Vragen bij (eventuele) emigratie

Glenn Mercy

New Member
hallo!

Ik ben nieuw hier op het forum en had eigenlijk een paar vragen of meer duidelijkheid gehad over een aantal zaken...
Even voorstellen:

Ik ben in België 'Floor and wall tiler' 6j ervaring, 29 jaar en getrouwd, vrouw is 31j en technisch administratief bediende in de bouw.
We hebben 2 'boys' van 4j en 10 maandjes.
Mijn Engels is goed en heb onlangs een test gedaan via duolingo test center ( omdat het blijkbaar beetje gelijkaardig is aan een IELTS test...) en had een score van 81%

Ik heb ook een broer die reeds 7 jaar woonachtig is in Melbourne, en sinds deze maand ook Australian citizen geworden is.

Ik heb vragen omtrent visum:

Ik heb via Australian visa bureau een Kansberekening ingevuld en scoorde op 4 visums
nl: -189 independent 65 punten
-190 state 70 punten
-489 state 70 punten
-489 family 75 punten

Wat zegt dit precies? En welke neem je dan?

Over werk: Floor and wall tiler

Ik lees of vind veel info maar weinig recent.. Over werkgelegenheid en ook niet onbelangrijk: loon, wat kan ik verwachten? Voor mijn vrouw hetzelfde..

Over Australië zelf hoor ik ook veel tegenstrijdigheden precies,
Duur, niet duur om te wonen.
Hetgeen ik graag zou weten hoe het leven er is, vooral dan de Gold Coast of Melbourne ( broer verhuist wellicht naar Gold Coast)

Wij hebben beginnende plannen maar gaan binnen een paar maanden ook eindelijk! eens ter plekke gaan.
Het zijn veel vragen maar dat zijn jullie wel gewoon hier denk ik

Alvast bedankt!
Groeten Glenn

Hi Glenn
Spannend hoor, het plan om met je hele gezin deze kant op te komen. En zeker goed plan om even te komen kijken, want emigreren is en blijft een dure en tijdrovende onderneming.
Ik heb geen idee wat een tradie hier verdient, maar volgens mij is er zat werk voor tegelzetters. Zoek eens op Peter Pax/Michel. Michel is stucadoor en heeft in Aidelaide een vliegende start gemaakt als zelfstandige. Ze zijn alleen niet heel actief meer op het forum, maar ergens in een post staat zijn website adres.
Ja, Australie is duur om te leven, voor een beetje huis betaal je minimaal 450 dollar per week en dat kan per regio ook nog eens flink verschillen. Boodschappen zijn ook aan de prijs, maar er is een Aldi. Er is wel een draadje over kosten van levensonderhoud, dus zoek daar even naar. Maar je betaalt ook flink minder belasting.
Qua visum: volgens mij zijn voor het family visa maar een zeer beperkt aantal visa per jaar beschikbaar met lange wachttijden en gaan ouders/kinderen voor, dus als alleen jouw broer hier woont lijkt met dat een lastige en lange route. Volgens mij is een skilled independent het visum dat je het meeste vrijheid geeft. Maar er zijn hier voldoende anderen op het forum die je daarover kunnen informeren. Heb je al eens geinformeerd bij een visumbureau? Inf ieder geval heel veel succes met al het uitzoekwerk. En veel forumleden helpen je graag op de goede weg!

Ha Glenn, spannende tijden inderdaad.

Alle info over visa kun je hier vinden : https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1

In z'n algemeenheid geldt: hoe meer punten, hoe groter (en sneller) de kans op het visum. :)

Loon en leven verschillen enorm per regio, dus heel verstandig om die kant op te gaan. En dan niet met de "vakantie bril" op rond te lopen, maar je ter plekke goed te laten informeren. Dat kan via mensen uit de regio die op het forum zitten, maar het helpt ook om daar gewoon een lokale tegelzetter/aannemer op te zoeken en vragen te stellen. Mijn ervaring in Adelaide was dat ze je graag op weg helpen. Maar dat was wel een andere beroepsgroep. ;-)

Veel succes!

Hi Glenn
Spannend hoor, het plan om met je hele gezin deze kant op te komen. En zeker goed plan om even te komen kijken, want emigreren is en blijft een dure en tijdrovende onderneming.
Ik heb geen idee wat een tradie hier verdient, maar volgens mij is er zat werk voor tegelzetters. Zoek eens op Peter Pax/Michel. Michel is stucadoor en heeft in Aidelaide een vliegende start gemaakt als zelfstandige. Ze zijn alleen niet heel actief meer op het forum, maar ergens in een post staat zijn website adres.
Ja, Australie is duur om te leven, voor een beetje huis betaal je minimaal 450 dollar per week en dat kan per regio ook nog eens flink verschillen. Boodschappen zijn ook aan de prijs, maar er is een Aldi. Er is wel een draadje over kosten van levensonderhoud, dus zoek daar even naar. Maar je betaalt ook flink minder belasting.
Qua visum: volgens mij zijn voor het family visa maar een zeer beperkt aantal visa per jaar beschikbaar met lange wachttijden en gaan ouders/kinderen voor, dus als alleen jouw broer hier woont lijkt met dat een lastige en lange route. Volgens mij is een skilled independent het visum dat je het meeste vrijheid geeft. Maar er zijn hier voldoende anderen op het forum die je daarover kunnen informeren. Heb je al eens geinformeerd bij een visumbureau? Inf ieder geval heel veel succes met al het uitzoekwerk. En veel forumleden helpen je graag op de goede weg!

Eerst en vooral, bedankt voor je reply!

Ivm mijn werk zou ik wel graag een indicatie hebben van wat je verdient, is ook wel heel belangrijk om dit te weten
Een tegelzetter daar ken je toevallig dan niet? Of hier op het forum? Ik zal eens kijken bij die Michel alvast. De huizen dat weet ik van mijn broer die momenteel ook 'z on 400$/week betaalt... Hier in België heb ik een eigen huis die ik met een mooie winst zou kunnen verkopen (ong 75000€) als ik de geschatte prijs krijg. Zover zijn we wel nog niet
Hier vind ik het ook wel duur hoor, dus het verschil zal wel niet zooo groot zijn zeker? Ik ben bezig met een Kansberekening via visa4you momenteel dus dat wacht ik nog even af...
Hier ligt de belastingpercentage momenteel op 56!%. Niet normaal...

Ha Glenn, spannende tijden inderdaad.

Alle info over visa kun je hier vinden : https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1

In z'n algemeenheid geldt: hoe meer punten, hoe groter (en sneller) de kans op het visum. :)

Loon en leven verschillen enorm per regio, dus heel verstandig om die kant op te gaan. En dan niet met de "vakantie bril" op rond te lopen, maar je ter plekke goed te laten informeren. Dat kan via mensen uit de regio die op het forum zitten, maar het helpt ook om daar gewoon een lokale tegelzetter/aannemer op te zoeken en vragen te stellen. Mijn ervaring in Adelaide was dat ze je graag op weg helpen. Maar dat was wel een andere beroepsgroep. ;-)

Veel succes!

Bedankt voor je reply!

Dus met mijn punten zit ik wel al goed dan?
Idd, de main reason van onze reis is prospectie Ik ben wel iemand die graag alles weet voor ik die stap zet, want de bedoeling is natuurlijk om ons te verbeteren in alle opzichten dan..
Al snap ik wel dat je niet alles op voorhand kan weten... Maat toch zoveel mogelijk
Ik denk dat de manier van werken ook wel anders zal zijn daar, daar vind ik ook wel weinig info over..

Hier ligt de belastingpercentage momenteel op 56!%. Niet normaal...
Volgens de officiele websites is de hoogste schijf in Belgie 50%. Dus je komt niet eens in de buurt van 50% op je gehele inkomen tenzij je wel heeeel veel inkomen en in dat geval heb je ook niets te klagen. Hopelijk heb je meer verstand van tegelzeťten ;)

Maar het heeft helemaal geen zin om belastingtarieven op zichzelf te vergelijken. Ja, hier zijn ze lager maar je krijgt er veel minder voor.

Ik weet niet veel over de inkomens van tegelzetters maar die mensen weten er hier minstens net zo goed van rond te komen als in Belgie of Nederland.

Welkom! Voor tradies hier is altijd plaats en werk. Het gaat er wel anders aan toe dan in België/Nederland. Oftewel aanpassen is het devies. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat je leven in België niet hetzelfde is, als hier in Oz zal zijn. Veel, niet alles is anders hier. Van sollicitatiegesprekken tot vriendschappen als je begrijpt wat ik bedoel. Voor het grote geld hier naartoe komen is denk ik niet reeel, maar ik sluit niks uit. Als je heel hard werkt, kom je ver. En de kruiwagen methode is hier heel normaal. Ons kent ons zeg maar.

Vrouwen in de bouw, is hier nog niet echt geaccepteerd. Het is nog een beetje ouderwets in sommige opzichten. Wees je daar van bewust, ik zie dat je vrouw in de bouw zit. Maar ga eens voor een echte kansberekening door een bureau, doe de IELTS test en kijk wat je opties zijn. Zo'n algemene berekening geeft je een idee, maar kan ook heel erg vertekenend zijn. En als eerste lijn familie kun je natuurlijk ook een visum krijgen. En die prijzen zul je al wel bekeken hebben op de immi site toch?!

Welkom! Voor tradies hier is altijd plaats en werk. Het gaat er wel anders aan toe dan in België/Nederland. Oftewel aanpassen is het devies. Daarmee bedoel ik te zeggen, dat je leven in België niet hetzelfde is, als hier in Oz zal zijn. Veel, niet alles is anders hier. Van sollicitatiegesprekken tot vriendschappen als je begrijpt wat ik bedoel. Voor het grote geld hier naartoe komen is denk ik niet reeel, maar ik sluit niks uit. Als je heel hard werkt, kom je ver. En de kruiwagen methode is hier heel normaal. Ons kent ons zeg maar.

Vrouwen in de bouw, is hier nog niet echt geaccepteerd. Het is nog een beetje ouderwets in sommige opzichten. Wees je daar van bewust, ik zie dat je vrouw in de bouw zit. Maar ga eens voor een echte kansberekening door een bureau, doe de IELTS test en kijk wat je opties zijn. Zo'n algemene berekening geeft je een idee, maar kan ook heel erg vertekenend zijn. En als eerste lijn familie kun je natuurlijk ook een visum krijgen. En die prijzen zul je al wel bekeken hebben op de immi site toch?!

Hi!
Kan je concrete voorbeelden geven als je bedoelt dat het er anders aan toe gaat? Qua werkwijze of mentaliteit bedoel je dan? Mijn vrouw werkt niet IN de bouw maar op het bureau bij een bouwbedrijf Maw: prijsanvragen, bestellingen etc...

Praat eens met je broer zou ik zeggen. Die kent jou en je manier van denken en werken. Dan kun je dingen het beste vergelijken denk ik.
Ik ben hier in 1994 voor het eerst geweest en was meteen verkocht. Om meerdere redenen en nee ik heb geen hekel aan Nederland, ik "moest" daar niet weg, hier voelt het gewoon beter.
Mijn broer begrijpt het helemaal, ziet ook hoe ik hier tussen pas en zou het zelf nooit kunnen. Binnen ons gezin is dat precies verdeeld. Mijn vader en ik zijn hier op ons plekje en mijn moeder en broer vinden het geweldig, maar gaan graag weer naar huis.
Wat ik een bedoel, is dat het er hier gewoon heel anders aan toe gaat. Of je het dan hebt over de manier van omgang, of denkwijze of bijvoorbeeld prioriteiten stellen. Het leven begint hier weer opnieuw, behalve als je bij je familie in de buurt gaat wonen, zul je alles maar dan ook echt alles opnieuw moeten opbouwen. Relaties, scholen en vriendschappen voor de kinderen, de rest van je familie en vrienden die je achterlaat, maar ook het regelen van verzekeringen, een huis huren/kopen, boodschappen doen. Alles is nieuw en alles is vreemd. Heerlijk weer die uitdagingen.....dat bedoel ik.

Back