Voordelige Credit Cards

hawk

XPdite Sponsor
Ik ben even gaan zoeken en heb gemerkt dat over dit onderwerp nog geen topic is geopend. Bij deze dus. Ik denk / hoop dat iemand hier meer ervaring mee heeft. Zodra je een baan hebt, neem ik aan, wil iedereen wel aan een credit card. Het betalingsgemak, kopen op Internet enz.. Het bezitten van een creditcard is handig.
Ik ben eens gaan kijken op de website van Westpac naar alle verschillende Credit Cards. Vele bieden allerlei extra's, zelf ben ik meer geïnteresseerd in Credit cards die eigenlijk zo weinig mogelijk extra's bieden en daarom weinig kosten. De No Annual Fee Master Card van Westpac is wat dat betreft wel interessant. Zoals we allemaal weten echter gaat voor niks de zon op, en ben ik bang dat er wel ergens anders kosten worden berekent. Wie weet bij iedere transactie. Zou heel goed kunnen.
In Nederland heb ik nog een Visa card bij de Fortis Bank. Deze card vond ik erg handig omdat ik er een relatief laag jaarlijks bedrag voor betaalde, en er geen kosten worden berekend voor transacties. Over pinnen werden wel kosten berekend, maar dit vond ik niet zo erg. Daar heb je immers je pinpas voor.
Wellicht kunnen we hier even lekker over discussieren. En alle verschillende banken met hun credit cards weer eens vergelijken. Misschien hebben de verschillende credit card maatschappijen, net als hier in Nederland ook hun "eigen" credit cards die je kan koppellen aan je bankrekening. Hoe dan ook, bevindingen zijn welkom!

Die debitkaart is die bij elke bank te verkrijgen? Wij willen namelijk eigenlijk helemaal niet aan een credit kaart, maar hier heb je er echt een nodig! Die debitkaart zou dan een goeie oplossing zijn. Heeft iemand hier meer informatie over?

Kisses Tanne

Oops, vergeten erbij te zeggen.  :lol: Sorry.. Ik zit bij ANZ.. 

Maar heb het geloof ik al gevonden :) Toch bedankt!

Kisses Tanne

http://www.anzbank.com.au/aus/ind/everyday/accounts/visadebit.asp

Voor de ANZ. Ja, precies! Deze "credit cards" lijken er meer op. Als ik het verder goed begrijp hebben ze in Australië met Credit cards nog iets waar ik, maar ik denk eigenlijk wij allemaal niks mee te maken hebben in Nederland. De "Interest Rate" die ik bij elke card op zie duiken in Australië. Betekent dat nou wat ik vermoed dat het betekent? Oftewel, dat je als je iets koopt van zeg $ 100,= dat je daarover bijvoorbeeld $ 18,= aan rente moet betalen bij een rentepercentage van 18%???
Is dat bij iedere aankoop?
Als dat zo is, dan weet ik zeker dat ik nooit (zeg nooit nooit :-D) een credit card aan ga vragen in Australië. Een debit card kan dan een uitkomst bieden. Het is niet mijn bedoeling om in het rood te gaan staan. En dan heb ik natuurlijk op dit moment nog steeds mijn Visa card op mijn Nederlandse Fortis bank rekening die uitkomst biedt! Die vragen een heel redelijk (ik geloof een paar tientjes per jaar) tarief voor mijn credit card en ik hoef geen rente te betalen over elke transactie die ik doe.
Iemand ervaring met wat dat rentepercentage inhoud?

Hawk, de credit/debet card gedoe is net zo geregeld als in NL.
Je gaat naar een van de 4 banken welke bij jou het dichtste in de buurt wonen, want alle 4 hebben ze nagenoeg dezelfde voorwaarden en kosten.
Met een Visa kaart kun je als je die gekoppeld hebt aan je cheque account (erg handig want dan heb je maar 1 kaart nodig), dan kun je zowel per credit als per debet betalen, precies hetzelfde wat ik met mijn postbank kaartje in NL doe.
Als je per debet betaalt dan moet dat mbv je pincode intoetsen bij de supermarkt of het benzine station.  Wil je met credit betalen (dezelfde kaart) dan moet je alleen maar tekenen (geen pin code nodig) en je krijgt eens per maand de rekening thuis, daarna heb je 2 tot 3 weken om het bedrag te betalen (kan ook weer via je cheque account, je kunt het zelfs automatiusch laten doen) en het kost je totaal geen rente.
Die 18 procent rente gaat alleen vanaf de dag na de deadline van de betaling en is natuurlijk niet meteen 18 procent over het uitstaande bedrag maar op basis van 18 perc per jaar.

Wel als je geld opneemt met je creditkaart dan betaal je onmiddellijk rente vanaf die dag.
Daarom adviseer ik je altijd met je pincode per debet uit de muur tehalen, net zo als in NL. Dat heeft geen kosten.
Ook geld halen uit eenzelfde ATM van jouw bank kost niets, maar geld halen met je ANZ kaart of ANZ/Visa?Debet kaart uit een ATM van een ander bank (let wel, dat kan gewoon hoor) dan kost je dat ik geloof 1.50 dollar per keer.

Ik heb 1 kaart dat is alles en daar doe ik ook alles mee in binnen en buitenland, dan weer betaal ik per credit en dan weer per debet (dus met pincode).
Net zoals het mij uitkomt.
Ik hoop dat bovenstaande duidelijk is.
Cheers
Jan
p.s. de 4 grote banken zijn: ANZ, National Bank (NAB), Commonwealth Bank, en Westpac.
Neem degene die voor jou het praktische is wat afstand betreft, en voor dat er anderen gaan reageren met verschillen over deze banken, met zoveel gratis dit en dan met  daar is het zus en daar is het zo, neem van mij aan er is praktisch geen verschil, maar het beste is om het zelf uit te zoeken.
Een bank rekening openen is niet zo moeilijk. Er zijn trouwens wel verschillende draadjes over geschreven.

Bedankt weer voor je inbreng Jan.
Okee, dat is een opluchting. Ik heb reeds een Westpac Migrantbank rekening pakket geopend. Na te hebben vergeleken met de andere banken was dit voor mij de beste. De hoogste rente op de spaarrekening, die ik uiteraard ook gelijk heb geopend, Een geheel kosteloze betaalrekening wanneer mijn saldo boven de $ 2500,= blijft en het voordeel dat ik al in Nederland de rekening kon openen en er geld op kon storten was mijn motivatie om voor deze bank te kiezen. Nu hopen dat als ik een mooie woning vind begin volgende maand er ook een Westpac kantoor met ATM in de buurt is.

[quote author=hawk link=topic=5723.msg72343#msg72343 date=1159715046]
Bedankt weer voor je inbreng Jan.
Okee, dat is een opluchting. Ik heb reeds een Westpac Migrantbank rekening pakket geopend. [/quote]
He hawk,
Wij zijn ook bezig met het openen van een Westpac rekening vanuit Nederland. Op zich prima te doen via internet alleen nu beginnen ze te vragen om "identificatie ter waarde van 100 punten". Hoe heb jij dat opgelost?

Gr
Sabi

Dat, hoef je pas te doen als je in Australië bent. Je kan gewoon in Nederland een westpac one pakket bestaande uit een Betaal- en een spaarrekening openen.
Na een paar dagen nemen ze dan contact met je op en geven ze je je gegevens door. Je kan op deze rekeningen geld storten. Je kan het er echter niet vanaf halen / betalen enz.. Daarvoor is die 100 points identification die je pas doet als je in Australië aankomt.

Succes

Nu ik ruim een maand in Australie ben en aardig wat ervaringen rijker ben zal ik hier weer eens op reageren. Ik ben nu in het bezit van 5 passen. Aardig wat, maar ja, als er een probleem is met 1 pas heb ik altijd nog een andere:

1) Een Westpac Handycard
2) Een Westpac Debit Mastercard
3) Een Virgin Credit card
4) Een Fortis pinpas
5) Een Fortis Visa Credit card

Redelijke lijst en ook aardig wat pincodes. Gelukkig heb ik (nog) geen altsheimer dus kan ik ze onthouden. Nu heb ik gemerkt dat je in Nederland volgens mij geen gratis credit cards zoals hier in Australie. Oftewel, je betaalt bij de Virgin Credit card en de Debit Mastercard geen jaarlijkse kosten.
In Nederland, heb je voor zover ik weet en heb gezien op websites alleen kaarten die je het eerste of de eerste 2 jaar dit gratis aanbieden en daarna moet je een jaarlijks bedrag betalen.

In eerste instantie zou je natuurlijk denken dat dit een flink voordeel is voor de Australische Creditcard. Dat is ook zeker zo, maar nu heb ik een klein addertje onder het gras ontdekt. Ga je namelijk iets betalen / bestellen in vreemde valuta, dan betaal je hierover een procentje of 1 1/2 a 2 aan omrekeningskosten. Dat is voor zover ik weet niet het geval met de Nederlandse credit cards. En waar maak je nu zoveel gebruik van je Credit card? Juist ja, in het Buitenland en op het Internet. Ik denk dat dit toch wel even het vermelden waard is. Dus, credit card bezitters onder ons. Het is misschien nog heel verstandig om voorlopig ook je Nederlandse Credit card nog te behouden. Aan de andere kant, het gaat hier natuurlijk om vrij geringe bedragen van hooguit enkele procenten.

Wat mij verder wel opviel is dat je met de Debit Mastercard eigenlijk geen limiet hebt. Heb je $ 20.000 op je rekening en wil je een auto kopen van $ 15.000,=. Dan is dit zo gedaan en betaal je geen rente en is dat gewoon mogelijk. Dan is er toch nog wel iets wat volgens mij in Nederland (nog) niet kan. Tenzij je natuurlijk zo'n Credit Card hebt met een fiks hoge limiet maar dat is volgens mij alleen voor miljonairs weggelegt.

Ik kan de limiet van mijn Nederlandse CC ook tijdelijk verhogen, door er gewoon geld naartoe over te maken. De totale limiet is dan de limiet van de CC + bedrag wat je hebt gestort.
Is wat omslachtig, maar werkt goed. ZO krijg je dus een soort debit achtige toeslag boven je creditlimiet.

[quote author=hawk link=topic=5723.msg77243#msg77243 date=1166475212]
Tenzij je natuurlijk zo'n Credit Card hebt met een fiks hoge limiet maar dat is volgens mij alleen voor miljonairs weggelegt.[/quote]Nou nee, da's nou net een van de verradelijke dingen hier. De banken zijn hier heel scheutig met het geven van een hoge limiet. Kun jij lekker veel op je creditcard uitgeven, veel te veel om terug te betalen, en zij vervolgens lekker 15% of zo incasseren. Ik ken iemand hier die toen ze haar PhD studie begon en dus een vast inkomen (studiebeurs) kreeg, een creditcard aanvroeg en gelijk een brief kreeg met de aanbieding om haar limiet te verhogen tot $13.000. Da's half haar jaarinkomen! Nee, van gewetensbezwaren hebben de banken hier absoluut geen last...

Hmm, jaja. En je moest eens raden wat er gebeurde toen ik allerlei meubliair kocht met mijn Nederlandse Visa card. Eerst werd hij geblokkeerd. De reden was dat er in Australie nogal eens credit cards werden gekopieerd en dat ze 3 keer achter elkaar Myer in Melbourne voorbij zagen komen. Nou ja, okee. Toen werd hij gedeblokkeerd. Kon ik ook even een adreswijziging doorgeven?! Ja nou voor deze keer dan. Toen ze hoorden dat ik was geemigreerd toen wilde ze eigenlijk ook wel mijn limiet behoorlijk verlagen maar dat hadden ze na wat heen en weer gefax en getelefoneer toch maar niet gedaan. Ja, er komt aardig wat kijken bij emigratie.
Maar hier willen ze daar dus eigenlijk niet aan?! Mwah, okee.

Back