vraag over katten testen certificate A, B

n2go

New Member
Hallo,

we zijn ondertussen hard bezig met onze voorbereidingen om te vertrekken. We vliegen 31 oktober naar perth dus we hebben nog wel even.
Een van de moeilijkste dingen vind het gedoe met de katten.
De RNATT is succesvol afgerond en de permit is goedgekeurd.

Het vrouwtje bij de VWA zei dat er wat testen op certificaat A staan waar je echt haast mee moet maken omdat je het anders gewoon niet haalt.
Ik heb dus vandaag de permit (met certificate A) binnengekregen maar daar staan echt nauwelijks testen op. Alleen dingen die 4 dagen voor vertrek gedaan moeten worden. Klopt dit?

Wat moet er in totaal nou allemaal geregeld worden voor de katten?
ik kom op:
Rabies inenting
Rabies bloedprikken, RNATT opsturen
RNATT test terugkrijgen en laten legaliseren door VWA
Permit aanvragen
permit terugkrijgen-> Quarantine boeken
met animalmover vlucht enzo boeken.
nog voor 3 andere dingen laten inenten (maar dit is volgens mij alledrie niesziekte)
en dan 4 dagen voor vertrek nog wat anti vlooien en teken spul

thats it?

vrouwtje bij VWA was vaag, maar ik hoop niet dat we testen over het hoofd zien...

thanx

Hallo,

Dit moet ik even uit mijn hoofd doen, is al weer een hele poos geleden dat we alles voor onze twee katten geregeld hebben. Het allerbelangrijkste waren de rabies inenting & test. Dit moet ruim van tevoren gedaan worden, zodat de quarantaine periode minimaal is. Uiteraard ook weer niet te ver van tevoren want dan vervalt de geldigheid daarvan. Maar wat ik zo van jouw verhaal lees, is dat allemaal dik in orde.

Ook chippen is noodzakelijk, moest geloof ik voor de rabies test gedaan zijn. Zie ik niet in jouw verhaal staan, maar is wellicht al geregeld?

Daarna valt het inderdaad erg mee allemaal. Iedere keer als we toch met ze bij de dierenarts waren werd er gekeken of de beestjes in goede gezondheid verkeerden. En verder inderdaad nog een drietal inentingen en wat anti-vlooien spul. Moest geloof ik binnen zoveel (4?) dagen voor vertrek. Was wel belangrijk om dit goed te tellen (vrijdag vertrekken; uiterlijk dinsdag (als de periode tenminste 4 dagen was)). Ook het laatste bezoek aan 't VWA viel nog binnen die periode.

Het is echter al weer meer dan een jaar geleden dat wij de hele procedure gedaan hebben. Het kan natuurlijk best zijn dat er ondertussen eea veranderd is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groetjes,
Ben

Hoi Ben,

Wij staan nog aan het begin van hele procedure en ben een inschatting van de kosten aan het maken. Wij willen in principe ook onze twee katten meenemen, maar ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel dat gaat kosten. Zou je wellicht een indicatie willen/kunnen geven?

Hoeveel dagen zaten je katten eigenlijk in quarantaine? Wij gaan ervan uit dat we ongeveer een maand nodig hebben voordat we een geschikt huurhuis hebben gevonden (waar huisdieren ook toegestaan zijn), dus 30 dagen is goed, maar ze langer in quarantaine moeten houden zou ik toch minder vinden.

Alvast bedankt!

mvg,

Maurits

Dat van die kosten moet ik effe opzoeken, kom ik op terug.

Dat van die quarantaine weet ik zo: katten (honden ook trouwens) moeten minimaal 30 dagen in quarantaine. Dit kan langer zijn, dat hangt af van de datum waarop je de RNATT (Rabies Neutralising Antibody Titre Test) laat doen. Er moet minstens 180 dagen zitten tussen de datum van de test en de datum waarop de beestjes uit quarantaine komen. Dus als je de test minstens 150 dagen voor aankomst in Australië laat doen, hoeven katten maar 30 dagen in quarantaine. Uiteraard is zo'n test beperkt geldig (1 jaar?) dus ook weer niet te ver van tevoren doen. Ik hoop dat dit enigszins duidelijk is.

Overigens, ik neem aan dat je onderstaande link al kent, mocht het niet zo zijn:

http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs

Groetjes,
Ben

Mijn katten hebben ongeveer een jaar geleden alles doorstaan. Moeten zij nu opnieuw de titer test doorstaan of volstaat een herhaling van de rabies vacinatie?

[quote author=Melissa link=topic=10154.msg142132#msg142132 date=1246561452]
Mijn katten hebben ongeveer een jaar geleden alles doorstaan. Moeten zij nu opnieuw de titer test doorstaan of volstaat een herhaling van de rabies vacinatie?
[/quote]

Van de eerder genoemde website:

"Step 5: Rabies Neutralising Antibody Titre Test (RNATT)
Time frame: Between 60 days and 12 months prior to export.
For pregnant animals: between 150 days and 12 months prior to export."

Dus de test mag niet langer dan 12 maanden voor vertrek.

En let op: de datum hiervan bepaald de datum waarop de beestjes uit quarantaine mogen.

Effe een algemeen overzicht van de te nemen stappen voor het meenemen van katten. Hierbij zijn de stappen genummerd zoals op de website (http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dogs) en heb ik die stappen overgeslagen die niet van toepassing zijn (importeren uit ander land dan NL of importeren van honden). Zie voorgenoemde website voor meer informatie.

Step 1: General Eligibility
Time Frame: Confirm eligibility before proceeding.

Step 2: Microchip
Time Frame: Before the blood is sampled for the Rabies Neutralising Antibody Titre Test.

Step 3: Check Rabies Vaccination
Time Frame: Within the 12 months prior to export.

Step 4: Locate an Official Government Veterinarian, a Government Approved
Veterinarian and a Government Approved Laboratory in the AQIS approved
country of export.
Time frame: Before sampling blood for the rabies antibody test.

Step 5: Rabies Neutralising Antibody Titre Test (RNATT)
Time frame: Between 60 days and 12 months prior to export.
For pregnant animals: between 150 days and 12 months prior to export.

Step 6: Official Government Veterinarian to complete the Rabies Vaccination
and Rabies Neutralising Antibody Titre Test (RNATT) Declaration.

Step 7: Apply for an AQIS Import Permit
Time frame: After you have received a copy of the RNATT laboratory report and the RNATT
declaration is completed by an Official Government Veterinarian.

Step 8: Book Tentative Quarantine Accommodation
Time Frame: On receipt of the AQIS import permit.

Step 9: Commence Travel Arrangements
Time frame: A copy of the AQIS import permit is required to start travel arrangements

Step 10: Confirm Quarantine Accommodation Booking
Time Frame: Once travel arrangements have been made and prior to export of the animal.

Step 11: General Vaccinations
Time frame: Between 1 year and 14 days prior to export.

Step 15: Internal and External Parasite Treatment
Time frame: Within 4 days prior to export. This can be done at the same time as the completion
of Veterinary Certificate A of the AQIS import permit.

Step 16: Completion of Veterinary Certificate A Including Pre-Export Inspection
Time frame: Within 4 days prior to export.

Step 17: Microchip scan, completion of Veterinary Certificate B, sealing animal
in the shipping container (crate)
Time frame: After the completion of Veterinary Certificate A, usually on the day of departure.

Step 18: Check animal in with the airline
Time frame: Confirm with your airline.

[quote author=benneman link=topic=10154.msg141930#msg141930 date=1246443458]
Dat van die kosten moet ik effe opzoeken, kom ik op terug.
[/quote]

Een deel van de kosten weet ik ondertussen, vorig jaar kregen we een offerte voor het vervoer (van huis naar quarantaine station in Melbourne) van onze twee katten: 1.117,75 euro

Dit was een totaal prijs inclusief kratten.

Wat daar nog bij komt: kosten dierenarts en VWA, kosten verblijf quarantaine station (meld ik nog als ik dat kan achterhalen). En eventueel nog kosten voor vervoer van quarantaine station naar eind bestemming.

Zeer bedankt voor alle info!! De kosten voor het vervoer had ik zelf iets hoger ingeschat, dus dat valt nog mee (relatief gezien dan)...

Het is dat ik mijn katten als kinderen zie, maar je moet wel een hoop regelen voor die luie donders  :lol:

Hallo Maup,

Als je er erg tegenop ziet kunnen wij misschien iets voor je betekenen op www.verhuisdieraustralie.com

Alvast succes ermee en groetjes,

Piet en Madeleine

Dank je Benneman. Dat is precies zoals ik het ook heb begrepen. Een dierenarts zei van ja daarna moet je het onderhouden. Nu ja ik dacht, dat staat er niet volgens mij. Laten we het maar doen zoals het er letterlijk staat. Dus bij onze huidige dierenarts bevalt het een stuk beter. We zullen hem de komende maand weer eens een bezoekje brengen ;)

Groetjes!
Melissa

de RNATT (als het daar tenminste nog steeds over gaat) is maar 1 jaar geldig.
Als deze verloopt moet je opnieuw de RNATT laten doen en begint de 180 dagen teller opnieuw te lopen! (dit staat in de booklet)

Als de RNATT dreigt te verlopen kan je beter, VOORDAT deze verloopt, opnieuw de RNATT laten doen. Dan begint niet de 180 dagen teller opnieuw (zolang je de bewijzen van beide RNATT testen hebt)

misschien ten overvloede :)

Dat is toevallig, las dit net en had hetzelfde probleem, alleen met een hond.
Op de website staat het zeer onduidelijk, is nu de vaccinatie of de bloedtest een jaar geldig.
Volgens mijn dierenarts is in Europa de vaccinatie 3 jaar geldig, maar voor emigratie maar een jaar.
Anderhalve week terug  een mail gestuurd naar AQIS en het advies kwam terug om de bloedtest opnieuw te doen. De vaccinatie was inmiddels meer dan een jaar geleden, maar de bloedtest net nog niet.
Dus opnieuw de bloedtest laten doen, de resultaten zit ik nu op te wachten en als dat goed is kan ik een import vergunning aanvragen.

Succes

groetjes  Johan 

hetvolgende staat in de category 4 package:
The RNATT is only valid for 12 months from the date of blood sampling. If you need to repeat the animal’s RNATT you must re-test within a year of the initial RNATT blood sampling date to demonstrate continuous protection against rabies and to avoid another lengthy wait before being eligible for entry into Australia.

Zolang de RNATT geldig is zit je goed. (en tijdig opnieuw laten testen dus als dit nodig is)

Hoi,

Onze kat moet er ook aan geloven.
We zijn er nog niet aan begonnen, maar hebben ook wat vraagjes. Hopelijk heeft iemand hier antwoord op.

- Het chippen mag bij elke dierenarts gebeuren? ( als t maar ISO compatible is hebben we gelezen)
- De rabbies inenting en test moeten bij een 'panel'-dierenarts gebeuren, maar we kunnen geen lijst vinden van juiste artsen. Iemand een tip?

Alvast dank

[quote author=rens link=topic=10154.msg143805#msg143805 date=1248373603]
Hoi,

We zijn er nog niet aan begonnen, maar hebben ook wat vraagjes. Hopelijk heeft iemand hier antwoord op.

- Het chippen mag bij elke dierenarts gebeuren? ( als t maar ISO compatible is hebben we gelezen)
- De rabbies inenting en test moeten bij een 'panel'-dierenarts gebeuren, maar we kunnen geen lijst vinden van juiste artsen. Iemand een tip?

Alvast dank
[/quote]
Chippen kan bij elke dierenarts, als de chip maar readable is hier in OZ (ISO compatible?)
De inenting kan bij de eigen dierenarts, de bloedtest moet door en goedgekeurd lab gedaan worden.
De test van KC in door IDEXX in Duitsland gedaan.

Bart

[quote author=Tekkel link=topic=10154.msg143831#msg143831 date=1248381615]
[quote author=rens link=topic=10154.msg143805#msg143805 date=1248373603]
Hoi,

Alvast dank
[/quote]
Chippen kan bij elke dierenarts, als de chip maar readable is hier in OZ (ISO compatible?)
De inenting kan bij de eigen dierenarts, de bloedtest moet door en goedgekeurd lab gedaan worden.
De test van KC in door IDEXX in Duitsland gedaan.

Bart
[/quote]

Chip moet inderdaad ISO compatible zijn:
"Cats and dogs must be identified by a microchip that can be read by an Avid®, Trovan®,
Destron® or other ISO compatible reader. The microchip must be implanted before any
testing takes place."

De bloedafname voor de bloedtest heeft onze eigen dierenarts gedaan. Het bloed is daarna opgestuurd naar een of ander laboratorium.
"Arrange for a Government Approved Veterinarian to scan the animal’s microchip and
collect a blood sample for the RNATT."
en
"A government approved laboratory must carry out testing. The testing laboratory must be
within an AQIS approved country."

hallo Lieve mensen

Wij wonen inmiddels in Australia met onze 2 lieve katten
Wij hebben alles geregeld via www.verhuisdieraustralie.com en wij zijn daar super tevreden over!!

Zijn erg lieve mensen met een gouden hart voor dieren

-erg behulpzaam

-altijd bereikbaar

-zoeken alles uit

-snelle reactie

-leven echt met je mee!!

-echt een aanrader :up: :up:

een pootje van onze katten Rafiki en Pysen

Back