Waar kun je goed werk in krijgen?

iseldar

New Member
Ik ga in september waarschijnlijk met een SOD-opleiding beginnen.
Dat houd ondermeer in dat ik me bezig zou gaan houden met documentaire informatieverziening, archiveren en administratieve taken. Het gaat hier verder om beheren van informatie; het vormen en ordenen van archieven; het beheren van archieven en/of
(huis)bibliotheken; het optimaliseren van de uitvoering van documentaire informatietaken. Er is voornamelijk werk mee te vinden bij (semi)overheid-instanties.
Ik weet echter niet goed of ik in Australie daar ook veel aan heb (als ik daadwerkelijk ooit hier naar toe wil gaan emigreren).
Zou er bij (semi)overheidsinstanties in Australie genoeg werkgelegenheid hierin zijn?
Of is het wellicht beter om bijvoorbeeld voor een ICT-opleiding te kiezen?

Hoi Iseldar

Het lijkt me iig van belang dat je in eerste instantie een opleiding kiest die je aanspreekt en niet omdat je mogelijk ooit wil emigreren, ga je straks een beroep in de ict sector uitoefenen terwijl je liever met je neus in de archieven had willen zitten. :-D

Groetjes Sander

Kies een beroep van de SOL (http://www.immi.gov.au/allforms/pdf/1121i.pdf) of de MODL (http://www.immi.gov.au/migration/skilled/advice_doc/gn_modl.htm)
Die beroepen zijn nu veel gevraagd en veranderen 2 x per jaar en je moet ook nog vaak minimaal 4 jaar ervaring hebben, dit was 2 jaar.
M.a.w.: Nu een beroep kiezen om Ozz binnen te komen heeft weinig nut. De beroepen en de regels veranderen regelmatig.
Administratief  werk is er genoeg, maar 'administratie' staat niet op de MODL dus daar krijg je geen punten voor.

Het volgende kan ik niet met 100% zekerheid garanderen, maar ik dacht dat als je bij overheidsinstanties wilt werken dan MOET je een Australian Citizen zijn. Althans, dat is wel zo in SA. Dit onderwerp is al in meer topics aangeboord, dus dat zal ik hier niet doen. Maar ik dacht dat je pas een Citizen kan worden, als je meer dan twee jaar in het bezit bent van een permanent visa. Tevens heeft het worden van een Citizen dacht ik gevolgen voor je Nederlandse burger-schap...
Maar nogmaals, ik ben hier niet 100% zeker van, maar misschien handig om in het achterhoofd te houden...

Vincent

Hi

Ik werk al jaren bij de overheid hier en ben Permanent Resident (maar dat is dus in Queensland) dus hier in Sunny QLD kan het in ieder geval wel :up:

Syl

Ook hier in Adelaide kun je gewoon bij de overheid werken als immigrant (permanent citizen). Ik ken meerdere immigranten die bij de overheid werken. Als je in de defensie sector wilt werken (erg groot hier) moet je een security clearance hebben en die kun je pas aanvragen als je citizen bent of in aanmerking komt voor het citizen ship.
Wat beroepen betreft. Volgens mij is er de aankomende tijd nog wel een schreeuwend tekort aan verpleegkundigen, leraren en technische beroepen. Als je dan toch een beroep wilt kiezen met emigratie in het achterhoofd kun je het beste een opleiding volgen in een van deze beroepsgroepen.

Je hoeft tegenwoordig geen Australian Citizen meer te zijn om bij de overheid te werken.
Wel een permanente inwoner en dat is heel iets anders.
Ik ken een Nederlandse dame (35) die heeft jaren bij de politie gezeten, heeft alleen een Nederlands paspoort.
Het enige wat natuurlijk beslist nog niet mogelijk is als buitenlander is het leger en ook in de Federale politiek.
Dan moet je echt Australier zijn (of een dubbel paspoort ook goed).

Australische nationalitiet betekent: Citizen of citizenship.
Permanente inwoner heet: Permanent resident en niet permanent  citizen, dit even ter verbetering.

Je kunt Australier worden (dus citizenship aanvragen) nadat je 2 en half jaar in OZ woont als permanent resident, maar in de meeste gevallen raak je je Nederlanderschap kwijt.
Echter er zijn allemaal nieuwe regels gekomen, daar heb ik al eerder over geschreven en er is veel onderzoek nodig om te bepalen of jij in jouw geval wel een dubbele nationalitiet kan krijgen of niet want dit is onderhevig aan allerlei voorwaarden.
Hier kan een dik boek over worden geschreven.
Cheers
Jan

enneh......nationalitiet noemen we eigenlijk nationaliteit  :up: ...ter verbetering.

Maar om even (serieus) terug te komen op die dubbele nationaliteit, ik heb inmiddels een paar maal gesproken met de Dutch Consul maar dat is zo goed als onmogelijk voor de doorsnee Nederlander. Het wordt waarschijnlijk dan toch een dun boekje (alleen voor uitzonderingen :wink:)

Groetjes
Syl

Ja Syl, maar Sophia had het over een "permanent citizen", vandaar mijn onbelangrijke opmerking.

Het is een heel lang verhaal betr. de dubbele nationalitiet en veel te ingewikkeld om uit te leggen.
Ik heb in een ander draadje hier iets over verteld.
Ikzelf, als ik Australier zou worden verlies ik de Ned. nationaliteit, dat komt omdat ik (en mijn vrouw) als "volwassenen" naar Australie verhuisden (niet ge emigreerd) dus we waren boven de 18.
Mijn kinderen kunnen wel een dubbele nationalitiet krijgen omdat de wet in Nederland nu is veranderd.
Zij waren minderjarig bij aankomst in OZ, dus konden officieel zelf niet beslissen.
Dat is zo ongeveer de kern van deze zaak.
Evenwel er zijn andere mogelijkheden voor toekomstige emigranten , maar hierbij zijn allerlei complicaties en het gaat te ver om dit allemaal uit te leggen.

[quote author=Jan H. link=topic=2101.msg20959#msg20959 date=1121697561]
Je kunt Australier worden (dus citizenship aanvragen) nadat je 2 en half jaar in OZ woont als permanent resident...[/quote]Volgens mij is het 2 jaar.

Hans de Visser.
Je moet minstens 2 jaar hebben gewoond voordat je het aan kunt vragen.
Je kan het pas na 2 en half jaar worden. Dat is het verschil.
De procedure om Australier te worden duurt ook gemiddeld een half jaar.
Zo is het altijd geweest tenzij ze ineens de wet onlangs hebben veranderd dat het al na 2 jaar kan, maar dat betwijfel ik.

Mijn zoon heeft de Austr nationaliteit aangevraagd zo,n 4 maanden geleden en het zal nog 2 maanden duren voordat hij de eed kan afleggen.
Hij behoudt zijn Nederlanderschap. Hij was 6 jaar oud toen hij met mij meekwam.
Cheers
Jan

[quote author=sophia link=topic=2101.msg20931#msg20931 date=1121680623]
Ook hier in Adelaide kun je gewoon bij de overheid werken als immigrant (permanent citizen). Ik ken meerdere immigranten die bij de overheid werken. Als je in de defensie sector wilt werken (erg groot hier) moet je een security clearance hebben en die kun je pas aanvragen als je citizen bent of in aanmerking komt voor het citizen ship.
[/quote]

Oops, ok, ik zat dus fout...mijn excuses... Ik ben zelf bezig om in de defensie industrie hier te werken, en inderdaad daarvoor dien je een security clearance te bezitten en ik denk dat ik daarmee een beetje in de war was (ok, ok, slecht excuus...).... :oops:

Hoi allemaal,

Mijn vrouw en ik zijn aan het overdenken om naar Australie te verhuizen.
Zij is docente engels, en ik docent geschiedenis. We hebben een koophuis hier in
Nederland dat we eventueel willen verhuizen. We hebben verder eigenlijk totaal geen idee hoe we het moeten aanpakken en zouden het erg op prijs stellen als er iemand is die ervaring hiermee heeft en die ons wellicht op weg wil helpen.

Groetjes,

Bjorn
PS: reacties svp sturen naar b.deusings@planet.nl

Hoi Bjorn, welkom op het forum!

Kijk om te beginnen eens hier:

http://www.immi.gov.au

Daar kun je al een heel eind mee komen en gebruik de search button om een antwoord op je vragen te krijgen.

Groetjes Linda

Dag Bjorn,

Als eerste welkom op het gezellige en informatieve forum :up:.
Heel veel succes met de voorgenomen plannen en het uitzoeken van het één en ander.

Gr. Mel

Back