Roland Hamer
New Member
Mijn Australische avontuur begon in 1978 en na ruim 35 jaar in Australië voel ik mij nog steeds een echt Nederlands. Ik lees op dit forum de 'trials & tribulations" van alle emigratie aspiranten om een nieuw leven op te bowed in Australië. Ik herinner mij nog als de dag van gisteren mijn besluit om hetzelfde te ondernemen. Ik kan zeggen dat mijn verwachting is beloond en het fantastische avontuur is bewaarheid. Ik woon als in een sprookje met een uitzicht van kilometers, kaketoes om mijn veranda, eenkeuze van mooie zandstranden, en een zee van ruimte en bos om mij heen. In mijn eerste jaar wilde niemand mij een baan aanbieden en dus moest ik mijn brood verdienen door diep te tasten in ideeën kast en ondernemingslust. Ondanks de financiële onzekerheid heb ik in die eerste maanden alhier mijn vliegbrevet gehaald en in mijn tweede jaar mijn eerste vliegtuigje gekocht. Ik heb Australië rondgereisd met de jeep, de motorfiets, de trein, en rond gevlogen in mijn eigen vliegende kistje.
En toch, als ik terug zou kunnen gaan in de tijd naar 1978, met de wijsheid van nu, denk ik dat ik voor in Nederland blijven zou kiezen. De reden is dat het hart van alle emigranten in twee landen verblijft en dat kan de nodige zielenpijn met zich mee brengen, vooral als de jaren verstrijken. Daarbij komt dat men meestal onderschat dat de Australische cultuur, democratie, en rechtsvorm, elementair verschilt met de Nederlandse. Ik wil niemand ontmoedigen om de grote stap te ondernemen, maar wel iedereen op het hart drukken om de beslissing te objectief te maken en emotie niet te laten overheersen.
En toch, als ik terug zou kunnen gaan in de tijd naar 1978, met de wijsheid van nu, denk ik dat ik voor in Nederland blijven zou kiezen. De reden is dat het hart van alle emigranten in twee landen verblijft en dat kan de nodige zielenpijn met zich mee brengen, vooral als de jaren verstrijken. Daarbij komt dat men meestal onderschat dat de Australische cultuur, democratie, en rechtsvorm, elementair verschilt met de Nederlandse. Ik wil niemand ontmoedigen om de grote stap te ondernemen, maar wel iedereen op het hart drukken om de beslissing te objectief te maken en emotie niet te laten overheersen.