Wanneer naar Australië ???

codemann

New Member
Een dikke maand geleden besloten een kameraad en ik om volgend jaar een reis naar Australië te gaan maken. We kozen toen voor 4 weken, dit was haalbaar op ons werk en leek ons toch voldoende om een fatsoenlijk deel van Australië te doen. Onze bedoeling was te vliegen naar Darwin, van daaruit naar Alice Springs te reizen, daar een binnenlandse vlucht richting Cairns te nemen, om daar nog te genieten van de mooie oostkust tot in Sydney.

Aangezien we ruim op tijd waren besloten we eerst te kijken voor een richtdatum. Al snel zagen we dat de zomermaanden in Australië van december t/m februari zijn, dus leek ons november-december wel een leuke periode om te gaan.
Na nog wat leeswerk viel het ons op dat heel wat dingen goedkoper werden vanaf december (huurwagen, hotels, ...), dus dachten van we van vanaf december te gaan om uiteindelijk in Sydney te eindigen en daar Nieuwjaar te vieren.

Gisteren kwamen we weer samen om nog wat te brainstormen, en toen zagen we iets verontrustend : de "Wet" die in het Noorden van Australië vanaf november begint, wat als gevolg heeft dat nu reeds (eind november) hele delen van parken afgesloten zijn en dat het eigenlijk niet de ideale periode is om naar daar te gaan.
Maar als je vroeger gaat (september-oktober), dan is het nog geen zomer aan de oostkust, wat ook wel zonde is.

Kan iemand hier ons wat tips in geven? We zitten een beetje met de handen in het haar...

Hoi,

'Nog geen zomer aan de oostkust'? Ha, daar zal je nog blij om zijn! Met de hitte en vochtigheid hier in de zomer vind ik het juist de minst geschikte periode om zo'n trip te maken. Ik raad het mijn gasten juist áf om tijdens die tijd te komen. De lente is warm genoeg, en je krijgt ook nog een hele hoop mooie bloemen mee.

Ook is het zo, iets heel anders, maar toch; de vluchten in December zijn meestal duurder.

Nou, succes ermee,

Irene :)

ik ben zelf in 2000 aan het rondtrekken geweest hier, vertrokken in Augustus en terug in Nederland in eind Oktober.
dit was een mooie tijd om rond te trekken, niet te warm, teminste wat je warm noemt.
De lente hier aan de oostkust is al tussen de 25 en 30 graden, als je niet naar Melbourne gaat komt dat dus wel goed.

veel plezier met voorbereiden.

Hein :cool:

Darwin, Kakadu, Litchfield, Kimberley zijn op hun mooist in Mei-Juni!
Begaanbaar, groen, water in de watervallen stroomt en is nog niet vervuild met een laag zonnebrand.

Als je in December naar deze gebieden wil gaan, kun je het net zo goed overslaan, volgens mij: wegen zijn afgesloten, je kunt zomaar een week in een durp vastzitten door overstromingen etc. Allemaal wel heel spannend natuurlijk, als dat is waar je zin in hebt.

Inacar

Ik was rond Oktober in Kakadu. Er waren geen watervallen (en degene die er waren waren afgesloten wegens Salties). We hebben wel lekker kunnen zwemmen, waar dat normaal niet kon wegens de watervallen. Verder een prima tijd gehad, erg mooie dingen gezien. Ben wel benieuwd wat het evrschil is, als er nog meer water is! Wie weet als ik er woon dat ik daar nog een keertje vakantie vier!

[quote author=Inacar link=topic=6064.msg76056#msg76056 date=1164770374]
Darwin, Kakadu, Litchfield, Kimberley zijn op hun mooist in Mei-Juni!
Begaanbaar, groen, water in de watervallen stroomt en is nog niet vervuild met een laag zonnebrand.

[/quote]

Ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb de kimberley's, kakadu, Litchfield en Darwin in juni bezocht. Echt een prima tijd. Watervallen in overvloed, al moet ik zeggen dat er een prachtige waterval droog stond vanwege de aanhoudende droogde, maar dat mocht de pret niet drukken.
Alice Springs, Ayers Rock, Kings Canon en The Olga's heb ik in juli bezocht. Ook een prima tijd om daar te zijn. In de zomer (december, januari) kan het daar overdag wel 50 graden worden. Bij ons was het iets boven de 30. Nog steeds wel heet, maar goed te doen. "s nachts koelt het daar trouwens enorm af. Wij sliepen toen in swags bij een temperatuur van -2. Maar dat schijnt normaal te zijn in dat gebied.
Begin mei heb ik trouwens een overstroming in Exmouth meegemaakt, weet niet of dat bij de tijd van het jaar hoorde, maar leuk was het niet. Al heb je wel weer een boeiend verhaal om thuis te vertellen  :-D

Groetjes Jidske

December goedkoop??? Probeer maar eens een auto te huren een week voor de kerst. Wij waren vorig jaar in december en januari in Oz en er was niet aan een auto te komen voor een normaal tarief. $700 voor een week een auto is dan geen uitzondering.
De Ozzie's hebben die tijd ook zo'n beetje allemaal vakantie vandaar de prijzen.
Na het nieuwe jaar word het allemaal goedkoper. New years eve in Sydney is een aanrader, om 21:00uur het kindervuurwerk en om 24:00 uur de rest
Best place to be, aan de andere kant van het water tegen over het operagebouw aan een strandje.

Cheers George :cool:

Ik heb alice springs bezocht ergens begin Oktober. Nog best te doen. Redelijk warm (rond de 40 graden) en erg koud snachts in de swags inderdaad (en smorgens bij het opstaan om 5.00 wat een kou brrr). Syndey was in November gewoon niet zo'n mooi weer in november toen ik er was. Het westen had in Januaru/ februari last van cyclones, waardoor we in exmouth belandde en niet evrder konden (nog net niet zo spectaculair als bij Jidske, maar toch een leuk verhaal haha). Trouwens in Perth was het rond januari wel lekker warm (zeker fruitplukken in die temperaturen).

Ben ik het helemaal mee eens.
Ik heb de kimberley's, kakadu, Litchfield en Darwin in juni bezocht. Echt een prima tijd. Watervallen in overvloed, al moet ik zeggen dat er een prachtige waterval droog stond vanwege de aanhoudende droogde, maar dat mocht de pret niet drukken.
Alice Springs, Ayers Rock, Kings Canon en The Olga's heb ik in juli bezocht. Ook een prima tijd om daar te zijn. In de zomer (december, januari) kan het daar overdag wel 50 graden worden. Bij ons was het iets boven de 30. Nog steeds wel heet, maar goed te doen. "s nachts koelt het daar trouwens enorm af. Wij sliepen toen in swags bij een temperatuur van -2. Maar dat schijnt normaal te zijn in dat gebied.
Begin mei heb ik trouwens een overstroming in Exmouth meegemaakt, weet niet of dat bij de tijd van het jaar hoorde, maar leuk was het niet. Al heb je wel weer een boeiend verhaal om thuis te vertellen  :-D

Groetjes Jidske

Back