Voor- en nadelen van Casual Work

ducee

Member
Ik kan dichter bij huis gaan werken, maar dan casual. Ik weet dat je meer verdient dan als je een permanent contract hebt, maar wat zijn nu precies de voordelen, en vooral de nadelen?
Is het zo dat als er geen werk meer is, je dan dus ook geen werk hebt?
Wie weet hoe het precies zit?
Ducee

Hi

Casual werk is er ook in allerlei vormen en maten maar over het algemeen:

- Geen vakantie geld
- Geen geld als je ziek bent
- (vaste) uren voor een bepaalde tijd

Groetjes
Syl

Hoi,

Het is ook maar hoeveel zekerheid je wilt inbouwen. Heb je een goed gevoel bij de continuïteit van het werk? Duidelijk nadeel van casual werk is dat als er geen werk is je niet hoeft te komen.

Wij hebben allebei casual werk en als we allebei de hele maand werken dan is het financieel erg leuk maar als we zoals vorige maand een paar weken naar Europa zijn gegaan omdat m'n broer trouwde dan is het wel even slikken... EN de kosten voor de trip EN geen inkomen... Dan gaat het hard

Voordelen zijn de flexibiliteit (tenminste voor ons); Jeanet kan in principe elke dag werken maar kan ook 'nee' zeggen als ze wat anders heeft. Ikzelf moet gewoon 40 uur (of meer als er veel werk is en dat is het geval) per week doen en werktijden zijn heerlijk flexibel. Dat is ook afhankelijk per werkgever natuurlijk.

Succes met het nemen van je beslissing!
Jan

@Jan: dit klinkt als mijn lifestyle! Ik houd van die onafhankelijkheid! Ik wil daar straks in Brisbane best nog eens meer over horen......

Henriette

ps: tis dus allemaal afhankelijk van je eigen behoefte aan zekerheid.....Casual work is close to none zekerheid!

En een probleem voor het aanvragen van een credit card / hypotheek enz.. Maar als je bedenkt dat je werkgever je zonder enige moeite zo op straat kan zetten, zoals dat helaas tegenwoordig in Australië mogelijk is dan vraag ik me wel eens af wat voor zekerheden je nog hebt. Overigens, ook in Nederland is dat een kwestie van tijd voordat het zo ver is, met de 0,0 zekerheid.

Hoi Henriette: dit is inderdaad wat wij willen. Wij zijn niet zo van de zekerheid; komt wel als we oud & wijs zijn (misschien...). Ik snap best wel dat de meeste mensen (ook van dit forum) behoefte aan zekerheid willen (zeker als je kinderen hebt) en misschien is onze lifestyle niet handig op de lange termijn maar ja... wie dan leeft, wie dan zorgt!

Als je in Brisbane bent stuur je maar een PM; dan bomen we er weleens over bij ons in Norman Park  :wink:

Ja precies, Hawk,

Daar zat ik ook mee. Door de industrial laws biedt een contract ook geen zekerheid meer.
En de vrijheid van casual work spreekt me wel aan. Zeker met de kinderen kan dat wel handig zijn
Ducee

Ik heb een casual job en ik vind het heerlijk. Als ik een dag niet wil werken dan kan dat en soms heb ik zomaar onverwacht een dag vrij omdat er geen werk is maar het komt ook voor dat ik 14 dagen achter elkaar werk en dat wordt komende zomer nog wel meer. Mij bevalt het prima i.i.g. :)

Erna

Hai Erna,

werk je nog in dat hotel? en bevalt het nog, je bent toch gewoon langsgegaan en gevraagd voor een baan? Wat doe je zoal en zijn er wel vooruitzichten voor je?
Of ga je gewoon weer verder ls je ergens anders beter kunt?

Mariette

hoi Mariette,

Ik werk nog steeds in het motel en het bevalt me goed. Ik maak motelkamers schoon, heel simpel dus en vooruitzichten? Ach, ik zie wel wat de toekomst brengt. Als het me niet meer bevalt, stop ik ermee en zoek ik weer wat anders.

Ik ben inderdaad gewoon langsgegaan met mijn cv en kon de volgende dag beginnen.

Erna

Casual werk betaald in de regel 1,5 keer beter dan full time. Maar zoals al gezegd alle toeslagen zitten al in Casual dus geen

20 vakantiedagen per jaar doorbetaald
10 ziekdagen per jaar doorbetaald
geen onregelmatigheidstoeslagen bij langer werken dan 8 uur op een dag
Geen onregelmatigheidstoeslag voor weekend werk / avond  nacht werk

Werkgever kan je bij Casual zo op straat zetten. sta je op het rooster voor die dag dan moet de werkgever je minimaal 2 uur laten werken, maar al sta je voor 8 uur op het rooster, na 2 uur kan je gaan. sta je voor volgende dagen al ingeroosterd dan kan de werkgever zeggen dat je niet hoeft te komen. Je kan dus als Casual nergens op rekenen

Hebben ze je de ene week nodig dan kan je werken, de volgende week wellicht geen werk.

Willem

Bedankt allemaal,
Ik heb de overstap gemaakt! Ik kan nu - als ik het wil- zelfs op de fiets!
Ducee

Back