Vragen, vragen en nog eens vragen

Deblin

New Member
Hoi Allemaal,

5 oktober hebben wij een afspraak bij visa4you maar we hebben nu eigenlijk wel al wat vragen en hopen dat jullie ons kunnen helpen.

-Een appartement/huis vinden vanuit Nederland is dat te doen?
-Solliciteren vanuit Nederland ja of nee?
-We kunnen een visa krijgen doordat mijn man als kok/souschef werkt, ik heb zelf spw3 diploma. Zou ik meer kans hebben op werk in Oz als ik een diploma spw4 zou hebben?
-Wat zijn de kosten voor het verschepen van spullen? Ik hoef zelf niet zoveel mee maar mijn man is wat meer gehecht aan (zijn) spullen.
-Hoe zit het nou precies met Health Insurance en wat zijn hier de kosten van?
-Hoeveel geld is verstandig om minimaal mee te nemen?
- Welke state/territory raden jullie aan? We hebben de keuze tussen de volgende:
-NSW (Far South Coast, Murray and Northern Inland)
-Northern Territory
-South Australia
-Tasmanië
-Victoria (Niet in Melbourne)
We hadden heel graag naar WA gewild maar helaas staat er geen kok/sous chef op de lijst daar.
- Hoe moeilijk is IELTS? mijn man is niet zo van het leren/studeren en had liever gehad dat ik de IELTS zou moeten doen. Heeft het nut voor mij om de IELTS wel te doen? Zijn dat dan eventueel extra punten voor ons proces?
-We komen nu iig op 65 punten uit, hoe zeker kunnen we dan zijn dat het dan ook echt lukt? Ik las ergens dat ze minder snel voor de min punten kiezen?

nou dit zijn alvast wat vragen, er komen er vast nog wel meer...

groetjes Deb
 
Hoi Allemaal,

5 oktober hebben wij een afspraak bij visa4you maar we hebben nu eigenlijk wel al wat vragen en hopen dat jullie ons kunnen helpen.
Leuk! De eerste echte stap (denk ik)

Een appartement/huis vinden vanuit Nederland is dat te doen?
Ja, maar zou ik niet doen. Eerste week een airbnb'tje en dan kan je kijken welke buurten je leuk vindt en of het huis ook echt zo is als op de foto. Maar regel eerst het visum voordat je hier over gaat nadenken ;)


-Solliciteren vanuit Nederland ja of nee?
Kan, sommigen worden zelfs gesponsord met een visum. Ligt aan soort werk en hoeveel demand er is. Voor de meeste beroepen ligt solliciteren als je hier bent meer voor de hand.

-We kunnen een visa krijgen doordat mijn man als kok/souschef werkt, ik heb zelf spw3 diploma. Zou ik meer kans hebben op werk in Oz als ik een diploma spw4 zou hebben?
Geen idee. Volgens mij is er wel redelijk wat werk in care, maar weet details nirt en al helemaal niet gelinkt aan diploma's.
-Wat zijn de kosten voor het verschepen van spullen? Ik hoef zelf niet zoveel mee maar mijn man is wat meer gehecht aan (zijn) spullen.
Hele huisraad 2 personen was voor ons rond de 5500 euro.

-Hoe zit het nou precies met Health Insurance en wat zijn hier de kosten van?
Ff zoeken op het forum. Je hebt hier een public en private systeem. Public is gratis en prima, maar lange wachttijden voor veel zaken. Private sneller. Als je private gaat moet je soms alsnog bijbetalen ook al b3n je verzekerd.

Als je boven 31 bent en veel verdiend zorgt een minimale verzekering ervoor dat je minder belasting betaald.

-Hoeveel geld is verstandig om minimaal mee te nemen?
Sommigen gaan met bijna niks en hebben zich gered. Anderen konden het een jaar zonder werk overleven en moesten na een jaar geen werk terug naar NL gaan. Is geen antwoord op te geven. Is waar jij je comfortabel bij voelt en afhankelijk van hoe makkelijk je werk vindt.

Ik zou persoonlijk met minstens 25k euro gaan. En geldt voor verhuizing terug als het niet werkt (nog eens 7.5k)
- Welke state/territory raden jullie aan? We hebben de keuze tussen de volgende:
-NSW (Far South Coast, Murray and Northern Inland)
-Northern Territory
-South Australia
-Tasmanië
-Victoria (Niet in Melbourne)
We hadden heel graag naar WA gewild maar helaas staat er geen kok/sous chef op de lijst daar.
Zijn echt enorm verschillend. Anderen kunnen er beter antwoord op geven. Is vaak combinatie welk klimaat je wilt en hoe het met werk zit.

- Hoe moeilijk is IELTS? mijn man is niet zo van het leren/studeren en had liever gehad dat ik de IELTS zou moeten doen. Heeft het nut voor mij om de IELTS wel te doen? Zijn dat dan eventueel extra punten voor ons proces?
Ielts is pittig. Daar zijn inderdaad extra punten mee te berdienen. Alles bovennde 7 of alles boven de 8 is extra punten (let op max score is 9 en geen 10). Vooral writing is lastig. Las laatst dat er andere test is die beter te doen is. Ff zoeken op het forum.

-We komen nu iig op 65 punten uit, hoe zeker kunnen we dan zijn dat het dan ook echt lukt? Ik las ergens dat ze minder snel voor de min punten kiezen?
Klopt, er is een minimum. Maar meer punten is meer kans. Weet verder niet hoe dat ju gaat. Anderen (@Kazz ?) Kunnen je er misschien meer over zeggen.
Typos vanwege telefoontoetsenbord ;)
 
net wat Fol zegt, hoe meer punten hoe meer kans. Eigenlijk kun je zeggen dat je met 65 punten gewoon geen kans maakt. Ze nodigen, als je gelukt hebt, 1x per jaar mensen met 65 punten uit. Daarom heb ik nu een EOI ingediend voor een 190 via (sponsored state) dan krijg je 5 extra punten en daarnaast kun je kijken of je de engelse test (welke van de vormen dan ook) nog een keer kunt doen om zo hogere punten te halen. 4x een 8 staan 20 punten tegenover.

En ik begreep dat je ook 5 extra punten kunt halen door de CCL test. Alleen moet ik mij daar nog in verdiepen. Deze kan alleen in Australie gedaan worden ( nu ga ik in november weer naar australie)
In dit draadje staat er meer
https://xpdite.net/forum/threads/naati-ccl-test.14631/
 
Last edited:
Wat betreft ielts het is afhankelijk hoeveel punten je moet halen voor engels. Als je nu schrijft dat je 65 punten hebt dan zou ik proberen om 20 punten te scoren voor je engels. Maar dan zou ik niet voor de Ielts test kiezen maar voor de PTE. Als je maar 10 punten wilt halen dan is de ielts test prima.

Ligt aan je visa maar als je gaat voor het visa 189 of 190 dan moeten jullie beide de engelstest afleggen. Alleen hoef je als meelifter op het visum maar functioneel engels te scoren, over het algemeen is dit voor iedereen wel te doen. Lees gemiddeld en 4,5 scoren voor de ieltstest.

Wat betreft punten zie link daar is in schatting wanneer je een uitnodiging kunt ontvangen. Dit geldt overigens alleen voot het 189 visum http://www.iscah.com/predictions-may-get-189-invitation/

Voor het 190 visum beoordeeld de staat of je een uitnodiging ontvangt voor je aanvraag visum. Maar de staat beoordeeld daarna niet je visumaanvraag.

Heb je vragen stel ze. Wij zitten midden in het visumproces.
Succes ermee!
 
Zie inline:

-Een appartement/huis vinden vanuit Nederland is dat te doen?
Zoals ik al postte ergens deze week: Niet echt

-Solliciteren vanuit Nederland ja of nee?
Lastig

-We kunnen een visa krijgen doordat mijn man als kok/souschef werkt, ik heb zelf spw3 diploma. Zou ik meer kans hebben op werk in Oz als ik een diploma spw4 zou hebben?
No clue ;)

-Wat zijn de kosten voor het verschepen van spullen? Ik hoef zelf niet zoveel mee maar mijn man is wat meer gehecht aan (zijn) spullen.
Wij waren ook ongeveer 5500 euro kwijt voor een 20 voets container (27 kubieke meter) Een verhuizer komt bij je thuis kijken om in te schatten of alles in 1 container past. Voor een stel zonder kinderen moeten een 20 voet container voldoende zijn.

-Hoe zit het nou precies met Health Insurance en wat zijn hier de kosten van?
Even lekker rond lezen hier. Dit is heel persoonlijk net als in NL. Wat neem je in de verzekering. En as FOL says: Medicare dekt ook veel/alles. Wij hebben BUPA voor ambulance cover en nog wat zaken.

-Hoeveel geld is verstandig om minimaal mee te nemen?
Tsja.... Genoeg om een paar maanden te kunnen leven zonder werk? Levensonderhoud is persoonlijk...

- Welke state/territory raden jullie aan? We hebben de keuze tussen de volgende:
-NSW (Far South Coast, Murray and Northern Inland)
-Northern Territory
-South Australia
-Tasmanië
-Victoria (Niet in Melbourne)
Heb ik in een andere post al iets over geschreven. Het is overal mooi wat je noemt.
Waar is het klimaat naar jouw zin? Het verschil tussen Tasmanie en NT is als Zweden en Indonesia. Zover ligt het qua klimaat uit elkaar.
Waar heb je de meeste kans op werk...?

- Hoe moeilijk is IELTS? mijn man is niet zo van het leren/studeren en had liever gehad dat ik de IELTS zou moeten doen. Heeft het nut voor mij om de IELTS wel te doen? Zijn dat dan eventueel extra punten voor ons proces?
Hoe lang is een Chinees? Voor vrijwel elk visa moet jij ook IELTS doen. 4.5 gemiddeld. Dat is goed te doen.

-We komen nu iig op 65 punten uit, hoe zeker kunnen we dan zijn dat het dan ook echt lukt? Ik las ergens dat ze minder snel voor de min punten kiezen?
Zoals anderen al melden. Meer punten = Meer kans
 
Spullen verschepen kostte mij 900 euro 9 jaar geleden, maar dat was niet veel; 2 kisten en een kist met een motor er in, maar ik denk niet dat het veel meer kost als het volume groter wordt. Houd er rekening mee dat het verzonden spul ook opgehaald moet worden, van Melbourne naar Tasmanie kostte nog een $800 en dan kwam er nog douane en andere kosten over heen, was in totaal $1300 als ik het goed heb.

Tasmanie is mooi, lekker rustig, 1.5 maal NL met maar 500.000 mensen, maar het is niet what you know, but who you know!!
Een baan vinden kan een uitdaging zijn hier, maar je kunt natuurlijk geluk hebben.
Zomers hier zijn matig, in vergelijking met de mainland, 25 graden hier voelt als 30 in NL, 's winters kunnen koud zijn! Ondanks dat de temperaturen niet zo heel laag zijn voelt het wel heel koud.
Het omgekeerde van NL, zomers zijn warm met een lage lucht vochtigheid, 's winters is de luchtvochtigheid aardig hoog, voelt dus koud tot op het bot, en dat met geen tot amper isolatie...
 
Het omgekeerde van NL, zomers zijn warm met een lage lucht vochtigheid, 's winters is de luchtvochtigheid aardig hoog, voelt dus koud tot op het bot, en dat met geen tot amper isolatie...

Man wat klinkt dat uitnodigend... Al zou ik er graag eens heen gaan.
Hier vinden we de avonden in de winters al fris, 20 graden......
Nu elke dag 32 graden overdag, moet zeggen het went toch wel.
 
Man wat klinkt dat uitnodigend... Al zou ik er graag eens heen gaan.
Hier vinden we de avonden in de winters al fris, 20 graden......
Nu elke dag 32 graden overdag, moet zeggen het went toch wel.

25 Tasmaanse graden voelt als minstens 30 Nederlandse graden.. Geen idee hoe of waarom, misschien door het gebrek aan ozon, zomers aan het strand ben je hier binnen 2 uur totaal verbrandt..
 
Ik weet niks van werkvisa, ik ben hier op een Bridging A (met werkrechten) in afwachting van mijn 820 de facto/PR. Da's een veel langer, en veel makkelijker traject dan een 189 of 190, maar ook peperduur (all in all bijna 10.000 dollar). Ik weet ook niks van de huizenmarkt, ben ingetrokken bij mijn partner en zijn huis is hypotheekvrij. Ik heb helemaal niets meegenomen uit NL bij mijn emigratie, alleen de kleren die ik aanhad, alle essentieel papierwerk dat niet online staat, en een flinke buidel tienduizenden spaargeld met de recentste bankafschriften (want ik wist dat dat bij de douane gevraagd kon worden en dat was ook het geval). Sleep geen kleren mee, je koopt je hier een ongeluk aan perfecte kleren voor 1 dollar per stuk bij de op shops. Datzelfde geldt voor huisraad, furniture en keukeninventaris. Ik heb het gratis Medicare, net als mijn Oz partner. We hebben wat extra verzekeringen voor de ambulance en de tandarts. Maar hoe dan ook, particulier of niet, je betaalt either way en de wachttijden zijn lang. Positief punt is de reciprocal health care agreement die Oz heeft met NL, waardoor bepaalde handelingen en medicatie goedkoper/affordable zijn.

Ik zit in Melbourne, maar dat wijkt niet veel af van de rest van de relatief kleine staat Victoria, Melbs ligt in de zuidelijkste punt van het Australische continent aan Phillip Bay dus daar is het wat milder dan verder landinwaarts in de bergen. Je hebt hier 4 heerlijke seizoenen, net als in NL, maar dan gemiddeld 10 C warmer. In Melbourne vriest of sneeuwt het nooit, min temp in de winternachten is ongeveer 4 C, landinwaarts in de wintersportbergen op 2 uur rijden vriest en sneeuwt het in de winter. 's Zomers, na de kerst, loopt het wekenlang op tot 45 C. Zuidenwinden komen van de zuidpool en zijn altijd keihard en steenkoud. Melbourne/Victoria heeft de reputatie van 'four seasons within a day' en daar is niets aan gelogen. We hebben in 2018 een record geklokt in januari: de temperatuur daalde binnen 10 (!) minuten van 45 C naar 20 C. Gevolg: je moet hier dus altijd je halve kledingkast bij je dragen in laagjes die je over elkaar aan en uit kunt trekken. Regen valt hier in hoosbuien maar zelden langer dan een dag per keer.

Qua atmosfeer om te leven is Victoria de meest progressieve staat van Oz. Linkse regering, we hebben hier same-sex marriage, euthanasie, en Dan Andrews focust actief op infrastructuur/OV, health care, education, affordable housing. Als je NL gewend bent, lijkt Victoria daar het meest op. De mensen hier zijn hoogopgeleid, flegmatiek, sympathiek en relaxed in aard. Melbourne is al jaren awarded als The Most Liveable City in the World. Ik woon zelf op een kleine 10 km van de CBD (goed fietsbaar en loopbaar, maar het OV in Greater Melbourne is perfect 24/7) in een heerlijke gentrified ouwe arbeiderswijk waar het altijd bruist met betaalbare/goedkope cafeetjes en barretjes, indy filmhuizen en exotische restaurantjes, theatertjes en music venues, op shops, expositieruimtes, bibliotheken en wat cosy shopping centres. Aldi, Woolies en Coles zitten op iedere straathoek. De bush is nooit ver weg, ik loop er binnen 5 minuten in. Heerlijk zijn de parken met geweldige kinderspeelplaatsen en overal free outdoor gyms en cricket/footy ovals waar je ook je hond kunt uitlaten en picknicken op de gratis barbecues. Je krijgt mij hier niet meer weg :).
 
Last edited:
Qua atmosfeer om te leven is Victoria de meest progressieve staat van Oz. Linkse regering, we hebben hier same-sex marriage, euthanasie, en Dan Andrews focust actief op infrastructuur/OV, health care, education, affordable housing. Als je NL gewend bent, lijkt Victoria daar het meest op. De mensen hier zijn hoogopgeleid, flegmatiek, sympathiek en relaxed in aard. Melbourne is al jaren awarded als The Most Liveable City in the World.

Correctie!!! :D

Ik durf het wel aan om te zeggen dat Canberra/ACT leuk meedoet als meest progressief. Al jaaaaaaren een regering bestaande uit Labor & Greens. Hadden als same-sex marriage voor het legaal was (wat door de Federale regering de nek werd omgedraaid) Euthanasie zelfde verhaal. De federale regering kan het helaas blokkeren aangezien we een territory zijn anders hadden we het al lang gehad. In 2020 is alle energie in Canberra 'groen' en alle territory government afdelingen carbon neutraal. In 2050 is de hele territory carbon neutraal. (volgens mij al naar voren gehaald naar 2045, het wordt aangepast aan de technologische mogelijkheden die er ontstaan) Een stads-staat zijn heeft wellicht voordelen in dat opzicht.

En in veel opzichten is (was) South Australia ook zeer progressief, begrijp nog steeds niet goed waarom Liberals daar sinds kort aan de macht zijn. Gelukkig wel de meer linkse Liberals.

Vreemd genoeg is/was NT ook altijd zeer vooruitstrevend in bijvoorbeeld Euthanasie (al zin 1996) QLD, WA, TAS bungelen volgens mij vaak een beetje achteraan met progressieve denkbeelden?

Sorry, beetje off-topic :rolleyes:
 
Ik durf het wel aan om te zeggen dat Canberra/ACT leuk meedoet als meest progressief. :rolleyes:

Sorry, @Emulate sprak over een progressieve staat, niet over een territory ter grootte van een speldenknop :cool:

@Deblin , om nog even terug te komen op de health insurance. Medicare is inderdaad gratis maar dekt geen ambulance kosten en dekt alleen noodzakelijke medische kosten (dus geen vrijwillige ingrepen, en dekt ook geen tandarts). Ook zaken die in Nederland vanzelfsprekend worden gedekt in de basis verzekering worden niet gedekt of niet volledig gedekt in Medicare. Denk ook bijvoorbeeld aan zaken rond zwangerschap en bevalling en huisarts bezoek. Voor dit soort zaken is er een "gap" die je zelf moet betalen.

Ambulance kosten kan je via een aparte private healthcover dekken. Dat is dan een aanvullende verzekering dat alleen deze kosten vergoed. Natuurlijk kan je voor een private helthcover gaan die meer dan alleen de ambulance dekt. Dat is een oerwoud van verzekeringen en elke verzekering heeft verschillende pakketten.

Denk ook aan de Lifetime Health Cover (LHC). Toen wij arriveerden in Australia werd aangegeven dat we binnen een jaar een private health insurance moeten nemen, omdat we anders onder de LHC vallen. En omdat we reeds de 50 zijn gepasseerd zou dat een flinke premie verhoging opleveren. Even een citaatje:
If you do not have hospital cover with an Australian registered health fund on your Lifetime Health Cover base day and then decide to take out hospital cover later in life, you will pay a 2% loading on top of your premium for every year you are aged over 30.
For example, if you take out hospital cover at age 40 you will pay 20% (10x2%)more than someone who first took out hospital cover at age 30. The maximum loading is 70%.
 


OFX
Back
Top