Wanneer emigreren met dochter (nu 12): z.s.m. of nog paar jaartjes wachten?

M

Martien

Ik ben alleenstaand moeder (40) met dochter van 12, die in 1 Atheneum zit. Ik heb eerder 7 jaar in Portugal gewoond dus weet wel zo'n beetje wat emigreren inhoudt, alhoewel Australië natuurlijk wel wat verder af ligt.

Als het aan míj ligt, ben ik morgen vertrokken, maar ik heb me altijd voorgehouden dat ik mijn dochter het liefst haar middelbare schooltijd af wil laten maken op één en dezelfde plek. Het moment dat iedereen dan uitzwermt (reizen, universiteit, baan) - mijn dochter is dan 17 - leek mij dan hét moment om de daadwerkelijke stap te gaan maken. Mijn dochter zou dan in Australië kunnen kiezen of ze eerst wat rond wil kijken, meteen wil studeren, of wat dan ook. En daar een nieuwe vriendenkring kunnen opbouwen.

Maar, stel nou dat ze op haar 16e/17e een vriendje heeft, of ineens een studie kiest die alleen in Nederland is? Dat zijn, vind ik, goede redenen om in Holland te blijven. Die keus is dan aan haar en wie weet volgt ze dan t.z.t. nog wel eens.

Als ik daarentegen binnen 1, 2 of 3 jaar de stap zou wagen, dan zou ze nog net een paar jaar high school meepikken, wat meekrijgen van de Australische tienerjeugd(jaren) en daardoor op een ándere manier (vanzelfsprekender? gemakkelijker?) in een "nieuw leven" stappen.

Wie denkt met mij mee, kent de (school/jeugd)-situaties daar? Wat vinden jullie? Wij denken overigens aan wonen in een landelijke omgeving ergens tussen Dorrigo/Bellingen t/m Mullumbimby (NSW), óf ergens tussen Childers/Boonah t/m Gympie (Queensland).

Wie reageert?!?!

Wat school en opleidingen betreft hoef je je geen zorgen te maken! Dat is in Australie prima geregeld.
Je moet er wel rekening mee houden dat het na je 45e erg lastig wordt om nog te emmigreren(tenzij je erg veel geld hebt) omdat je dan niet meer in aanmerking komt voor de meest gangbare visa!
Trouwens welkom hier op het forum en veel succes

Gr Wilbert

Het is voor kinderen altijd moeilijk. Nieuwe vrienden maken is moeilijk maar als ze nog een paar jaartjes naar school gaat, dan helpt het wel nieuwe mensen te ontmoeten! En voor jezelf natuurlijk ook.
Heb je al een bepaalde stad / streek in gedachte?

Wij hebben er juist voor gekozen om nu te gaan met een dochter van 12, dan 13 omdat ze nu nog mee gaat en als ze ouder worden weet je het niet meer. Het voordeel van een jaar middelbare school vind ik dat ze het zelfvertrouwen heeft dat ze makkelijk nieuwe vrienden maakt en ze zitten ook nog niet zo heel vast aan de nieuwe vrienden.

Ja, begrijp ik goed! Zou ik zelf ook het meest voor voelen, maar ze is is heel gelukkig in haar klas (waar zij hélemaal niemand kende toen ze er in kwam, dus ze heeft inderdaad wél die ervaring dat vrienden maken snel gaat), dus...

Mag ik vragen wáár jullie naar toe gaan in Australië (streek/plaats) en waaróm je voor de betreffende locatie kiest (werk, klimaat, familie???).

Hoi Martien,

Wij gaan met onze zoon van 10 (in september 11) emigreren. Wij zitten zo'n beetje in de laatste fase van de aanvraag (nog ong. 3 maanden wachten). Ik denk dat dit juist nog een goede leeftijd is, omdat hij nu ook het Engels nog goed kan oppakken. Ik denk dat je gewoon een bewuste keuze moet maken en dat alles voor en nadelen heeft. Maar ik weet dat als ik hier nog een paar jaar zou blijven, het wel erg moeilijk zal gaan worden. Ik denk niet dat hij dan nog mee zou willen gaan en ja, zonder m'n zoon ga ik echt niet. Nu kan hij nog makkelijk omswitchen, maar ik ben me ervan bewust dat ik niet met hem kan gaan leuren. Overigens ben ik 45, dus het lukt óók na je 45ste om een visum aan te vragen. Ik wens je sterkte en succes toe.

Wij gaan September/October naar australie (visum is al binnen).  Onze jongens zijn 12 en 10, bewust gaan wij nu en niet over een paar jaar in verband met school.  Doordat mijn man uit australie komt, spreken ze redelijk goed engels.  Nu kunnen ze hun hele high school periode in australie doen.  Ik was ook bang als wij later zouden gaan, dat straks een kind in nederland wil blijven en een naar australie.  Deze situatie heb ik zelf meegemaakt toen mijn ouders terug naar nederland gingen en mijn broer niet mee ging.  Wij kennen australie goed en hebben uiteindelijk gekozen voor een stad (dorp) iets onder Perth WA, dit in verband met werk, weer en lekker veel ruimte.
Sterkte met je beslissingen!

Bedankt voor alle reacties.

Joke, jij geeft aan dat je 45 bent? Is het bij jullie misschien zó dat jij mee gaat op het visum van je man en dat het dáárom geen problemen oplevert? Of misschien hebben jullie een ander visum? Laat het even horen, want ik zit inderdaad een beetje met die leeftijdsgrens. Ik ben alleenstaand, dus moet het écht "van mezelf" hebben, want ik heb geen familie in Australië en geen sponsor. Volgens mij móet ik dan wel zorgen dat ik het visum aanvraag voor mijn 45e.

Hoe dat dan precies werkt, weet ik nog niet helemaal, want stel dat ik het aanvraag als ik 43 ben en de hele procudure duurt bijvoorbeeld rijkelijk lang (en ondertussen bén ik dan al 45), wat dan? Krijg ik dan uiteindelijk toch het visum? Is het gewoon de bedoeling dat je het aanvraagt vóór je 45 bent en dan is het oké? En je kunt het ook nog hebben over "wat is HET aanvraagmoment"? Het moment waarop het gehele pakket arriveert in Australië? En als het dan incompleet is, en je bent zo weer een paar maanden verder - en misschien inmiddels 45 - hoe werkt dat dan?!

Kortom nog vele vragen, maar met tijd en zoekwerk zal ik alle antwoorden vast vinden!

Even een reactie hierop Martien,

Als officiele aanvraagdatum geldt de dag dat de DIMIA jou aanvraag op het bureau heeft liggen. Alles wat er daarna nog komt veranderd die aanvraagdatum niet!!

Martien,
Ik weet op dit moment niet je leeftijd, maar ik weet wel dat als je boven de 29 komt, je per 5 jaar steeds 5 punten aftrek hebt voor je leeftijd. Heb je geen sponsor, dan krijg je ook geen extra punten en dan is het volgens mij best moeilijk om 120 of meer punten te halen.... (ik haal nu op mijn 27e nog maar net 125 punten, als alles meezit :) ) ik weet zo niet precies wat dan de overgebleven opties zijn, maar misschien is het SIR visum dan nog haalbaar (110 punten)...

hoi,

Ik zou idd niet te lang wachten met vertrekken....onze dochter is nu 14 en die gaat mee, maar mn zoons van18 en 20 willen niet en gaan dus niet mee.......die hebben het hier naar hun zin.

sterkte met je beslissing,
janet

[quote author=Martien link=topic=1513.msg12872#msg12872 date=1113504721]
Mag ik vragen wáár jullie naar toe gaan in Australië (streek/plaats) en waaróm je voor de betreffende locatie kiest (werk, klimaat, familie???).
[/quote]

Wij gaan naar Adelaide.... Lijkt ons mooi en lekker rustig en dit was een goede optie met een SIR, Regionaal skilled migration visum

Lost: Quote aangepast (het antwoord viel binnen de quote).

Wij zijn ruim vier jaar geleden naar Australia geemigreerd met een zoon van 11 en een dochter van 15.
De zoon van 11 heeft geen enkel probleem gehad, maar de dochter van 15 wel, dus ons advies..................

Zo snel mogelijk gaan en niet wachten tot ze ouder zijn.

Groeten,

Rob Breumelhof
Adelaide

Mijn advies is om nu te emigreren, dan is stap voor je dochter minder groot en vrienden heeft ze zo gemaakt. Ik ben zelf opgegroeid in Australie en daar ook mijn school opleiding afgemaakt. Het zo voor je dochter heel moeilijk zijn om op een latere leeftijd in Highschool over tegaan- de vakken zijn namelijk heel anders dan hier- je hebt een totaal ander talen pakket en er zijn ook vakken zoals "legal studies" en computer (IT). Geschiedenis is ook totaal anders want daar staat de Engelse, Australische (dus aboriginal) geschiedenis central.
Als ik de keus had was ik gisteren al vertrokken (mijn hele familie woont daar) maar ik zit met het zelfde probleem  2 dochters van 14 en zoon van 16 , alle 3 VWO, en ze doen het alle 3 erg goed,daarbij komt ook nog dat ik mijn man nog niet heb om kunnen praten.
Success met je beslissing

[quote author=Martien link=topic=1513.msg12872#msg12872 date=1113504721]
[/quote]

Hoi hoi
Altijd leuk om de bovenstaande vraag te beantwoorden.
Als alles goed is krijgen wij rondt oktober ons independent Skill Visa wij willen dan naar Adelaide, al hoewel we twijfelen nog een beetje. Maar goed...... waarom Adelaide.
Het is een grote stad maar ondanks dat schijnt het toch heel erg persoonlijk en "dorps" over te komen.
Adelaide is zich snel aan het het ontwikkelen. Dat heeft als groot voordeel, veel mogelijkheden en werk gelegenheid.  Daarbij is Adelaide de enigste grote stad waar je heen mag met een SIR visum ??? "correct me if I'm wrong people". Dat is dan gelijk ook weer nadelig voor de werkgelegenheid, veel concurentie :? :?  Dan hebben we nog natuurlijk het mooie klimaat en de prachtigen zee. Niet zo mooi als in Perth "By the way"  :lol: 

Wat betreft je andere vraag. Ik zou niet meer wachten en lekker richting Aus gaan. Hoe moeilijk het ook is. ik kan me voorstellen dat zo'n puber het jouw heel erg lastig kan maken. Gewoon eventje door bijten dus.......  :up:  Maar ja, dat  is natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan....
Succes en groetjes Barry

hoi Martien,

Mijn ouders zijn in '92 terug gekomen uit australie (heengegaan in '78) toen was ik 13, mijn zusje 11. toen was ik in australie net begonnen aan  Year 9.  Toen wij hier aankwamen kon ik maar een paar woordejs nederlands, toch ging ik na 2 weken naar de 2de klas mavo, wat dus echt niet lukte.

Dat eerste jaar was echt niet leuk! :cry2: Maarja ik snap  nu wel die keuze van mijn ouders, idd als je wacht tot ze school af hebben, gaan ze waarschijnlijk niet meer mee. Dat zou ik, achteraf tenminste, niet doen.

Nu snap ik dat vanuit aus hierheen verhuizen een heel ander verhaal is dan andersom. Je kind leert op school al engels, terwijl ze daar niet weten wat Nederlands is :-D

En natuurlijk kunnen ze later altijd nog zelf zien wat ze doen, net als ik, ik ga mooi terug!!  :happy:

Groetjes Mark

Back