Vrouw sterft in de rij

Annemiek

XPdite Sponsor
In het Australische Brisbane hebben passagiers die stonden te wachten op een Quantasvlucht het baliepersoneel uitgejoeld. Dit deden ze omdat een vrouw van 80 jaar vermoedelijk een hartaanval kreeg en stierf in de rij voor de incheckbalie.

Toen het personeel dit door kreeg sloten ze de balie en begonnen de vrouw te helpen. Twee artsen in de terminal verleenden eerste hulp tot er een traumateam arriveerde. Deze hulp kwam helaas voor de vrouw te laat.

Bignell van de Australian Services Union verklaarde: "Het was razenddruk. Slechts de helft van de balies was open. We kampen met een personeelsgebrek door ziekte. Toen we doorhadden wat er gaande was en besloten om de balies te sluiten, brak de hel los en werd het personeel uitgejouwd".

bron: http://frontpage.fok.nl

Het is niet zo duidelijk in dit bericht waarom er nou gejoeld werd, en dat was omdat ze, ondanks de lange wachtrij, balies sloten om de vrouw te helpen. Althans, zo staat het hier in de krant.

Ongelovelijk hoe bot mensen kunnen zijn. Ikke ikke ikke, en de rest kan stikken. Letterlijk. Bah.

[quote author=Eerainuh link=topic=7905.msg102715#msg102715 date=1195168980]

Het is niet zo duidelijk in dit bericht waarom er nou gejoeld werd, en dat was omdat ze, ondanks de lange wachtrij, balies sloten om de vrouw te helpen. Althans, zo staat het hier in de krant.

Ongelovelijk hoe bot mensen kunnen zijn. Ikke ikke ikke, en de rest kan stikken. Letterlijk. Bah.

[/quote]

Als het allemaal heel duidelijk was voor iedereen.... inderdaad bot.
Maar...... ik denk dat de meeste mensen in die rij gewoon niet wisten wat er aan de hand was. Stel je voor: je staat in een rij te wachten en ziet dat de balie medewerkers niet opschieten en kennelijk iets andres doen dan wat ze horen te doen.... maar wat is niet duidelijk.
Dat is het grote probleem bij allerlei "massa" dingen: publiek weet gewoon niet wat er gebeurt omdat men niet de moeite neemt om informatie te verschaffen. Dan is het niet zo verwonderlijk dat mensen pissig worden.....

Hmmm... Ik begrijp wat je bedoelt, Henk, maar ik sta met grote regelmaat bij de in-check balies van Brisbane, en als er bij de Quantas inboekrij iemand omvalt, dan is het niet zo dat dat 500 meter van me af gebeurt. Zo massaal is het vliegveld nou ook weer niet.

Uiteindelijk gaan mensen pissig worden omdat ze zich niet realiseren dat er iets gaande is dat misschien wel 's belangrijker dan zij is. En weet je, je staat er minimaal een uur van te voren als het een nationale vlucht is, twee uur als het internationaal is, dus wat valt er te zeuren? Dat vliegtuig gaat echt niet zonder hen weg.

Zoals ik al zei, ik snap wat jij zegt (of zoals ze hier zo mooi zeggen 'I hear you'), maar misschien is dat nou net m'n punt.

Ah, goed nieuws! Vanmiddag op de radio hoorde Steve dat de mensen kwaad waren op de security-lui; die stonden er blijkbaar maar bij te kijken en dáárom verliet de Quantas-staf hun balie.

Hè, is toch nog niet alles verloren :)

[quote author=Eerainuh link=topic=7905.msg102772#msg102772 date=1195221624]
Ah, goed nieuws! Vanmiddag op de radio hoorde Steve dat de mensen kwaad waren op de security-lui; die stonden er blijkbaar maar bij te kijken en dáárom verliet de Quantas-staf hun balie. [/quote]

Ja, das te begrijpen. Security lui zijn er voor security en niet voor EHBO........
Ze durven geen EHBO te verlenen, want als er wat mis gaat worden ze aangklaagd want ze doen iets wat niet in hun job profile staat en ze zijn daar niet toe bevoegd en ook niet voor verzekerd.

[quote author=Martin link=topic=7905.msg103953#msg103953 date=1196508289]

Ja, das te begrijpen. Security lui zijn er voor security en niet voor EHBO........
Ze durven geen EHBO te verlenen, want als er wat mis gaat worden ze aangklaagd want ze doen iets wat niet in hun job profile staat en ze zijn daar niet toe bevoegd en ook niet voor verzekerd.
[/quote]

Ik snap wat je bedoelt Martin, maar ik zou geen seconde twijfelen. Ik zou er niet eens over nadenken of ik aangeklaagd zou kunnen worden. En ze zouden je dan ook kunnen aanklagen voor "niks doen" lijkt me.

Als de security lui een EHBO diploma hebben zijn ze waarschijnlijk verlicht te helpen (duty of care) omdat het onderdeel is van hun werk. Bij het verlenen van hulp geldt over het 'good samaritan' principe. Dit betekend dat je niet kunt worden aangeklaagt voor het verlenen van (verkeerde) eerste hulp. Als iemand bewusteloos is dan wordt er vanuit gegaan de persoon impliciet toestemming geeft voor het verlenen van eerste hulp.

Dat heb ik allemaal geleerd tijdens de first aid course :roll:, misschien is het beter om te herinneren hoe CPR gaat :grin:

Heb recent mijn BHV gehaald en kreeg vorige week een brief van mijn werkgever over mijn verplichtingen in dat kader. Daar stond ook expliciet in dat ik nooit aansprakelijk zou zijn voor iets dat er wel of juist niet gebeurd tijdens de uitvoer van mijn taken tijdens werktijd en op werklocatie. Verder werd bij het reanimeren ook benadrukt dat je eigen veiligheid voorgaat (dat is in dit geval niet aan de orde geweest ws); bv als je vermoed dat iemand besmet kan zijn met HIV en je hebt geen handschoenen, dan hoef je niet te reanimeren als je twijfelt aan je eigen veiligheid.
Hear hear voor de baliemedewerkers en het de artsen, jammer dat het blijkbaar toch mevrouws tijd was voor een andere reis dan gepland...

Back