Wachten met vertrek na visum goedkeuring

Tamarind

Well-Known Member
Hoi,

Ik weet niet of het hier al besproken is, maar zijn er hier mensen die een visum hebben aangevraagd (189/190), hebben gekregen, en die daarna nog een hele poos hebben gewacht om effectief te vertrekken? Ik las dat die visa 5 jaar in-en uitreizen toelaten, na activatie. Na die periode moet je wel effectief in Australië gaan wonen, en heb je ook een uitreisvisum nodig (daar heb ik wel al een draadje over gelezen). Nu, ik veronderstel dat de meesten graag relatief snel vertrekken eenmaal ze het visum te pakken hebben. Tegelijk zijn er misschien mensen waarbij vertrek om uiteenlopende redenen nog een poos op zich heeft laten wachten. Wie die ervaring wil delen, graag ;).

Groetjes,
Tamarind

Weliswaar geen 189/190 visum, maar een BC/100 visum. Dat was in Mei 2015 goedgekeurd, waarbij ik voor Maart 2016 in ieder geval een keer naar AUS moest om het visum te valideren, Dat heb ik in Noverber 2015 gedaan waarna ik na een week weer terug was in Europa tot Juli 2016. Sindsdien definitief down under.

Ja, je kan om verschillende redenen niet direct gaan, bijvoorbeeld vanwege het werk, afronden van het schooljaar van de kinderen, of vanwege de verkoop van je huis.
In ons geval waren het de werkzaamheden die ik eerst wilde afronden.

Hi Tamarind, wij hebben zelf ongeveer een jaar gewacht, in verband met de verkoop van ons huis, mijn bedrijf en het hele dierenartstraject dat onze honden moesten afleggen. Er zijn wel Xpditers die langer wachten. Lees maar even het draadje van bijvoorbeeld @afterbang! Moet je wel even de tijd voor nemen :)

Thanks @Red dust :D

Yep. Wij hebben een 176 gekregen (huidige 190 geloof ik) en zijn binnen een jaar wezen valideren. Daar kom je niet onder uit!

Maar na verkrijgen visum effectief nog 4,5 jaar in NL gebleven. We vonden het daar zoooo leuk. Konden maar geen afscheid nemen :confused:

Dus nu in OZ, en ja, nu moeten we iig 2 jaar hier verblijven. Al kun je wel gewoon met een RRV reizen gaan we vanuit. Komen we vanzelf achter als we tzt een RRV aanvragen.

Moet je hier geen 2 jaar wonen voor je een RRV krijgt of aan andere voorwaarden voldoen, zoals een Ozzie werkgever?

Moet je hier geen 2 jaar wonen voor je een RRV krijgt of aan andere voorwaarden voldoen, zoals een Ozzie werkgever?

Je moet 2 van de voorgaande 5 jaren in Australie hebben gewoond. Dat is volgens mij de enige voorwaarde.

Je moet 2 van de voorgaande 5 jaren in Australie hebben gewoond. Dat is volgens mij de enige voorwaarde.
Geloof dat het meer een richtlijn is. Het hangt geloof ik erg van de redenen af; Waarom je zolang hebt gewacht en/of waarom je uit wilt/moetreizen.

Geloof dat het meer een richtlijn is. Het hangt geloof ik erg van de redenen af; Waarom je zolang hebt gewacht en/of waarom je uit wilt/moetreizen.

Daar zit inderdaad waarschijnlijk wel wat flexibiliteit in als je dat aan kunt tonen maar bij aanvraag wordt er specifiek naar gevraagd. Als je "nee" invult, krijg je het niet electronisch toegekend vandaar.

Je moet aan kunnen tonen dat je duidelijke banden hebt met Australia. Werk, een eigen zaak, je partner, kinderen of andere familieleden die achter blijven etc.

In ons geval (maar wederom de tijd zal het leren) gaat 1 van de 2 voor zaken op reis. En we hebben ieder een soletrader en/of Ltd. hier. Dus familie en zaken relatie. (Plus een lease contract enz. ) We gaan er van uit dat dit voldoende is. Zo niet, dan geen business trip ;)

"....
have not spent two of the last five years in Australia as a permanent resident or citizen, but can satisfy the processing officer that you have substantial business, cultural, employment or personal ties of benefit to Australia
..."

She'll be right ;)

Last edited:
Thanks @Red dust :D

Yep. Wij hebben een 176 gekregen (huidige 190 geloof ik) en zijn binnen een jaar wezen valideren. Daar kom je niet onder uit!

Maar na verkrijgen visum effectief nog 4,5 jaar in NL gebleven. We vonden het daar zoooo leuk. Konden maar geen afscheid nemen :confused:

Dus nu in OZ, en ja, nu moeten we iig 2 jaar hier verblijven. Al kun je wel gewoon met een RRV reizen gaan we vanuit. Komen we vanzelf achter als we tzt een RRV aanvragen.

Aha, goed om te weten! Ja, we overwegen momenteel een aantal opties. In de komende tijd visum proberen te halen, en dan onze tijd nemen. Of wachten met visumaanvraag. We kunnen beiden appliceren, daarom bekijken we de twee paden eens in meer detail. In mijn geval is het zo dat de assessment organisatie laat weten dat ze werken aan een grondige herziening, en dat tegen 2019 de zaken er heel anders zullen uitzien. Of dat in mijn voordeel of nadeel zou zijn, weet ik natuurlijk niet. De hele procedure (en vooral de juiste keuze voor mijn situatie) is me na e-mail contact toch iets duidelijk geworden. Maar ik heb nog wat werk te gaan om alles goed te begrijpen denk ik ;). Anderzijds is voor mijn man zijn assessment een brief van zijn huidige werkgever vereist die zijn functie aangeeft, en contract etc. Dat is iets lastiger, in de zin dat hij dan heel vroeg al moet aangeven dat hij plannen heeft in die richting, terwijl we nog een paar jaar ter plekke blijven... We beseffen ook dat als we hier relatief vroeg aan beginnen, het risico er is dat er in de tussentijd iets 'tussenkomt', en dan ben je natuurlijk het geld voor de visumaanvraag kwijt. Valideren is niet zo'n probleem, we plannen er toch een vakantie :).

Over het algemeen zou ik zeggen: als je nu aan de voorwaarden voldoet zou ik nu de visumaanvraag doen. Ieder jaar veranderen de lijsten en regels dus hoe langer je wacht hoe groter de kans dat iets in je nadeel verandert.

Vwb de werkgever, als je aangeeft dat het een lange termijn plan is en dat het nog helemaal niet zeker is dat je gaat, dan hoeft dat geen problemen te geven. Werkgevers kijken echt niet verder dan 1 of 2 jaar als het gaat om ontwikkeling van hun medewerkers want ze hebben toch geen controle over wie er blijft en wie vertrekt. En voor sommigen hier op het forum heeft het volgens mij juist deuren geopend voor werk in Australie.

+1 voor @slatsr

Als je nu aan de voorwaarden voldoet, grijp in godsnaam je kans!!!!!

Wat werk en 'de' vraag. Ook eens met @slatsr. Leg uit dat je er de mogelijkheid aan het bekijken bent maar dat het nog helemaal niet zeker is. En zeker niet volgend jaar. Veel werknemers wisselen toch elke 4 tot 6 jaar van job. Dan is 5 jaar voor je traject lange termijn voor ze.

Wat betreft geld kwijt als je uiteindelijk niet gaat? Ik weet zeker dat je niet op je sterfbed mompelt: "had ik die paar duizend voor dat visum nou maar niet uitgegeven.."

De kans dat je mompelt: " ik had toch eigenlijk graag nog de kans gehad om naar Australië te migreren..." lijkt me veeeeel reeëler.

Pak je kans!!!!

@afterbang Als jij ooit een emigratiebureau open doet, verhuist iedereen naar Australië lol. Hahaha, wat een aanmoediging! Wel zo fijn hoor. We zijn hier wat op aan het kauwen, en dan is het best grappig om dit te lezen: alle tegenargumenten vakkundig weerlegd. Maar ja, jullie hebben beiden wel een punt. Ik heb soms het gevoel dat ik vooruit loop op de feiten, omdat we in principe toch nog een tijd te gaan hebben (waarschijnlijk 5-7 jaar; nu, als we de procedure 'op het gemak' starten en dan valideren, zou dat prima uitkomen met die visumperiode van 5 jaar vermoed ik; en lukt het dan toch vroeger, dan kan het). Anderzijds zou het wel een opluchting zijn om het visum in handen te hebben, en vervolgens plannen te maken. En ja, ik besef dat we in een luxepositie zitten omdat we allebei een kans maken op een visum. Of we dat gaan halen is nog wat anders natuurlijk.

Echt, je zit nu in een luxe positie. Maar met één pennenstreek kunnen beide opties weg zijn. Wij hebben het ook gehad. Ik zit in IT, altijd vraag naar denk je. Plotseling; weg van de SOL en CSOL.

State sponsorship SA aanvraag liep al bijna. Hop, van de lijst. Elk half jaar gaat de boel op de schop. Ik zou gaan, gaan, gaan voor dat visum. Ook ik had indertijd nog zoiets: Eerst dat visum, en dan zien we wel of we op echt gaan. Je blijft baas over je eigen leven. Juist MET een visum want dan heb je keus.

Succes!

Jullie hebben gelijk, in de zin dat de visa-applicatie in mijn geval lastiger blijkt dan ik initieel dacht. Zo wordt in de assessment procedure bewijs van een job offer gevraagd, wat natuurlijk niet evident is als je niet meteen vertrekt. Ik moet één en ander nakijken en alle pistes goed uitspitten denk ik. Maar in die zin is het visum halen - zelfs al komen we theoretisch in aanmerking - verderaf dan het leek.

Back