Waar zullen we ons vestigen?

Matthijs

New Member
Hallo allemaal,

Over één à anderhalf jaar emigreren mijn vrouw en ik (beide 29) naar Australië. We vragen ons af: waar zullen we ons vestigen? In elk geval moet onze nieuwe woonplaats aan de volgende eisen voldoen:
-Goede werkgelegenheid
-Prettig klimaat (niet te vochtig!)
-Goede combinatie tussen stadsleven en rust
-Niet te geïsoleerd (leuke dorpen en stadjes in de buurt)
-Betaalbare huisvesting
-Beetje stijlvol (niet té laid-back)
-Niet te saai
-Veilig
Wie heeft ideeën? Welke stad kun je aanraden en waarom? En waar moet je juist niet gaan wonen?

Bedankt voor jullie reacties!
Matthijs

Sommige antwoorden zijn erg simpel. Ik zal het proberen te motiveren maar het enige goede antwoord is ADELAIDE

-Goede werkgelegenheid
  --> Adelaide / SA heeft de laagste werkloosheid van Australia (cijfers van afgelopen half jaar), ik was direct aan het werk (financial accountant)

-Prettig klimaat (niet te vochtig!)
  --> te vochtig misschien 2 dagen per jaar, voor de rest lekker droge warmte zoals in Griekenland. Af en toe boven de 40 maar dat is niet vergelijkbaar met een warme dag in NL, het is gewoon lekker. Daarbij alles is hier ingesteld op warmte met airco's etc. Op kou zijn ze hier minder ingesteld, het is ongelooflijk hoe snel je aan een CV gewend best cq je mist 'm direct hier.

-Goede combinatie tussen stadsleven en rust
  --> Adelaide of Melbourne maar Melbourne is toch iets te druk. Vergelijk Adelaide met Arnhem, van alles te doen maar geen gezeik met files en lekker leuk landschap erom heen. En zee natuurlijk! Melbourne = Utrecht en Sydney = Amsterdam. Perth in het centrum is redelijk maar 5km buiten de stad houdt het land op, te vergelijken met de stad Groningen. Brisbane is leuk, wellicht te vergelijken met Maastricht maar in de zomer is het er erg vochtig, in Darwin is het altijd snikkend heet/vochtig.

-Niet te geïsoleerd (leuke dorpen en stadjes in de buurt)
  --> Adelaide heeft heel leuk achterland. Op een uurtje of 2 tot 3 rijden liggen veel leuke uitstapjes voor een dag/weekend of weekje weg

-Betaalbare huisvesting
  --> Uit m'n hoofd een recent onderzoek 10% van het gezinsinkomen naar huisvesting in Sydney, 5% in Adelaide. Salarissen liggen hier iets lager maar kosten veel lager.

-Beetje stijlvol (niet té laid-back)
  --> heel persoonlijk. In Adelaide zie je net als andere Asutralische steden (behalve wellicht Sydney) veel van de 'oude' gebouwen, geeft wel leuk sfeertje. Oud = 1850 en jonger

-Niet te saai
  --> weer de vergelijking met Arnhem: cultuur genoeg, SA is de festival state met veel terugkerende festivals. De meeste 'commerciele' cultuur vind je in Sydney, de meeste 'leuke/menselijke' cultuur vind je in Melbourne. Maar denk eraan: winter in Melbourne = winter in NL terwijl winter in Adelaide = 15-20 graden, zonnetje.....

-Veilig
--> in de noordelijke wijken gebeurt wel eens iets maar dat is niets in vergelijking met Sydney. met name ten zuiden van de stad is het echt een rustige boel, 's avonds over straat zonder problemen, politie die gewoon optreedt als er opgetreden moet worden enzo. Hier is nog respect voor politie etc en dat maakt dat jongeren etc een boel dingen wel laten die ze nu in NL wel doen (conducteurtje pesten enzo). Mensen respecteren elkaar hier veel meer (= Adelaide).

Dus samenvattend: Adelaide! (en je raadt het nooit, tot 1,5 jaar geleden woonden wij in... Arnhem)

Hoi,
Ik zou als ik jullie was gewoon de grote steden op een rijtje zetten(Brisbane, Sydney, Melbourne, Adelaide en Perth) en dan de voor en na-delen en wegstrepen maar!!
Het blijft toch altijd een persoonlijke keus. Werkgelegenheid is ook afhankelijk van het soort werk dat je doet! De een wil het hele jaar zon en warmte(Brisbane), de ander vind toch dat seizoenen ook hun charme hebben(meer zuidelijk) enz enz

Het hele jaar (nou ja zo goed als) zon en warmte... Da´s niet alleen Brisbane, maar zeker ook Perth !!

Alle andere voorwaarden voldoet Perth ook aan hoor!

M.vr.gr.

Perthpete

Hi Matthijs

Zijn jullie hier al eerder geweest? Waar voelden jullie je toen "thuis"? Het is namelijk een beetje much of a muchness. Je kunt in iedere staat wel een plekje vinden wat (enigszins) voldoet aan het lijstje eisen. :)  En bovendien is het een persoonlijke keuze zoals Wilbert al aangeeft.
Stijlvol EN niet te Laid Back :-D...........tsja, het ligt er een beetje aan wat je definitie van stijlvol is... :-D maar dan zit je al snel tegen een wat minder betaalbare wijk aan te kijken. En wat bedoel je met niet te Laid Back?? Dikke Stress in een wijk met veels te dure woningen.. :evil: :)

Groetjes
Syl

[quote author=michielsylvia link=topic=2469.msg26359#msg26359 date=1125641458]
-Veilig
--> in de noordelijke wijken gebeurt wel eens iets maar dat is niets in vergelijking met Sydney. met name ten zuiden van de stad is het echt een rustige boel, 's avonds over straat zonder problemen, politie die gewoon optreedt als er opgetreden moet worden enzo. Hier is nog respect voor politie etc en dat maakt dat jongeren etc een boel dingen wel laten die ze nu in NL wel doen (conducteurtje pesten enzo). Mensen respecteren elkaar hier veel meer (= Adelaide).
[/quote]

Euhhh....niet helemaal mee eens... Adelaide is sinds kort "murder capital number 1". Per hoofd van de bevolking vinden er in Adelaide meer moorden plaats dan in elke andere stad in Adelaide. Dus "dat er wel eens iets gebeurd" in de Noordelijke suburbs is misschien wel een beetje een under-statement...Ik moet wel zeggen dat ik van deze "moord"-attitude helemaal niets merk en ik me bijzonder veilig voel hier!

Hallo Matthijs,

Wij wonen nu bijna 5 jaar in Adelaide en vinden dat het voldoet aan alle eisen die jij stelt. Als je mij jouw emailadres even geeft dan stuur ik jou een overzicht van het weer in Adelaide van de afgelopen drie jaar.  Dit is een spreadsheet met het weer per dag, dus niet een maandgemiddelde, want daar heb je niet zoveel aan.

Veel succes met het maken van de keuze.

Met vriendelijke groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

Tja, ik las deze vraag en dacht, dat wil ik ook weten!

Wij denken zelf aan QL: Townsville, Rockhampton of Cairns... lastig dus! Kan iemand ons misschien doorverwijzen naar een site o.i.d. waar ik me hier beter in kan verdiepen??

Thanx en succes met de keuze!

Bianca

Hoi bianca,

wat dacht je van googlen.........www.google.com.au en dan maar zoeken, komen vaak de sites naar voren van de gemeente, VVV, genoeg info dus om je in te verdiepen....

Nou ben ik zelf in de 3 plaatsen geweest, weliswaar als backpacker dus dat geeft misschien een vertekend beeld, maar:
- Tonwsville vond ik een beetje saai, wel een voordeel: Magnetic Island voor de deur, erg mooi...!
- Rockhampton op zich vond ik niet bijzonder, je kunt er wel heerlijke biefstuk eten, de omgeving daarentegen is erg afwisselend en mooi. Great Keppel Island voor de deur, mooie hinterlands, Emu beach etc....
- Cairns vond ik het leukst, regenwoud, 15 min. rijden buiten cairns en je zit in het regenwoud met watervallen etc,. Port Douglas en andere leuke badplaatsen, Cape Tribulation , ik vond het een gezellig klein stadje.....

Gr. Sab

[quote author=Bianca link=topic=2469.msg27378#msg27378 date=1126461890]
Tja, ik las deze vraag en dacht, dat wil ik ook weten!

Wij denken zelf aan QL: Townsville, Rockhampton of Cairns... lastig dus! Kan iemand ons misschien doorverwijzen naar een site o.i.d. waar ik me hier beter in kan verdiepen??
[/quote]

Als je naar kleinere plaatsen wilt zoals Townsville etc, let wel op dat er genoeg werk in jouw vakgebied is. Ik ben financial accountant en werk voor grotere bedrijven, daar zal ik er weinig van vinden in jouw rijtje. Maar als jij in de toeristiek zit dan heb je juist weinig te zoeken in Adelaide!

Tja idd, werk vinden zou op zich wel handig zijn... :wink:!!
Google-en wil op zich wel, maar ik merk dat ik dan vooral op van die promotie-achtige sites kom, die voor mn gevoel toch niet echt een realistisch beeld geven van hoe het is om ergens te wonen en werken.

Ik vermoed dat ik toch in een wat grotere stad zal moeten gaan wonen, ik wil nl. op mijn skilled independant visum als bedrijfspsycholoog (keurig van de SOL geplukt) binnen komen, al ben ik nu manager bij een verzekeringsbedrijf.

Maar goed, wij willen als fanatiek duikers toch graag dicht bij 'het rif' zitten, dan is Brisbane eigenlijk alweer te zuidelijk geloof ik...

Bedankt voor de tips en de informatie in ieder geval!

Groeten, Bianca

Even in het algemeen

Je kan toch een slag om de arm nemen? Je kunt toch ook nog beslissen als je hier bent? In grove lijnen kun je/moet je wel een beetje beslissen in welke stad of onder de rook van welke stad je denkt te gaan wonen. Want je moet uiteraard ergens gaan wonen/werken. Maar wij zijn er na negen jaar ook nog niet definitief uit :-D :-D

Als je weet dat je graag duikt dan heb je alvast een criteria, dan moet je inderdaad denken aan je werk situatie waar is het haalbare kaart??  Houdt je meer van the cosmopolitan lifestyle tsja....dan moet je dus niet in de bush gaan zitten......gewoon voor je zelf bedenken wat je absoluut niet en absoluut wel wilt en dan de gouden middenweg vinden :-D Just take it from there...

Tuurlijk is het een beetje een "shot in the dark" maar goed dat hoort allemaal bij het grote emigratie avontuur. En je kunt iedere website er op na lezen, honderden mensen vragen maar aan het eind van de dag moet je toch zelf een beslissing maken.  En ik denk dat je pas "voelt" of het goed zit als je hier bent, woont en de dagelijkse beslommeringen als boodschappen gaat doen.

Vragen zoals 'waar moet ik me vestigen, levens onderhoud vergelijkingen met Nederland' etc. komen hier op het forum zo vaak langs schuiven. "Onzekerheid" lees ik tussen de regels :)) hey, maar als je al je zekerheden wilt houden EN wilt emigreren....???? niet echt de beste combinatie.

Groetjes
Syl

Back