Voor m'n broer!

Hallo ik ben Irene,

De reden dat ik me aangemeld heb is dat ik dolgraag m'n broer wil helpen emigreren naar Australië. Tja, het is niet dat ik niet dol op hem ben, juist het tegenovergestelde is waar. Hij is vorig jaar 12 maanden in Australië geweest en heeft daar de tijd van zijn leven gehad. Lekker gewerkt, veel leuke mensen ontmoet en een leuk meisje tegen het lijf gelopen. Nu is hij weer twee maanden terug en ik zie hem helaas niet meer zo gelukkig als dat hij was als ik hem over de Skype sprak. Omdat mijn broer inmiddels 31 jaar is maakt het het niet eenvoudig om zo maar terug te gaan naar Australië. Natuurlijk heeft hij alle gangbare opties bekeken, maar die lijken niet de uitkomst te beiden die haalbaar is. Hij heeft geen super skills, en kan ook niet aantonen dat hij al 12 maanden een relatie heeft, ook is er niet iemand die hem kan sponsoren om daar te werken. En studeren op zijn leeftijd is onbetaalbaar. Dus is dit eigenlijk een soort van noodoproep. Wie heeft er enig idee wat er nog wel mogelijk is? Wie weet er waar de spelt in de hooiberg ligt? Want ik wil m'n broer graag weer gelukkig zien, ook al betekend dat dat er duizenden kilometers tussen ons zitten.
Bedankt voor het lezen!

Groeten Irene Disselhorst

heey! welkom op het forum! klinkt erg lastig en balen dat het zo moeilijk voor je broer is om terug te kunnen gaan. Het gevoel van het niet gelukkig zijn hier klinkt bekend en zal door menig persoon op het form gedeeld worden!
Ik weet zelf niet zo heel veel van welke visa er zijn en wat voor jouw broer mogelijk is. wat doet hij voor werk en hoe lang is hij dan wel met dit (australisch?) meisje samen? zou hier iets te overbruggen zijn? misschien als zij mogelijk als toerist naar nederland komt?
wat is evt de optie om een state sponsorship te krijgen? ik weet niet precies wat voor eisen hier aan verbonden zijn, maar misschien is het handig dat hij zich hier in verdiept?
groetjes nicole

Ik neem aan dat je al door deze wizard heen bent gegaan:

http://www.immi.gov.au/visawizard/

Zo niet, even invullen en je weet welke visa zouden kunnen passen. Als daar niets uit komt wordt het een lastig verhaal en is het wellicht het beste om een klein bedrag over te maken naar een migration bureau. Bijvoorbeeld M2A, zij maken zeer realistische inschattingen gebaseerd op jouw (broer) persoonlijke situatie.

Good luck, ik begrijp helemaal dat je broer daar gelukkiger is dan hier ;)

Hoi Irene, welkom!

Lastige situatie van je broer. Er zijn inderdaad diverse wegen.
1. Zien een aantoonbare relatie op te bouwen, zodat hij een spouse visum kan aanvragen.
2. Poosje op vakantie gaan bij zijn liefje en daar proberen een sponsor te vinden. Vanuit NL is dat erg lastig.
3. Toch gaan studeren. Dit hoeft niet onbetaalbaar te zijn, zeker niet als de werkgever betaalt (al is het alleen maar voor het belastingvoordeel). Met 31 jaar zal hij toch een bepaalde loopbaan hebben. Eerst even goed uitzoeken op welke manier hij het eenvoudigste aan de eisen zal kunnen voldoen. Studeren kan zowel in Aus als in NL, hoewel Aus inderdaad erg duur is, waardoor de uitgangspunten hier zijn gebaseerd op studeren in NL.

Alle manieren kosten tijd. Maar dat is vrijwel altijd zo bij emigratie. Lees de verhalen hier op het forum maar.
Als hij er zelf niet uit komt, laat hij het beste zijn kansen beoordelen door een bureau. Lees je hier op het forum goed in zodat je kunt leren van ervaringen van een ander, waarbij ik wel op moet merken dat je eigen ervaring anders kan zijn dan die van een ander. Ikzelf kan Visa 4 You en Move 2 Australia aanbevelen, zonder daarbij op deze plaats een vergelijking te willen maken.

Succes

Ik denk dat optie1 misschien de meest realistische is? Ook al duurt het een jaar... ? Neem de tijd om de relatie op te bouwen en aan te tonen, daarna kun je een partner visum aanvragen. Dan zou hij er met max twee jaar moeten kunnen zitten? IN de tussentijd sparen voor reisjes, en veel skypen..?

Australiers kunnen ook een jaar naar Nederland komen op een Working holiday visum. Dat zou hem tijd geven om de relatie met zijn partner verder op te bouwen en het bewijs voor een spouse visum te verzamelen. Trouwen is ook een optie, maar ik weet natuurlijk niet hoe serieus de relatie al is want dat doe je niet zomaar.

@Yuud: Getrouwd of ongetrouwd maakt inderdaad niet uit als je een spousevisum (309) aanvraagt, maar er bestaat ook zoiets als een prospective marriage visa (300).

Als ik het goed begrepen heb is dit voor mensen die wel een serieuze relatie hebben, maar bijvoorbeeld niet samen kunnen wonen. Je bent dan dus nog niet getrouwd, maar wel verloofd en je krijgt het visum om in Australie te kunnen trouwen en daar een leven met je partner op te bouwen.

Pin me echter niet vast op bovenstaande info aangezien ik me er niet heel grondig in heb verdiept, maar op de site van de Australische ambassade in Berlijn is natuurlijk wel te vinden wat de eisen voor dit type visum zijn en of het eventueel in aanmerking zou komen.

@kikker: aha dat bedoelde je :) ja die bestaat ook, ik weet daar ook niet alle eisen en details van

Back