Voor paar jaar terug naar NL... met Australische vrouw

Hebben de maand Mei in Nederland doorgebracht. Mn vrouw vond het helemaal geweldig, al de nauwe straatjes, iedereen op de fiets, overal oude woningen en gebouwen.

Het lijkt mij ook best wel leuk om na 18 jaar weer eens in NL te wonen/werken, voor de afwisseling.

Ben een beetje aan het kijken of dit mogelijk is, lijkt erop dat Australische burgers geen MVV nodig hebben.
En waarschijnlijk dan ook geen inburgeringsexamen hoeven te doen?

Vraag me af of we eerst naar NL gaan. Dan daar baan zoeken, en dan een vergunning aanvragen als dat nodig is?
Ik heb 2 paspoorten, dus mijn situatie moet geen probleem zijn.
 
Kijk even de laatste Posts het citizenship topic. Zit wat linkjes in inzake NL-schap. Dat zul je nog gewoon hebben mits je getrouwd was met je AU vrouw voor je AU nationaliteit aannam.

Dus dan kun jij iig gewoon terug en werken. Je vrouw zou dan waarschijnlijk wel wat papierwerk nodig hebben vermoed ik (volgens mij gaan er per 2025 nog wat zaken wijzigen. Bijvoorbeeld, AU nu geen visum nodig voor EU. Straks wel)
 
Thanks. Ik ben inderdaad Aussie geworden nadat ik getrouwd ben.

Ziet er naar uit, dat ik zelfs voor 1 jaar in Nederland moet wonen om de Nederlandse nationaliteit niet te verliezen!
Ik ben paar jaar geleden Aussie geworden, vanaf dat jaar gaat de teller lopen, als je 13 niet in Nederland hebt gewoond, nadat je een tweede nationaliteit hebt aangenomen, verlies je het automatisch.
 
Thanks. Ik ben inderdaad Aussie geworden nadat ik getrouwd ben.

Ziet er naar uit, dat ik zelfs voor 1 jaar in Nederland moet wonen om de Nederlandse nationaliteit niet te verliezen!
Ik ben paar jaar geleden Aussie geworden, vanaf dat jaar gaat de teller lopen, als je 13 niet in Nederland hebt gewoond, nadat je een tweede nationaliteit hebt aangenomen, verlies je het automatisch.
Michiel, dit klopt niet!!!!!

Je hoeft niet in NL te wonen en het verlies gaat niet automatisch.
Je moet alleen binnen die 13 jaar je NL paspoort vernieuwen of een Verklaring van Nederlanderschap aanvragen.

 
Oh, das goed om te lezen.

Hopelijk hoeft mn vrouw niet voordat we in NL zijn een inburgerings examen af te leggen. Ik lees verschillende berichten.
Toch maar eens een immigratie advocaat in NL inschakelen.

Lijkt het me wel leuk om weer eens paar jaar in NL te vertoeven.
Apartment verhuren. Kunnen terugkeren wanneer we willen....
 
Oh, das goed om te lezen.

Hopelijk hoeft mn vrouw niet voordat we in NL zijn een inburgerings examen af te leggen. Ik lees verschillende berichten.
Toch maar eens een immigratie advocaat in NL inschakelen.

Lijkt het me wel leuk om weer eens paar jaar in NL te vertoeven.
Apartment verhuren. Kunnen terugkeren wanneer we willen....

Ik vermoed dat ze een keer aan de beurt komt bij langer-termijnverblijf. Maar als het inburgeringsexamen hetzelfde niveau heeft als de citizenship test in Oz, zou ik me er niet te druk over maken, eitje. Maar ik zou wel nu al beginnen met Nederlands leren als ze dat nog niet spreekt.

Volgens mij heb je geen immigration lawyer nodig. Alle informatie is rechttoe, rechtaan. Scheelt weer pegels voor een leuk leven terug in NL.

 
Wel grappig dat de meesten hier van NL naar Oz gaan, jullie de andere route. Hebben jullie het weer in NL ook in acht genomen? En van welke locatie naar locatie maken jullie de stap?
 
Wel grappig dat de meesten hier van NL naar Oz gaan, jullie de andere route. Hebben jullie het weer in NL ook in acht genomen? En van welke locatie naar locatie maken jullie de stap?
Na 18 jaar bijna iedere dag zon, wil je wel iets anders :)
Serieus, de zomers in Brisbane zijn niet te doen voor mij... We hebben 5 jaar in Sydney gewoond, maar dat is te duur om te kopen, vind ik. Ik wil geen miljoen en 5 ton hypotheek!

Dus hebben we iets gekocht in Brisbane. Erg mooi hoor, en gaat langzaam richting Sydney waarde.
Hopelijk over 5 jaar is het verschil tussen Brisbane en Sydney veel kleiner, dan verkopen we in Brisbane, en komen we hoogst waarschijnlijk wel uit in Sydney... in de tussentijd, kunnen we overal wonen :)
 
Dat van de hete zomers in Brisbane ben ik met je eens @MichielpkSyd. Ik woon al 21 jaar in Sydney maar kom vaak in Brisbane en probeer de zomers te vermijden. De winters in Brisbane zijn natuurlijk heerlijk. Het is inderdaad verschrikkelijk duur in Sydney en daarom zijn er best veel mensen die de stad uit trekken. Wollongong of Newcastle is een stuk goedkoper en het is daar ook prachtig wonen. Wij wonen helemaal aan de noordkant van Sydney, in Kuring-gai NP. Daar is het in ieder geval een stuk rustiger.
 
Na 18 jaar bijna iedere dag zon, wil je wel iets anders :)
Serieus, de zomers in Brisbane zijn niet te doen voor mij...
Ieder zijn beleving is natuurlijk anders en wij zijn hier pas 8 jaar waarvan de helft in Canberra, wat wel seizoenen heeft (maar wel altijd zon)
In die tijd ben ik vaak in NL geweest voor mijn werk, en ik had nooit dat ik dacht: Wat fijn, eindelijk weer eens dagen lang grijze luchten, druilerige regen en een straf zuidwestenwindje....

Als je goedkoper wilt wonen en $%&#!@* weer wil hebben: Al eens aan Tasmanië gedacht? ;)
 
Ieder zijn beleving is natuurlijk anders en wij zijn hier pas 8 jaar waarvan de helft in Canberra, wat wel seizoenen heeft (maar wel altijd zon)
In die tijd ben ik vaak in NL geweest voor mijn werk, en ik had nooit dat ik dacht: Wat fijn, eindelijk weer eens dagen lang grijze luchten, druilerige regen en een straf zuidwestenwindje....

Als je goedkoper wilt wonen en $%&#!@* weer wil hebben: Al eens aan Tasmanië gedacht? ;)
Doet me herinneren aan een stel welke ik ooit bij een Bridgebuilder avondje tegen het lijf liep. Bridgebuilder was destijds een internationale vriendschapsclub waar ik heen ging om mensen te leren kennen e..d
Dit was 2009. Hij Nederlander, zij Zwitsers. Waren van Adelaide naar Tasmanie gegaan. Hadden daar een tijd gewoond en toen terug naar Europa - via een paar weken Adelaide. Want: ze liepen daar lekker door de Tasmaanse heuvels en bergen, zagen sneeuw, hadden genoeg regen etc. helemaal goed, maar besloten dat ze dan ook net zo goed in Zwitserland konden gaan wonen, want dan hadden ze in ieder geval familie dichtbij.
En dat hebben ze dus gedaan.
 
Ja, dat is het ook wel.
Ik heb dit jaar mn neefje en nichtje voor het eerst gezien, zijn nu 12 en 14.... Mn ouders zijn inmiddels zeventig+
Denk dat het wel goed is, om voor een paar jaar de familie te zien.
 
G
Na 18 jaar bijna iedere dag zon, wil je wel iets anders :)
Serieus, de zomers in Brisbane zijn niet te doen voor mij... We hebben 5 jaar in Sydney gewoond, maar dat is te duur om te kopen, vind ik. Ik wil geen miljoen en 5 ton hypotheek!

Dus hebben we iets gekocht in Brisbane. Erg mooi hoor, en gaat langzaam richting Sydney waarde.
Hopelijk over 5 jaar is het verschil tussen Brisbane en Sydney veel kleiner, dan verkopen we in Brisbane, en komen we hoogst waarschijnlijk wel uit in Sydney... in de tussentijd, kunnen we overal wonen :)

Puur vanwege het te warme weer naar Sydney of ook andere redenen? Je kunt natuurlijk ook in Sydney Region wonen, Central Coast of Wollongong. Dan ben je nog redelijk dichtbij en woon je wel goedkoper.

Ik ben erg benieuwd hoe jullie het Nederlandse klimaat opnieuw gaan ervaren. Het niet vooruit kunnen plannen van dagjes weg is bijvoorbeeld heel irritant. Daarnaast zie je weinig zonlicht, weinig blauwe lucht, allerlei factoren wat je dagelijkse routine kan omgooien en verpesten. Dat heeft weer impact op het humeur van vele mensen...
 
Puur vanwege het te warme weer naar Sydney of ook andere redenen? Je kunt natuurlijk ook in Sydney Region wonen, Central Coast of Wollongong. Dan ben je nog redelijk dichtbij en woon je wel goedkoper.

Qua werk, en voor het weer, maar vooral voor de scenery... in Sydney heb je zoveel baaien, binnen 20 mins zit je op het strand ergens. En dan nog steeds vlakbij de stad. Die levensstijl is geweldig.

Ik heb tot nu toe voor grote bedrijven gewerkt, die zijn vooral gevestigd in Sydney (hoofdkantoor).
Mijn team(s) zijn dus based in Sydney, en ik werk dan volledig remotely. Beetje saai.

Uiteindelijk wil ik weer vanuit kantoor werken voor dag of 2 ofzo per week. Met collegas naar de kroeg enzo. Das een wekelijks ding.

Meeste collegas wonen vrij centraal, en degene die verder weg wonen, klagen over de (te) lange commute.
Wollongong is veel te ver voor mij, en de andere kant op, Central coast, is ook te ver... voor mij dan.

Toen wij in Sydney woonden, waren we gevestigd in Surrey Hills en daarna iets verder in Waterloo, en uiteindelijk nog iets verder in Zetland.
 
Doet me herinneren aan een stel welke ik ooit bij een Bridgebuilder avondje tegen het lijf liep. Bridgebuilder was destijds een internationale vriendschapsclub waar ik heen ging om mensen te leren kennen e..d
Dit was 2009. Hij Nederlander, zij Zwitsers. Waren van Adelaide naar Tasmanie gegaan. Hadden daar een tijd gewoond en toen terug naar Europa - via een paar weken Adelaide. Want: ze liepen daar lekker door de Tasmaanse heuvels en bergen, zagen sneeuw, hadden genoeg regen etc. helemaal goed, maar besloten dat ze dan ook net zo goed in Zwitserland konden gaan wonen, want dan hadden ze in ieder geval familie dichtbij.
En dat hebben ze dus gedaan.
Een iets andere draai hieraan. Een Nederlandse dame die ik ken woont op Tassie nu (haar man in is een Tasmanian) en die hoor ik wel eens zeggen: “…Voor het weer had ik niet hoeven te emigreren!…”

Wederom het is een persoonlijke keuze, wij hebben weinig tot niets met familie. En nog minder met weer en ‘natuur’ in NL. Als we hypothetisch terug naar Europa zouden gaan zou bijvoorbeeld Noord Italië me wel wat lijken. Bergen dichtbij. Kust dichtbij. Goed/Interessant weer.
Maar gelukkig zijn we niet allemaal hetzelfde. Dat zou me een partij saai zijn 😉
 
Back
Top