb dus nog maar een 3tal maanden om dingen te organiseren.

Ik ben hier in Nederland gediplomeerd docent op het MBO en heb een diploma voor Sociaal Cultureel Werker en voor Creatief Therapeut. Allemaal beroepen waar ik hier in Nederland een VOG voor nodig heb.
Nu geloof ik dat een Nederlandse VOG (zelfs officieel vertaald) niet goed is voor Australië. Klopt dit?

Zo ja, weet iemand hoe het gaat met een police rapport? Moet ik dat in Australië aanvragen, naar Nederland sturen, hier officieel laten onderzoeken, vertalen en dan weer terug laten sturen naar Nederland? En kan iemand anders dit dan voor mij naar een rechtbank brengen bijvoorbeeld?

Welcome!
Voor zover ik weet is de VOG voldoende, we vragen deze allemaal aan voor ons visum traject.

Je moet de reden voor het aanvragen van een VOG opgeven. Meldt dat het voor een visum voor Australia is, en dat je dan een multi-taal / Engels talige VOG moet krijgen.

Dat is een officieel document, en hoeft verder niet vertaald of gecertificeerd te worden.

Dankjullie voor jullie reacties. Ik heb het VOG aanvraag formulier gevonden. Ik heb alleen geen bewijs van een Australische organistatie dat ze mijn VOG nodig hebben. Ik heb denk ik voor een WHS visum ook geen VOG nodig? Ik wil hem meer gebruiken voor als ik solliciteer op beroepen waar je een australische VOG nodig hebt. Misschien heb ik hem ook wel nodig? Maar hoe doe ik dit dan? Mail ik de Australische government met deze vraag zodat ik bewijs heb dat ze mijn VOG nodig hebben?

Dat is het lastige stukje je. Met een visum aanvraag krijg je een officiële vraag vanuit OZ voor een VOG die kun je dan aan je gemeente geven zodat zij weten dat ze een VOG aan mogen vragen EN voor welk onderwerp. Helaas weet ik niet hoe je dat nu moet doen maar zou even bij de balie burgerzaken langs lopen. Wie weet wordt je wat wijzer...

Welkom! WHS is WHV klopt dat?
Voor die beroepen die je aangeeft heb je ook een gelijkwaardig Oz diploma/vertaling nodig. Een VOG is dan nog niet eens van toepassing.
Je zult eerst akkoord moeten krijgen, dat je in die beroepen mag werken hier. Heb je daar al eens naar gekeken?

Ik sluit me bij @Katjavdl 's reactie aan. Geen idee of je met een WHV zomaar in een dergelijk beroep (tijdelijk) zou kunnen cq zou mogen werken. Ik betwijfel het om eerlijk te zijn, tenzij het als stagiair is en dus onbetaald. Misschien dat de regels dan wat soepeler zijn.

Voor wat betreft de VOG: deze is voor je visum.
Voor Australisch werk waarbij een dergelijke verklaring nodig is, zul je een Aussie Criminal History Check aan moeten vragen. Het formulier wordt door je werkgever verstrekt of is online te vinden. Je betaald zelf de kosten van deze check. Blijf je bij dezelfde werkgever, dan kunnen de kosten van het vernieuwen (moet om de 3 jaar) de volgende keer door je werkgever betaald worden. Dat was bij mij het geval.
Dit formulier gaat naar de Federal Police (dus niet inleveren bij het locale politiebureau!) en een evt Nederlands strafblad is daar bekend. Dus je hoeft niet ook nog een keer een VOG in NL te regelen.

Overigens worden deze checks ook steeds specifieker. Ik heb momenteel geen Criminal History Check meer nodig, maar wel een Child Related Employment Screening (Version C, Restricted) :"This form is for completion by all paid employees, volunteers and students proposing to commence or continue work in child related employment/placement."

Andere checks zijn bijv:
Vulnerable Person - Related Screening
Aged Care Sector - Employment Screening

Het komt er waarschijnlijk op neer, dat wanneer je als Creatief Therapeut aan de slag wilt - en je je diploma's hebt laten erkennen e.d. en dus ook als dergelijk therapeut hier aan het werk mag - en je met bijv kinderen, ouderen en kwetsbare personen gaat werken, je 3 checks uit moet laten voeren...
En kijk niet raar op als ze dan ook nog je Criminal History Check willen hebben! Dus 3-4 ipv 1 check.

Succes ;)

Dank Beepmeep, dit is denk ik het antwoord waarnaar ik op zoek was!
Wat een checks die gedaan moeten worden zeg! Maar dit hoeft dus gelukkig niet allemaal via Nederland.

@Katjavdl en @Beebmeep het werken in dit beroepenveld zal dus lastig worden met mijn WHV (die ja). Mijn partner en ik hebben het ook over het aanvragen van een partnervisum gehad, maar daarvoor moeten we nog flink sparen! Dan zou ik misschien wel in deze branches aan het werk kunnen, maar ik snap dat ik alsnog een gelijkwaardig diploma nodig heb.
Ik heb mijn officiële bewijs voor lesbevoegdheid aangevraagd bij DUO in het Engels en lees ook bij DUO dat ik mijn diploma's moet legaliseren. Dit wil ik z.s.m gaan doen. Bij mijn diploma's zitten Engelse supplementen die uitleggen wat mijn diploma's inhouden en welk niveaus ze zijn. Is dit genoeg? En moet ik voor dat 'erkennen' in Oz zelf ook dingen regelen?

Misschien veel vragen, maar heb al zoveel gegoogled en er is zoveel informatie dat het soms een hele brei lijkt.

Hi,

Je moet inderdaad alles zelf regelen, mits je een visumbureau in de hand neemt. Je kan online vinden welke instantie je moet benaderen daarvoor: https://www.border.gov.au/Trav/Work...d-assessing-authorities/assessing-authorities

Het nadeel van een WHV is dat je maar 6 maanden voor 1 werkgever mag werken. Het zal daarom moeilijk zijn om aangenomen te worden voor een "normale" baan. Je zou misschien op oproepbasis of als invalkracht kunnen werken. Het ligt er helemaal aan waar je wil gaan werken en of je bereid bent om flexibel te zijn en natuurlijk wat je opleiding is en welke ervaring je hebt etc.

Succes ermee!

Je zou misschien op oproepbasis of als invalkracht kunnen werken. Het ligt er helemaal aan waar je wil gaan werken en of je bereid bent om flexibel te zijn en natuurlijk wat je opleiding is en welke ervaring je hebt etc.

En niet te vergeten dat je financieel tegen een stootje moet kunnen als je even geen werk hebt.

Back