WA rijbewijs met een boete in Queensland

ypjjansen

New Member
Hoi hoi,

Op het moment zijn we in Bunbury, omdat je binnen drie maanden een ozzie rijbewijs moet aanvragen het volgende:

Twee jaar geleden, toen aan het rondreizen was in Australie, heb ik een boete van 150 dollar gekregen voor te snel rijden.....  :|, stom stom stom, maar deze boete staat nog steeds open. Als ik die 150 dollar kon betalen en daarmee was alles goed dan zou ik dat meteen doen, maar denk dat het inmiddels wat meer geld gaat kosten.

Heeft iemand ooit iets soortgelijks gehad, het is inmiddels twee jaar geleden dat ik die boete heb gekregen. Mensen hier vertellen me dat de verschillende staten niks met elkaar te maken hebben en dat daardoor WA niet op de hoogte is van bestaande boetes in Queensland......

Alvast bedankt

Hai ypjjansen,

Hm. Klinkt lastig.
Was de boete op je NL rijbewijs? Of een ozzie one?
Misschien heeft deze link wat info:
[ftp=ftp://http://www.australia.gov.au/301]http://www.australia.gov.au/301[/ftp]

Inderdaad opereren de licensing centres van iedere staat onafhankelijk, maar als ze een police check doen, komt de boete misschien toch boven water... Vraag me af waar je kan checken hoeveel de uitstaande boete is. Misschien heeft bovenstaande link wat info daarover.

Groets,
Inacar

Oh, ik zie nu dat je dit een tijdje geleden gestuurd hebt, heb je ondertussen al een nieuw rijbewijs aan gevraagd?

hoi!!!
Huh...? Moet je een Australische rijbewijs aanvragen? Nog nooit van gehoord. Is een internationaal rijbewijs via de ANWB niet gewoon een jaar lang geldig???

Grotejs van Lenka

Ja hoor Lenka, je kunt als backpacker gewoon een jaar op je Nederlandse rijbewijs rijden (en hoeft niet eens zo´n internationale van de ANWB te zijn.....althans, is mijn ervaring!)

Maar als permanent resident moet je wel na x maanden je staat rijbewijs aanvragen (heb ik goed gelezen iedereen?)

Henriette

Heej Henriette en Lenka,

Inderdaad, je kunt gewoon op je NL rijbewijs rondkarren totdat je hiernaartoe verhuist. Dan moet je binnen een aantal (6?) maanden een Ozzie rijbewijs scoren.
Daarvoor zit je een theorie-examen, en dat is het dan. In ieder geval, zo was het in WA.

Maar er loopt al vast een draadje hierover....

Inacar (toepasselijk, he?)

Na emigratie binenn 3 maanden, maar het goede nieuws is dat je (in WA in ieder geval) GEEN examens (geen praktijk EN geen theorie) hoeft te doen ;-)
Perthpete

Das grappig! Ik moest wel een theorie zitten. In WA.
Nou, des te beter voor de nieuwe immigrantjes!

Inacar :drive:

Hoi allemaal...! Weet iemand dan ook dat als ik meelift op Liam's sonsered busioness visa 457 ik ook na 3 mnd een ozzie rijbewijs moet aanvragen, of puur en alleen wanneer je de status hebt van PR? Kan nl maar voor een jaar een anwb rijbewijsje meenemen of course ent duurt nog wel 1,5 voordat ik de status kan aanvragen van PR vanaf dat ik (eindelijk eens) in Oz zit...

Je kan als niet PR nog wel een jaartje rondrijden op je NL rijbewijs (of je zo´n dingie van de ANWB haalt moet je zelf weten, hoeft niet in QLD) en tegen die tijd schaf je een Aus rijbewijs aan (vrijwillig). Da´s dan uberhaupt wel zo handig want je wilt toch wel blijven.............

Dus het is ook een soort vrijwillige keus, en is toch ook niet erg.............het is een extra rijbewijs!

Henriette

De les die uit de aanleiding van dit draadje kan worden geleerd is wel eenvoudig:

als je een boete krijgt moet je die ook betalen :)

Hier in Australia geldt b.v. ook 'wear your seat belts - it's the Law .....'.

Het is typisch Nederlands om te proberen onder de regels uit te komen en te denken dat je daar wel mee wegkomt, zoiets behoor je niet te doen. Dat is ook voor mij ff wennen als je komt uit het land van gedoogbeleid en koffiehuizen waar je geen koffie kunt kopen, maar wellicht wel een wijze les.

Er zijn zoveel wetjes hier waar je als NL-er over kunt verbazen en denkt 'wat een onzin', maar tja, als je hier leeft moet je je aanpassen, een greep uit mijn ergernissen
- verplicht altijd een hekje om elk zwembad (ook prive)
- warm water mag niet heter zijn dan 55 graden
- onder de 18 mag je zelfs niet in de slijterij komen, dus als je met je baby in een buggy even een flesje wijn wilt kopen - nee dus
- na 5x 5 km te hard rijden kun je je rijbewijs kwijt zijn (puntensysteem)
- veel beroepen zijn dichtgespijkerd met een oerwoud aan certificaten die ook weer eens per staat verschillen
- heftig protectionisme en lastige import: de lokale bananen zijn onbetaalbaar, maar je kunt geen enkele import banaan vinden voor een schappelijke prijs. Zo'n beetje de situatie in Oost-Duitsland van voor de val van Muur ;-)

Happy adapting !

Had nog een wat vragen en meldingen over rijbewijzen...
Heb dit draadje maar opgepakt omdat iemand under downunder de boel op slot heeft gegooid op ons draadje. No hard feelings hoor... Heb je dat vliegtuig nou al eens opgeruimd op dat eiland geeft een hoop milieuschade hoor... Ja ko'maar, ko'maar, ko'maar  :whistle: (sorry slechte van 't Hek imitatie).
Gelukkig kan je nu je rijbewijs omruilen en alles is in hoofdlijnen tussen de staten hetzelfde. Was in 1990 tot 1995 toch echt anders hoor. Toen de sluizen voor veel aziatische landen werden opengezet werd er tegen mij gezegd dat er nou eenmaal niet werd gediscrimineerd tussen europeanen en aziaten waar je je rijbewijs zo kon kopen dus allemaal opnieuw afrijden... Het nieuwe personeel van de australische ambassade in Den Haag (toen ze nog niet waren "uitgekleed" en nog service verleenden) moest opeens ook hier opnieuw afrijden..gnif :bangcomputer: gnif. Ik denk dat het pesten van elkaar toch tot gevolg heeft gehad dat bepaalde landen wel kunnen omruilen omdat daar de rijopleiding minstens zo streng is. Heb mijn autorijbewijs begin 1995 opnieuw in Sydney gehaald maar had geen tijd voor mijn motorrijbewijs. Ben wel blij dat ik die nu wel kan omruilen want ik miste de motor wel.
Dat ik op deze boete heb ingehaakt heeft een reden. Ik ben ook een keer door de NSW police geboekt toen ik een camper inhaalde op een inhaalstrook (dacht maar zo snel mogelijk voorbij anders weer lang wachten tot de volgende inhaalstrook). Politie rijdend in tegenovergestelde richting had me geklokt op 120 km/h dus na een minuut vette sirenes achter me. Alles wordt opgenomen natuurlijk en ik legde uit dat ik alleen ff snel inhaalde en de rest van de lange rit normaal reed. Ja niks mee te maken natuurlijk... Wat ik niet wist is wat een collega tegen me zei: als je het niet te bont had gemaakt eens in de 5 jaar in NSW een overtreding wordt "kwijtgescholden". Dus vriendelijk verzoek ingediend dat ik verder normaal rij en dit een fout maar echt een uitzondering was en dit werd gelukkig gehonoreerd. Ik was na vijf jaar zonder bekeuringen en veroorzaken van schade hard opweg naar mijn gold licence met vette kortingen van verzekeringsmaatschappijen. Heb net gezien dat je dat met een verlopen licence wel weer kan vergeten...Weet iemand precies wat nu de eisen zijn om een gold licence te krijgen?? Scheelde toen aardig wat geld op de verzekering.

Lost in spaaace... :wink: :up: The Roosters

Back