Vraagje over belasting als "non-resident"

kimhooijmans

New Member
Hai!!!

Even een vraagje, misschien dat iemand me kan helpen, omdat veel waarschijnlijk in hetzelfde schuitje zitten..
Ik ben net met een nieuwe baan begonnen en heb mijn eerste loonstrookje ontvangen...En tot mijn verbazing wordt er 29%
belasting ingehouden...Na het na te hebben gekeken op de ATO website, blijkt dus dat je als "non-resident" inderdaad
zo hevig wordt belast....Klopt dit??? wilde het even navragen en vroeg me af of iemand er meer van af weet.
Ik zit nu namelijk op het einde van mijn working holiday visa en krijg binnenkort mijn :spouse de-facto visa....heeft dat er nog iets mee te maken??
Hopelijk heeft iemand raad!!! alvast bedankt!!!!

groetjes!!

Kim

Yep! Zolang je nog geen resident bent val je onder de 29% regeling. En dat is dus indereen op een WHV. Sommigen vullen wel eens in op hun papier dat ze resident zijn, MAAR als je gepakt wordt heb je een probleem en je werkgever zal er niet blij mee zijn omdat hij voor de kosten opdraait als men er achter komt. Dus als jij voor een defacto gaat, intenties hebt om in Australie te blijven en ook nog langer voor deze werkgever te willen werken zou ik het gewoon even slikken en die 29% betalen. Ik weet niet of je met een defacto gelijk als resident wordt aangemerkt???

Bedenk je gewoon dat het in NL 33% is..

No worries!
Check wel even hoe en wat zodra je je defacto hebt. Op de achterkant van je TFN staat nu: non-resident. Het is belangrijk dat, mocht je met je defacto gelijk als resident worden aangemerkt (ik heb geen idee hoe dat zit), dat je dan ook even achter je TFN aangaat (zodat je iets krijgt waarop staat dat je dan nu wel resident bent oid).

Ik ben niet op de hoogte wat een WHV of de facto spouse visum inhoudt maar in het kort komt het er op neer als je maar kort in OZ bent en overal en nergens woont/werkt (zeg maar een reizende backpacker) je een nonresident voor tax purposes bent. Maar als je de intentie hebt een tijdje in OZ te blijven en een vaste werk/woonplaats hebt ben je een resident voor tax purposes (heeft niets te maken met de residency van je visum)

Ik ken je persoonlijke situatie niet maar het lijkt me toch raadzaam om na 1 juli eens langs te gaan bij een income tax kantoortje, bijvoorbeeld HR block of er niet te veel tax is ingehouden.

Mark

Back