Voorstellen: man+vrouw / 26 / visumaanvraag 189 / 190 (?)

Palmtrees

Member
Hoi! Ik lees bijna dagelijks mee op het forum, regelmatig gefascineerd door de verhalen (goed en slecht) die iedereen hier deelt. Mijn vriend en ik zijn in 2017/2018 zo'n 8 maanden in Australië (Perth en Sydney) geweest op een WHV visum, tijdens een prachtige wereldreis die we gemaakt hebben. We zijn nu ruim een jaar terug en merken dat we niet kunnen wennen aan het 'normale' Nederlandse leven. We missen avontuur, weg zijn met zijn tweeën, het klimaat, de taal, financiële vrijheid, de 'lifestyle' (waar iedereen het van te voren over had, maar die je naar mijn mening moet ervaren om te weten wat men daarmee bedoelt). Kortom, voor altijd of voor een paar jaar, we willen terug!

Dus: langzaam vormt zich een plan om de stap te maken! We beginnen uiteraard met sparen, véél sparen! Maar de komende maanden zullen we vast vragen hebben over ... Ja, waarover niet eigenlijk? Anyways, ik dacht ik stel ons alvast voor en dan zien we wel weer verder.

Kort over ons:
  • Jonkies: we zijn allebei net 26
  • Werk: mijn vriend is fysiotherapeut met nu een jaar ervaring, daarnaast heeft hij als PT gewerkt (opleiding HBO Fysiotherpie Versneld). Ik werk in de sportsector als eventplanner; daarnaast veel horeca ervaring (6+ jaar), ook als leidinggevende (opleiding HBO Sport, Management & Ondernemen).
  • Engels: goed! Natuurlijk hebben we alle verhalen gehoord over zowel IELTS als PTE, dus we houden ons hart vast!
  • Typevisum: mijn vriend zal hoofdaanvrager zijn, dat lijkt met zijn achtergrond de meest logische keuze. We zouden voor 189 willen gaan, 190 is eventueel ook een optie.
We zijn zeer gemotiveerd en hebben op zich geen haast. Eerst maar eens de noodzakelijke spaarrekening opbouwen, dan horen jullie meer van ons!
Groetjes uit NL!
 
Last edited:
Welkom, en... een beetje haast is altijd aardig. Je weet nooit wanneer er weer een deur dicht valt. Ik snap heel goed dat de centjes belangrijk zijn, dat was bij ons (met een huis flink 'onder water' in NL) zeker het geval. Wellicht kun je de volgorde een beetje omdraaien, wat wij noodgedwongen ook gedaan hebben. In ons geval hebben we in 2012 ons visum binnen gehengeld, maar we zijn pas in 2017 vertrokken. Dit scenario zorgde ervoor dat we wel de zekerheid hadden van toegang tot Australia maar nog jaren in NL konden doorsparen. Je hebt namelijk bijna 5 jaar de tijd na verkrijgen van je visum om je definitief te settelen in Australia.

Onze tijdlijn:
2011 - aanvraag visum
2012 - 176 visum gekregen (heet nu 190)
2012 - korte trip naar AU om het visa te valideren en onze toekomstige omgeving te verkennen
2017 - definitief vertrokken

Qua Engels; ja de testen zijn soms pittig, maar voor de meeste ook niet onhaalbaar. IELTS General is OK-ish, Academic is moeilijk. Als PTE kan, is dat aanbevolen.

Nu weer even de gezellige onderwerpen; ja Australia is met uitstek een land voor avontuur! Weekendjes de bush in, of naar een remote beach. Ach je bent hie geweest ;)
 
Welkom, en... een beetje haast is altijd aardig. Je weet nooit wanneer er weer een deur dicht valt. Ik snap heel goed dat de centjes belangrijk zijn, dat was bij ons (met een huis flink 'onder water' in NL) zeker het geval. Wellicht kun je de volgorde een beetje omdraaien, wat wij noodgedwongen ook gedaan hebben. In ons geval hebben we in 2012 ons visum binnen gehengeld, maar we zijn pas in 2017 vertrokken. Dit scenario zorgde ervoor dat we wel de zekerheid hadden van toegang tot Australia maar nog jaren in NL konden doorsparen. Je hebt namelijk bijna 5 jaar de tijd na verkrijgen van je visum om je definitief te settelen in Australia.

Onze tijdlijn:
2011 - aanvraag visum
2012 - 176 visum gekregen (heet nu 190)
2012 - korte trip naar AU om het visa te valideren en onze toekomstige omgeving te verkennen
2017 - definitief vertrokken

Qua Engels; ja de testen zijn soms pittig, maar voor de meeste ook niet onhaalbaar. IELTS General is OK-ish, Academic is moeilijk. Als PTE kan, is dat aanbevolen.

Nu weer even de gezellige onderwerpen; ja Australia is met uitstek een land voor avontuur! Weekendjes de bush in, of naar een remote beach. Ach je bent hie geweest ;)

Hi afterbang, bedankt voor de tips! Wellicht is dat voor ons ook een optie! Sowieso eerst het nodige sparen om te beginnen met de eerste stappen (de opleiding van mijn vriend moet als het ware goedgekeurd worden - allerlei gegevens van docenten en het inhoudelijke studie programma moeten gecheckt worden), maar als we dat hebben zou het mooi zijn om alvast te beginnen. Dat van die 5 jaar wist ik niet! Wat moesten jullie precies doen bij het valideren van het visum? Was het noodzakelijk daarvoor heen en weer te vliegen?
 
Welkom op het forum!
Wij zitten zelf ook in het proces op dit moment. Een spannende en energierovende tijd! Maar we hopen dat het het waard is!!

Even ter info, wij hebben van onze eigen fysio begrepen, die eerder ook pogingen gedaan heeft, dat een Nederlandse opleiding van fysiotherapeut niet voldoet aan de eisen van de Australische. Ik zou dit dus eerst goed checken! Maar of dit dus echt zo is, dat weet ik niet...

In ieder geval veel succes met alles uitzoeken!
 
Valideren is alleen maar heen vliegen, door de douane, en je kan in theorie zo weer omdraaien en weer terug vliegen. Wij hebben het gebruikt voor 3 weekjes vakantie op een low budget en de stad/omgeving verkend.

En zoals @FRL zegt, weet het niet zeker maar alle 'medische' beroepen is altijd een toestand. Er zijn wat meer verhalen over Fysio's hier dus zoek en lees deze even. (bijvoorbeeld hier: https://xpdite.net/forum/threads/fysiotherapeut-in-sydney.14648/#post-225912 )
 
Bedankt allemaal! Klopt, het is nogal een proces om te bewijzen dat het niveau van Nederlandse fysio's gelijk is aan dat van die in Australië. We zullen zien hoe het loopt, fingers crossed!
 
Welkom Nadialala! Spannend allemaal en je hebt nog een heel traject voor de boeg, maar het is het allemaal waard!

Valideren moet normaliter binnen een jaar na afgifte van je police check. Bij je visa granted krijg je een datum en voor die datum moet je valideren. En valideren kan alleen in Australia. Sommigen redden het om hier dan direct te blijven, anderen hebben nog zaken te regelen en reizen heen en weer om later definitief te vertrekken. Mijn partner is destijds ook binnen een week heen en weer gevlogen voor validatie. Wij moesten ons huis toen nog verkopen en de honden moesten nog door het veterinaire (is dat Nederlands?) traject.
 
Welkom op het forum en zoals Afterbang al zei, een beetje haast kan geen kwaad.

Het kan er nu positief uit zien maar de immi gov is gek op het veranderen van regels:confused:

Succes met alles:)
 
Welkom op het forum!
Wij zitten zelf ook in het proces op dit moment. Een spannende en energierovende tijd! Maar we hopen dat het het waard is!!

Even ter info, wij hebben van onze eigen fysio begrepen, die eerder ook pogingen gedaan heeft, dat een Nederlandse opleiding van fysiotherapeut niet voldoet aan de eisen van de Australische. Ik zou dit dus eerst goed checken! Maar of dit dus echt zo is, dat weet ik niet...

In ieder geval veel succes met alles uitzoeken!
Hoi FRL! Bedankt voor je reactie, jullie natuurlijk ook veel succes met het hele proces! Zitten jullie zelf ook in de medische sector? En heb je van je fysio toevallig ook gehoord wat voor proces hij doorstaan heeft en hoe hij er achter kwam dat het niet mogelijk was?
Groetjes!
 


OFX
Back
Top