Vriend wordt expat in Perth, ik ga mee. Hoe regel ik een werkvisum?

MarloesB

New Member
Hi Allemaal,

Alvast bedankt voor het lezen van mijn vraag ;)
Begin volgend jaar gaan we zeer waarschijnlijk voor minimaal een jaar naar Perth.
Mijn vriend zal daar als expat gaan werken. Ik ga graag mee en vraag me af hoe dat m.b.t. visa werkt (heb uiteraard zelf al even de gov. website bekeken maar ben er nog niet uit).
Zou geweldig zijn als jullie mij kunnen helpen met de volgende vragen:
  • Welk visa moet ik (of zijn bedrijf) aanvragen om überhaupt mee te kunnen (we zijn niet getrouwd).
  • Ik wil graag werken, wat zijn dan mijn mogelijkheden?
    • Scenario 1: ik vind zelf een baan met sponsorship. Maar stel dat dat in eerste instantie niet lukt hoe kan ik dan aan het werk, kan zijn bedrijf een werkvisum voor mij regelen?
Heeft één van jullie hier ervaringen mee? Super bedank,

gr. Marloes
 
Wat voor visum krijgt je vriend? Dan kun je met dat nummer meestal wel terug vinden op de dibp site wat daar allemaal mee kan/mag (qua family en wat die mogen)
Bijvoorbeeld de oude 457:

What this visa lets you do
This visa allows you to:

  • work in Australia for a defined period of time
  • bring members of your family unit to work or study in Australia
  • travel in and out of Australia as often as you want.
 
Niet getrouwd zijn hoeft ook geen bezwaar te zijn: je vindt hier heel wat threads van mensen die niet getrouwd zijn, maar dan wel hun relatie hebben 'bewezen'. En verder wat @afterbang zegt :). Veel succes in elk geval, leuk vooruitzicht!
 
Hi Marloes, Als het voor een jaar is en je bent niet 'te oud'. zou je ook even naar een Working Holiday Visa kunnen kijken. Dat is het eenvoudigst en je mag ermee werken.
 
Als je vriend als expat gaat werken in Perth dan denk ik gelijk dat hij geen Australier is. Dus dan hoort deze vraag niet in dit subforum thuis volgens mij.

Een spouse visum is voor iemand waarvan de partner een Australian citizen is (dus een AUS paspoort heeft).

Even aannemen dat je vriend inderdaad een Australier is, dan is het de makkelijkste route om een spouse visum aan te vragen (309/100). Vereist is dat je minimaal een jaar een relatie moet hebben en dat met het nodige bewijsmateriaal kan onderbouwen (zie andere draadjes in dit subforum). Als het visum wordt toegewezen, dan krijg je meestal eerst een 309 visum wat na enige tijd wordt omgezet in een 100 visum. Een 309/100 visum betekent dat je overal kan wonen en werken in Australia. Het 100 visum heeft als voordeel dat je definitief PR bent, en je niet het land uit wordt gezet als je relatie stuk loopt.
 
Wat voor visum krijgt je vriend? Dan kun je met dat nummer meestal wel terug vinden op de dibp site wat daar allemaal mee kan/mag (qua family en wat die mogen)
Bijvoorbeeld de oude 457:

What this visa lets you do
This visa allows you to:

  • work in Australia for a defined period of time
  • bring members of your family unit to work or study in Australia
  • travel in and out of Australia as often as you want.


Dank je wel voor je antwoord!
Het is nog onduidelijk wat voor soort visum hij krijgt, maar dan kunnen we daar nu rekening mee houden. Ik wist niet dat dit een mogelijkheid was, top!!
 
Als je vriend als expat gaat werken in Perth dan denk ik gelijk dat hij geen Australier is. Dus dan hoort deze vraag niet in dit subforum thuis volgens mij.

Een spouse visum is voor iemand waarvan de partner een Australian citizen is (dus een AUS paspoort heeft).

Even aannemen dat je vriend inderdaad een Australier is, dan is het de makkelijkste route om een spouse visum aan te vragen (309/100). Vereist is dat je minimaal een jaar een relatie moet hebben en dat met het nodige bewijsmateriaal kan onderbouwen (zie andere draadjes in dit subforum). Als het visum wordt toegewezen, dan krijg je meestal eerst een 309 visum wat na enige tijd wordt omgezet in een 100 visum. Een 309/100 visum betekent dat je overal kan wonen en werken in Australia. Het 100 visum heeft als voordeel dat je definitief PR bent, en je niet het land uit wordt gezet als je relatie stuk loopt.

Hi!

Excuus, geen idee dat ik het verkeerde subforum zit. Er staat hier zoveel dat ik de "draad" een beetje verloren ben. Op welk subforum zou ik mijn vraag het beste kunnen posten en/of ervaringen van andere mensen lezen denk je?

Hij is dus inderdaad Nederlander net als ik, hij zal een minimaal een jaar worden "uitgezonden". Een geweldige kans, we zijn gek op Australië. Maar voor mij is het erg belangrijk dat ik in mijn vakgebied kan blijven werken.

Ik ga verder zoeken,

dank je wel!
 
Dank je wel voor je antwoord!
Het is nog onduidelijk wat voor soort visum hij krijgt, maar dan kunnen we daar nu rekening mee houden. Ik wist niet dat dit een mogelijkheid was, top!!

Hoi, probeer zo snel mogelijk boven water te krijgen hoe zijn visum heet (liefst met nummertje :) ) Zodra je dat weet, weet je 'alles' (of wij kunnen je helpen)

@Lost, dit draadje wellicht even samen voegen met de andere van Marloes?
 
Opvallend dat nog niemand het genoemd heeft, maar het gaat niet alleen om een visum.

Welk beroep heb je? Voor diverse beroepen moet je een skills assessment doorlopen om hrt beroep in AU uit te mogen oefenen.
 
Ik denk dat het nog lastig wordt om in de tijd die resteert tot begin 2018 een visum rond te krijgen waarbij je het recht op werken hebt.
 
Als je op het visum van je partner meelift dan heb je zelf niet nog ook een ander (eigen) visum nodig om te mogen werken. Zou toch ook te gek zijn als Australië zou zeggen: goh, fijn dat je partner hier komt om te werken, maar jij, ook al ben je welkom in ons land om te wonen, mag nog geen minuut werken....

Of je direct binnen je vakgebied een baan kunt vinden is inderdaad afhankelijk van het soort werk wat je wilt gaan doen. Om bijv. als medisch geschoold personeel aan de gang te mogen, moet je hier vaak nog extra (omscholings)cursussen volgen. Voor andere beroepen hoeft dat weer niet te gelden....dan ligt het maar net aan de werkgever of ze bereid zijn je een baan aan te bieden.

Succes in ieder geval met het hele proces :up:
 
Opvallend dat nog niemand het genoemd heeft, maar het gaat niet alleen om een visum.

Welk beroep heb je? Voor diverse beroepen moet je een skills assessment doorlopen om hrt beroep in AU uit te mogen oefenen.

Hi!

Dank je voor je reactie!
Ik ben marketeer, heb niet het idee dat ik daarvoor een skill assessment moet doorlopen.

Ik ben overigens op zoek naar de skilled work visa lijst, maar kom elke keer in een loupe terecht zonder de lijst te zien. Heeft iemand de correcte link toevallig?
Ik kom elke keer weer hier terecht zonder de lijst daadwerkelijk te zien.
https://www.border.gov.au/Trav/Visa-1/457-

Thanks!

gr. Marloes
 
Ik denk dat het nog lastig wordt om in de tijd die resteert tot begin 2018 een visum rond te krijgen waarbij je het recht op werken hebt.

Hi,

Ik zie dat het gemiddeld tussen de 2 en 6 maanden duurt. Wat zijn jou ervaringen, heb je tips het voorspoedig te laten verlopen?
De werkgever van mijn vriend zag waarschijnlijk alles gaan regelen. Voorwaarde om te gaan is dat ik daar ook kan werken, dus hopelijk lukt het allemaal voorspoedig.
We hebben het voorstel om naar Australië te gaan pas 2 weken geleden gekregen, hoop dat we het snel voor elkaar kunnen krijgen.

gr. Marloes
 
Als je op het visum van je partner meelift dan heb je zelf niet nog ook een ander (eigen) visum nodig om te mogen werken. Zou toch ook te gek zijn als Australië zou zeggen: goh, fijn dat je partner hier komt om te werken, maar jij, ook al ben je welkom in ons land om te wonen, mag nog geen minuut werken....

Of je direct binnen je vakgebied een baan kunt vinden is inderdaad afhankelijk van het soort werk wat je wilt gaan doen. Om bijv. als medisch geschoold personeel aan de gang te mogen, moet je hier vaak nog extra (omscholings)cursussen volgen. Voor andere beroepen hoeft dat weer niet te gelden....dan ligt het maar net aan de werkgever of ze bereid zijn je een baan aan te bieden.

Succes in ieder geval met het hele proces :up:

Hi!

Dat is top! Ja zou inderdaad "gek"zijn. Maar ja, ze zouden kunnen denken dat ik een baan "afpak" van een Australiër natuurlijk.
Het zou in ieder geval geweldig zijn als we het zo kunnen regelen.
Hebben jij/jullie nog tips voor websites die dit soort informatie duidelijk verschaffen, naast dit forum natuurlijk ;). De border website vind ik namelijk een worsteling.

gr. Marloes
 
Dit forum en de immi website, dat is het wel een beetje ;) En de Immi site is best goed hoor vind ik ;)

Even voor de duidelijkheid/recap of ik het goed heb

Je vriend komt dus binnen op een gesponsord visum door zijn bedrijf, een 457?
Dan mag je dus dit:
This visa allows you to:

  • work in Australia for a defined period of time
  • bring members of your family unit to work or study in Australia
  • travel in and out of Australia as often as you want.

Als jij dus aan kunt tonen dat je een member bent van de family unit mag je gratis mee en hier werken. En als jij de marketeer bent heb je daar denk ik geen skills assessment voor nodig.

Let op, de 457 vervalt per May 2018 en wordt dan iets anders. Dus hou daar aub rekening mee!

En de SOL staat hier: https://www.border.gov.au/Trav/Work...sessing-authorities/skilled-occupations-lists
 
Dit forum en de immi website, dat is het wel een beetje ;) En de Immi site is best goed hoor vind ik ;)

Even voor de duidelijkheid/recap of ik het goed heb

Je vriend komt dus binnen op een gesponsord visum door zijn bedrijf, een 457?
Dan mag je dus dit:
This visa allows you to:

  • work in Australia for a defined period of time
  • bring members of your family unit to work or study in Australia
  • travel in and out of Australia as often as you want.

Als jij dus aan kunt tonen dat je een member bent van de family unit mag je gratis mee en hier werken. En als jij de marketeer bent heb je daar denk ik geen skills assessment voor nodig.

Let op, de 457 vervalt per May 2018 en wordt dan iets anders. Dus hou daar aub rekening mee!

En de SOL staat hier: https://www.border.gov.au/Trav/Work...sessing-authorities/skilled-occupations-lists

Dank je!
Welk Visa het wordt is nog onduidelijk, maar denk dat we daar dus voor moeten gaan...
 
Back
Top