Voorstellen na hier al 3 jaar te wonen

Marieke73

New Member
Hallo allemaal!!

Ben voor het eerst hier 'officieel' op het forum ook al wonen we hier al een paar jaar. Wel hier en daar stiekem mee gegluurd. Heb eigenlijk een paar vraagjes, maar het is natuurlijk netjes om me eerst even voor te stellen.

Ongeveer 3 jaar geleden ben ik flink zwanger met mijn partner aangekomen in Melbourne met een permanent visum. In verwachting van een kind en nog geen baan was niet de meest ideale positie natuurlijk, maar hiervoor woonde we in een land waar de medisch zorg niet zo geweldig is, vandaar onze keuze om ons kindje hier te krijgen. Hier hebben we zeker geen spijt van gehad, alles was snel en super goed geregeld. Snel een gemeubileerd appartement gevonden in Southbank, na een half jaar verhuisd naar ander appartement met onze eigen meubels en gelukkig had mijn partner snel een baan, niet op niveau en een enorme achteruitgang in salaris, maar een prima basis om mee te beginnen. Het eerste jaar hebben we genoten op alle fronten!! Maar helaas lukt het hem nu bijna 3 jaar verder maar niet om een baan op niveau te krijgen (waarom hebben we op basis daarvan wel een PR gekregen??) en de reden is elke keer hetzelfde: "Je hebt geen Australische ervaring en je hebt je registraties niet". Aangeboden om een aantal stappen terug te doen, maar helaas geen succes. Hierdoor zitten we nu een soort van 'vast'. Dit begint de laatste maanden steeds meer te frustreren en elke maand moeten we dan ook een klein beetje van onze spaarrekening halen om bij te leggen. Onze intentie is om te blijven, maar alles is op dit moment wat onzeker.

Nu spelen er een paar dingen en heb ik een paar vragen waarop ik hoop een antwoord te vinden. Als ik deze in een andere rubriek moet plaatsen, dan hoor ik dat wel.

1. Ons PR verloopt half oktober en deze willen we natuurlijk verlengen. Nu gaat het in Nederland een jaar na het overlijden van mijn vader plotseling niet goed met mijn moeder en denk ik er over om een poosje naar Nederland te gaan met mijn dochtertje van bijna 2,5. Mijn vragen zijn:
- hoelang duurt het voordat de vernieuwing van een PR er door is, moet ik dat nu al aanvragen of ben ik eigenlijk al te laat?
- Mijn dochter heeft een Australisch paspoort, staat wel ingeschreven in Nederland, maar heeft geen Nederlands paspoort. Hoe lang mag zij Australie uit en Nederland in voordat er problemen zijn. Op Schiphol hadden ze de eerste keer gezegd dat ze 3 maanden in Nederland mocht blijven, maar weet dat niet zeker. Of is er vanuit haar Nederlandse nationaliteit nog wat anders te regelen.

2. Doordat het werk en de daarbij behorende financiën flink tegenzitten, zitten wij in een dilemma of wij al dan niet blijven in Melbourne, het proberen in een andere stad (voorkeur zou Brisbane zijn, maar daar helemaal moeilijk een baan te vinden) of toch de beslissing nemen om terug te gaan naar Nederland. Stel dat we het laatste doen en we krijgen spijt van onze beslissing maar hebben wel onze PR verlengt, wanneer zouden we uiterlijk terug moeten zijn om onze PR niet te verliezen. En ook wat heeft dit voor gevolgen voor onze dochter.

3. Zijn hier nog mensen actief die terug zijn gegaan naar Nederland. Heb begrepen dat je voordat je een huis kan huren eerst een baan moet hebben. Is dat zo of kan je dat op de een of andere manier omzeilen? We hebben een aardige spaarrekening. We kunnen niet bij familie of vrienden terecht.

Wij zitten nu in de fase dat we vooral druk aan het zoeken zijn naar oplossingen om ons avontuur hier te doen slagen, maar ik merk dat vooral bij mij de housing, financiële situatie en waar te wonen psychisch/emotioneel een steeds grotere rol begint te spelen.

Wellicht een beetje rare manier van voorstellen, maar hoop wat antwoorden/geruststelling te krijgen.

Alvast bedankt en groetjes Marieke
 
Oh jee, dat klinkt nog allemaal niet zo heel erg gezellig bij jullie.
Het eerste wat in mij opkomt is het volgende: Hoezo verloopt je PR? Als je een permanent visum hebt, dan kan dat niet "verlopen". Het enige wat je moet doen als je geen citizen wilt worden of bent geworden, is het aanvragen van een resident return visum als de datum op je visum (meestal 5 jaar) afloopt. Oftewel je visum blijft van kracht, alleen moet je betalen om Oz weer in te mogen :rolleyes:. Heb je je dochter toegevoegd op jullie visum?
Wat NL betreft, geen idee wat daar mag en niet mag. Misschien eens bellen met de ambassade? Succes!
 
Uh, @Katjavdl ? dochter is Australische, die hoef je niet toe te voegen.

Maar ze heeft ook de nederlandse nationaliteit, dus dat is gewoon een kwestie van paspoort aanvragen om voor langere tijd naar nederland terug te keren.

De Resident Return Visa (RRV) kun je op elk moment aanvragen voordat je Australie uitgaat, en is meestal een kwestie van een paar uur tot een paar dagen.
 
Inderdaad, een PR verloopt niet.
Check eens hier: https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/155-

Je dochter is Australische, dus voor haar is een visum niet noodzakelijk om weer naar Australie terug te keren.
Als je dochter is ingeschreven in Nederland, dan kan je een paspoort aanvragen. Je kan overwegen dat via de NL ambassade te doen voordat je vertrekt.
 
Een PR 'verloopt' als in- en uitreis document, je vervalt dan in RRV Resident Return Visa (de link de Frits deelde)
 
Back
Top