voor de surfers

*Anneke*

New Member
Nu we dichtbij een mooi surfstrand wonen  (Scarborough) willen we toch ook wel een keer leren surfen. Ik heb alleen geen idee wat voor soort plank je als beginner nodig hebt, hoe groot hij moet zijn, waar je op moet letten als je hem (tweedehands?) koopt enz.
Wie heeft wat tips???
Alvast bedankt!

groetjes Anneke

PS. Als iemand een plank te koop heeft, dan hoor ik het ook graag!
 
hey anneke,

Stoer dat dat kan daaro. Ik ben ook aan het leren surfen geweest op mijn vakantie in frankrijk en de beginners gebruiken allemaal redlijk grote planken. zal eens kijken of ik wat links voor je kan vinden met welke ik heb gezien. :surfer:

standaard planken: http://www.bicsportsurfboards.com/surfboards/index.php?rangeid=161&prodid=347&bssid=e7c5s8g0mkce68iqi1cbaf2kf7

softboards: http://www.bicsportsurfboards.com/surfboards/index.php?rangeid=163&bssid=e7c5s8g0mkce68iqi1cbaf2kf7 Deze zijn wat fijner voor het lichaam ivm het vele peddelen wat je in het begin aan het doen bent.  :flipper:

Tevens is het wel aan te raden een surf shirt te kopen, anders licht heel je torso open doordat de wax je huid kapot schuurt. :beach:

groeten en succes!!!1
 
Na een paar keer wat planken gehuurd te hebben ($30 per dag geloof ik) en bij verschillende surfshops geïnformeerd te hebben, heb ik begin dit jaar zelf een surfboard uitgezocht/gekregen (van m'n vrouw op verjaardag  :up:)

Wat me opviel waren de verschillen in adviezen... Sommige zeiden dat je inderdaad voor een groot board moest gaan (zoiets als 8'4''); anderen weer dat je makkelijk klein kon beginnen. Het ligt iig veel aan je gewicht. Als je lichter bent, kun je met minder volume uit de voeten en als je zwaarder bent, kies je een meer volumeus board (als beginner dan he! als je het kunt is het wat anders)
Ik ben 77 kilo en heb een 7'3" board, 22'' breed en 2 3/4" dik en dat bevalt goed (ik ben nog beginner!). Maar zoals afgelopen weekend, Sunshine Coast, 2 meter hoge branding... dan is het een onding hoor! En dan zie je al die gastjes met hun kleine boardjes door de brekende golven heen duiken...
Maar goed als de omstandigheden goed zijn (rustige 1-2 feet 'brekers') dan kun je met de genoemde afmetingen het surfen prima leren. En neem een les om de basistechnieken onder de knie te krijgen; ook handy

Enjoy!
 
Waarom neem je niet eerst een paar lessen ? :

http://www.learntosurf.net.au/SCARBOROUGH.html

Het begin is vrij moelijk te leren en ik denk dan zij je dan wel verder kunnen informeren over welke surfboard geschikt is nadat je een paar lessen hebt gehad.
 
Op de kruising vlakbij het strand in Scarborourgh (west coast highway/ Scarburough beach Rd) heb je achter het Shell pomp station een heel klein surfwinkeltje waar ze voornamelijk longboards verkopen maar ook veel tweedehands boardjes.....Ik heb daar een 7'6" mini malibu gekocht daar......Ik ben 85 kg en dat gaat goed moet ik zeggen.....

Succes Gr Frank
 
Hoi Anneke,

Ik denk dat het, zoals in de andere reply's, erg verstandig is om eerst een paar lessen te nemen. Dan kan je gelijk even aanvoelen hoe het bevalt. Surfen is niet zo makkelijk te leren als fietsen of skien. Het vereist heel veel oefening en doorzettingsvermogen. De keuze van een board hangt daarnaast ook nog eens af van wat je zelf leuk vindt en hoe atletisch je bent. ben je heel vitaal en heb je een goeie balans, dan kan je vaak wel uit de voeten met een wat korter boardje. Ben je echter niet zo'n atleet, dan is een wat groter en stabieler board wel fijn. Het plezier wat je uit je board haalt bepaalt grotendeels ook of je uitendelijk doorzet om het "echt" te leren en vol te houden.
Voor beginners is een lekker licht en makkelijk hanteerbaar softtop board wel een goeie keuze en qua prijs vallen ze ook nog erg mee ten opzichte van andere boards.
Mijn advies is dus ook eerst wat lessen nemen en dan evt nog een paar keer een board huren. Daarna pas gaan kopen.
En vergeet niet als je moet gestreden en gefrustreerd bent om dat het niet zo makkelijk gaat: de aanhouder wint.
Ik ben zelf op een te klein board begonnen en heb daardoor de eerste jaren flink door moeten bijten. Gelukkig hebben mijn vrienden me altijd gepushed om door te blijven gaan.
Nu surf ik op verschillende boards, afhankelijk van de condities. Maar ik vind het nog steeds super om af entoe lekker op een Softtop te surfen, gewoon omdat het zo makkelijk is.

Succes

Sander
 
[quote author=San_der link=topic=7639.msg99450#msg99450 date=1189903742]
Ik ben zelf op een te klein board begonnen en heb daardoor [size=20pt]de eerste jaren [/size] flink door moeten bijten. Gelukkig hebben mijn vrienden me altijd gepushed om door te blijven gaan.
[/quote]

De eerste jaren.... Wordt een flinke klus dus.... Ook ik wil gaan leren surfen als we eenmaal in Sydney wonen. Ik bereid me voor op ene lange weg  :wink:
 
Dijnjas.

Het is volgens mij wel makkelijker om te leren surfen dan om Australie binnen te komen hoor. Het ligt er ook wel een beetje aan op wat voor niveau je wilt surfen.

Succes

Sander
 
:grin: Puur voor de fun. Ik heb het er nou al jaren over en het moet er maar eens van komen. Lekker ontstressen en bewegen, lijkt me heerlijk.
 
Lekker ontstressen en bewegen, lijkt me heerlijk.

Dat is zeker heerlijk, en nog eens goed voor het lichaam ook. De eerste dagen dat ik oefende heb ik flink wat spierpijn gehad, maar ff doorbijten dan gaat het vanzelf een keer goed.
En het is leuker dan in de sportschool op zo'n fiets te zitten....
 
[quote author=stefmar link=topic=7639.msg99692#msg99692 date=1190280117]
En het is leuker dan in de sportschool op zo'n fiets te zitten....
[/quote]

Ik vind naar de tandarts gaan nog leuker  :wink:
 
Back
Top