vragen verhuizing kat/medicare/bankrek

rens

Active Member
Hallo, we zijn bezig met de voorbereidingen voor onze emigratie naar australie.

Nu hebben we nog wat vraagjes, we hopen dat iemand ons verder kan helpen.

Kat:

Onze kat heeft opnieuw een Rabies inenting en bloedtest gehad. In de AQIS info package staat dat bij de papieren ook ‘General vaccination certificates’ en een ‘Rabies vaccination certificate’ moet zitten. Moet onze dierenarts speciale certificaten maken voor deze vaccinaties of is de stempel+datum in het paspoort (vd kat) voldoende? En wordt het boekje of certificaat nog door de vwa getekend? Dat hebben we nl ergens gelezen.

Bankrekening/medicare:

Voor zover ik het begrijp is het handig om eerst een rekening te openen, dan Medicare aan te vragen en daarna een TFN aan te vragen. Je hebt nml. een rekening nodig om op te geven bij Medicare en voor een TFN heb je een rekening nodig en Medicare (en paspoort) om je aan te melden.

Kan iemand ons vertellen wat nodig is om een bankrekening te openen? Kan dat al vanuit NL? En welke bank is echt goed (o.a. goedkoop in geld overmaken NL-AUS)? En klopt t dat je voor Medicare echt alleen maar een paspoort (+visum) en een bankrekening hoeft mee te nemen, of is er stiekem toch meer?

We hopen dat iemand ons op weg kan helpen.

Bedankt!

Rens

Voor een Medicare kaart hoef je inderdaad alleen maar je paspoort met visum te laten zien. Een bankrekening is niet eens nodig, al is het wel erg handig. Zonder bankrekening krijg je al je vergoedingen contant en als het om grote bedragen gaat sturen ze je een cheque, hoewel het kan zijn dat die cheques niet meer bestaan en dat je dan inderdaad een bankrekening moet hebben. Cheques beginnen hier echt helemaal te verdwijnen. Maar je kunt je Medicare claims nog zeker een jaar na behandeling indienen, dus in die tussentijd heb je echt wel een bankrekening geopend.
Overigens kun je pas een Medicare kaart aanvragen als je daadwerkelijk hier bent. Dat kan niet vanuit Nederland. Maar je kunt dat doen de dag van aankomst (of de dag erna). Dan ben je direct verzekerd. Is zo geregeld.

Net als in Nederland zijn alle banken min of meer hetzelfde. Sommige mensen hebben een voorkeur voor een Credit Union of Building Society, maar mijn ervaring daarmee is ongunstig als het gaat om buitenlandse overboekingen. Wij hebben een rekening bij Westpac en dat heeft nooit problemen opgeleverd. Maar dat zal dus bij alle grote banken hetzelfde zijn.
Voor de rest kan ik je vragen niet beantwoorden, want ik heb al die dingen geregeld toen ik hier al was.

groetjes,
Rixta

Hi, wij zijn hier 'vers' twee weken dus een hoop kan ik vanuit onze ervaringen wel beantwoorden.

Wat betreft Medicare: je bent inderdaad vanaf dag 1 verzekerd maar de douane moet wel verwerkt hebben dat je binnen bent. In ons geval hebben we al in juni afgelopen jaar gevalideerd (vanaf dat moment stonden we dus in de systemen) terwijl we pas op 10 april definitief zijn vertrokken. Onze gegevens waren dus inderdaad al op 12 april te zien maar als je niet vooraf valideert, kun je beter zo'n 10 dagen wachten met naar Medicare gaan, anders kunnen ze je alsnog niet vinden en krijg je alleen een inschrijfformulier mee.

Wat betreft buitenlandse overboekingen: wij zijn ingegaan op een advertentie van OzForex, zij maken geld over van NL naar Oz en andersom. Onze ervaringen hiermee zijn heel goed! De koers die zij hanteren, is niet te evenaren door banken of andere instellingen (ik heb best veel rondgeshopt) en het gaat snel en betrouwbaar. Je geeft een opdracht tot omzetten van een x-aantal Euro's of dollars. Zij geven daarvoor de koers en bellen je om te verifiëren of het klopt. Dan is de deal rond. Je maakt het geld dan via internetbankieren over naar een rekening van hen in de UK, dat kost niets. Zij zorgen dan voor overboeken naar Oz. We hebben dat naar zowel eigen bankrekeningen in Oz gedaan als naar bankrekeningen van derden (voor ons huis bijvoorbeeld).

In Oz hebben wij een bankrekening bij de ANZ en de NAB, puur omdat de een op een bepaald moment een mooie spaarrekening had. Beide bankrekeningen zijn gratis, je krijgt er een visa debitcard bij.

Wat betreft de katten: als het goed is, hebben jullie wel een Europees paspoort voor de kat (klein blauw boekje). Als je dat nog niet hebt, is het wel handig als de dierenarts daarvoor zorgt. Normaal gesproken krijg je dat al bij de eerste intenting, daarin worden de inentingen namelijk bijgehouden (wat ze krijgen, wanneer etc.). Ook wordt hierin door het VWA een stempel gezet na checken van de rabies inenting en bloedtest. Zodra de uitslag dus binnen is, moet je hiermee naar het VWA. Vlak voor vertrek kijkt de dierenarts de kat nog eenmaal na, checkt de chip nogmaals, doet interne en externe parasietenbehandeling (vult dat in in het paspoort en op formulier A (niet B dus!)). Daarmee ga je dan nogmaals naar het VWA die dit weer legaliseren. Dit moet dan meegegeven worden met de kat. Overigens heb je van de rabiësvaccinatie ook bewijs gekregen, of niet?
Handig is om package 4 op de site goed in de gaten te houden, mochten er wijzigingen komen. Verder heb ik via een medeforummer een soort uittreksel daarvan. Mocht je die ook willen, stuur me dan even een pm-etje. Verder heb ik gemerkt dat ze bij het VWA ook heel behulpzaam zijn (ze zijn overigens verhuist van Amsterdam naar Utrecht!), ze weten veel antwoorden ook.

Veel succes! Wanneer vertrekken jullie eigenlijk?

Groet,
Annemarie

Wij vertrekken waarschijnlijk in september, ligt nog even aan een cursus die ik moet doen evt in okt., anders vertrekken we daarna eind dec.

Bedankt voor jullie reacties.

Is medicare voldoende als verzekering of hebben de meeste mensen nog een aanvullende particuliere verzekering? Zo ja, moet daarvoor dan een medische keuring gedaan worden of moeten we een bewijs overleggen van onze huidige verzekeraar?

Welke particuliere verzekeraars zijn er?

Gr. Rens

Medicare is min of meer voldoende, als je geen problemen hebt met lange wachttijden voor operaties of dagbehandelingen. En als je genoeg geld hebt om zelf b.v. tandarts en fysiotheraptie te kunnen betalen. Ik meen dat zo'n 60% van de Australiers een vorm van prive verzekering heeft. Voor prive verzekering is een keuring niet nodig, maar bestaande aandoeningen worden uitgesloten voor 6-12 maanden.

Kijk verder even bij het recente topic over prive verzekeringen. Daar staat veel nuttige informatie bij.

groetjes,
Rixta

Voor het openen van een bankrekening, en aanvragen van je rijbewijs, moet je iets bij je hebben met je adres wat per post naar je is toegestuurd
Ook moet je 1 of 2 identificaties laten zien.

Thanks luitjes!
Het andere topic over health insurance hadden we ook al snel gevonden, erg nuttig!

Als je voor een bank gaat zou ik de commonwealth bank nemen. Ik maak nog steeds maandelijks geld over naar nederland maar via st.george kon ik het niet online doen maar met commonwealth wel

Wij zitten nog in Nederland maar hebben ook vanuit NL al een rekening bij de Commonwealth geopend, op de site is er een link naar rekening openen voor emigranten. Je kan dan al wel geld naar de bank over maken maar pas wanneer je je hebt geïdentificeerd op de bank kan je ook geld er weer afhalen en krijg je een bakpasje toegestuurd. Tijdens onze vakantie in Oz hebben we dit gedaan en met de huidige spaar rente in Oz hebben we al heel wat extra spaargeld inmiddels.

Groetjes
Yvonne

binnenkort ook maar eens doen.
afro.gif

Wat kost het om bij de Commonwealth Bank geld over te maken naar een buitenlandse rekening??
Ik zit bij de Bendigo en dat kost me $30!!!
Daar schrok ik best wel van..

Bij bedragen onder de 5000 euro betaal je 10 of 15 euro fees en erboven helemaal niks.
Zo hebben wij al onze spaarcentjes hierheen gehaald.

Als je je via XPdite bij OzForex aanmeldt (gewoon even op de banner klikken of op de link in dit bericht), dan hoef je voor je eerste twee transacties helemaal geen fees te betalen. Dus ook als je minder dan 5000 euro overmaakt. :up:

Als je je via XPdite bij OzForex aanmeldt (gewoon even op de banner klikken of op de link in dit bericht), dan hoef je voor je eerste twee transacties helemaal geen fees te betalen. Dus ook als je minder dan 5000 euro overmaakt. :up:

Ik zal ons ook eens aan gaan melden.
Louw, misschien stomme vraag maar moet je aanmelden als individual, of on behalf of company ( Xpdite? )?

Gewoon als individual (tenzij je geld voor een bedrijf overmaakt). Als je op de link in mijn vorige bericht klikt of op de OzForex banner hier op het forum, dan komt het helemaal goed.

Help, wie kan ons duidelijkheid geven over de laatste stappen van het verhuizen van een kat.

Wij laten het door VCK doen, en hebben alle stappen doorlopen, nu zijn we aangekomen bij de stap dat onze dierenarts in de vier dagen voor vertrek cert. A in moet vullen, een check moet doen en nog een behandeling tegen vlooien etc.

Nu dachten wij dat we daarna op de dag van vertrek door de VWA op schiphol, B konden laten invullen en Cert A konden laten stempelen en tekenen, alsmede de importpermit, laboratory report etc. Maar de VWA schiphol zegt dat de VWA in onze regio (Utrecht) alles moet afstempelen, dus dat we daar eerst heen moeten na onze eigen dierenarts. En dat zij (VWA schiphol) op de dag van vertrek alleen B doen en het verzegelen van de crate.

Het is wel raar, want op cert B staat dat degene die dat invult, verklaart A en alle bijbehorende documenten te hebben gezien en getekend.

We weten het niet meer, kan iemand ons helpen?

Bedankt, Rens

Back