Voorbereiden voor onze emigratie en remigratie

Itsmaud

New Member
Hoi Allemaal,
Wij zijn een gezin van drie uit Noord-Brabant en zijn bezig met de visums aanvragen.
Nou ja ik ben de enige eigenlijk, mijn vriend is Australiër en onze zoon ( 18 jaar) heeft beide nationaliteiten.
Mijn vriend heb ik leren kennen in 1999 toen ik aan het backpacken was en woont sinds juli 2000 in Nederland.
Door allerlei omstandigheden wonen wij nog in Nederland, al was dat niet onze bedoeling.
Maar nu gaat het gebeuren, we gaan!
Leuk om hier te lezen en ik zal er zeker nog tips opdoen
 
Welkom! Het partner visum is een van de eenvoudigste om aan te vragen. En gelet op jullie langdurige relatie krijg je hoogstwaarschijnlijk direct een permanent residency. Succes met al het papierwerk verzamelen! Wanneer willen jullie vertrekken en waarheen?
 
Wanneer we gaan? Ik ben nog bezig met een opleiding die zal volgende jaar klaar zijn in juni, dus ergens daarna, echt concrete datum hebben we nog niet. Onze zoon zal hoogstwaarschijnlijk eerder vertrekken, zodra hij klaar is met zijn rijlessen en wat geld heeft gespaard, hij wil in de mijnen gaan werken. Zoals het er nu naar uitziet willen we ons in Cairns gaan vestigen, daar waar wij elkaar hebben leren kennen in 1999. In januari zijn mijn vriend en onze zoon 6 weken op vakantie geweest en hun vonden het daar het prettigst en een goede vriend woont daar.
Mijn vriend komt oorspronkelijk van Brisbane, familie woont daar en hij heeft de laatste paar jaar op een cattle station gewoond en gewerkt in het noorden.
 
Ben nu 2x in Cairns geweest, en vond het leuk. Het is niet groot, het is geen wereldstad. Ik twijfel zelf of het voor toeristen echt interessant is. (Meer een start punt voor toeristen attracties?)

Maar volgens mij erg leuke stad om te leven/wonen.

Het deed me op een rare manier aan onze eerste stad denken; Canberra.
Dat is ook niet te groot, een beetje een ‘eiland’ ver van andere steden, geen mega toeristen trekkers, maar fijn om te wonen.
 
Canberra.
Dat is ook niet te groot, een beetje een ‘eiland’ ver van andere steden, geen mega toeristen trekkers, maar fijn om te wonen.
Wut?

We waren er in een week nog niet uitgekeken. 31 musea van absoluut top Europees niveau, veel te veel om in 1 vakantie te doen. House of Parliament waar je de meeste zittingen kunt bijwonen, the old parliament voor een rondleiding. War Memorial, trek er maar 2 dagen voor uit. Architectuurroute en stadsdesigntour. Mount Ainslie beklimmen. De National Library en de ANU, DE Oz plekken om te lezen en te studeren. Questacon en Geoscience voor de wetenschapliefhebbers. De High Court geeft hele interessante rondleidingen met smeuige cases. De Zoo en Aquarium. Lake Burley Griffin en Tidbinbilla Reserve voor de naturisten. Botanic Gardens en Bonsai Forest. ANZAC parade. Thredbo als excursie zomer en winter. Etc., etc., etc.

En ook heel geschikt op voedertijd 🥗🍕🫕. Top of the bill restaurantkeus.

Als we niet zo ver van familie en vrienden af zouden komen te zitten, was het voor ons de eerste verhuisoptie geweest.
 
Last edited:
Wellicht ben ik biased, dus wilde niet teveel zeggen hahaha.

Er is een shitload aan dingen te doen en zien, absoluut! Als je van op het strand hangen houdt... maybe not so much ;)
Dit is een lovely couple uit de USA die al 3 jaar uit een koffer leven en Canberra bezoeken:

(sorry voor de Thread hack!)
 
We waren er in een week nog niet uitgekeken. 31 musea van absoluut top Europees niveau, veel te veel om in 1 vakantie te doen.
Nou dat klinkt bijna als Cairns 😂🤣
Meer een start punt voor toeristen attracties?
Absoluut. Elk weekend kan kleine vakantie zijn. (Al zou het best wel eens kunnen dat dat voor vele Aus plaatsen zo is. Al zijn er weinig die kunnen zeggen ‘where the rainforest meets the reef’)
 
Wut?

We waren er in een week nog niet uitgekeken. 31 musea van absoluut top Europees niveau, veel te veel om in 1 vakantie te doen. House of Parliament waar je de meeste zittingen kunt bijwonen, the old parliament voor een rondleiding. War Memorial, trek er maar 2 dagen voor uit. Architectuurroute en stadsdesigntour. Mount Ainslie beklimmen. De National Library en de ANU, DE Oz plekken om te lezen en te studeren. Questacon en Geoscience voor de wetenschapliefhebbers. De High Court geeft hele interessante rondleidingen met smeuige cases. De Zoo en Aquarium. Lake Burley Griffin en Tidbinbilla Reserve voor de naturisten. Botanic Gardens en Bonsai Forest. ANZAC parade. Thredbo als excursie zomer en winter. Etc., etc., etc.

En ook heel geschikt op voedertijd 🥗🍕🫕. Top of the bill restaurantkeus.

Als we niet zo ver van familie en vrienden af zouden komen te zitten, was het voor ons de eerste verhuisoptie geweest.
Kijk dat lees ik graag!!
 
Elk weekend kan kleine vakantie zijn.
Vooral dit!
Mijn vriend klaagt al 24 jaar dat het zo saai is in Nederland, hij vist graag, golft graag en is gewoon graag in de natuur. Als het hier mooi weer is, dan is het ook gelijk overal druk en veel Nederlanders zijn zo egoïstisch en niet erg respectvol niet naar elkaar en niet naar de natuur.
En ook heel geschikt op voedertijd 🥗🍕🫕. Top of the bill restaurantkeus.
Mijn zoon heeft coeliakie en was dolblij, zoveel keus in supermarkt en restaurants, gewoon een burger kunnen bestellen met friet, Walhalla!
 
Vissen: ik ken er niets van maar mis dan ook helft van de conversaties want iedereen lijkt hier te vissen
golfen: ken ik ook niets van maar plenty of opportunity here. Met een beetje geluk tref je ook een Croc aan op de Port Douglas green. Echt.
Natuur: everywhere.
Restaurants: jij vraagt, zij draaien. Nooit een probleem hier.
 
Wut?

We waren er in een week nog niet uitgekeken. 31 musea van absoluut top Europees niveau, veel te veel om in 1 vakantie te doen. House of Parliament waar je de meeste zittingen kunt bijwonen, the old parliament voor een rondleiding. War Memorial, trek er maar 2 dagen voor uit. Architectuurroute en stadsdesigntour. Mount Ainslie beklimmen. De National Library en de ANU, DE Oz plekken om te lezen en te studeren. Questacon en Geoscience voor de wetenschapliefhebbers. De High Court geeft hele interessante rondleidingen met smeuige cases. De Zoo en Aquarium. Lake Burley Griffin en Tidbinbilla Reserve voor de naturisten. Botanic Gardens en Bonsai Forest. ANZAC parade. Thredbo als excursie zomer en winter. Etc., etc., etc.

En ook heel geschikt op voedertijd 🥗🍕🫕. Top of the bill restaurantkeus.

Als we niet zo ver van familie en vrienden af zouden komen te zitten, was het voor ons de eerste verhuisoptie geweest.

Precies dat dus! Ik heb ruim een half jaar gewoond in Canberra en was verrast wat je er allemaal kon doen. En dat terwijl ik vaak hoorde dat het er saai was etc. Ik heb me daar geen moment verveeld en vond het fijn dat er amper files waren. Er zijn ook meer Europeanen i.p.v. de vele Aziaten waardoor ik mij er meer thuis voelde. In Sydney sta ik soms op een plek in het centrum en zijn er alleen maar Aziaten en geen woordje Engels. Dat vind ik soms minder fijn. Canberra is een soort van hidden gem in mijn ogen. Enige wat het mist is een beach om de hoek. Ik ben toen ook naar Jervis Bay gegaan, officieel is het van ACT, maar is dik 2 uur rijden, maar was het wel waard!
 
Als het hier mooi weer is, dan is het ook gelijk overal druk
Ik noemde het altijd: ‘mooi weer stress’.

Als het een keer mooi weer was in het weekend had ik dikke stress.

Motorrijden?
Mountainbiken?
Terrasje pakken met vrienden?
In de tuin werken?
Gewoon op je kont zitten en genieten?
Aaaaaaaarrrrrrgggghhhh

En ja, als je dan bijvoorbeeld motor rijden kiest, dan moet je die leuke slingerwegen delen met wandelaars, fietsers, auto’s en bakken aan andere motor rijders.
De meeste wensen je ook nog dood omdat je niet in hun groepje zit. Ja ja… ik kan me dat nog goed herinneren. Uiteindelijk de motor verkocht omdat het meer stress opleverde dan plezier die paar dagen per jaar.

Nu weer een motor en het is heerlijk stressloos hier in de Noosa Hinterland.
 
Precies dat dus! Ik heb ruim een half jaar gewoond in Canberra en was verrast wat je er allemaal kon doen. En dat terwijl ik vaak hoorde dat het er saai was etc. Ik heb me daar geen moment verveeld en vond het fijn dat er amper files waren. Er zijn ook meer Europeanen i.p.v. de vele Aziaten waardoor ik mij er meer thuis voelde. In Sydney sta ik soms op een plek in het centrum en zijn er alleen maar Aziaten en geen woordje Engels. Dat vind ik soms minder fijn. Canberra is een soort van hidden gem in mijn ogen. Enige wat het mist is een beach om de hoek. Ik ben toen ook naar Jervis Bay gegaan, officieel is het van ACT, maar is dik 2 uur rijden, maar was het wel waard!
Ik maak me niet zo druk over nationaliteiten, als je in Melbourne woont(de) zoals ik, ben je gewend aan ongeveer alles. Komt de cultuur en de cuisine alleen maar ten goede. Ik heb al curiosa gegeten als Ivoorkust, Senegalees en Keniaans, Maori en Aboriginal, authentiek Kantonees in Chinatown, Nepalees, Cambodjaans, Saudi, Libanees en Zuid-Afrikaans etc. Mijn geboren Melburnian Australische partner heeft ook in Canberra gewoond en had het er ontiegelijk naar zijn zin. We waren er een week t.g.v. de XPditereunie die @afterbang had georganiseerd in Canberra eind februari 2020 (1 week voor de Covidcrisis uitbrak) en we zijn er nog moe van :). Picasso-Matissetentoonstelling in de National Gallery, fantastische persoonlijke rondleiding door een lawyer collega van Mr Emulate in de High Court, meerdere parlementszittingen bijgewoond in da House, gesprekken gevoerd in de Aboriginal Embassy, ons 2 dagen kapot gejankt in het Australian War Memorial met museum, de ANZAC parade eindeloos heen en weer gelopen, loeilekker authentiek Arabisch en Chinees gegeten en te voet en met gratis bus eindeloos heen en weer getuft. Omdat ik een gebroken knie had konden we niet meekamperen met de rest van de XPditers maar het enige hostel dat Canberra rijk is, de YHA, blinkt uit in reinheid en voorzieningen voor een redelijke prijs, inclusief een nachtwinkel en gave kroeg naast de voordeur die tot 5 uur 's morgens open zijn :). Wereldtijd in Canberra gehad, nooit geevenaard door Sydney, Hobart, Adelaide of Perth ... okee, Perth wel :).

Ja, grappig he, Jervis Bay is opgericht om een soort Paris-Plage voor de ACT te zijn bij gebrek aan beach, maar is officieel een zelfstandige territory.
 
Yep. Agreed @YunuS. Canberra is een hidden gem, zeker als je van buitensport houdt. Maar niet doorvertellen hoor 😉

Jervis Bay is ontstaan omdat er ergens in de constitutie stond dat elke staat/territory access tot zee moest hebben geloof ik?

Het light house staat dan weer op NSW grond gebied. Dus je hebt NSW met daarin de Jervis Bay Territory met daar weer in NSW territory volledig omsloten door Jervis Bay Territory. 😖

Zijn we er allemaal nog? 🤪
 
Ik noemde het altijd: ‘mooi weer stress’.

Als het een keer mooi weer was in het weekend had ik dikke stress.

Motorrijden?
Mountainbiken?
Terrasje pakken met vrienden?
In de tuin werken?
Gewoon op je kont zitten en genieten?
Aaaaaaaarrrrrrgggghhhh

En ja, als je dan bijvoorbeeld motor rijden kiest, dan moet je die leuke slingerwegen delen met wandelaars, fietsers, auto’s en bakken aan andere motor rijders.
De meeste wensen je ook nog dood omdat je niet in hun groepje zit. Ja ja… ik kan me dat nog goed herinneren. Uiteindelijk de motor verkocht omdat het meer stress opleverde dan plezier die paar dagen per jaar.

Nu weer een motor en het is heerlijk stressloos hier in de Noosa Hinterland.

Herkenbaar! Ik wil het motorrijden ook weer oppakken. Had mijn motor verkocht in september 2021, omdat ik dacht/wist snel naar Oz te gaan. Als ik straks weer in Sydney woon moet ik even kijken hoe en wat, maar uiteindelijk wil ik wel weer motorrijden. Zoveel keuze in Australië, het mooie weer geeft je de mogelijkheid om meer te genieten. Heerlijk!

@Emulate , ik heb er geen last van, houd juist van diversiteit. Maar sommige plekken is er geen diversiteit :)

Nou a.s. zomer is Canberra ineens megadruk, ik zie het al voor me :p
 
Back
Top