Voorstellen: Renate, Status: Wel of niet gaan?

Renate

Member
Hoi allemaal,

Ontzettend veel heb ik al gelezen op dit forum, heel fijn om ervaringen en tips te kunnen lezen. Nu heb ik ook een account aangemaakt. We zijn enorm bezig om de keuze te maken, gaan we wel of niet naar OZ.

Wij, mijn man en ik, hebben al een aantal jaren de droom om een periode in Australië te gaan wonen. Niet persé emigreren, maar 1 of 2 jaar daar wonen en dan zien hoe we erin staan.

We hebben 2 dochters, zij zijn 7 en 4 jaar. Qua leeftijd in onze ogen prima om dit te gaan doen. Alhoewel onze oudste dochter daar anders over denkt. Ze is erg gehecht aan haar vertrouwde omgeving. Tijdens onze 6 weken durende reis 3 jaar geleden naar Australië (we zijn daar toen getrouwd) heeft ze erge heimwee gehad. Ik hoop echter dat wanneer ze een eigen dagvulling heeft en daar ook naar school en sport gaat, vriendinnen krijgt etc. het anders zal zijn.

Een paar jaar geleden zijn we bij visumbureaus gaan informeren naar de mogelijkheden om een visum te krijgen. Die waren er toen niet. Omdat we het niet uit ons hoofd konden zetten hebben we een half jaar geleden opnieuw geïnformeerd. Toen zag Visa4You wel mogelijkheid voor ons.

We zouden naar Adelaide willen met een permanent skilled workers visum voor mij. Visa4You geeft aan dat SA een sponsorship geeft voor mijn beroep. Hair and Beauty Salon Manager. Ik heb een eigen bedrijf in Dreadlocks (Dreadshop). Echter M2A geeft aan geen kans te zien, dus we twijfelen hier nu wel een beetje over. Alhoewel we wel een goed gevoel hebben bij Visa4You.

Daarbij komt dat er door de nieuwe regels weer extra kosten bijkomen om het visum te krijgen. Met in ons achterhoofd dat we voor 1-2 jaar willen gaan vragen we ons af of dit bedrag dan reëel is. We hebben hier een koophuis welke we dan zouden willen verhuren. Op dit forum las ik daar wisselende ervaringen over.

Kortom, nog genoeg twijfel, alhoewel we steeds meer neigen naar doen!

Welkom Renate,

Maar wat ik niet snap: " niet per se emigreren, 1-2 jaar daar wonen en dan zien hoe we erin staan..."
Euh... Hoe wil je dat doen dan, je zult toch echt een emigratieprocedure moeten ingaan..
Succes met je afwegingen. Toch vreemd dat de twee bureaus zo verschillend beoordelen.

Dankje Mountains.

We verbranden hier onze schepen niet. Mijn bedrijf blijft doorgaan en ik hou dus inkomen vanuit NL. Dat zal voor mijn man ook gelden.
Dat maakt terugkeren ook makkelijker.

He Renate, welkom!

Ik snap het 'voor 1-2 jaar' het willen proberen, maar bedenk je wel, dat het zeker een jaar duurt om goed je draai te vinden e.d.
Als je hier wat meer leest dan zul je zien, dat het sommigen veel tijd kost om hier (vaster) werk te vinden. Nu begrijp ik dat jullie inkomsten uit NL houden, dus dat dat wellicht niet zo'n struikelblok is, maar je begint hier bij nul. Je hebt nergens recht op, hebt hier (nog) geen werk, geen kennissen, geen vrienden en naar ik aanneem geen familie.

Ik wil geen domper op de plannen zetten, zeer zeker niet!
Ik wilde zelf ook erg graag deze kant op. Had tijdens mijn studie (jaaaaaaren geleden :D) al een half jaar in Canada stage gelopen en wist daaruit, dat ik zeker een half tot heel jaar nodig zou hebben om wat goede contacten op te bouwen en om mijn draai te vinden e.d.. (Ik begrijp dat dit voor een ieder anders is!). Voor Australie heb ik dan ook gezegd: 3-5 jaar. Terwijl ik eigenlijk wel wist, dat als het goed zou bevallen, ik niet terug zou kunnen/willen, want ik voelde me toen al opgesloten in Nederland.
Ik woon hier nu 4.5 jaar en kan je zeggen, dat het anderhalf jaar lang een kwestie van vallen en opstaan was: sommige dingen gingen relatief makkelijk, sommige dingen vielen heel erg tegen. En dat soort verhalen hoor je van meer.

Met 1-2 jaar ben je net een beetje gesettled: heb je als het goed is werk, spreken je kinderen Engels, heb je wat contacten opgedaan e.d..

Het hele visumgebeuren kan OF heel snel gaan OF heel lang duren en daar hangt dan ook vaak een leuk prijskaartje aan. Kosten en baten tegen elkaar afwegen en dat weer afzetten tegenover de tijd dat jullie hier denken door te brengen.

Ik wil me er verder dus niet mee bemoeien, maar zeg gevoelsmatig: 1-2 jaar uitproberen is te kort.

Hoi Renate,

Welkom. En leuk dat je je uitzicht wilt verbreden. Of 1-2 jaar lang genoeg is kan ik niet beoordelen. We moeten zelf nog gaan ;)

Wat betreft de beoordeling, niet om onrust te stoken maar er is een soortgelijk geval hier op het forum (V4Y wel, M2A niet) Uiteindelijk werd het via V4Y; niet.
Dat zegt verder niet zo heel veel (1 zo'n geval) en ik wil V4Y hier niet in een verkeerd daglicht zetten aangezien er volgens mij aardig wat blije gebruikers zijn van dat bureau. En zeker aangezien voorwaarden, visa enz. met de dag veranderen en sterk afhankelijk zijn van je eigen situatie. maar wilde het even meegeven aangezien je het zelf al aanhaalde. Ik hoop dat Wel ook echt Wel wordt voor je!

Bedankt Beebmeep voor het delen van jouw ervaring. Het is zeker lastig om te bepalen voor hoe lang je gaat. Wat ik hier ook een aantal keer heb gelezen is dat mensen 2 jaar in hun hoofd hadden en daarna niet meer terug wilden. Als we een permanent visum zouden krijgen, dan kunnen we altijd langer blijven :)

En afterbang, ik heb gister inderdaad dat hele draadje gelezen. Bij hen gaf Visa4You wel aan dat het een kleine kans is, bij ons is dit niet zo. Dit gaan we echter wel nogmaals navragen voor we in zee gaan met ze. Het lijkt me heel erg als je uiteindelijk geen visum krijgt terwijl je toch je plannen gaat maken....
Wij kregen ook het idee dat M2A geen tijd meer aan ons wil besteden na het eerste (betaalde) advies. Daar nam Rob toen echt de tijd voor, nu voelen we ons afgeserveerd met korte mails die ook op zich lieten wachten. Dit gevoel is wel heel dubbel omdat ik zoveel positieve ervaringen hier lees.

Bedankt Beebmeep voor het delen van jouw ervaring. Het is zeker lastig om te bepalen voor hoe lang je gaat. Wat ik hier ook een aantal keer heb gelezen is dat mensen 2 jaar in hun hoofd hadden en daarna niet meer terug wilden. Als we een permanent visum zouden krijgen, dan kunnen we altijd langer blijven :)

Klopt, maar hoe makkelijk is het om aan een vast visum te komen? Mijn info is al weer erg verouderd en die eisen e.d. veranderen steeds :(
Weet dat ik destijds 10 punten te weinig had om meteen voor een vast visum in aanmerking te komen. En voor de Regional Skilled Sponsored (oid) had ik er 10-15 over :) Wel heel storend trouwens om dan hier mensen te treffen (een Koreaan in mijn geval) die op een investeerders visum binnen zijn gekomen en meteen een permanant visum hadden, maar waarvan het Engels onverstaanbaar was.... Maar dat terzijde :)

Irritant dat die bureau's wisselende beoordelingen geven en dat je het idee hebt afgeserveerd te worden. Ik heb hier geen ervaringen mee, heb het zelf uitgezocht destijds.

Wens jullie in ieder geval heel veel succes met de te nemen besluiten e.d. en vooral veel lezen hier en veel vragen stellen :)

Hi Renate,

Veel succes met alle afwegingen. We hebben een beetje dezelfde ervaringen na onze informatieronde langs de emigratiebureau's indertijd. Het ene bureau zag kansen op basis van de workexperience van mijn vriendin, de ander op basis van mijn ervaring. Alhoewel wij goede ervaringen hebben met M2A, denk ik dat het vooral erg belangrijk is dat je een goed gevoel hebt bij het visumbureau.

Ik ga geen uitspraak doen over of 1 of 2 jaar genoeg is om te proberen of het bevalt. We wonen nog niet in Australie, maar zijn al wel eens geemigreerd naar het Caribisch gebied en het duurt inderdaad ongeveer een jaar voordat je gesetteld bent naar mijn ervaring. Desalniettemin denk ik dat je gewoon moet doen wat je goed lijkt.

Beste Renate,

Ik wil graag reageren op jouw opmerking “Wij kregen ook het idee dat M2A geen tijd meer aan ons wil besteden na het eerste (betaalde) advies. Daar nam Rob toen echt de tijd voor, nu voelen we ons afgeserveerd met korte mails die ook op zich lieten wachten.” omdat ik vind dat je ons hiermee ten onrechte in een negatief daglicht stelt.

Na het telefonische kansbeoordelingsgesprek van 28 februari 2012 waarin ik jou en Hendrik liet weten dat jullie volgens ons vrijwel geen kans maakten op een visum, zijn er daarna tot aan de dag van vandaag (dus ruim 1½ jaar lang) nog maar liefst 14 emailwisselingen geweest. En dit betroffen geen “wissewasjes emails”, maar emails waarvoor wij ons steeds opnieuw in jullie situatie moesten verdiepen tegen de op dat moment geldende immigratiewetgeving. En dit hebben wij duidelijk niet uit zakelijk oogpunt gedaan, want jullie waren immers vrijwel kansloos gebleken, maar wel uit - om het op zijn Australisch te zeggen - ‘compassionate reasons’. Hiervoor heb jij overigens dus ook nooit hoeven te betalen, maar dat vermeldt je in jouw commentaar voor het gemak er maar niet bij?

Ik schrijf hier bewust “wij” omdat wij - als mensen bij Move2Australia - geen email of brief versturen, zonder dat deze door een ander persoon is gecontroleerd. Met andere woorden: er zijn dus altijd 2 mensen voor jou aan het werk geweest en dit is voor jou dus kennelijk niet genoeg?

Je schrijft ook “Omdat we het niet uit ons hoofd konden zetten hebben we een half jaar geleden opnieuw geïnformeerd. Toen zag Visa4You wel mogelijkheid voor ons.

Op 3 december 2012 heb ik zelfs op jullie verzoek - én nog steeds gratis - nógmaals jullie kansen op een visum beoordeeld, wederom tegen de op dat moment geldende nieuwe immigratie-wetgeving en heb ik hierover ook wederom uitvoerig met jullie geemaild.

Met andere woorden: Welk bedrijf werkt zo lang en zo vaak gratis voor mensen - die geen kans maken - en blijft er ruim 1½ jaar lang gratis vragen van beantwoorden……….?

Wij hebben dit dus wel voor jou gedaan. Omdat wij - niet als bedrijf, maar als medemensen - iedereen eenzelfde geluk toewensen als dat wij dit zelf door het emigreren hebben ondervonden.

En als mens worden wij door jou zo maar even op ons ziel getrapt.

Beste Renate, als dit jouw dank hiervoor is dan kan ik alleen maar zeggen dat jouw opmerking ons heel erg kwetst en dat je het hiermee voor anderen verpest. M.a.w. dat wij ons door dit soort onterechte commentaren wel bezinnen over hoeveel gratis werk en hulp en steun wij aan niet-klanten blijven geven. Temeer ook vanwege het feit dat er door onze klanten geklaagd wordt dat wij werktijd aan niet-betalende besteden, terwijl onze klanten voor ons emigratie-advies moeten betalen. (Hierover zijn op dit forum ook terecht gemaakte opmerkingen van onze klanten te lezen).

Dat onze emails kort zijn wil ik bestrijden en ook dat de antwoorden op zich lieten wachten.
Een verslag van het emailverkeer staat hieronder:
  • Jouw email vrijdag 30-nov-2012; onze reactie maandag 3-dec-2012.
  • Jouw email maandag 3-dec-2012; onze reactie maandag 3-dec-2012.
  • Jouw email dinsdagochtend 4-jun-2013; onze reactie in de nacht van dinsdag/woensdag 4/5-jun-2013.
    Ja zelfs om 01.59 uur waren wij nog gratis voor jou aan het werk!
  • Jouw email vrijdag 23-aug-2013; onze reactie maandag 26-aug-2013.
Op 27 augustus 2013 hebben wij uit eigen beweging een email naar jou en jouw partner toegestuurd dat wij nu kansen voor jullie zagen op grond van het beroep van jouw partner middels nominatie door de ACT. Jullie hebben ons vervolgens laten weten dat Canberra geen optie voor jullie is.
  • Jouw email dinsdag 27 en donderdag 29-aug-2013; onze reactie vrijdag 30-aug-2013.
    Dit antwoord heeft iets langer op zich laten wachten omdat wij voor onze klanten nog voor 1 september visumaanvragen moesten indienen, waarmee zij hierdoor de enorme prijsverhoging van DIAC konden ontlopen.
Wij proberen dus - als mede-immigranten - op alle mogelijke manieren de emigratiedroom van mensen werkelijkheid te maken, omdat wij uit eigen ervaring weten wat dit betekent. Een reactie als die van jou wordt door ons dan ook niet op prijs gesteld.

Rob Breumelhof
Adelaide

P.S.1:
Als niet-klanten soms moeten wachten op antwoord en gratis advies, dat zou dit geen probleem moeten zijn. Dit eventueel later beantwoorden van emails vindt dan plaats om de eenvoudige reden dat wij het werk voor ons (betalende) klanten altijd voor laten gaan op het gratis advies geven aan niet-klanten (zoals aan jou en jouw partner). En hier hebben de mensen normaalgesproken geen enkele moeite mee, omdat zij - in tegenstelling tot jou - dankbaar zijn voor het gegeven gratis antwoord en advies.

P.S. 2:
[Naam verwijderd] heeft zich hier op dit forum op 3 mei jl. ook zo ondankbaar over ons uitgelaten. Hij weigerde - vóór het opstarten van de visumaanvraagprocedure van zijn partner en ná het falen van deze procedure - te betalen voor het maken en uitvoerig doorspreken van de beoordeling van zijn kansen op een visum. Voor hem hebben wij - ook weer om ‘compassionate reasons’ - na het falen van zijn visumaanvraag-procedure bij Visa4you, veel gratis werk verzet terwijl het voor ons bij de start van zijn procedure (waarover door hem op dit forum uitgebreid verslag werd gedaan) al duidelijk was dat dit geen kans van slagen had. Bij hem is dus gebleken: er was inderdaad geen kans van slagen en daarom is zijn visumaanvraagprocedure dan ook misgelopen.

En na het verrichten van ons gratis werk schrijft hij rustig op dit forum dat wij “véél zakelijker, kort en bondiger” zijn.

Dus nogmaals: Welk bedrijf werkt zo lang en zo vaak gratis voor mensen die geen kans maken en dus nooit klant zullen worden?

Waarbij in het geval van [Naam verwijderd] ook nog moet worden opgemerkt dat wij altijd heel eerlijk aangeven hoe groot of gering de kansen op een visum zijn en dat de keuze om wel of niet met de visumaanvraagprocedure te starten aan de potentiële klant wordt overgelaten. De suggestie die - na het plaatsen van zijn onterecht commentaar - wordt geplaatst door iemand die wij niet kennen is daarom ook niet eerlijk.

P.S. 3:
Ik hoop dat dit bericht niet wordt verwijderd omdat ik vind dat wij als mensen, achter de bedrijfsnaam Move2Australia, ook een keer mogen reageren op beschuldigingen die o.i. onterecht over ons worden gemaakt. Bedankt!

Last edited by a moderator:
@ Rob
Natuurlijk mag je dingen rechtzetten, maar dat zou ik dan vooral persoonlijk richting Renate doen met een korte vermelding vanuit jou en liefst ook vanuit Renate op het forum dat eea is opgehelderd. Dit gaat wel erg ver.. En iedere ondernemer doet wel eens iets gratis zonder dat hij of zij weet of daar iets voor terugkomt. Part of the deal en als het om klanten gaat hebben ze daar ook een mooi Engels woord voor: service.

Beste Red dust,

Je reageert wel heel snel en deels ondoordacht.

Wij worden ‘en plein public’ op dit forum door Renate voor schut gezet en reageren dan ook op dit commentaar en op dit forum.

Als Renate ons persoonlijk haar onvrede had laten weten, dan hadden wij hier ook – zoals jij voorstelt – persoonlijk naar haar toe op gereageerd.

Je schrijft: Part of the deal en als het om klanten gaat hebben ze daar ook een mooi Engels woord voor: service.

Service verlenen voor de - door jou genoemde klanten - is iets heel anders dan gratis werken voor Renate als niet-klant. Als je mijn commentaar nog eens rustig en dus beter leest dan zie je dat wij meer doen dan wat jij - aan gratis werk voor niet-klanten – ‘service’ noemt.

Service verleent men aan klanten. En aan mensen die een kansbeoordeling aanvragen, waarbij er een maand lang vragen hierover aan ons mogen worden gesteld. Daarbovenop werken wij uit ‘compassionate reasons’ oneindig veel uren per week ook gratis voor niet-klanten (en zelfs voor klanten van andere bureaus die ons om advies vragen), maar door dit soort reacties dreigt hieraan nu een einde te komen en gaan de goeden onder de kwaden lijden. :(

Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

Hi Rob,

Ik snap je reactie en voor ons was de ervaring met jullie kantoor ook erg goed. Ik heb wel het idee dat jullie de "extra mile" gingen, ook voordat de eerste betaling binnen was.

Mijn lezing van de reactie van Renate is echter dat die gekleurd is door haar ervaring. En dat begrijp ik ook best. Ik zou ook verbaasd zijn als een ander kantoor wel mogelijkheden zag, terwijl bij jullie kantoor al een poos wordt gezegd dat het niet kan. Let op, ik geef geen enkele kwalificatie over de kwaliteit van de adviezen van welk van de twee kantoren dan ook, omdat ik geen ervaring heb met V4Y en dus ook geen mening.

Wat ik bedoel te zeggen is dat er soms in onze consultancy sector geen klik is met klanten. Dat ligt noch aan het kantoor, noch aan de klant, maar leidt er wel toe dat sommige zaken door de een anders worden ervaren dan door de ander.

Ik denk dat er genoeg mensen positief over jullie kantoor zijn op het forum om een balans te vormen met die mensen die helaas het als iets minder hebben ervaren.

Wij hebben in ieder geval een goed traject gevolgd met jullie en door jullie tips zijn we goed door de assessment gerold met als klapstuk onze validatie van het visum in April. Nu nog een baan en dan kunnen we echt verhuizen :).

Wij worden ‘en plein public’ op dit forum door Renate voor schut gezet en reageren dan ook op dit commentaar en op dit forum.
Ik heb dit draadje nu een aantal keren doorgelezen, maar dat valt toch wel mee? Ik kan me voorstellen dat het niet leuk is om te lezen dat iemand kritiek levert op je geleverde diensten, zeker als je zelf het gevoel hebt dat je 'beyond and over' gegaan bent. Neemt niet weg dat Renate het recht heeft op dit forum over haar ervaring te schrijven.

[Naam verwijderd] heeft zich hier op dit forum op 3 mei jl. ook zo ondankbaar over ons uitgelaten. Hij weigerde [...]
Ik begrijp niet waarom je dit hier aanhaalt? Ik heb betreffende bericht gelezen en op mij kwam het niet ondankbaar over?

Last edited:
Rob, er zijn zoveel mensen op het forum die ontzettend enthousiast zijn over M2A en dit ook delen. Ik gok dat veel nieuwe klanten dan ook de weg naar jullie vinden via dit forum. De paar mensen die iets minder enthousiast zijn wegen bij lange na niet op tegen de positieve berichten. Ik heb het gevoel dat u uzelf nu in een slechter daglicht hebt gezet door dit bericht te plaatsen, dan Renate's comment heeft gedaan. Mensen hier begrijpen dat de een betere ervaringen heeft dan de ander omdat 1) elke persoon zijn eigen referentiekader heeft en 2) elke situatie totaal verschillend is. Dus een 'negatief' bericht van een persoon bepaald niet meteen hoe anderen M2A zien. Daarnaast blijft het concept van dit forum dat mensen kunnen praten over hoe ze zich voelen, hoe ze dingen ervaren hebben etc etc.
Het is helemaal geweldig (tenminste, dat vind ik) dat u vaak berichten plaatst met nieuwe SOL lijsten of nieuwe wet/regelgevingen: een grote bijdrage aan het forum in mijn mening. Maar ik kan me voorstellen dat mensen nu (lees, door uw bericht, niet door dat van Renate) afgeschrikt zijn om met M2A in zee te gaan, omdat ze nu weten dat als er een keer wat tegen zit of er zijn (ongegronde)frustraties (aangezien een visum procedure nogal wat emoties teweeg kan brengen), ze weten dat ze dat niet op dit forum kunnen bespreken, waar ze wel al hun ander kommer en kwel kunnen bespreken, omdat ze er dan flink op afgerekend worden.

Dat is just mijn visie erop.

Niets menselijks is ons vreemd, ook het uiten van frustraties niet.
Ik deel de mening van Gwen dat M2A toch vooral een prima reputatie heeft, en waardevol aan het forum bijdraagt op allerlei manieren.
Let's move on!

Mooi.
Rob, er zijn zoveel mensen op het forum die ontzettend enthousiast zijn over M2A en dit ook delen. Ik gok dat veel nieuwe klanten dan ook de weg naar jullie vinden via dit forum. De paar mensen die iets minder enthousiast zijn wegen bij lange na niet op tegen de positieve berichten...

Dat is just mijn visie erop.

x2

M2A heeft ons er echt door heen gesleept. Dus top.

En juist omdat jullie al je ziel en zaligheid in je dienstverlening leggen kan een puntje van kritiek (?) harder overkomen dan het bedoeld is. Daarom zijn je reacties daar weer op ook wellicht iets teveel vanuit de ziel en het hart ;) Laat die ook even lezen door een onafhankelijke partij anders voor je ze post ;)

Niets menselijks is ons vreemd, ook het uiten van frustraties niet.
Ik deel de mening van Gwen dat M2A toch vooral een prima reputatie heeft, en waardevol aan het forum bijdraagt op allerlei manieren.
Let's move on!

x2

Ik heb het gevoel dat u uzelf nu in een slechter daglicht hebt gezet door dit bericht te plaatsen, dan Renate's comment heeft gedaan.

Gwen, ik kan je bericht helaas maar 1x 'liken'! Ben het namelijk helemaal met je eens.

M2A heeft uiteraard het recht eea recht te zetten, maar het zou fijn zijn als ze dat op een wat professionelere manier gedaan hadden, zonder bijv. andermans zaak met naam erbij te betrekken (not done!!!) of persoonlijke aanvallen te doen naar de 'klager'. Ik heb Renate's comment bijv helemaal niet negatief opgevat.

Nu, door het lezen van de reactie van M2A die zich duidelijk persoonlijk aangesproken voelden, heb ik - ondanks de vele goede verhalen die ik hier op het forum gelezen heb - een beduidend negatiever beeld gekregen van dit bureau. En dat is jammer, dat had nl voorkomen kunnen worden. Nu zit ik al in Oz, dus ze verliezen aan mij geen klant, maar ik kan me voorstellen dat ik niet de enige ben op wie dit deze indruk heeft gemaakt.

On topic: Renate, ik ben benieuwd wat jullie uiteindelijk gaan doen en jouw mening en ervaringen worden gewaardeerd!

Back