Voorstellen

barbakoala

New Member
Hi iedereen,

Mijn vriendin (26) en ik (27) hebben het plan (lees:droom) om binnen 2 jaar met ons kindje van 1 jaar naar Australië te verhuizen. We zijn nog aan het oriënteren waar precies, maar na twee reizen langs de oostkust richten we ons - net als zovelen - op omgeving Sydney.

Heeft iemand op het forum ervaring met een dergelijke emigratie? Na ons wat ingelezen te hebben, lijkt het ons het meest verstandig als ik mij ga proberen aan te melden voor een Skilled Visa. Maar wat voor bedragen moet je dan aan denken/rekening houden?

Zelf ben ik momenteel de manager van een IT-servicedesk met ervaring in journalistiek en het onderwijs. Mijn vriendin werkt momenteel in de zorg als medewerker bloedafname, maar heeft een achtergrond als kraamverzorgster (wat ze in Australië niet kennen) en leidster van een kinderdagverblijf.

Iemand tips voor ons?
 
Hallo Barbakoala's, leuk jullie te ontmoeten. Ik heb niet veel antwoorden voor jullie, degenen die hier op een skilled of sponsored visa zijn wel. Je kunt ook een kijkje nemen in het subforum voor skilled/sponsored visa om je alvast in te lezen. De harde antwoorden op de eerste en belangrijkste vragen vind je op https://www.australia.gov.au/information-and-services/immigration-and-visas. Daar kun je doorklikken en lezen want het is een hoop informatie.

Het is geen gemakkelijk proces en geduld is de schoonste en noodzakelijkste zaak in emigratie. Sponsored visa is een loterij, met veel gegadigden en zeer beperkte plaatsen. Skilled visa geven beter mogelijkheden, maar het nadeel is dat je vaak geld moet uitgeven en je kansen op een permanente verblijfsvergunning beperkt zijn.

Wachttijden kunnen oplopen tot 2 jaar tegenwoordig, al kunnen werkvisa onverwacht snel gaan, daar heeft niemand greep op. Ik zou jullie ook aanraden om er snel werk van te maken want de wet is al veel strenger geworden april jl. en dit wordt nog een slag erger per juli dit jaar.

Als je helemaal zelf voor de kosten moet opdraaien zonder inkomen: ik zit nu op 10.000 AUD in afwachting van mijn 820 Visa.

Veel succes.
 
Hallo @barbakoala , welkom op dit forum! Goed dat jullie de tijd nemen om jullie voor te bereiden voor dit grote avontuur. Wat jullie beroepen betreft denk ik dat er hier wel vraag naar is, maar gezien jullie leeftijd schat ik zo in dat jullie werkervaring zonder diploma en diploma's zonder werkervaring hebben. Dat kan nog wel problemen geven voor een visum. Daarvoor heb je diploma's en werkervaring nodig in dat specifiek beroep. Het lijkt me dat voor jullie het raadzaam is om een visumbureau in de arm te nemen. Die hebben veel ervaring in het bepalen wat het meest kansrijk is. Overigens hoef je niet in het beroep te gaan werken waarop je je visum aanvraagt.
Waarom Sydney als ik vragen mag? Veel jonge gezinnen trekken weg omdat het zo duur is. Als een jong gezin wil je meestal op termijn een eigen huis kopen en dat is daar bijna onmogelijk geworden. Zelfs in de buitenste suburbs vind je bijna geen huis meer onder de $1,000,000. Dan heb ik het niet over een ruime woning op een goede lokatie, maar ook voor kleine huizen met achterstallig onderhoud moet je diep in de buidel tasten. Kijk dus vooral ook naar de omgeving. Als grote stad is Brisbane een heel goed alternatief. Goedkoper en minder verkeer hoewel dat laatste ook behoorlijk groeit. Maar werkgelegenheid is goed. Kleinere steden in de omgeving van Sydney groeien ook steeds harder, zoals bijv. Newcastle, Wollongong en zelfs Orange voor het countrygevoel. Ook Blue Mountains zijn prachtig en dan kun je zelfs nog op en neer naar Sydney voor woon/werk verkeer als je niet te veel naar het westen trekt.
Succes met de hele onderneming!
 
Sydney is inderdaad bijna onbetaalbaar, maar qua werk in IT sector heb je hier altijd werk. In Brisbane is er vooral in die sector veel minder aanbod. Het is wel beter dan 4 jaar geleden overigens.
 
Central Coast kun je zat huizen rond de 500-600k vinden en dat is te doen naar Sydney met de trein.
 
Klopt, een aantal van mijn collega's wonen in Gosford. Leuk huis met zwembad, goede reistijd naar Syndey.
Feels like you are going on a holiday every time you leave work, they say.
 
Klopt, een aantal van mijn collega's wonen in Gosford. Leuk huis met zwembad, goede reistijd naar Syndey.
Feels like you are going on a holiday every time you leave work, they say.
Goede reistijd? Ik zei het is te doen. Zouden wel wat sneller rijdende treinen kunnen gebruiken. Kan jij daar niet wat aan doen?
 
:D sorry maar die snelle treinen, uberhaupt treinen, dat gaat nog wel een aantal jaaaaaaren duren. Wat een zootje :rolleyes: I am back in the 1800's
 
Back
Top