Vraag aan mensen die hun hond hebben meegenomen

j.m.

New Member
Hi,

Wij vertrekken over 5 weken naar Down Under, onze hond vertrekt een dag eerder. Nu heb ik een vraagje over de "pre-export inspection", within 4days of the export. Als je de information package leest, staat er dat dit onderzoek+invullen van Veterinary Certificate A kan gebeuren door je eigen dierenarts (=government approved vet) of door een official vet (=VWA dierenarts). Maar de VWA dierenarts waar ik was voor invullen van het rabies-formulier, zei dat het verplicht bij een official vet moet.
Weet iemand hoe dit zit? Je moet namelijk (binnen 4dgn voor vertrek) zowiezo naar je eigen dierenarts om je dier na te laten kijken en vet.cert.A in te laten vullen, en op het vliegveld wordt er door de official vet het vet.certificate B ingevuld. Is dat extra bezoekje aan de VWA dan wel nodig (kost toch weer 42,-)

Inderdaad beetje ingewikkeld verhaal, maar hopelijk kan iemand me helpen..
Alvast bedankt voor jullie tips!

groetjes Janneke
 
Ons verhaal geldt voor katten, maar dat is vergelijkbaar.

Binnen vier dagen voor vertrek zijn we met ze naar de (gewone) dierenarts geweest voor een laatste onderzoek en behandeling tegen teken etc. Daar heeft ze volgens mij ook certificate A ingevuld en ook de laatste aantekeningen in het paspoort gemaakt.

Daarna zijn we met alle paperassen naar het VWA gegaan waar ze d'r allemaal stempels op hebben gezet. De dieren hoefden ze daar niet te zijn. Daar ging het alleen om de controle en certificering van de papieren.

Op het vliegveld is daarna nog door een arts van het VWA een allerlaatst onderzoek gedaan en is certificate B ingevuld (denk ik, ik was er niet bij).

Dus het extra bezoekje aan het VWA is zeker nodig. Zorg er wel voor dat je alles (zoals paspoort) bij je hebt, anders kun je weer terug naar huis. Let er verder ook op dat je 'binnen vier dagen voor vetrek' goed interpreteert (vertrek op vrijdag => controle niet eerder dan dinsdag). En houd rekening met weekenden (vertrek op maandag => controle niet eerder dan vrijdag)!
 
Hoi J.M.

Het bezoekje aan de VWA is zeker nodig voor het certificeren en afstempelen van alle papieren.
Doe je dit niet dan kan volgens mij certificaat B niet worden afgerond en kan je hond niet vertrekken.
Ik sluit me verder aan bij Bennemans bericht.

Groet Gerrit
 
[quote author=j.m. link=topic=9166.msg123813#msg123813 date=1218707856]
Is dat extra bezoekje aan de VWA dan wel nodig (kost toch weer 42,-)
[/quote]

Yep idd die kosten moet je helaas maken maar je hebt de kosten maar een keer  :smile:, en wij 3 keer € 41.93 :-(. Oja we moeten gepast cash geld meenemen.
Wij gaan naar een VWA arts in Zwijndrecht op een vrijdag en de katten vertrekken 4 dagen erna op dinsdag.

Naar welk quarantine centrum gaat de hond?
 
[quote author=Elvis B link=topic=9166.msg123832#msg123832 date=1218740037]
Wij gaan naar een VWA arts in Zwijndrecht op een vrijdag en de katten vertrekken 4 dagen erna op dinsdag.
[/quote]

Dit werd ons dus ten sterkste afgeraden (door het VWA in Eindhoven) omdat dit volgens hen niet 'binnen vier dagen voor vertrek' zou zijn.

Het is natuurlijk een kwestie van: welke dagen tel je mee? Als je alles telt (van VWA tot en met vertrek) kom je op vijf dagen. En bij het VWA gaven ze aan dat de AQIS zo telt. Het kan natuurlijk zijn dat de dame bij het VWA die wij spraken wat te voorzichtig was, dat weet ik niet. Wij hebben in ieder geval onze plannen aangepast om geen risico te lopen; maandag dierenarts en VWA, woensdag vertrek.
 
Even een tip als je je hond meeneemt. Het is een goed plan om je beessie zoveel mogelijk op te zoeken, ze hebben dat nodig, vooral honden. Katten redden zich wat beter maar een hond zit echt op je bezoek te wachten! Je kunt dan reserveren om met je hond naar een veldje te gaan (na de eerste week) waar ze even lekker kunnen rennen. Dit moet je ruim van te voren reserveren anders is het "vol".

Ze hebben ook een uitlaatservice maar niemand vertelt je dat. Die werken daar zelfstandig. Je kunt je hond dan door hun naar het veldje laten brengen, ze krijgen aandacht en wat lekkers, ons was dat heel goed bevallen omdat we de laatste week maar 1 dag op bezoek konden gaan en ze toch even dat hok uit kon. Het kost ongeveer $25 per keer.

Je mag zelf eten en speeltjes meebrengen. 1 van mijn katten at daar absoluut niets van dat eten en omdat wij een week later aankwamen was hij al aardig dunnetjes geworden...

Kijk heel goed uit dat je hond niet aan een andere hond snuffelt, als dat gebeurt kunnen ze hem nl. gewoon 6 maanden daar vast houden! Dus kort aan de lijn tot het veldje en de lijn goed vasthouden.

Verder is het heerlijk als het achter de rug is en het allemaal waard als je je dieren weer om je heen hebt! :up:

Sterkte en als er nog vragen zijn...

Dag!!
 
Back
Top