Vragen over emigratie kat naar Adelaide

Kikker

Member
Hi allemaal,

Ik vroeg me af of iemand me misschien kan helpen met wat vragen die ik heb over de verhuizing van mijn kat Fritsje?

Hij heeft op 10 augustus 2012 al zijn entingen gehad inclusief zijn Rabiës vaccinatie. Van dat laatste hebben we ook het certificate rabies serology report. Daarnaast is hij gechipt.
Nu heb ik wel een overzichtje van wat ik verder allemaal moet regelen in het Engels en ik heb andere posts op het forum bekeken, maar ik blijf het lastig vinden.

Als ik het goed begrepen heb moet ik nu een importvergunning regelen waarvoor ik documenten nodig heb van de VWA. Nu heb ik daar een tijdje terug mee gebeld, maar de dame aan de andere kant van de lijn kon me niet echt verder helpen.
  • Is er misschien een speciaal nummer dat ik hiervoor kan bellen?
Verder ga ik naar Adelaide emigreren, maar omdat daar geen quarantaine station zit moet hij naar Melbourne of Sydney. Zijn vlucht moet echter tussen 09:00 en 16:30 uur aankomen. Ik vroeg me af of iemand van jullie toevallig onlangs naar Adelaide geemigreerd is en hoe jullie dat hebben aangepakt met je hond of kat?
  • Voor welk quarantiane station heb je gekozen?
  • Voor welke luchtvaartmaatschappij?
  • Hoe duur was de vlucht en hoe boek je een plek voor je kat?
Verder vroeg ik me af of je eerst je vlucht boekt en dan het quarantaine station of omgekeerd? In het stappenplan dat ik heb staat dat je eerst het quarantainestation moet boeken, maar op de website van het quarantainestation staat dat je bij je boeking de vluchtgegevens moet aanleveren. De reden waarom ik dit vraag is dat ik bang ben dat als ik een vlucht boek het quarantainestation vervolgens volzit.

O ja, het is de bedoeling dat hij eind maart 2013 vertrekt. Verder heb ik een adres en een contactpersoon in Australië want mijn (Australische) vriend vertrekt in januari al die kant op.

Het zou echt super zijn als iemand me met het bovenstaande kan helpen!

Groetjes,
Froukje

Bel of mail het quarantainestation en vraag of er ruimte is op de datum die je in je hoofd heb, maar boek nog niet.
Regel een ticket voor de vlucht en boek dan het quarantaine station.
Ik heb mijn hond toen in Sydney ondergebracht. Erg goed bevallen.
En de maatschappij was Malasyan Airline.
groetjes Johan

Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd omdat het wat meer rust geeft in mijn koppie ;) Ik weet dat Tommy&Laura het net allemaal gedaan hebben, misschien dat je hen even kan PM-en?

Same as Above. Tommy & Laura zijn net een maand in Adelaide met hun kat JD.

Misschien wil Tommy voor ons kattenbezitters wel een How to: schrijven :)

Ik heb mijn kat vanuit Nieuw Zeeland laten overkomen, nu is dat natuurlijk heel anders want er is geen quarantaine nodig, maar ik ben via iemand gegaan die alles voor je regelt. Ze hebben de papieren geregeld, de vlucht, etc. Ik had maar 6 weken de tijd om echt ALLES te regelen omdat we opeens gingen verhuizen dus voor mij was het echt een opluchting dat ik dat niet allemaal hoefde uit te zoeken.... Ik hoefde alleen maar een handtekening te zetten, betalen en kat afleveren en daarna ophalen van het vliegveld in Kalgoorlie. (WA). Misschien is er zoiets in Nederland? Anders kan ik je verder niet echt helpen want heel andere situatie....
Jo

Bedankt voor alle reacties!

@Jo: ik weet dat er in Nederland ook een bedrijfje zit dat dit voor je kan regelen, maar omdat daar natuurlijk ook een prijskaartje aan hangt wil ik het zelf organiseren.

@Johan: bedankt voor de tip om contact op te nemen met de quarantainestations. Dat ga ik zeker doen.

@Zwerver en Afterbang: bedankt voor de tip om contact op te nemen met Tommy en Laura.

Mochten anderen nog andere tips hebben dan hoor ik ze graag!

Hoi,

Klopt inderdaad dat we net onze kat JD naar Adelaide hebben laten vliegen. Afgelopen vrijdag hebben we hem opgehaald.Hij zag er goed uit en was ook helemaal niet bang. Hij ging gelijk het huis verkennen en claimde ook direct zijn nieuwe krabpaal.

Qua stappen staat het inderdaad redelijk goed beschreven op de site van DAFF. Dit hebben wij verwerkt in onze checklist. Zie ook in mijn handtekening.

Je moet uiteindelijk 2 keer naar de VWA. De eerste keer om de rabies test te laten legaliseren. Nadat deze gelegaliseerd is kun je de import vergunning aanvragen. De 2e keer dat je naar de VWA moet is nadat de kat de pre flight check heeft gehad van de DA. Dit is max 4 dagen voor vertrek. Wij hebben beide bij de VWA utrecht gedaan. Dit door Coby Jehee. Afspraak maken kan telefonisch, voor de tweede afspraak had ik gemaild. nVWA pb KCDV Dierenpaspoorten <VWAZDVTAPASPOORT@minlnv.nl>

Voor het aanvragen van de import vergunning is het handig om eerst bij het quarantine station te vragen of ze plek hebben. Je kunt de stations gewoon mailen. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor Perth, omdat bij Melbourne de kat inderdaad tot 16:30 mag aankomen en de directe vlucht pas om 20:30 aankomt. Het is mogelijk een zgn comfort stop in Kuala Lumpur te maken, echter betekent het dat dan zijn kennel opnieuw verzegeld moet worden en dit door de VWA van KL gedaan moet worden. Zijn reisduur wordt dan ook veel langer. In Perth komt hij aan rond 15:00. Voordeel daarbij is dat zijn totale vluchtduur ook een stuk korter is waardoor de kat minder lang in zijn kennel zit. Onze kat vloog om 12:00 en we moesten hem om 07:00 al aanleveren. Tel daarbij de reistijd naar schiphol nog is op dan is hij wel heel lang in zijn kennel als hij door moet naar Melbourne. Bij Perth waren ze verder heel aardig. Altijd vlot reactie als we vroegen hoe het ging en voordat ze zijn paspoort naar ons terug stuurden vroegen ze nog of het adres nog steeds klopte.

Nadeel van Perth was wel dat we niet op bezoek konden, maar uiteindelijk is het mischien wel beter voor hem dat je dat niet doet, anders moet je hem telkens achterlaten. JD is van Perth naar Adelaide door Jetpets gevlogen. Kosten hiervoor waren 250 AUD. Ook dit was goed geregeld alleen bij aankomst in Adelaide controleerden ze niet echt of wij wel waren wie we zeiden dat we waren. Er was ook nog een andere kat op dezelfde vlucht dus we mochten gewoon kiezen welke we mee wilden nemen :).

Nadat je de IP (import permit) hebt gekregen kun je zijn reis en ook de quarantine reserveren. Nadat je de reis geboekt hebt moet je de vluchtnummers ook doorgeven aan het station. Nadat je betaald hebt voor het quarantine station krijg je de definitieve bevestiging. Dit staat allemaal heel duidelijk in de mailtjes die je van het quarantine station krijgt. De reis wordt pas later definitief geboekt, dan krijg je een 'airway bill' nummer en de definitieve vluchtgegevens. Zodra je die hebt moet je dat uiteraard weer doorgeven aan het station.

JD vloog op dinsdag naar Perth. Bij de import permit krijg je 2 delen. Deel A dat door de dierenarts wordt ingevuld en moet door VWA utrecht worden gelegaliseerd en deel B dat door VWA schiphol wordt ingevuld. (wordt geregeld door degene die transport regelt in ons geval zoologistics). Op maandagochtend zijn we naar de DA gegaan voor de preflight check. maandagmiddag zijn we naar de VWA gegaan voor om deel A van de import permit in te laten legaliseren.

Uiteindelijk lever je de kat op de dag van vertrek af. Ze gaven wel duidelijk aan niet emotioneel te doen dus na een korte 'dag poes' zijn we weer naar huis gegaan. De dag erop het station gemaild of hij goed was aangekomen en dat was gelukkig het geval :).

Kosten bij ons voor de vlucht was iets van 700 euro, maar we hadden ook 1 maat grotere kennel. Vonden we wel zo sociaal voor hem. Al met al denk ik dat we inclusief DA, transport, quarantine en IP rond de 2250 euro kwijt waren.

Ik denk dat je hier wel voldoende info aan hebt, zo niet mag je altijd vragen of een PM sturen. Mijn advies is om niet een bedrijf in te schakelen. Als je de stappen goed opschrijft en in je agenda de herinneringen zet dan is dit heel makkelijk zelf te doen. M.i. is het enige dat een bedrijf doet jou zeggen dat je de IP moet aanvragen, dat je dan naar de DA moet enz. Dat geld kun je dan beter besteden aan een leuke krabpaal :).

Groetjes,

Tommy

ps hieronder een foto van hem op de dag dat hij 'thuis' kwam.

jd_krabpaalr.jpg

Hi Tommy,

Bedankt voor je uitgebreide beschrijving! Hier heb ik echt iets aan. Ik had Perth eigenlijk helemaal niet op mijn lijstje staan, maar neem het nu wel in overweging.

JD ziet er trouwens superblij uit op de foto :)

Groetjes,
Froukje

Tommy, bedankt voor je uitgebreide post, die zal later ook voor ons heel bruikbaar zijn!
Het verhuizen van onze twee poezen is hetgeen mij het meest zal stresseren van het hele gedoe denk ik, als ik me inbeeld wat we hen gaan aan doen... Het zal pas voor binnen 3 jaar zijn, maar onze oudste zal dan al bijna 12 jaar zijn. En de jongste, die nu 3 wordt, is zo'n ontzettende bangerik (die heeft hier gisteren de halve dag verstopt gezeten door het vuurwerk, de andere is dan weer heel nieuwsgierig)... Mijn vriend denkt zelfs dat ze de vliegreis niet zal overleven o_O Maar ze hier achter laten is echt geen optie, vind dat nog erger om ze aan te doen... Je moet er maar van uit gaan dat ze in hun nieuwe huis toch weer gelukkig worden, toch ook een beter leven zullen hebben aangezien ze houden van mooi weer en buiten zitten.... Ben blij dat jouw kat zich nu blijkbaar wel op zijn gemak voelt ;)

Wist ook niet dat de kosten zo hoog zijn! Ik had eerder zo'n 2500 in gedachten voor 2 katten, had dat ergens gezien dacht ik? Sowieso is het niet dezelfde prijs als het dubbele van de prijs voor 1 kat?

Over die quarantaine nog een opmerking, ik zou er ook erg mee in zitten als ik ze gedurende die maand niet kan bezoeken, al is dat inderdaad mss beter voor hen, maar de kans is groot dat het idd zo zal lopen voor ons want ik heb gelezen dat er binnen 3 jaar nog slechts één "groot" quarantaine-station zal zijn (dat alle andere vervangt) in Melbourne.

Graag gedaan,hij is inderdaad helemaal happy. Alleen wil ie ook graag af en toe op schoot liggen, maar na 10 minuten gaat hij er toch maar weer af omdat het te warm is.

oh, dat van 1 station zou wel vervelend zijn. Helemaal omdat ze bij melbourne niet meer 's avonds willen oppikken. In het verleden deden ze dat wel maar nu dus niet meer. Al kan dat ook weer veranderen natuurlijk.

Het is inderdaad zo dat de kosten voor de 2e en volgende kat goedkoper kan zijn. Als ze samen in een kooi in Quarantine gaan dan is de 2e kat dacht ik goedkoper. Ook transport zal dan wellicht goedkoper zijn omdat je minder 'overhead' kosten hebt. Zo betaal je voor 2e dier bij VWA ook weer minder kosten. Je hebt natuurlijk ook kosten die je niet direct op diverse sites ziet of. Zo moet je uiteraard voor je eigen dierenarts consult kosten betalen als de kat de rabies enting krijgt, maar ook als bloed wordt afgenomen. Daarnaast moet je voor de bloedtest betalen. De import permit aanvragen kost ook geld. Het zijn steeds kleine bedragen tussen de 25 en de 100 euro maar als je die bij elkaar optelt zul je toch voor 2 katten meer dan 2500 euro kwijt zijn. Die 2250 van ons is zo ongeveer het totaal plaatje wat wij aan kosten kwijt waren.

Maar ja het is nog steeds niet goedkoop al was achterlaten voor ons om de kosten geen optie. Het is vind ik wel belangrijk om de afweging te maken of het dier het wel aankan. Dit zal je dierenarts ook wel aangeven.

Het is vind ik wel belangrijk om de afweging te maken of het dier het wel aankan. Dit zal je dierenarts ook wel aangeven.
Wij hebben in overleg met de dierenarts besloten onze twee honden van 12 achter te laten. Hij heeft geholpen om een nieuw baasje voor ze te zoeken en gelukkig zijn ze allebei goed terecht gekomen.
Maar laten we eerlijk zijn: allebei de opties (meenemen of ander baasje) leveren stress op, zowel bij het baasje als bij de dieren. Ik ben achteraf blij dat het in ons geval goed afgelopen is, al mis ik ze natuurlijk wel!

Mijn vriend denkt zelfs dat ze de vliegreis niet zal overleven o_O Maar ze hier achter laten is echt geen optie, vind dat nog erger om ze aan te doen...

Ik heb de laatste tijd extra gelet op de katten in veranderende situaties. Bijvoorbeeld in een reismandje naar de dokter gaan. Hoe gedragen ze zich dan? Je ziet dat sommige van onze katten gestressed raken en blijven miauwen. Maar na enige tijd als je ze met rust laat en verder weinig aandacht geeft ze de nieuwe situatie accepteren en over zich heen laten komen. Katten zijn best slim maar maken zich minder zorgen over de toekomst of dat soort zaken. Ze accepteren iets makkelijker de nieuwe status. Dus ik verwacht niet dat hij zal sterven op de vlucht ;)

Over die quarantaine nog een opmerking, ik zou er ook erg mee in zitten als ik ze gedurende die maand niet kan bezoeken, al is dat inderdaad mss beter voor hen, maar de kans is groot dat het idd zo zal lopen voor ons want ik heb gelezen dat er binnen 3 jaar nog slechts één "groot" quarantaine-station zal zijn (dat alle andere vervangt) in Melbourne.

Er gaan ook geluiden om de totale quarantaine tijd te verkorten naar 10 dagen. Dus wellicht dat tegen die tijd dat je gaat de katten maar 10 dagen hoeven ipv 30!

Er gaan ook geluiden om de totale quarantaine tijd te verkorten naar 10 dagen. Dus wellicht dat tegen die tijd dat je gaat de katten maar 10 dagen hoeven ipv 30!

Dat zou voor de kat wel mooi zijn, al was het nu ook wel fijn dat hij '30' dagen weg was. Met name als je samen vertrekt ben je de eerste maand toch wel druk met het regelen van huis en inrichting. 10 dagen is dan wel erg kort. Met short term rentals is het toch weer lastig een pet friendly rental te vinden (en dan moet je ook steeds opletten dat ie niet de bank ed van de verhuurder kapot maakt :) )

Dat zou voor de kat wel mooi zijn, al was het nu ook wel fijn dat hij '30' dagen weg was. Met name als je samen vertrekt ben je de eerste maand toch wel druk met het regelen van huis en inrichting. 10 dagen is dan wel erg kort. Met short term rentals is het toch weer lastig een pet friendly rental te vinden (en dan moet je ook steeds opletten dat ie niet de bank ed van de verhuurder kapot maakt :) )

"...Elk voordeel heb zijn nadeel..." *

*JC

@ Vicky&Chris:

Onze kat was 15 toen ze emigreerde maar ze heeft er zeker geen spijt van!
Het heen en weer gereis naar de dierenarts geeft ze een klein beetje gewenning (hadden de kennel al maanden van te voren) en ze heeft regelmatig in een goed kattenpension gezeten als wij weer eens op vakantie moesten (het quarantaine station is zeker geen kattenpension zoals wij die kennen)
Ik heb eerder (oude) katten zien opleven na een verhuizing, hoewel elke kat anders is natuurlijk.
De katten die ik heb 'gehad' in het verleden zijn gem. 20 jaar geworden dus de (dan) 12 jarige heeft nog een heel nieuw leven voor zich, hier.
Je schrijft dat ze graag buiten leven, nou dan zullen ze hier aan hun trekken komen. Ik zou ze echter niet verder dan de schutting laten!! De gem. Ozzy haat katten en er zijn genoeg andere wild animals die hun pad kunnen krijsen (ligt er aan waar je woont)

Anyway, voor ons was achterlaten geen optie, t ouwe beesie heeft het overleeft en heeft de tijd van haar leven (bedenk me nu dat ze mss wel denkt I've died and gone to heaven!)

Succes

@ afterbang: Dat zou ik super vinden, moest het maar 10 dagen meer hoeven! Inderdaad, praktisch is het niet handig met de tijd, maar één van ons kan toch ook vroeger vertrekken (dat kan toch met dat visum??) terwijl de ander dan thuis nog de laatste zaken regelt en daarna met de katten komt. Waar heb je dat gehoord van die 10 dagen? Zou dat samen met het nieuwe station in voege treden?
We moeten alleszins binnenkort nog eens met de katten op controle, dat is al lang geleden. De oudste (Moby) is zelden ziek, enkel 2 keer ziek geworden sinds de kleinste (Pixie) er is, zelfs vlak nadat ze hier is aangekomen als kitten. Dan lieten we telkens de dierenarts aan huis komen. Moby is heel sociaal, nieuwsgierig, zelden bang, maar hij moet niet weten van dokters, hij kan dan heel agressief worden (en het is ook een grote, sterke kat). Ben dus benieuwd... En Pixie is dan weer erg bang als we bezoek hebben (wat niet vaak gebeurt) en schrikt op van het minste geluid, veel minder sociaal (komt enkel bij mij flemen), ... Toen we haar binnenbrachten voor sterilisatie zat ze echt in shock in haar mand. Snap wel dat Christof denkt dat ze in shock zou geraken op zo'n vliegtuig. Nu ja, eerst zien wat de dierenarts denkt dus...

Ik geloof zeker ook dat katten uiteindelijk gaan berusten in hun lot, maar ik zie die vliegreis echt als een hel voor ze, omdat het eindeloos lang duurt en ze in die kooi gevangen zitten, en ze hebben geen benul he... Ach ik denk er echt veel te veel aan :oops:

@ rens: ben blij voor jouw kat (en voor jou ook natuurlijk!) maar 20 jaar lijkt me toch echt wel oud hoor. Dacht dat katten gemiddeld 16 jaar kunnen worden? Ze zitten hier ook alleen maar in de ommuurde tuin, zou het niet willen dat ze verder kunnen hoor, het idee dat ze overreden zouden worden, of aangevallen... Maar ze liggen graag in het gras, in het zonnetje... En dan is het jammer voor ze als het hier weeral regent en ze niet buiten mogen ;)

@ afterbang:Waar heb je dat gehoord van die 10 dagen? Zou dat samen met het nieuwe station in voege treden?

Leesvoer :)

http://www.daff.gov.au/aqis/cat-dog...mportation-of-dogs,-cats-and-their-semen--faq

Hier staat dat er een review van de huidige policy is ingediend:

The current review proposes that:
  • the importation of dogs and cats should continue to be from approved countries only
  • the current five category system for approved countries be streamlined into a two category system
  • there be an increased emphasis on the off-shore management of rabies. This includes mandatory rabies vaccination and laboratory testing for all dogs and cats imported from any approved country (except New Zealand)
  • the post-arrival quarantine requirements for rabies be removed
  • there be an increased emphasis on the off-shore management of parasites of biosecurity concern through adoption of a requirement for more rigorous pre-export treatment of both dogs and cats
  • a minimum mandatory post-arrival quarantine period for dogs and cats of 10 days be adopted to address the risks of external parasites and associated vector-borne diseases.
Nu is het tussen de minimaal 30 en maximaal 120 dagen. Het minimum zou dan dus 10 worden mits je aan alle voorwaarden hebt gedaan hier in NL qua inentingen, testen enz.
Zal is even gaan zoeken hoe het met de policy review is, hij is eind vorig jaar ingediend, dus zal nog wel even duren...

Back