Voorstellen - the Tiny Tribe met plannen

Von P

Member
Dag allen!

Al heel wat dagen dit forum aan het doorlezen, van links naar rechts en diagonaal over het midden, maar verwacht dat ik daar de komende tijd wel meer structuur in vind. Op dit ogenblik klinkt zoveel nieuw, en schiet ik van onderwerp naar onderwerp.
Ontzettend fijn dat er zoveel info is, en zoveel behulpzame mensen met eenberg aan kennis en ervaring!

Even voorstellen dan maar;
Ik ben Yvonne, nu nog 39 ;-) . Getrouwd met G, en we hebben twee zoons (van 8 en van bijna 10).
Al vanaf het begin van onze relatie hebben we het over emigreren. We houden van reizen, en hebben tijdens een langere reis ook samen Australië bezocht. G was er al een keer eerder een aantal weken geweest.
Maar dan, koop je een prachtig huis op een voor NL afgelegen plek, waar alle dieren aan huis kunnen (paarden, katten, hond..), krijg je kinderen, heb je een heerlijke baan en vliegen de jaren voorbij, en juist vanwege dat vliegen en jagen is er nauwelijks ruimte om stil te staan bij die wens om uit NL te vertrekken.
Twee weken terug heb ik een gesprek gehad op mijn werk en gevraagd of er eventueel een link voor mij te leggen is naar NZ/AUS. Het bedrijf waarvoor ik werk is wereldwijd, en mijn manager (die in UK zit) heeft een lijntje uitgegooid naar een stapje hoger, en zij kijken nu samen naar mogelijkheden voor mij om in AUS aan de slag te kunnen.
Vandaar de orientatie, want als de kans zich aanbiedt zouden we er heel waarschijnlijk wel gebruik van willen maken.
Vragen als verkopen of verhuren we ons huis, willen we voor een x-aantal jaar vertrekken of met de intentie om 'definitief' te emigeren houden ons bezig.
En uiteraard de vraag hoe onze kinderen deze stap gaan vinden, en hoe onze familie zal reageren (ik denk dat zij het jaren terug verwacht hadden, maar nu inmiddels niet meer..).

Ik zal hier de komende dagen nog veel lezen, en kom graag in contact!
Groetjes, Yvonne
 
Hooi! Leuk, meer mensen erbij.

First things first. Ik heb (en zou dus aanbevelen) eerst uitgezocht hoe de visa hier werken, of je ueberhaupt in aanmerking komt voor een sponsored zoals je wil. Zonder visum definitief geen ingang. Maar wellicht hebben jullie veel meer mogelijkheden in de skilled klasse.


Zoals ik het begrijp word je binnenkort 40. Onder de huidige wetten heb je dan nog 5 jaar. Maar er gaan (rechtse) stemmen op om meer jongere kennismigranten binnen te halen en die leeftijdsgrens van 45 gaat waarschijnlijk een keer omlaag. Goed dus dat je er nu al werk van maakt.

Alle andere vragen volgen mettertijd wel als je besloten hebt/het mogelijk is om het traject in te gaan. Veel plezier en succes!
 
Last edited:
Welkom Yvonne,

Inderdaad wat @Emulate al aangeeft, het begint bij een visum. Via sponsoring van je werkgever kom je mogelijk al een heel eind. Maar het is van belang na te gaan wat de mogelijkheden maar ook beperkingen zijn van de verschillende visa types. Denk hierbij aan de mogelijkheden rond Medicare, het kopen van een huis, de schoolkosten en of 'de partner van de visum aanvragen ook kan werken.

Momenteel zijn er ook flinke wachttijden rond het beoordelen en toekennen van een visum.

De website die Emulata aangaf heeft een visum-wizard maar geeft ook een indicatie van de doorlooptijden van een visum aanvraag.

Kan je ook wat achtergrond geven over de beroepen van jou en je partner?
 
Dank voor het welkom en jullie input!
Ik zal later vandaag mijn gedachten mbt welk(e) visa optie(s) ik denk te zien, en wat meer info omtrent ons werkgebied.

Ik kan me indenken dat de wachttijden enorm zijn, vanwege de situatie van het afgelopen jaar. Wellicht daarom nog belangrijker om wanneer de aanvraag gedaan wordt echt compleet te zijn, kan me indenken dat er geen tijd geinvesteerd wordt in het uitpluizen van onduidelijkheden.
 
Hoi allen,

Dat 'later vandaag' waar ik aan refereerde werd dus 'heel wat later' ;-)
Ook nog geen harde update, maar om het niet volledig stil te laten zijn het volgende;

Dank voor de linkjes! Het is nogal een hoeveelheid aan visa opties, hoewel een heel groot deel natuurlijk al weg te strepen is.
Vandaag heb ik gebeld met een collega uit Australië. Helaas op het moment geen concrete vacature, wat het lastiger maakt om een sponsored visum te regelen. Wel zinvol verder, hij is zelf met zijn gezin in 2009 vanuit UK naar AUS verhuisd (op een PR). Overigens had hij wel het idee dat in mijn vakgebied (Accounting, met name Management Acccounting / Business Controlling / Business Analyst) mogelijkheden zijn, mocht het uiteindelijk via mijn huidige organisatie echt niks worden. Daarnaast benadrukte hij ook dat veel dingen muurvast zitten vanwege Covid, maar dat is voor jullie geen verrassing..
Aankomende donderdag hebben we een (telefonisch) gesprek met Visa4You. Ik weet dat verschillenden hier op het forum zeker wel wat aan hen hebben gehad, dus ik ben benieuwd - ik reken er nu een beetje op dat zij een aardige schatting kunnen maken van 'Go or No Go' op basis van onze input, en indien het een Go zou kunnen zijn we kunnen bepalen of wij hen (deels) willen inzetten in het traject.

Er werd gevraagd naar onze (werk)achtergrond. Zoals bovenstaand al kort aangegeven ben ik al heel wat jaren werkzaam als Business Analyst / Business Controller, als lid van het MT. Mijn werk is met name gericht op het ondersteunen en adviseren van de organisatie op basis van data en analyses.
Mijn man werkt momenteel als Project Delivery Manager bij een IT bedrijf (en heeft voorheen bij dezelfde organisatie gewerkt als Afterbang - net als ikzelf overigens ;-) ). Tevens heeft hij een financiele achtergrond met een HOFAM opleiding als Qualified Controller.

Ik verwacht eind deze week in ieder geval met een terugkoppeling te komen vanuit Visa4You, maar pin me er niet op vast ;-)

Groetjes!
 
Het is een lang process met een hoop pieken en dalen. Ik heb vals gespeeld en een Nieuw-Zeelandse op de kop getikt, maar dat heeft ook weer z'n eigen voors en tegens. Het feit dat je je nog niet uit het veld hebt laten slaan is meer dan veel anderen kunnen zeggen en ik geloof erin dat de aanhouder wint.

Het is een onhandige tijd met COVID, maar in the midst of every crisis, lies great opportunity. Immigratie is enorm belangrijk voor Australië en het afgelopen jaar is er niet veel immigratie geweest. Het kan maar zo dat ze de regels versoepelen de komende jaren.

Heel veel succes!
 
en heeft voorheen bij dezelfde organisatie gewerkt als Afterbang - net als ikzelf overigens ;-)
Met het visje... die andere op de High Tech Campus?
Ik ben van het ene gebouw op HTC naar het andere gegaan. Bij het solliciteren van het ene gebouw naar het gebouw van de buren gewandeld ;)
 
Met het visje... die andere op de High Tech Campus?
Ik ben van het ene gebouw op HTC naar het andere gegaan. Bij het solliciteren van het ene gebouw naar het gebouw van de buren gewandeld ;)
Het visje inderdaad! Ik heb op HTC en FF gezeten, en in Utrecht. Mijn man met name in Utrecht en later Amstelveen (of bij klanten, in zijn geval)
 
Gesprek met Visa4You gehad. Ik verwacht dat ze vandaag een mailtje stuurt met wat er besproken is, maar alvast in een notendop;
Als ik idd garantie op werk zou hebben, zou ik de hoofdaanvrager kunnen zijn, maar als het om een Skilled visum (bijvoorbeeld met staat als sponsor) zou gaan dan val ik af vanwege het niet afronden van mijn HBO (icm mijn beroep). Ik was een drop-out nét voor de eindscriptie, vanwege allerlei redenen. Nooit spijt of last van gehad, nu een klein beetje 🥴
Mijn man zou overigens dan wel de aanvrager kunnen zijn, op basis van beroep, opleiding etc.

Overigens weet ik nu nog niet zeker of het zou lukken als ik een baanaanbod heb omdat de organisatie in Melbourne zit, en ik begreep dat Melbourne/Sydney/Brisbane en suburbs juist afvielen.
De joint ventures zitten in Brisbane en Perth, dus voor die laatste zal ik nog eens informeren.
We hebben ook nog niet heel concreet een gevoel bij wáár we willen zitten als er geen baan op ons wacht. Ikzelf hou wel van de seizoenen eigenlijk, hoewel ik een enorme koukleum ben.
Kom er later even op terug als ik de info heb, zij weet het hopelijk duidelijker te beschrijven dan ik nu :)
 
Het visje inderdaad! Ik heb op HTC en FF gezeten, en in Utrecht. Mijn man met name in Utrecht en later Amstelveen (of bij klanten, in zijn geval)
Bekend rijtje!
Ik was officieel een HTC-er. Maar zat op het Utrecht kantoor vanwege een project in Utrecht.
Toen even op HTC om daarna voor Atos bij NXP te beginnen. Een paar keer in Amstelveen geweest voor een project. En FF was toen officieel mijn thuis.
Maar ik heb eigenlijk de laatste jaren vooral bij NXP op kantoor gezeten. En ik werk nu nog steeds voor NXP als ZZP-er 🤓
 
Als een visum verbonden zit aan een locatie (voor de eerste 2 jaar/State sponsorship) zou ik echt elke staat aannemen. Na 2 jaar zie je wel weer.

Als je zelf kunt kiezen, Tsja dan wordt het heel persoonlijk. Elke staat en stad heeft wel iets wat voor het spreekt, en sommige steden/Staten verschillen minder van elkaar dan sommige andere.

We horen het wel weer als V4Y gereageerd heeft!
 
Hi allen!
de update vanuit Visa4You duurde wat langer, ik copy-paste onderstaand de info grotendeels;


Zoals besproken staat het beroep van G op de Short-term Skilled Occupation List van Australië en kan hij op basis van zijn werkervaring in aanmerking komen voor een positieve skills assessment. Dit betekent dat jullie op basis van het profiel van G en met een nominatie van een Australische Staat of Territory in aanmerking kunnen komen voor een visum in de Skilled Workers categorie voor Australië.

Het beroep van Y staat ook op de beroepenlijst, echter is voor haar minimaal een HBO diploma vereist om een positieve skills assessment te kunnen verkrijgen. Zij kan op basis van een werkaanbod in een functie op de Medium and Long Term List van de werkgever in Melbourne als hoofdaanvrager in aanmerking komen voor een tijdelijke werkvergunning voor vier jaar, waarna naar drie jaar het visum omgezet kan worden naar een permanent visum.

Binnen een visumtraject fungeert slechts één persoon als hoofdaanvrager. Vanzelfsprekend de persoon met de meeste visumopties. In jullie geval biedt het profiel van G alleen opties in de skilled migrant categorie. Naast een beroep op de lijst, moet de hoofdaanvrager voldoende punten scoren in de puntentest. Onderstaand vinden jullie een overzicht van de score van G in de test:



Leeftijd15
Opleiding0
Werkervaring15
Engelse taaltest20
Engelse taaltest partner*5
Nominatie ‘State/Territory’15
Totaal70 punten


*Engelse taaltest: Om punten voor Engels te scoren moet je een door de immigratiedienst goedgekeurd taaltest afleggen. Om 20 punten voor Engels te claimen moet je minimaal een 8.0 op ieder onderdeel (lezen, luisteren, spreken en schrijven) scoren. Ook de partner moet een Engelse taaltest afleggen. Indien je als partner minimaal een 6.0 op ieder onderdeel kunt scoren, kun je 5 punten bijdragen in de puntentest.

Om de punten voor nominatie te kunnen claimen moeten jullie gesponsord worden door een ‘State of Territory’. Daarmee behalen jullie voldoende punten (minimaal 65 punten) om je te kwalificeren voor een Skilled Nominated visum.
Momenteel wordt het beroep enkel aangeboden op lijsten voor een ‘Regional’ visum. Het Skilled Work Regional visum geeft jullie recht op een verblijf in Australië, van in de eerste instantie vijf jaren. Jullie krijgen daarbij een voorlopige status, welke je definitief permanent kunt maken wanneer jullie de eerste drie jaar van het verblijf hebben gewoond én gewerkt in de staat die nominatie heeft aangeboden. Iedere ‘State of Territory’ heeft een eigen lijst met beroepen die zij willen nomineren. Op dit moment staat het beroep op een van deze lijsten.

Naast de score in de puntentest moet iedereen die meegaat in de visumaanvraag een medische keuring ondergaan en wordt er gecontroleerd of er een strafblad aanwezig is. Bij deze beoordeling zijn de medische keuring en het antecedentenonderzoek naar een eventueel strafblad buiten beschouwing gelaten.

Het aanvragen van een Skilled Workers visum voor Australië duurt ongeveer anderhalf jaar.
 
Ik had geloof ik wel verwacht dat G ook punten zou kunnen krijgen voor opleiding (Post HBO) maar zo te zien is dat niet zo.
Kort gezegd komt het volgens mij neer op 2 mogelijkheden;
- Subclass 489 - Skilled Regional (Provisional) visa waarbij het beroep van G nu op Regional lijsten staat, dus dan is het zaak om door 1 van die States of Territory gesponsord te worden
- Subclass 482 - Temporary Skill Shortage visa waarbij ik aan de slag zou moeten kunnen bij mijn werkgever in AUS

Wij gaan vanaf zaterdag vakantie houden, met een camper naar Oostenrijk en Slovenië, dus tijd genoeg om eea door te denken :)
 
Als een visum verbonden zit aan een locatie (voor de eerste 2 jaar/State sponsorship) zou ik echt elke staat aannemen. Na 2 jaar zie je wel weer.

Als je zelf kunt kiezen, Tsja dan wordt het heel persoonlijk. Elke staat en stad heeft wel iets wat voor het spreekt, en sommige steden/Staten verschillen minder van elkaar dan sommige andere.

We horen het wel weer als V4Y gereageerd heeft!
Eens hoor! Ik verwacht echter dat we, ongeacht de staat waar we eventueel terecht kunnen, daar wel een tijd blijven.
Op dit moment denk ik namelijk dat ik de kinderen niet na 2 of 3 jaar bij wijze van de hele andere kant weer op wil zeulen, maar dat zal uiteindelijk ook afhankelijk zijn van hoe zij er tegen die tijd in staan.
Laten we eerst maar eens kijken of we zover komen ;-)

Ik merk wel dat zowel G als ik nog niet hardop hebben gezegd; "Let's do this, we gaan ervoor"
Zal vooral komen vanuit hoe druk we zijn geweest, maar mooi dat we nu even de vakantie in gaan.
 
Ik kan je uit ervaring vertellen. Wij zijn 1500km verhuisd binnen Australia, en het is bijna een nieuwe migratie. Dus begrijp dat je tzt wat stabiliteit zou willen.
succes!
 
Die 20 punten voor taal is wel een dingetje. Is er bij opleiding echt niks te scoren?
 
Ander dingetje. Een 482 is een interessant visa en ondanks dat het 'eng' klinkt om een 4 jarig visa aan te gaan valt het best mee. Ja, je zult in je achterhoofd steeds bezig zijn om een PR te scoren (zoals wij dat continu aan het doen zijn) maar zolang je echt een 4 jarige 482 krijgt is er weinig aan de hand. Aandachtspuntjes zijn dat je een temp resident bent, dus bepaalde zaken krijg je niet van de overheid en je moet een private health insurance afsluiten omdat je op een reciprocal medicare card zit.

Die 20 punten op je engelse test vind ik een grotere beperking dan voor een 482 gaan...

Qua verhuizen van staat naar staat: ja, dat is een mini-migratie op zich. Maar, net als @afterbang hebben wij dat aan het begin van dit jaar gedaan. Wij zaten in Perth (zo'n beetje naast @FOL qua woonplaats/suburb) en nu zijn we in Brisbane (area). Het is een grote verhuizing, maar als je in je leven al vaker verhuist bent over grote afstand (ik ben vanuit Apeldoorn --> Nijmegen --> Den Haag --> Northampton UK --> Perth --> Brisbane gegaan) dan zijn (afhankelijk van de leeftijd) de kids je minste zorg. Kijk, als die op de primaire school zitten met bakken aan vrienden is het lastiger....
 


OFX
Back
Top