Waar te beginnen als (kinder)fysio in Aus!?

Koosje!

New Member
Beste iedereen,

Totaal onwennig heb ik hier een profiel aangemaakt omdat ik het even allemaal even niet meer weet en hoop ik via deze weg toch een gouden tip te mogen ontvangen.
Dus alvast sorry voor deze veelvoorkomende vraag!!
Ik ben zelf beginnend fysiotherapeut en hoe het er nu naar uit ziet zal ik volgend jaar september klaar zijn met de master MPPT (kinderfysiotherapeut).
Nu weet ik dat ik niet in Nederland zal willen blijven en dat ik eerst graag zou willen gaan reizen in Australië als ik klaar ben met studeren. Ik zal starten met een Work & Holiday visum en uiteindelijk de overstap willen maken naar Skilled Nominated (190) visum. Ik sta er dus voor open om te willen emigreren op een leeftijd van 26.

En nu weet ik na het bijwonen van een webinar over wonen en werken in Australië, meerdere forums te hebben gelezen dat het echt totaal , en bijna onmogelijk gaat worden om dit visum te kunnen krijgen als fysiotherapeut en dat er een erg hoog prijskaartje aan hang (12.000 euro of zelfs meer). Ik weet dat het bedrijf Visa4You ook 4000 euro vraagt voor deze bemiddeling, wat ik , behoorlijk hoog vind. Ondanks dat het er allemaal niet rooskleurig uitziet wil ik, tóch graag deze stap gaan zetten en aan de slag als kinderfysiotherapeut daar en het te proberen met alle grote risico's nadien.

Ook heb ik de website van de Australian Physitherapy Council al meerdere keren bekeken maar weet ik niet waar te beginnen en heb ik de factsheet Skills Assessment bekeken voor het permanente visum.

Nu vroeg ik mij af hoe de meeste dit hebben gedaan en vooral de vraag: Waar te beginnen?
Hopelijk is er iemand die mij hierbij zou kunnen helpen, of verbinden met iemand anders die hier ervaring mee heeft.

Groetjes Koosje
 
De belangrijkste punten om te checken
- Je beroep moet op de lijst met tekorten staan voor AU. Kies de juiste lijst die past bij een 190 visum.
- Je beroep moet op de lijst van de staat zijn waar je door gesponsored wilt worden.
- Je moet een skills assessment kunnen krijgen voor jouw beroep (ik denk dat dit het beginpunt is: https://physiocouncil.com.au/overseas-practitioners/standard-assessment-pathway/ en kijk eens hier: https://physiocouncil.com.au/overseas-practitioners/visa-skills-assessment/ en https://physiocouncil.com.au/overseas-practitioners/equivalence-of-qualification/ ). Ik weet niet of al die links relevant zijn, dat moet je zelf even zoeken :)
- Uitzoeken hoeveel punten je zou krijgen als de bovenste punten van toepassing zijn. Dan opzoeken of ze mensen uitnodigen met zoveel punten. Het minimum is 65 punten, maar het zou zomaar kunnen dat ze in de praktijk alleen mensen met meer dan 80 punten uitnodigen. Theoretisch kom je dan in aanmerking in de praktijk niet.

Bereid je maar voor op tientallen uren zoeken. In het begin is het onduidelijkheid, maar steeds meer wordt het duidelijk voor je.
Volgens mij zijn beroepen gerelateerd aan fysieke gezondheidszorg een van de lastigere paden om te bewandelen.

Volgens mij kan je zonder skills assessment geen fysio werk uitvoeren. Als dat zo is (dat lijkt me zeer aannemelijk, maar weet ik niet 100% zeker), dan zal geen enkel bedrijf zich hieraan branden.
 
Hey Koosje, spannende plannen. Welkom op het forum. Er zijn wel wat draadjes te vinden met fysiotherapeuten waar mogelijk informatie tussen staat die je zoekt of die je verder kan helpen.
In ieder geval veel succes!!
 
Hooi!

Hier zijn al wat oudere draadjes met recente toevoegingen. Ik weet dat er mensen zijn die het hebben gehaald en ook enkelen die het niet hebben gehaald, het is inderdaad erg moeilijk. Misschien kun je uit deze draad wat contacten leggen.


 
Super bedankt! Ik ga eens eventjes verder kijken dan :)
Hooi!

Hier zijn al wat oudere draadjes met recente toevoegingen. Ik weet dat er mensen zijn die het hebben gehaald en ook enkelen die het niet hebben gehaald, het is inderdaad erg moeilijk. Misschien kun je uit deze draad wat contacten leggen.



Hooi!

Hier zijn al wat oudere draadjes met recente toevoegingen. Ik weet dat er mensen zijn die het hebben gehaald en ook enkelen die het niet hebben gehaald, het is inderdaad erg moeilijk. Misschien kun je uit deze draad wat contacten leggen.


 
De belangrijkste punten om te checken
- Je beroep moet op de lijst met tekorten staan voor AU. Kies de juiste lijst die past bij een 190 visum.
- Je beroep moet op de lijst van de staat zijn waar je door gesponsored wilt worden.
- Je moet een skills assessment kunnen krijgen voor jouw beroep (ik denk dat dit het beginpunt is: https://physiocouncil.com.au/overseas-practitioners/standard-assessment-pathway/ en kijk eens hier: https://physiocouncil.com.au/overseas-practitioners/visa-skills-assessment/ en https://physiocouncil.com.au/overseas-practitioners/equivalence-of-qualification/ ). Ik weet niet of al die links relevant zijn, dat moet je zelf even zoeken :)
- Uitzoeken hoeveel punten je zou krijgen als de bovenste punten van toepassing zijn. Dan opzoeken of ze mensen uitnodigen met zoveel punten. Het minimum is 65 punten, maar het zou zomaar kunnen dat ze in de praktijk alleen mensen met meer dan 80 punten uitnodigen. Theoretisch kom je dan in aanmerking in de praktijk niet.

Bereid je maar voor op tientallen uren zoeken. In het begin is het onduidelijkheid, maar steeds meer wordt het duidelijk voor je.
Volgens mij zijn beroepen gerelateerd aan fysieke gezondheidszorg een van de lastigere paden om te bewandelen.

Volgens mij kan je zonder skills assessment geen fysio werk uitvoeren. Als dat zo is (dat lijkt me zeer aannemelijk, maar weet ik niet 100% zeker), dan zal geen enkel bedrijf zich hieraan branden.
Wauw, bedankt voor deze tips. Hier kan ik zeker wat mee!
 
Hey Koosje, spannende plannen. Welkom op het forum. Er zijn wel wat draadjes te vinden met fysiotherapeuten waar mogelijk informatie tussen staat die je zoekt of die je verder kan helpen.
In ieder geval veel succes!!
Hartelijk bedankt!
 
Hartelijk bedankt!
Hoi Koosje! Tof dat je mooie wensen of zelfs plannen hebt. Wij (vooral Sytze, de fysio) zitten er nog midden in. Emulate heeft ons draadje al gedeeld. Maar als je nog vragen hebt, stuur dan gerust een berichtje! Succes!
 
Back
Top