vragen

May

New Member
Hallo allemaal,

Zoals jullie op het voorstel topic konden lezen ben ik research aan het doen voor mijn nieuwe verhaal. Het is een jeugdverhaal en gaat over een meisje dat op haar elfde naar Australie emigreerd. Die tijd is in dagboekfragmenten verwerkt. Inmiddels is het meisje 17. Even wat vragen waar ik nu tegen aan loop:

- Ik heb ergens gelezen dat heel het vliegtuig wordt gedesinfecteerd als het het land binnenkomt. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Wat gebeurd er precies?

- Wat moet er gebeuren als je als emigrant geland bent? De familie in mijn verhaal heeft al een huis (farm), die hebben ze geerfd. Moet je je ergens melden o.i.d.? Kortom, wat gebeurd er vanaf het moment dat je uit het vliegveld stapt tot je daadwerkelijk thuis zit?

- School of the air. Ik weet niet of ik dit goed begrepen heb, maar hoe zit het met het voortgezet onderwijs in the Outback? Gaat ieder kind dan naar kostschool of is voortgezet onderwijs ook mogelijk via computer en radio? Dat werd me op de site niet helemaal duidelijk. Ik weet niet of hier iemand is die daar ervaring mee heeft.

- Broken Hill, als er iemand is die daar geweest is zou ik graag met hem/ haar in contact komen via PB. Ben zeer benieuwd naar de sfeer van deze stad e.d.

Nou, heel wat vragen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen en alvast bedankt voor het lezen!

Groetjes,
May
 
Wat je eerste vraag betreft: Het vliegtuig wordt niet gedesinfecteerd!! Je land gewoon als op elke andere luchthaven. Wel wordt er eventueel gecheckt of je geen verboden etenswaar of biologische producten bij je hebt.
Een ander verhaal is natuurlijk je inboedel als je emigreert, daar kunnen spullen bij zijn die eventueel gedesinfecteerd worden of erger nog, ze worden geweigerd en vernietigd.
 
Hey,

toen ik 6 jaar geleden naar Sydney vloog, liepen de stewards(essen) voor het landen wel met een spuitbus (inhoud??)  in elke hand van voor naar achter in het vliegtuig.
Is dit nu niet meer dan?

groetjes,
An
 
- Ik heb ergens gelezen dat heel het vliegtuig wordt gedesinfecteerd als het het land binnenkomt. Hoe gaat dat precies in zijn werk? Wat gebeurd er precies?

Australie is heel erg voorzichtig met het binnen halen van dieren of dingen die ziekten kunnen overbrengen die er in Australie nog niet zijn. Daarvoor is er naast de Customs (douane) ook nog een Quarantine Inspection Service die spullen die reizigers en immigranten meebrengen streng controleert. Je kunt daarover lezen op de site van de AQIS:  http://www.daff.gov.au/aqis

Wat de vliegtuigen betreft: Zo'n een tot twee uur voor de landing in Australie lopen de stewardessen van voor naar achter door het vliegtuig met in iedere hand een spuitbus. Die richten ze schuin omhoog zodat de passagiers de rommel niet in hun gezicht krijgen.  Ik houd altijd even mijn adem in en een zakdoek voor m'n neus. 't Is een beetje een vertoning, maar het hoort er bij....

Ook rond die tijd krijg je een formuliertje wat je in moet vullen voor de immigration en waar je ook op moet aangeven of je dingen bij je hebt die moeten worden aangegeven.

Als je in Sydney het vliegtuig uitkomt, kom je eerst in de hal voor de immigration controle (alle reizigers),  Daar moet je in de rij op je beurt wachten tot er een plek aan een desk vrij komt. Er is een hele rij van desks waarvan ongeveer 1/3 voor mensen met een Australisch paspoort. Maar soms zijn ze niet allemaal bezet en moet je best een poosje wachten (10 - 20 minuten) In die hal mag je ook je mobile phone niet gebruiken.

Iedereen die Australie in wil (en geen australier is) moet een visum hebben (behalve de Kiwi's dacht ik). Hoe je daar aan komt kun je uitgebreid op dit forum lezen. Je emigrerende familie zal dat dus al geregeld moeten hebben voordat ze aankomen.

Als je door de immigratie hal bent kom je in de hal waar je koffers van de band komen. Heb je die te pakken dan moet je nog door de customs en de quarantine die bij de uitgang van de hal hun controle plek hebben.  In de hal lopen mensen in uniform rond met schattige beagles. Die snuffelen aan alle koffers en tassen om etenswaren en ander geurig spul er uit te pikken. Vinden ze wat dan moet je je koffer openmaken en kijken ze of er iets in zit wat niet mag. Er staan ook overal borden met waarschuwingen en bakken er onder waar je op het laatste moment dingen in kunt gooien (zoals vers fruit - als je een appel uit het vliegtuig hebt meegenomen) om een forse boete te voorkomen.

Tegenwoordig gaan alle koffers ook nog een keer door een scan, maar dat was vijf jaar geleden nog niet zo (wel de hondjes, die waren er toen ook al).

Tot slot ga je door de "green" channel (of the "red channel" als je iets hebt aan te geven) en gaan de deuren voor je open en sta je buiten...... waar een hele hoop mensen al dan niet op jou staan te wachten.

Van Sydney naar Broken Hill kun je vliegen of met de auto.  Ik ben er (nog) nooit geweest dus over Broken Hill kan ik je niks vertellen.
 
Volgens mij wordt het vliegtuig nog steeds gedesinfecteerd hoor, das ook mijn ervaring dat de stewardessen met spuitbussen door het vliegtuig liepen.

Ik ben 2 dagen in Broken Hill geweest en ik vind het een heerlijke stad maar hoe het is om er te wonen? Geen idee.

Succes May met het schrijven van je boek.

Erna
 
In de afgelopen 5 jaar zijn we 4 keer naar Australie geweest (de laatste keer definitief ;-). 2 keer met Qantas en 2 keer met Singapore Airlines. We zijn geland in Darwin & Cairns en 2x in Perth. We hebben geen enkele keer een (stewardess met) spuitbus gezien....

Ik denk dat dat iets van de vroegere jaren is
 
Even mijn spuitbus verleden:

maart 2005: Singapore - Brisbane: geen
april 2006: LA - Brisbane: geen
september 2006: Auckland - Brisbane: geen
december 2006: Singapore - Brisbane: geen

Gelukkig maar, ik hoef al die pesticiden en insecticiden niet in te ademen.

Toen wij aankwamen zijn we naar het Nederlandse consulaat in Brisbane geweest, maar ze blijken niks bij te houden van Nederlanders in het buitenland. Daar hoef je je dus niet te melden. Verder heeft Australië niet iets als een GBA (Gemeentelijke BAsisAdministratie), dus daar hoef je je ook niet te melden.

Op de andere vragen kan ik je geen antwoord geven.
 
Nou je het zegt, Tinus V .... ik kan me ergens niet herinneren dat de laatste keer dat ik uit NL terug kwam (october 2005) ik die stewardessen gezien heb, maar al die andere keren daarvoor wel. Op het laatst let je er niet meer op of lig je te slapen. Maar het zou best eens afgeschaft kunnen zijn.

May's verhaal begint echter vijf jaar geleden - neem ik aan - en toen was het zeker nog wel zo.

Het ontbreken van een GBA is trouwens best lastig. We moeten elk jaar aantonen dat we nog leven (vanwege de pensioen uitkering) en dan wil men iets officieels. Gelukkig ken ik de general manager van onze Council persoonlijk en die maakt voor mij een briefje op council papier. Als er maar een stempel op staat zijn ze in NL tevreden.....


May, je zal wel niet al te veel willen weten van alle officiele rompslomp hier in Australie, maar misschien is het wel handig als je laat weten of de mensen als Australiers terugkeren naar hun land (vanwege die geerfde boerderij) of als Nederlanders. Voor de laatste is er ook nog een probleem dat ze voor het bezitten van onroerende zaken in Australie ontheffing moeten hebben van de Foreign Investment Review Board.

Bij een erfenis komt verder vaak een solicitor te pas en moet er eerst een Grant of Probate worden afgegeven voor de  "estate". Pas daarna kunnen de erfgenamen er daadwerkelijk bezit van nemen. Voordeel in Australie is dat je geen successie rechten hoeft te betalen zoals in NL en in Engeland waardoor je met zo'n geerfd stuk onroered goed zwaar komt te zitten.

En nou maar zoeken naar iemand die wat meer over Broken Hill kan vertellen.......
 
Of het vliegtuig gedesinfecteerd wordt, ligt er aan vanuit welk land je vliegt. Het is dus niet volmondig ja, en ook niet volmondig nee. Afgelopen Oktober of November (whatever) vlogen we nog heen en terug naar Fiji. Bij de terugvlucht werd er wél gespoten. Welke landen precies op de 'spuitbuslijst' staan, weet ik niet, Vanuatu wel, Fiji dus ook, en vermoedelijk andere tropische (ei)landen. Je zou het 's aan Qantas kunnen vragen. Het heeft in ieder geval te maken met het voorkomen van het binnenvoeren van ongewenste vliegebeesten.

En wat er moet gebeuren als je geland bent? Lekker naar huis gaan! Naar die farm de de familie georven heeft. En als er gewerkt moet worden, moet er een Tax File Number (TFN) aangevraagd worden. Verzekeringen moeten geregeld worden. Of dat overigens leuk leesmateriaal is, dat betwijfel ik :)

Veel plezier met het schrijven :)

Ireen
 
[quote author=May link=topic=6631.msg82295#msg82295 date=1172431311]
- School of the air. Ik weet niet of ik dit goed begrepen heb, maar hoe zit het met het voortgezet onderwijs in the Outback? Gaat ieder kind dan naar kostschool of is voortgezet onderwijs ook mogelijk via computer en radio? Dat werd me op de site niet helemaal duidelijk. Ik weet niet of hier iemand is die daar ervaring mee heeft.
[/quote]

Ik denk dat je alleen deze vraag nog niet beantwoord hebt gekregen. In principe is het onderwijssysteem anders dan in Nederland. Zo is het denk ik verplicht om in een bepaald "uniform" op school te komen. Ik zie tenminste als ik in de trein zit zo enkele scholen uit gaan die allemaal in dezelfde kleding in de trein stappen.
Wat betreft onderwijs in de outback? Ik weet dat er aardig wat jongeren zijn die in de outback wonen maar dan gaan studeren in een stad zoals Perth, Adelaide, Melbourne, Sydney, Brisbane om even "de big 5" op te noemen.
Ze gaan vaak op kamers en gaan tijdens de vakantie naar hun ouders in de outback.
 
[quote author=Wilbert67 link=topic=6631.msg82298#msg82298 date=1172432831]
Wat je eerste vraag betreft: Het vliegtuig wordt niet gedesinfecteerd!! Je land gewoon als op elke andere luchthaven. Wel wordt er eventueel gecheckt of je geen verboden etenswaar of biologische producten bij je hebt.
Een ander verhaal is natuurlijk je inboedel als je emigreert, daar kunnen spullen bij zijn die eventueel gedesinfecteerd worden of erger nog, ze worden geweigerd en vernietigd.
[/quote]

Excuse me!

Vorig jaar Januari nog alle stewards (en essen) in beide handen spuitbussen en van voor naar achter zijn alle spuitbussen die ze hadden leeggespoten.
Dus er wordt nog wel degelijk gedesinfecteerd voordat ze je binnenlaten.
Wij vlogen via Kuala Lumpur.

Mariette
 
Hawk schreef:
Zo is het denk ik verplicht om in een bepaald "uniform" op school te komen. Ik zie tenminste als ik in de trein zit zo enkele scholen uit gaan die allemaal in dezelfde kleding in de trein stappen.

Ja, inderdaad hebben de kinderen in Australie allemaal - tot en met het laatste jaar van de middelbare school - een school uniform aan. School uniform voor jongens zijn baggy shorts ('s winters lange broek) en een shirt met das die meestal op half elf hangt.... Meisjes hebben meestal minirokjes aan met een blouse - allemaal in de school kleuren. ('s winters een lange broek of minirok met gekleurde majo). Overigens hangt de kleding netheid een beetje af van het school regime.  Ik ga een beetje af op Tom**** High School, maar ik heb ze ook wel netter gezien....

Er zijn twee soorten scholen: de public schools (precies het tegenovergestelde van Engeland) zijn de openbare scholen die door de regering worden gefinancierd.  En voor de mensen die het kunnen betalen zijn er de private schools. Bij die laatste zijn er ook een aantal scholen die "boarders" huisvesten - kinderen van buiten, die daar tijdens de school periode wonen. Dat zou best eens kunnen gelden voor kinderen in Broken Hill (of van een farm daar in de buurt) waarvan de ouders genoeg geld hebben om ze naar bijv. Sydney te sturen voor hun opleiding.

Er is een primary school, year 1 to 6 en dan de High School voor year 7 to 12. Vaak hebben de year 11 en 12 kinderen een wat afwijkend uniform van de 7 - 10 group. (bijv. wit i.p.v. blauw shirt) want dat zijn de "echte" eindexamen candidaten.

Vanaf year 10 kunnen de kinderen een vakken pakket gaan samenstellen. Ook Australie kent "pret pakketten" :)

Aan het eind van de middelbare school periode is er het HCS examen (High School Certificate). Dat duurt bijna het hele jaar 12 (althans wat voorbereiding betreft) maar concentreert zich op de periode van october/november van het jaar. De resultaten worden begin tot half december bekend en dat is een hele spannende periode. Vooral voor de studenten die verder willen studeren. Bij het HCS wordt er een soort index gehanteerd met een rangorde van de resultaten. Hoe hoger je score in de HCS des te meer kans je maakt op een plaats op een van de Universiteiten. (Uni's heet dat afgekort in Oz). Voor bepaalde studie richtingen zijn er minimum scores nodig. Als je die niet haalt kun je het vergeten of moet je uitkijken naar een Uni met minder hoge toegangs eisen.... Eind examen candidaten met een hoge score (97% +) komen in de plaatselijke en regionale kranten en worden zelfs door Uni's benadert of ze daar willen komen.... veel meer concurrentie dan in NL).

In het algmeen kun je de Uni in Oz vegelijken met het HBO in Nederland, behalve voor de masters en PhD programma's. Daar komt het op NL universiteits niveau.

En, o ja, het schooljaar loopt van eind January (meestal de maandag of dinsdag na Australia Day) tot een paar dagen voor Kerst. Er zijn vakanties van ca. 2 weken na iedere drie maanden. Die verschillen per staat (soort vakantie spreiding).

Kinderen in Australie gaan vrijwel nooit met de fiets naar school..... Er is (althans in New South Wales) een gesubsidieerd systeem van school bussen. Niet die rare gele dingen zoals in de US, maar bussen van de lokale bus company die gecharterd worden voor school vervoer. Je komt er voor in aanmerking als je meer dan zoveel km (ik meen 2 of 3) van de school woont. Kinderen staan dan ook 's morgens netjes te wachten bij de bushaltes (waar ze dan meestal al door pa of moe met de auto zijn gedropt). En 's middags worden ze weer bij de bushalte opgehaald., Geen wonder dat er steeds meer dikke kinderen uit die bussen komen rollen.... :(

Tussen de middag eten de kinderen op school. Er is een levendige discussie aan de gang over de kwaliteit van het school kantine eten...... Moet gezonder zegt iedereen - geen sweets, geen vettigheid en geen cola meer maar vruchten sap. Maar vertel het de kinderen maar....

Roep nog maar eens wat - misschien kan ik er over vertellen - en anders lokt het anderen wel met commentaar.
 
Hoi, Wij zijn November 2006, via Amsterdam, Londen, Singapore naar Darwin gevlogen er hier waren wel de spuitbusjes.

Succes met je boek, groetjes Jojo.  :up:
 
Weet je wat? Ik ga morgen Qantas 's bellen, vragen hoe 't nou waar wel en waar niet en waarom wel/niet zit, want nou wil ik 't weten ook!
 
Ik ben een keer een week of zo in Broken Hill en omgeving geweest, op vakantie / op bezoek bij vrienden.

Het stadje bestaat vanwege de mijnen. Ooit was vooral Silverton het centrum, nu Broken Hill.

Broken heel heeft/had een sterke union (vakbond). Er was ooit een staking die een jaar of zo duurde.

Er wonen/woonden een aantal artiesten in Broken Hill en Broken Hill is dan ook bekend in kunstenaarskringen. Zie oa Pro Hart en anderen. En sculptures in de desert.

De huizen zijn er spotgoedkoop (want bijna niemand wil er wonen).

Er is er moeilijk een baan te vinden.

Broken Hill is het regionale centrum.

Broken Hill is waar Flying Doctors ooit gestart is (geloof ik).

Er is altijd een groep tijdelijke inwoners, mensen uit andere landen/andere steden/andere regio's die tijdelijk in vanwege werk in Broken Hill wonen (bv docters, verplleegsters, leraren, social workers).

Een van mijn beste herinneringen aan Broken Hills is de paasdienst, in de buitenlucht, met zonsopgang, op een berg in de woestijn net buiten Broken Hill. Was fantastisch.
 
Hoi,

Afgelopen oktober nog een paar dagen in Broken Hill verbleven. Het bijzondere is de weg er naar toe. Weinig tot niets en dan ineens het stadje.
Ik moet zeggen. Het viel ons erg mee. De hoofdstraat met diverse prima winkels en zelfs even buiten, in de hitte, op een terrasje gezeten om aldaar met een van oorsprong Nederlandse over het leven te praten.
Natuurlijk honderd meter afgedaald in een plaatsellijke mijn. Door twee ex-mijnwerkers rondgeleid. Erg leuk.
Ook even bij de Flying docters aangewaaid en een korte rondleiding gehad, ook prima.

groeten Wim
 
Hallo allemaal!

Aller eerst heel hartelijk bedankt voor jullie uitgebreide reacties. Echt te gek, daar ben ik heel blij mee. Ik ben heel blij met jullie uitgebreide beschrijvingen over het schoolsysteem en wat er allemaal precies gebeurd als je Australie binnenkomt. Dit kan ik goed gebruiken. Ik krijg ook al een beetje een beeld van Broken Hill.

Ik ga denk ik maar voor het spuitbusje. Dat maakt een leuk verhaal, zeker voor tieners (doelgroep van mijn verhaal).

Als jullie nog op iets komen, hoor ik het graag en als ik weer vragen heb, zal ik ze zeker stellen!

Groetjes,
May
 
Hallo May,

laat je iets weten wanneer je boek klaar is en hoe er aan te geraken (uitgeverij)?
Ik kijk er alvast naar uit!

groetjes,
An, een boekenworm

@Eerainuh: wat heeft Quantas gezegd? Nu ben ik ook nieuwsgierig!
 
Sort of off topic, maar voor de mensen die benieuwd zijn:

Ik heb Qantas gebeld, en het antwoord was dat élke vlucht die uit het buitenland komt automatisch gesprayed wordt, alleen wist deze dame me niet te vertellen waarom het soms wel en soms niet handmatig wordt gedaan.
Uiteraard wordt het gedaan om onwelkome gasten (vliegend en kruipend spul) buiten het land te houden.

Ongetwijfeld zijn er mensen binnen de vliegmaatschappijen die weten waarom het wel of niet handmatig wordt gedaan, maar ik heb Qantas gebeld, en dit was alles wat zij me kon vertellen. Als er nog meer fanatiekelingen zijn; er zijn nog zat andere maatschappijen te bellen :)

Ireen
 
Bedankt Ireen, leuk om te weten!

En An, uiteraard laat ik het weten of en wanneer dit boek uitgegeven wordt. Ik heb wel een aantal fantasy boeken geschreven, maar dit is een heel ander genre. Ben zelf ook benieuwd of het gaat lukken.
 
Back
Top