Vrijkomen belastingvrij spaargeld in Nederland

Joke

New Member
Hallo allemaal,

Ik heb gezocht naar deze topic maar kon er verder niets expliciet over vinden. Weet iemand op dit forum hoe het zit als er belastingvrije spaarcentjes vrijkomen in Nederland. Wordt dit dan wel belast in OZ??? Heeft iemand hier ervaring mee??? Alvast wederom bedankt  :up:

Cheers
Joke

Hmm goeie vraag. Ik zag ook tot mijn tevredenheid het NL'se saldo stijgen maar had nog niet over de tax nagedacht. Ik denk dat het belastingvrij is, immers het is gewoon salaris dat destijds netjes belast is maar dat op een geblokkeerde spaarrekening werd gezet. De rente die je erover hebt gehad heb je aan moeten geven maar de feitelijke uitbetaling is gewoon je eigen geld dat je wat later krijgt.

Veel hangt af van hoe lang je al in Oz bent en waar je belastingplichting bent, Joke. Ik ga er even vanuit dat je woont en werkt in Australie en daar - vanuit belasting oogpunt - resident bent (Dat is een andere residency dan vanuit visa oogpunt...)

Als je hier al langer dan 4 jaar bent heb je natuurlijk keurig altijd de rente op je NL spaartegeod bij de ATO opgegeven  :smile: Een vrijkomend spaarsaldo is dan - net als in Nederland - niet verder belastbaar. Ook als je niet de rente hebt opgegeven (en die steeds bij het spaarsaldo is gevoegd) hoef je je niet zo veel zorgen te maken. Want als je hier nog geen vier jaar bent is laat de ATO dat buiten beschouwing. Hetzelfde geldt bijv. voor winstbijschrijvingen op koopsom polissen en andere winstdelende levensverzekering. Zijn die nog niet "rijp" en woon je hier langer dan 4 jaar dan moet je telkenjare de winstdeling als belastbaar inkomen opgeven.

Volgens het belastingbedrag tussen NL en Oz wordt alle inkomen van "tax residents" in Australie belast met uitzondering van inkomen van in NL gelegen onroerd goed (en nog wat minder toepasselijke soorten inkomen).

Generally, you are an Australian resident for tax purposes if you have:

• always lived in Australia
  • moved to Australia and live here permanently
  • been in Australia continuously for six months or more and for most of the time you have been
        * in the one job and living in the same place, or:
  • been in Australia for more than half of the financial year, unless
        * your usual home is overseas, and you do not intend to live in Australia.

Hi Guys,

Bedankt voor de reply  :up: De antwoorden zijn echter nog niet geheel bevredigend. Tegen de tijd dat het geld in nederland wordt uitgekeerd, wonen we hier wel langer dan 4 jaar (nu bijna 1 jaar) en maken we het geld over. We zijn zowel uit het oogpunt van de tax (we hebben een taxfileno. en werken hier ook) alswel uit het oogpunt van ons visa, permanent residences.  Ik vraag me alleen af of het zinvol is om van hieruit door te sparen op ons Nederlandse spaarplan als misschien blijkt dat ik over een paar jaar de helft kan afdragen hier in OZ aan belasting. Wij betalen hier netjes onze belasting en ik weet niet hoe dit gezien wordt door de belastingdienst in OZ. Ik hoop dat ik zo mijn vraag iets meer heb verduidelijkt. Antwoorden zijn welkom!!!
Thanx

Het hangt van de vorm van je "spaarplan" af of het voordelig is om er nu mee op te houden. Als het gecombineerd is met een levensverzekering of een soort "aandelen plan" dan zou het wel eens kunnen zijn dat je met tussentijds uitstappen nog al wat geld kwijt raakt. Als het gewoon een vorm is van elke maand wat wegleggen en daar rente over krijgen kun je er zonder meer mee stoppen. Het heeft dan zelfs voordelen om het naar Oz te halen want de rente op spaargelden is hier fors hoger dan in NL. Bovendien heb je hier misschien een mortgage en is elke vermindering van de hoofdsom meegenomen......

Ander punt zou misschien nog kunnen zijn dat je er in NL niet af kunt zonder fiscaal af te rekenen. Dan is het weer beter om het geld daar te laten. Geef dan elk jaar de bijgeschreven rente in Oz aan de belasting dienst op. Dan is aan het eind van de rit (dus over 5 jaar of zo) verder niks meer over het dan beschikbare kapitaal verschuldigd. Als er wat belast moet worden is het altijd alleen maar het rente bestanddeel. Alles wat je uit je eigen vermogen opzij legt is altijd belastingvrij. Dat is in Oz niet anders dan in NL.

Je zult de door mij genoemde factoren binnen je persoonlijke situatie tegen elkaar af moeten wegen: geld in NL tegen lagere rente, of hier in Oz tegen hogere rente (of als eenmalige tussentijdse aflossing van je mortgage met nog hoger rente voordeel) dat in combinatie met de mogelijke kosten of belasting in verband met voortijdig uitstappen. Kwestie van optellen en aftrekken....

Trouwens de inkomstenbelasting is in Australie behoorlijk lager dan Nederland. Met de laatste belasting verlaging meegerekend betaal ik hier bijna 20% minder over mijn pensioen dan ik in NL zou betalen.  :smile:  Maar ja de inflatie was hier bijna 4 % over de laatste 12 maanden en in NL minder dan 1.5 %  :-( 

En dan heb ik nog een factor buiten beschouwing gelaten....... wisselkoers voor- of nadelen.!  Niemand weet hoe de koers van de AU$ (t.o.v. de Euro) er over 4 jaar zal uit zien. Misschien maak je wel een enorme klapper door je geld in Euro's aan te houden als de AU$ in de komende jaren terug gaat naar het niveau van begin jaren "90"..... of raak je een hoop geld kwijt als de koers oploopt tot het niveau van midden jaren "80" . Als ik dat wist te voorspellen dan woonde ik (nog) dichter aan het strand dan ik nu al woon  :evil:

Hi henk,

Kun je ons misschien mededelen waar de dollar op stond midjaren 80 en
beginjaren 90.
Kunnen we er een beetje rekening mee houden.

Mariette

In de afgelopen 20 jaar heeft de Australische dollar zich bewogen tussen de 1 Euro (mid jaren 80) en de 0,50 Euro (begin jaren 90 en ook weer in - ik meen -  2001 voor een paar maanden).

De AU$ hield in het verleden redelijk gelijke tred met de US$ maar die relatie is de laatste tijd wat minder hecht. Mijn persoonlijke verwachting is dat de AU$ in de komende jaren wel wat gaat zakken (is nu rond 0.60 Euro) - vooral als men de inflatie en daarmee de geldmarkt rente wat in de hand gaat krijgen hier. Maar hou me er niet aan........ wisselkoersen zijn net als aandelen volledig onvoorspelbaar.

Dank je Henk,

Waar het om gaat is dat je het beste je geld om kan zetten als de Dollar € 0,50 cent waard is of ergens daar in die slinger. (in ieder geval zo laag mogelijk.)
of als je van de andere kant bekijkt zo hoog mogelijk :lol:

Mariette

Inderdaad; ik ga de AUD koers maar eens even in de gaten houden en heb zojuist even een currency checker widget geinstalleerd :)

currencytracker_200506131452.jpg

€ 1,- komt nu overeen met A$ 1.6511

[quote author=-+henk+- link=topic=6339.msg78892#msg78892 date=1168825606]
Ook als je niet de rente hebt opgegeven (en die steeds bij het spaarsaldo is gevoegd) hoef je je niet zo veel zorgen te maken. Want als je hier nog geen vier jaar bent is laat de ATO dat buiten beschouwing. [/quote]

Hey Henk,
Kun je mij hier meer over vertellen of zeggen waar ik info hierover kan vinden? Ik ben nu bijna 2 jaar in Australië en heb nog steeds geld op een NL spaarrekening. Het jaar 2005 was mijn laatste NL belastingjaar, dus nu ben ik volledig AUS tax betaler. Geldt die 4-jaar regel dan ook voor mij?? Vorig jaar heb ik de NL rente bij mijn income tax return opgegeven, maar dat had dus niet gehoeven?  :|

dank!
ak

Ik moet het een beetje nauwkeuriger formuleren..... De uitzondering geldt in principe alleen voor winstbijscrijvingen, rente  en toegenomen waarde van een deelname in een  "foreign investment fund" of in verband met een "foreign life assurance policy". Een spaarplan met geld er in waar je niet aan kunt komen en waar de rente elk jaar aan wordt toegevoegd zit daar zo'n beetje tussenin.  De post waar ik die "vier jaar" voor het eerst noemde ging ook over zo'n sorrt constructie had ik begrepen.

Echter gewoon geld op de bank waar je aan kunt komen en rente over krijgt valt er buiten. Daar moet je inderdaad gewoon belasting over betalen. Aanvulling: zie hieronder voor nieuwe ontwikkelingen waar ik inmiddels achter gekomen ben

Exemption for visitors to Australia
If you are a natural person who is a resident of Australia at the end of an income year, you qualify for this exemption if you satisfy all of the following conditions:
  • You have a current temporary entry visa granted under the Migration Act 1958.
  • The period of time from the issue date of the first entry visa, which is current until its expiry date, is four years or less. If the current temporary visa was issued as an extension of an earlier visa, the period of time from the issue date of the earliest temporary visa until the expiry date of the current visa must be four years or less.
  • You are not awaiting the outcome of an application for permanent residency under the Migration Act 1958.
A new temporary entry visa or permit issued under the Migration Act as an extension of the original temporary entry visa or permit is considered to be an extension of the original visa or permit.

De ratio achter deze regeling is dat je voor je vertrek naar Oz in je 'oude'  land misschien verplichtingen bent aangegaan waar je niet direct af kunt en die uit Australisch oogpunt minder belastingvriendelijk zijn dan 'overseas". Dan heb je vier jaar om het te regelen.

Inmiddels bij het nakijken op de ato web site ben ik weer iets nieuws tegen gekomen wat een bredere cover voor vrijstelling geeft:
Zie: http://www.ato.gov.au/individuals/content.asp?doc=/content/76536.htm&page=1&H1  Als ik het goed gelezen heb hoef je - met een temporary resident visa - over buitenlands inkomen dus helemaal geen belasting meer in Oz te betalen......    :smile:

Ik ben daar nog niet helemaal uit - onder meer of het in NL consequenties heeft - maar dit is een ontwikkeling sinds de laatste aangifte. :thinking:  Ik kom er op terug.

Hoi Henk,

Bedankt voor al je inspanningen en je fantastische uitleg. Maar mag ik zo vrij zijn om het met mijn eigen woorden nog eens samen te vatten? Als ik je goed begrijp dan is alles wat je spaart uit eigen vermogen (lees: salaris) onbelast, behalve de rente die je erover vangt. Heb ik dit goed?

Joke schreef:
Als ik je goed begrijp dan is alles wat je spaart uit eigen vermogen (lees: salaris) onbelast, behalve de rente die je erover vangt. Heb ik dit goed?

Ja dat klopt Joke, dat is de regel in Australie en de meeste andere landen die geen "Box 3" systeem hebben zoals in NL.

De "nieuwe" regeling waar ik het eerder over had heb ik wat nader uitgezocht. Vanaf 1 juli 2006 (ingangsdatum van het nieuwe belasting jaar) hoeven houders van een "temporary resident visa" zoals bijv. de 410 en 457 visa, mits ze Australian resident zijn voor tax purposes, in Australie geen belasting meer te betalen over inkomen uit buitenlandse bronnen (met een paar weinig belangrijke uitzonderingen).  Rente over spaar tegoeden in NL hoef je dus niet (meer) in Australie op te geven.

Er zit echter een grote adder onder het gras! Opgrond van deze vrijstelling loop je de kans dat je volgens het belastingverdrag tussen Oz en NL je status van "resident for tax purposes" kwijt raakt. En dat zou betekenen dat je over je Australische inkomen in Nederland belast gaat worden (weliswaar met aftrek van de reeds in Oz betaalde inkomsten belasting). Dat is uiteraard erg ongunstig. Vraag me niet waarom, want dan moet ik het hele belastingverdrag en de Income Tax Assessment Act gaan uitleggen. Er is ook nog geen uitspraak over, maar er is een 50/50 kans op een ongunstige uitleg!  Mijn advies is dus: Mensen met  rente-inkomsten uit NL doen er verstandig aan dat zou snel mogelijk af te bouwen en het geld naar Oz te halen en te zorgen dat ze niks meer "aan de andere kant" hebben.

Het voorgaande (belasting vrijstelling en "status verlies") geldt niet voor personen die krachtens hun visum voorwaarden recht hebben op "social security" en voor permanent resident visa houders of die een permanent visum hebben aangevraagd.

Back