Voorlopige Planning... Reacties?

codemann

New Member
Hey ik ben samen met een kameraad onze reis naar Australië aan het plannen. De datum ligt vast, het gaat zijn van 22 september tot 27 oktober (5 weken). We vertrekken in Darwin om uiteindelijk in Brisbane terug het vliegtuig te nemen. Tot nu toe hebben we het al min of meer gepland tot Townsville, maar alle reacties en meningen zijn welkom om nog een beter idee te krijgen.

Dit is onze voorlopige planning, alvast bedankt voor de reacties :

We komen 's morgens in Darwin aan. Die dag verkennen we de stad wat, dingen zoals de Aquascene, de Darwin Crocodile Farm, ... 's Avonds is er de Mindil Beach Sunset Market, kunnen we een filmpje meepikken (zelfs in de open lucht), ...

De dag daarna gaan we onze 4x4 camper halen en reizen we door naar Litchfield NP. Onderweg is er eventueel nog het Berry Springs NP en het Wildlife Park. In Litchfield proberen we al zo veel mogelijk te verkennen (Lost City, de watervallen, ...) en dachten we te overnachten aan de Wangi Falls.

De dag hierna is onze eindbestemming Kakadu National Park. In plaats van de de highways te volgen nemen we rechts van het Manton Dam Park (eventueel ook te bezoeken) een 4x4 pad tot onder Djukbinj National Park. Daar zijn er de Spectacular Jumping Crocodile Cruises. Onderweg naar Kakadu is er nog het Mary River NP met mooie cruises en waar je veel vogels kan bekijken. Voor we Kakadu binnengaan kiezen we voor de Jim Jim Road, om op deze manier Jabiru te bereiken.

De volgende dag plannen we vanuit Jabiru Ubirr te gaan kijken, en dan naar het zuiden Nourlangie Rock en eventueel nog de Jim Jim Falls en Twin Falls. Dan nemen we een campeerplaats zo dicht mogelijk bij Yellow Water, om de dag daarna hier de eerste cruise te nemen. Dan hebben we in de namiddag nog de mogelijkheid om iets anders binnen Kakadu te verkennen, of de Jim Jim en Twin Falls mocht dat de dag daarvoor niet gelukt zijn.

Dan vertrekken we 's morgens op tijd om via Pine Creek, Edith Falls en Katherine Nitmiluk te bereiken. Dan kunnen we in de late namiddag of tegen de avond Nitmiluk nog wat te voet verkennen.

En de dag erop 's morgens gaan we voor een paar uren met de kano door de gorges om daarna door de reizen tot Mataranka. Hier kunnen we van de hot springs genieten, maar de volgende dag moeten we vroeg op om door de reizen tot Devil's Marbles.
Van daaruit kunnen we wat meer relax tot de East MacDonnel Ranges, weer gaan we hier kiezen voor een 4x4 pad, iets voor Alice Springs. We kunnen dan via Arltunga naar Ruby Gap en dan nog N'dhala Gorge NP en Trephina Gorge NP. In deze laatste plannen we te gaan slapen.

Mocht de laatste dag wat tegengevallen zijn dan kunnen we vandaag beginnen met nog iets wat we toen niet hebben kunnen doen, en daarna vertrekken we richting de West MacDonnel Ranges. Via de Namatjira Drive verkennen we daar alles om in Redbank of Ormiston Gorge te overnachten.
De volgende dag gaan we via de 4x4 track richting Palm Valley. Deze weg moet erg mooi zijn en ook de wandelingen moeten ook de moeite zijn. Van daaruit gaan we via de Mereenie Loop Road tot King's Canyon.

In Watarrka NP brengen we een dag door om waarschijnlijk in Kings Creek Station een tweede keer te overnachten. Zo zijn we al een beetje dichter bij onze eindbestemming van de volgende dag, Uluru. Hier moeten we gewoon voor zonsondergang zijn, iets wat we zeker niet willen missen. De volgende dag zijn we er dan ook weer vroeg bij om de zonsopgang mee te maken en daarna de Base Walk rond Uluru te maken. Beklimmen willen we niet doen om de Aboriginals hun wens te respecteren. Daarna gaan we in de namiddag naar de Olga's om daar te wandelen in de Valley of the Wind. 's Avonds kunnen we hier dan ook weer een mooie zonsondergang meemaken en terug richting onze camping gaan.

De dag hierna is er een reis gepland terug richting Alice Spring. Daar verkennen we het stadje nog wat en maken weer een mooie zonsondergang mee op Anzac Hill. De dag daarna nemen we het vliegtuig richting Cairns.

Na één overnachting in Cairns gaan we onze auto ophalen om door de reizen tot Port Douglas. Daar hebben we 2 overnachtingen voor de boeg, en de dag die hier tussen valt zullen we volledig op een luxe catamaran doorbrengen om te snorkelen en duiken.
Daarna reizen we door naar Cape Tribulation om deze streek nog wat te verkennen (we dachten hier aan een georganiseerde trip van het hotel ofzo), en de dag daarna vertrekken we naar Townsville.

mijn reactie: ben jij een toeroperator?????

Je hebt alles best wel goed uitgezocht volgens mij. Ik ben niet zo'n planner, ik zie altijd wel wat er gebeurt en wat er te doen is, meetsal kan ik me toch niet aan een planning houden. maar als je 5 weken hebt moet je het idd wel een beetje plannen, maar volgens mij zit jij wel HEEL strak in je planning. Straks krijg je een keer pech met je auto en dan loop je zo een dag achter op je schema, lijkt me niet leuk dus neem een keer een rust dag ofzo...... 

verder alvast veel plezier gewenst met de reis..

[quote author=stefmar link=topic=6404.msg79534#msg79534 date=1169451126]
mijn reactie: ben jij een toeroperator?????

Je hebt alles best wel goed uitgezocht volgens mij. Ik ben niet zo'n planner, ik zie altijd wel wat er gebeurt en wat er te doen is, meetsal kan ik me toch niet aan een planning houden. maar als je 5 weken hebt moet je het idd wel een beetje plannen, maar volgens mij zit jij wel HEEL strak in je planning. Straks krijg je een keer pech met je auto en dan loop je zo een dag achter op je schema, lijkt me niet leuk dus neem een keer een rust dag ofzo...... 

verder alvast veel plezier gewenst met de reis..
[/quote]

Hehe ja dat was onze eigen reactie gisteren ook, maar er zijn een aantal punten waar plaats is om tijd in te halen mocht het nodig zijn. En het eerste deel (Darwin naar Alice Springs) spreekt ons minder aan om een dag extra uit te trekken. In het tweede deel (Cairns naar Brisbane) gaan we meer een relax vakantie nemen en dan lijkt het ons ook fijner om een dagje extra ergens te blijven.

En nog een reden dat we zeker het eerste deel vrij goed moeten plannen is dat we met 2 huurwagens zitten voor de 2 delen, dus we moeten hier data voor weten, ook voor de binnenlandse vlucht. Maar we houden nog plaats voor vrijheid, wat we bijvoorbeeld tussen Litchfield en Kakadu gaan doen ligt absoluut nog niet vast, maar we kijken langs de andere kant wel goed rond wat er mogelijk is, zodat we op dat moment toch de beste keuze willen maken.

Ik begin een reis te plannen meestal met het idee van laten we zo veel mogelijk niet plannen, maar uiteindelijk is het toch zo dat hoe meer voeling je krijgt met de plaats waar je naar toe gaat, hoe beter je vakantie wordt. Anders mis je naar mijn mening vaak leuke dingen...

Ander vraagje : De camping aan Uluru, moet deze op voorhand best besproken worden? Er is voor zo ver ik zie maar 1 camping dichtbij, is deze snel vol?

Hee hee,

Het is een reis, geen project!!!! :-(

Waarom wil jij alles vooraf zo strak vastleggen? Bang dat je wat mist?

Ikzelf maak nooit een reisplanning. Ik koop een ticket en een lonely planet. Ga me wat inlezen en bekijk ter plekke wat ik precies ga doen.

Goethe zei al ooit: "Der Weg ist das Ziel", waarmee hij zoveel zei als: het einddoel is niet belangrijk, concentreer je op de reis (het moment) zelf.

Sommige mensen reizen ziende blind doordat ze overdag geen tijd hebben om rond te kijken, omdat anders hun planning in de soep loopt.
Op een moment dat je het gevoel hebt ergens langer te moeten blijven, dan moet je dat gewoon doen.

Maar goed, het is jouw feestje....

Ik ben het met Bart eens.
Het is trouwens niet verkeerd om een route uit te zetten, maar het lijkt mij geen prettig idee om van dag tot dag alles al te plannen.
Laat alles op je af komen, weet van te voren waar je wilt starten en waar je wilt eindigen en weet welke highlights je absoluut niet wilt missen.
Maar met een hele strakke planning geef je jezelf bijna geen ruimte om te doen wat er op dat moment op je pad komt en ben je straks alleen maar gefocust op wat je in je planning hebt staan.

Ik ben ook van het.... ik koop een ticket en ik zie wel. Tuurlijk heb je van te voren ideeen over hoe het zal zijn en wat je perse wilt doen en zien, maar beslis het aldaar.
In Oz is alles zoooo makkelijk om te regelen. Van reizigers onderweg zul je ook de nodige reistips krijgen en misschien ontmoeten jullie wel mensen waar je een paar dagen mee gaat reizen.

Een land waar je nog nooit geweest bent is iets waar je van moet gaan genieten en je niet moet blind staren op dingen die misschien uiteindelijk allemaal anders lopen. Gun jezelf die tijd ook... dan geniet je het meest.

Veel succes en een hele mooie reis toegwenst.

Jidske

[quote author=Bartman link=topic=6404.msg79555#msg79555 date=1169465100]
Hee hee,

Het is een reis, geen project!!!! :-(

Waarom wil jij alles vooraf zo strak vastleggen? Bang dat je wat mist?

Ikzelf maak nooit een reisplanning. Ik koop een ticket en een lonely planet. Ga me wat inlezen en bekijk ter plekke wat ik precies ga doen.

Goethe zei al ooit: "Der Weg ist das Ziel", waarmee hij zoveel zei als: het einddoel is niet belangrijk, concentreer je op de reis (het moment) zelf.

Sommige mensen reizen ziende blind doordat ze overdag geen tijd hebben om rond te kijken, omdat anders hun planning in de soep loopt.
Op een moment dat je het gevoel hebt ergens langer te moeten blijven, dan moet je dat gewoon doen.

Maar goed, het is jouw feestje....
[/quote]

Zoals ik zei is de planning dus vooral nodig om op voorhand de wagens en vliegtuigen kunnen vast te leggen. Maar voor mij is het ook een deel van de reis, ik geniet nu al van alle reisverslagen te lezen en de foto's te zien...

Voor de rest zien we ze vooral als een leuke leidraad, we blijven ook alles lezen wat er te doen is en leuke reisverslagen lezen. 5 weken is heel wat, maar om te zien wat wij willen zien kunnen we niet op plaatsen wat langer blijven. Als je dan daar bent en je herkent alles een beetje van wat je gelezen hebt, dan maakt het volgens mij de keuzes wat je uiteindelijk gaat doen alleen maar gemakkelijker.

Ik ben vorig jaar naar USA geweest en daar hadden we niet alles gepland, je verliest dan regelmatig wat tijd aan lezen en zoeken, of je bent ergens voorbij gereden voor je het beseft. Dat wil ik dit jaar zeker niet hebben, maar ik wil me ook niet vastpinnen aan die planning.

Zoals bijvoorbeeld tussen Litchfield en Kakadu zijn er héél veel dingen die we kunnen gaan zien. Wat dat wordt staat absoluut nog niet vast, we zullen vast hier en daar wat dingen van andere mensen horen en daar op inpikken. Maar zoals die 4x4 weg die er ligt is een leuk extraatje waar je volgens mij anders snel bent voorbij gereden. En je huurt toch geen 4x4 camper om de highways te doen he ;-)

Ik denk dat het ook een beetje van je ingesteldheid daar afhangt. Zoals ik al zei zijn er een aantal momenten dat er veel meer te doen is dan dat er tijd voor is. Maar we moeten op een bepaalde datum in Alice Springs zijn, dan lijkt het me toch wel leuk dat je in je achterhoofd weet wat je nog kan doen.
Maar ik snap jullie reacties, als je je strak aan zo een planning houdt dan verlies je de helft van de vakantie. Maar volgens mij kan het je vakantie juist een extra geven als je je het als leidraad gebruikt, en ik vind het super om regelmatig in de reisverhalen en de boeken te duiken om elke keer weer wat leuks tegen te komen. Je leert het land en de streek kennen en je kan dan volgens mij op bepaalde momenten beter oordelen wat je wilt en niet wilt.

Daarom ook onze vraag hier, iets wat we daar ook altijd willen blijven vragen aan mensen : wat hebben jullie gezien wat echt de moeite was? Op een ander forum krijg ik bijvoorbeeld de volgende tip over Ormiston Gorge :

Neem een paar zaklampen mee en beklim de berg voor zonsondergang. Zie de woestijn verkleuren terwijl de zon ondergaat en geniet van de wit-oplichtende gumtrees in een donker wordende omgeving.

Dat schrijven we even op en als we daar zijn en we kunnen dat doen, proberen we dat even uit...

He Codemann,

Ziet er goed uit. Ik woon sinds kort in Korora (Coffs Harbour) en heb het gedeelte wat jij gaat bezoeken helaas nog niet gezien.Wel over gelezen. Maar veel plezier in ieder geval.Ik las dat je helaas nog weinig tips hebt gehad.

En wat mij betreft prima die plannen, die kan je altijd nog overboord gooien als het tegenzit.

groeten Wim en veel reisplezier

om je een klein voorbeeldje te geven om van Darwin naar Uluru te gaan, zijn 2,5 dagen rijden, of je moet lange dagen in de auto willen zitten, vergis je niet in afstanden hier, is allemaal een beetje verder weg dan je denkt.
Uluru is nog steeds 400 km voorbij Alice Springs.

take it easy and relax.
maak wat grove plannen en zie hoe het uitkomt als je hier bent.

Hein.

[quote author=peetersfamily link=topic=6404.msg79712#msg79712 date=1169581418]
om je een klein voorbeeldje te geven om van Darwin naar Uluru te gaan, zijn 2,5 dagen rijden, of je moet lange dagen in de auto willen zitten, vergis je niet in afstanden hier, is allemaal een beetje verder weg dan je denkt.
Uluru is nog steeds 400 km voorbij Alice Springs.

take it easy and relax.
maak wat grove plannen en zie hoe het uitkomt als je hier bent.

Hein.

[/quote]

Ja ik had het ook gelezen, maar ik lees ook dat het een saaie reis is waar niet veel te zien is. Daarom bijten we liever één dagje door (vroeg opstaan, veel rijden), om daarna weer relax verder te rijden. Tenminste, dat was onze gedachte...

Daarom bijten we liever één dagje door (vroeg opstaan, veel rijden),

Je praat wel over tussen de 1500 en 2000 km.  Een aantal anderen hebben het ook al gezegd, maar misschien dat als het koor luider wordt je (nog) beter gaat luisteren.

Let op de afstanden.... We hebben het hier over een tocht van Kopenhagen naar Madrid o.i.d.  en dan niet over 4 baans autosnelwegen. Dat wil je toch niet op een "dagje vroeg opstaan" doen....

Enige voordeel is dat de NT geen max. snelheid van 100 km kent.  :smile:  Maar zo heel hard wil je ook niet met al die road trains die je tegen kunt komen en die jou lekker even in de berm duwen.....

Enige voordeel is dat de NT geen max. snelheid van 100 km kent.  :smile:  Maar zo heel hard wil je ook niet met al die road trains die je tegen kunt komen en die jou lekker even in de berm duwen.....

Volgens mij is dat sinds een paar weken niet meer zo hoor......ook daar heb je sinds kort een snelheidslimit...............

Gr Frank

[quote author=Jidske link=topic=6404.msg79558#msg79558 date=1169466648]
Het is trouwens niet verkeerd om een route uit te zetten, maar het lijkt mij geen prettig idee om van dag tot dag alles al te plannen.
Laat alles op je af komen, weet van te voren waar je wilt starten en waar je wilt eindigen en weet welke highlights je absoluut niet wilt missen.
Maar met een hele strakke planning geef je jezelf bijna geen ruimte om te doen wat er op dat moment op je pad komt en ben je straks alleen maar gefocust op wat je in je planning hebt staan.

Ik ben ook van het.... ik koop een ticket en ik zie wel. Tuurlijk heb je van te voren ideeen over hoe het zal zijn en wat je perse wilt doen en zien, maar beslis het aldaar.[/quote]

Helemaal mee eens hierboven.

Wij kwamen in Darwin aan en gingen op zoek naar een 4x4.
Huren of kopen wisten we nog niet.
Na 2 verhuurbedrijven daar gehad te hebben vroegen ze ons de bestemming en wanneer.
2 keer kregen we te horen van, "do you want to die"...
Daarna hebben we een oude 4x4 toyota gekocht en toch (op ons gemak) gedaan en gezien te hebben wat op onze weg kwam.

Niet teveel plannen, niet te veel op zijn europees krijg je alleen maar spanning van. En ongelukken.

Bij het "bedrijf" in Darwin waar we de auto kochten (die man :grin:,....crocodile Dundee was er niks bij) we vertelde de man van ons plannen over Uluru....
Hij zei, It's a long way to drive for just a bloody rock, you're crazy.

Maar de plaatsen die je gepland hebt ziet er zeer goed uit, alleen die 5 weken hoort niet in dezelfde zin.

Cheers,

Jack :evil:

:grin: :smile: :grin: :grin: :smile:

http://www.hiddenpinholecameras.com/kangaroo-hidden-camera.htm

Watch out for these kangaroos.

Eerst en vooral bedankt voor al jullie reacties. We luisteren zeker naar alle reacties, het feit dat ik het niet onmiddellijk met jullie eens ben wil zeker niet zeggen dat ik niet wil luisteren :wink:

Toch blijf ik een beetje bij mijn standpunt : voor mij is op voorhand met mijn reis bezig zijn een deel van de reis en gebruik ik al deze kennis als leidraad, zéker niet als verplichting want dan verpest je je vakantie. Als je ruim de tijd hebt dan is dat allemaal geen probleem, maar wat we willen zien hebben we de 5 weken toch wel voor nodig, dus vind ik de leidraad iets wat de kwaliteit van de reis alleen maar kan bevorderen. Wat je er op de reis zelf mee doet is uiteindelijk nog je eigen keuze. Zo twijfelen we nog om misschien 1 dag extra uit te trekken voor het eerste deel, voor een dag speling te hebben. Waar we die dag opvullen kiezen we dan op het moment zelf.

Wat we voorbereiden is trouwens een pak ruimer als wat ik beschrijf. Mijn beschrijving is zoals het momenteel ongeveer in mijn hoofd zit, maar we hebben nog info van tal van andere plaatsen en we houden daar zeker onze ogen open, dus mogelijkheden genoeg!

Maar zoals ik al zei, we moeten een binnenlandse vlucht plannen en voor darwin - alice springs en cairns - brisbane 2 verschillende auto's boeken. Dus een klein beetje een leidraad is voor onze reis wel nodig.

Enkele reacties :

1. Henk, je zegt dat Mataranka -> Devil's Marbles een afstand van een 1000-1500km is. Dit klopt wel niet helemaal, als ik even snel opzoek vind ik dat Katherine -> Alice Springs maar 1166km is, onze afstand gaat dus nog een stuk minder zijn. Het zal een lange dag in de auto worden, ongetwijfeld, maar volgens ons moet het zeker te doen zijn op 1 dag. En als we nog maar tot in Tennant Creek zouden geraken om een of andere reden, dan is dat nog geen ramp. Tennant Creek -> Alice Springs is ook goed te doen.

2. Jack, de omschrijving die ik typ is slechts voor een deel van de reis, we hebben het laatste deel nog totaal niet bekeken. Ik denk dat wat je nu zit in een 3-4 weken zal gedaan worden. Maar, voor ik iedereen weer op mijn kap krijg, het is maar een leidraad :grin:

Codemann: een ieder moet z'n vakantie plannen op een manier waar men zich het prettigst bij voelt. Simpel

De goedbedoelde adviezen van de mensen op dit forum zijn meestal uit ervaring. Afstanden vallen gewoon altijd tegen hier...ALTIJD!

Mijn ervaring is dat het beter is om een kleiner gebied te nemen en daar in een wat rustiger tempo doorheen te gaan. Als je van een groot gebied de highlights doet zul je niet het 'echte' Australie ervaren. Het is maar wat je wilt.
6 jaar geleden was ik met een vriend van me hier op vakantie en stranden we ergens in een dorpje in QLD outback omdat er net wat teveel kangoeroe's voor onze auto sprongen om door te rijden naar de geplande bestemming. Na ons tentje ergens opgezet te hebben op naar de plaatselijke pub. We hebben daar gepooled met echte Ozzies (aboriginals en import  :grin:). Pub op een gegeven moment dicht maar we konden gewoon blijven; halve nacht zitten kletsen met die lui. Meest waardevolle/mooie moment van die 4 weken vakantie destijds....
Bottomline: spontaniteit...  :wink:

Geniet van jullie voorbereidingen!

Ook ik zal even een duit in het zakje doen.
Reken uit: 1166 gedeeld door gemiddeld 90 k/u = 12.9 zeg maar 13 uur. En dan ben ik met het gemiddelde nog aan de hoge kant. Misschien kan je wel continue 100 rijden, maar af en toe moet je toch even stoppen om achter een boompje te gaan staan (als je die kan vinden tenminste). Ook in Oz geldt de regel: 2 uur rijden en dan rusten....
De wegen zijn op zulke afstanden recht.....recht.....recht.....recht. Dus eentonig en slaapverwekkend dus GEVAARLIJK.

Wij hebben enkele jaren geleden een trip van Sydney naar Brisbane gemaakt en daarna een rondje vanaf Perth richting Kalgoorlie, Albany, langs de kust terug naar Perth.
De hoofdlijnen hadden we, maar dat hebben we tijdens de reis regelmatig bijgeschaafd. Bij de VVV's kom je zoveel andere leuke plekken tegen die je op internet niet vindt, zelfs niet altijd in de Lonely Planet.
Dus: neem de tijd. Anders heb je een vakantie nodig om van de vakantie bij te komen.

Maar gelijk heb je, de voorpret is er niet minder om.

[quote author=Bartman link=topic=6404.msg79795#msg79795 date=1169646113]
Vergeet trouwens niet om nog ff Wolf Creek aan te doen  :grin:

http://www.wolfcreekthemovie.com/
[/quote]

:grin:

Ik kan de mening van de mensen die al gereageerd hebben alleen maar delen. Ik heb zelf, voordat ik ging reizen, een globale planning gemaakt, ivm de regentijd en bepaalde gebieden die ik zeker wilde zien. Alleen als je eenmaal aan het reizen bent zit er wel eens iets mee of tegen of wil je wel eens sneller ergens weg of langer blijven. Een strak schema betekend dan dat gelijk de rest van je reis ook in gevaar komt. Moet je in je vakantie nog gaan stressen, omdat het allemaal niet loopt zoals gepland, zonde van de tijd  :cool:
Aan de andere kant: als jij dit prettig vind, prima. Zolang je zelf maar geniet van je vakantie!

Hey iedereen, nog eens even voor de duidelijkheid... Ik ben het écht met jullie eens dat je geen strakke planning moet hebben hoor :)

Ik geniet gewoon van het lezen over de streek, wat er allemaal te zien zal zijn, wat mensen al gezien hebben... En voor de rest gaan we die vakantie relax doen, zonder stress en met een open geest voor alles wat we tegenkomen :)

Back