Vraagje over rijbewijs Belgie naar Oz

Dave K

New Member
Hey ,

Effe een vraagje...

De laatste keer toen ik naar Oz op reis ben gegaan wou ik een internationaal rijbewijs aanvragen. Maar de burgerlijke stand hier vertelde me dat dit niet nodig was omdat ze een Belgisch rijbewijs aanvaarden.

Ik heb het toch maar gedaan, omdat ik niet teveel vertrouwen had in hun info.

Ons Belgisch rijbewijs is voor altijd geldig terwijl je als Australier het toch moet 'renewen' dacht ik ?
Wat als ik emigreer ?

Iemand hier ervaring mee ?

Bedankt alvast
 
Als je nog geen Australisch rijbewijs hebt, heb je een internationaal rijbewijs nodig om hier te mogen rondrijden. Om het Australisch rijbewijs aan te vragen als je hier komt wonen, is je belgisch rijbewijs voldoende.
Zo was het toch in elk geval voor ons, in Adelaide...
 
Ik las volgens mij dat je hier twee jaar wilde blijven? Neemdan gewoon een Oz Rijbewijs. Krijg je weer extra punten voor als je je moet identificeren.
 
Bedankt kat,

dus ik ruil het in, en dan ook om de zoveel jaar vernieuwen ?

Je kan kiezen hoe lang je rijbewijs geldig is. Wij hebben gekozen voor een rijbewijs van 1 jaar. Na een jaar zullen we dat dus moeten verlengen. Maar je kan ook een rijbewijs vragen dat een paar jaar geldig is. Je betaalt dan meer uiteraard...
Als je hier langere tijd verblijft, is het sowieso een goed idee om een Oz rijbewijs te hebben. Niet zozeer voor het autorijden, maar als identificatiebewijs. Australiërs gebruiken hun rijbewijs eigenlijk als soort identiteitskaart, en ook als bewijs van adres.
 
Je kan kiezen tussen 1 jaar of 5 jaar geldigheid.
Verlengen is alleen maar een nieuwe pas aanvragen.
Een internationaal rijbewijs is volgens mij maar 1 jaar geldig?
Een met je Belgische/NLse/buitenlandse mag je ook maar 1 jaar rondrijden.
Alleen hoe ze dat controleren weet ik niet.
We wonen nu bijna 7 jaar in WA en zijn 1 keer gecontroleerd.
 
Als toerist of temporary resident (bijv op 457) mag je met je buitenlandse rijbewijs hier gewoon rijden. Als je als permanent resident hier verblijft heb je geloof ik 6 maanden de tijd (vanaf de ingangsdatum van je visum, niet vanaf de datum van aankomst) om je rijbewijs om te zetten.

Meer info (voor WA):
http://www.transport.wa.gov.au/licensing/20393.asp
 
Er is al veel discussie geweest over wel of niet internationaal rijbewijs aanvragen en meenemen.
Ik denk altijd zo, voor die 18 euro kun je het maar beter voor de zekerheid bijhebben.
 
Back
Top