Vraag(en) mbt visa/paspoort

TRUE BLUE

New Member
Op een aantal punten kan ik maar geen duidelijkheid vinden en hoop dat jullie deze vragen kunnen beantwoorden.

Als ik Australie binnen zou (kunnen) komen op een beroep op de Skilled Ocupation List klopt het dan zodra je visa is verleend dat je binnen 1 jaar moet melden in Australie. Je hoeft je dan niet meteen te vestigen als je maar gemeld hebt, echter je moet je na deze melding wel binnen 5 jaar vestigen. Klopt dit ?

En wanneer je Australie dan binnen bent, zijn er dan ook nog regels dat je binnen zoveel tijd aan het werk moet zijn of zijn er nog andere voorwaarden waarbij je visa verspeeld kan worden. Hoe lang is zo'n visa dan geldig ?En na hoeveel jaar kan je een Australisch paspoort krijgen en stemrechtig worden in Australie, moet je daarvoor nog aan bepaalde voorwaarden voldoen ?

En als laatste vraag ; Zijn er bepaalde voorwaarden mbt terugkeren naar Nederland (vakantie), mag je dit zo vaak doen als je zelf wilt ?

Alvast bedankt voor jullie reactie's.

Tru Blue

True blue, dat hangt voor een groot deel af van het type visum waar je voor gaat.

Als je je visum hebt, moet je je binnen 1 jaar vanaf je VOG en medicals (die zijn maar een jaar geldig) melden bij de Douane in Australie. Jouw visum wordt dan 'geldig gemaakt'.
Als permanant residant moet je van de 5 jaar ten minste 2 jaar in Oz hebben gezeten, dit hoeft overigens niet aan eengesloten. Die 2 van de 5 jaar heb je nodig om je 're-entry' te kunnen aanvragen en krijgen. Je kunt dus voor altijd in Australie blijven zitten, maar om Australie "uit en weer" in te komen (vakanties o.i.d.), moet je dus elke 5 jaar weer een papiertje/stempeltje halen. Dit is overigens volgens de TIG geen big deal... Je moet bijvoorbeeld aantonen dat je in Aus. een bestaan hebt opgebouwd, werk, adres, enz. Maar ik geloof dat dit niet al te moeilijk is.
Dit beantwoordt dan ook je laatste vraag.

De middelste vraag: voor zover ik weet heb je geen beperkingen (behalve dan dat eerste jaar na je medicals/vog). Once you're in, dan kun je dus permanent blijven en doen wat je wilt (mits je voor skilled visum gaat en niet sponsored of regional o.i.d.). Maar: heb jij geen geld meer, dan is het jammer. Je moet met je visumaanvraag tekenen voor het opgeven van je recht op WW en dat soort dingen voor de eerste twee jaar. Geen sociale zekerheid de eerste twee jaar. Daarna tel je gewoon mee. Ga je voor permanent residency, dan is je visum dus permanent geldig. Ga je voor sponsorship van bedrijf, dan zijn er wel maxima aan verbonden, maar dat weet ik niet precies. Die 2 jaar 'zonder' geldt in ieder geval voor de sponsored variant. Of dat ook voor de andere visa geldt, weet ik niet precies.
Je mag (geloof ik) na 2 jaar citizen worden. Moet daarvoor een examen afleggen en loyaliteit beloven. Je raakt dan overigens wel je Nederlandse paspoort kwijt, dual nationality wordt niet meer gehonoreerd....

Kathleen

Ja, en als je in Australie wordt geboren uit Nederlandse ouders. Maar verder.... moeilijk, moeilijk, moeilijk....

Back