Wapenwet

kruisje

Member
Misschien niet zo gepast om dr nu al een topic over te starten, maar de bezorgheid en de horror die nu is toegeslagen, stemt tot nadenken.
Dit is en zal niet het enige oh zo tragische feit blijven omtrent zinloze schietpartijen, daarvoor is deze maatschappij al te ver geraakt.
Onze gedachten gaan natuurlijk echt wel uit naar de slachtoffers en hun naasten, maar het had ons ook kunnen overkomen he! We wonen in Europe en niet in de VS, alwaar het met de wapenwetgeving ook al niet fraai gestemd is.
Daarom hier even de aandacht: hoe is het op dit gebied in Australië?
Want bepaalde familieleden, die niet beter weten, zeggen dan botweg: ''ha maar Australie: daar hebben ze toch al die criminelen naar toe gestuurd!''
Geschiedenis, en informeer je maar, bla bla..

Maar serieus, is de maatschappij in Australië daar ook gevoelig aan, aan die 'verharding' zoals hier in het Noorden. En moeten we ons als toekomstige migranten extra bedenkingen maken dienaangaande?

Hoe zit het met het wapenbezit Down Under'?

Zoals ik al zei: stof tot nadenken...
 
De regels m.b.t. wapenbezit zijn hier ongeveer hetzelfde als in Nederland. Geen vrije verkoop, wel toegestaan voor leden van een schietclub en als je het wilt is er altijd wel aan te komen. Uiteraard zijn jachtgeweren hier wel makkelijk te verkrijgen, maar die worden meestal niet gebruikt door criminelen.
En ja, het wordt hier ook steeds crimineler, net zoals overal in de wereld. Ik zou dat geen punt van overweging maken om al dan niet te emigreren. Natuurlijk moet je wel goed uitzoeken (net als in Nederland) waar je wilt gaan wonen. De grote steden zijn veelal wat erger dan het platteland en sommige wijken zijn erger dan andere.
Maar verder zie ik weinig verschil.

Groetjes,
Rixta

PS: vertel die familie gewoon even dat veel van die criminelen alleen maar een brood hadden gestolen om hun familie te eten te geven. En dat zij vast crimineler zijn. :lol:
 
Naar mijn gevoel ligt het niet aan de wapenwetten, daar kom je zo ook wel aan zonder vergunning. :wink:
Zelf heb ik het gevoel dat men in OZ socialer is.
Ook de hulpverlening is veel beter en ze zitten daar minder op je huid.
Je mag meer zelf beslissen en er zijn minder regeltjes om de controle over je hebben.
Leven, maar vooral laten leven. Je mag jezelf zijn, dat wordt zelfs gestimuleerd.
Wees maar uniek en koop geen grotere auto als de buurman dat doet.
Ik wordt daar nu al beter geholpen dan ooit met onze problematiek hier.
En we zijn nog niet eens weg!!
Hier loop je tot frustratie aan toe tegen muren aan.
Inmiddels kan ik er een boek over schrijven en ben dat ook al aan het doen.
Ik ben een rustig type, totaal niet agressief, maar een aantal zaken hebben mij ook tot wanhoop gedreven.
(en soms nog... :oops: Want het is bv toch belachelijk dat we nu nog steeds geen uitslag hebben over het leerlingenvervoer van schooljaar 2009/2010 voor je hummel van toen 5 jaar!!! En dan word je in het gelijk gesteld (dat is al zeker) wat heb je er dan nog aan?? En keuren ze dit schooljaar goed met de wetenschap dat we de rechtszaak gewonnen hebben?? Nee hoor, afgewezen en weer een nutteloze rechtszaak in het verschiet!! Maar vervoer ho maar! :x (Dat hield destijds in 120 km per dag in de auto met een gupje van 2 jaar achterin, elke dag weer.) En niemand die ook maar iets doet ertegen!! En dat is nog maar het topje van onze ijsberg... :-()
Nooit begreep ik deze mensen die dit deden tot je zelf in die situatie zit in Nederland.
Wij hebben het vooruitzicht uit deze situatie te kunnen stappen, maar hadden we dat niet??
Dan waren wij misschien ook tot dit soort fratsen in staat geweest.
En nee, ik keur het niet goed, maar man wat ga je door een hel als je niet in de hokjes van Nederland past.....
Dus van mij hoeven ze niet de wapenwetgeving te veranderen, doe maar eens iets aan de hulpverlening in Nederland!!
Deze man was een bekende van de politie en na de psychoses weer op straat getrapt.
Voor dit soort mensen is de hulpverlening ook bar en boos, ben je uitbehandeld trappen ze je weer op straat of je dat zelf ziet zitten of niet. Je bent afgeschreven door de maatschappij en je kost geld. Een lieve vriend is door die hel gegaan en is ruim een jaar geleden overleden.
Dus mijn motto? Doe iets aan de hulpverlening en ga niet lopen knoeien aan de wapenwetten, want dan moeten de goede het weer met de slechten ontgelden, (weer meer controle waar het niet hoeft.) doe iets aan de kern van deze problemen!! :x

(Oei, dit zit me blijkbaar erg hoog....)
 
Natuurlijk is er hier ook criminaliteit. Ook hier zitten er aardig wat gekken tussen zoals een vader die zijn dochter van een hele hoge brug af het water in gooit, een vrouw die haar man vermoord na jaren van huiselijk geweld... Maar toch heb ik het idee dat het in Australie minder erg is dan in Nederland. Kan ook helemaal aan mij liggen, maar ik voel mij hier 100x veiliger dan in Nederland (woonde in Rotterdam). Een verkrachting haalt hier nog de voorpagina van de krant met omschrijving van de dader zodat hij opgepakt kan worden, een overval komt hier ook nog gewoon in de krant en je ziet hier regelmatig foto's van jongeren staan de betrapt zijn op het bekladden van treinstellen met oproep tot indentificatie. Dit zjin zaken die waar ik vandaan kwam misschien net het plaatselijke krantje haalde, maar dat zelfs vaak nog zonder dat er ooit opvolging van het verhaal kwam.

Maar ook hier hoeft er maar 1 gek te zijn, met een pistool.... Dat kan helaas overal gebeuren en heeft meer te maken met dat die gek dat nu op TV heeft gezien en ergens in zijn hoofd heeft opgeslagen als in welk land hij woont... :(
 
In het algemeen is de agressie in Nederland groter, met name in de grotere steden. Dat is het sardientjes-in-een-blikje effect. Hoe meer mensen je bovenop elkaar zet, hoe agressiever ze worden. Logisch dus dat men in Australie wat minder agressief is. Dat zie je vooral ook in het verkeer.

Maar als het gaat om grote misdrijven zie ik niet echt verschil. Hier komt ook echt niet alles in de krant, alleen maar als het goed uitkomt. Maar dit is gewoon een ander land, vooral aanzienlijk minder dicht bevolkt. En dus komt iets in een grote krant dat in Nederland niet verder komt dan een hah-blad. Die grote krant moet het doen met nieuws van 4-5 miljoen mensen en in Nederland met nieuws van 17 miljoen.

Kortom: ik blijf erbij dat het niet iets is om mee te wegen in een emigratiebeslissing.

Groetjes,
Rixta
 
Steef vertelde mij dat hier in Australie ook eens zo'n gek is geweest in begin jaren 90 als ik het goed heb en dat vanaf die tijd de wapenwet hier is aangepast. Ach je moet maar denken gekken heb je overal maar leefruimte niet. En die familieleden die jou bang proberen te maken zijn eigenlijk gewoon hartstikke jaloers dus gewoon doorgaan met de emigratieplannen :lol: .


Moon
 
Wapenwet aanpassen in Nederland helpt helemaal niets, aangezien de wapens die gebruikt worden in dergelijke gevallen al illegaal zijn. Ik weet niet exact wat de wapenwet in Australie zegt, maar er is regelmatig een "shooting" in West-Sydney en soms met dodelijke afloop, dus voorkomen doet het niet. In de meeste gevallen lijkt het om afrekeningen te gaan, dus zal het waarschijnlijk ook wel illegaal verkregen wapens betreffen.

Meet het is hier wel een aktueel onderwerp. Terwijl ik bovenstaande aan het schrijven was, hoor ik op tv een aankondiging van een nieuwsprogramma dat ze vanavond de "gun debate" onder de loep nemen.
 
Ach er wordt hier genoeg geschoten. De bikies hier gaan hier bijvoorbeeld niet zo vriendelijk met elkaar om, als ze in Nederland doen;
http://www.perthnow.com.au/news/western-australia/several-shots-fired-at-thornlie-property/story-e6frg13u-1226038292676
Maar ik zie het in Nederland, makkelijker, veel erger worden met wapens, met die open grenzen van Europa (het gezwaai met wapens, niet de bikie wereld).

Bart
 
Een jaar (?) geleden was het gebrek aan goede 1e lijns psychiatrische hulp veel in het nieuws in AU. Veel mensen met ernstige problemen komen bij de huisarts terecht, die ze vervolgens niet kan doorverwijzen. Bij ernstige episodes gaan ze naar de 1e hulp, maar als ze dan met medicijnen er een beetje uitkomen, staan ze weer op straat. Dat levert een groot risico op voor die mensen zelf, maar ook voor de samenleving. Met alle respect, ik denk niet dat je mensen gaat doodschieten in een winkelcentrum, als je gefrustreerd bent. Ik ga ervan uit dat er een achtergrond van psychiatrische problemen speelde. In AU is het wat dat betreft slechter dan in NL, is mijn indruk. Maar er zijn vast mensen op het forum die hier meer van weten, omdat ze bijv werkzaam zijn in die sector. Mijn beeld is gebaseerd op berichtgeving in de media (Four Corners/ Dateline).
 
In het algemeen is de agressie in Nederland groter, met name in de grotere steden. Dat is het sardientjes-in-een-blikje effect. Hoe meer mensen je bovenop elkaar zet, hoe agressiever ze worden. Logisch dus dat men in Australie wat minder agressief is. Dat zie je vooral ook in het verkeer.
-------------------------------------------------
Ik woonde net even buiten amsterdam waar de agressie idd steeds erger werd.
Vlak voor wij weggingen werd er nog even een 16 jarige jongen bij ons voor de deur door zijn kop geschoten omdat ....ja, waarom eigenlijk....hij dronk altijd wat biertjes met een groep die weer niet overweg kon met een andere groep en pang dood is hij. Had nog een heel leven voor zich! Verschrikkelijk.

Ik voel me hier in australie veel veiliger dan in Nederland. Ik laat rustig laat nog de hond alleen uit, iets wat ik in nederland niet meer prettig vond.

Natuurlijk zal er hier ook zat gebeuren maar dat is over de hele wereld zo maar dat opgefokte gedoe zoals in nederland maak ik hier nog niet mee.

Alleen het verkeer...ik vind de mensen hier heel erg asociaal op de weg.
Ze laten je er niet tussen, geven eerder gas bij.
Gewoon doorrammen is de enige manier...niet te geloven.
Ik heb het nu over Sydney en omgeving, zal ook heel veel uitmaken waar je woont.
De wegen zijn hier overvol, misschien is dat de reden.
 
[Alleen het verkeer...ik vind de mensen hier heel erg asociaal op de weg.
Ze laten je er niet tussen, geven eerder gas bij.
Gewoon doorrammen is de enige manier...niet te geloven.
Ik heb het nu over Sydney en omgeving, zal ook heel veel uitmaken waar je woont.
De wegen zijn hier overvol, misschien is dat de reden.
Voor een groot deel mee eens, maar niet wat betreft het "mergen".
Dat vind ik hier altijd zo netjes gaan, juist niet dat "Ikke, ikke, ikke" van Nederland.

Bart
 
Het grappige is, dat er laatst een artikel in het blad van de RAC stond waarin het niet kunnen mergen een van de grootste ergernissen op de weg is in en om Perth. :shock: Ik zie ook het probleem niet hihi
 
Alleen het verkeer...ik vind de mensen hier heel erg asociaal op de weg.
Ze laten je er niet tussen, geven eerder gas bij.
Gewoon doorrammen is de enige manier...niet te geloven.
Ik heb het nu over Sydney en omgeving, zal ook heel veel uitmaken waar je woont.
De wegen zijn hier overvol, misschien is dat de reden.

Zoals ik al eerder zei: overvolle wegen zorgen ook voor agressie, omdat iedereen z'n eigen stukje weg veilig wil stellen. Ik woon niet in de grote stad en vind dat Australiers zich duidelijk veel beter gedragen in het verkeer. Ze stoppen hier gewoon voor een zebrapad en dat heb ik in Nederland maar zelden gezien. Ik vond mezelf altijd een heel nette bestuurder, maar moest hier nog wel wat bijleren. Veel van dat "slechte" verkeersgedrag is overigens gewoon toe te schrijven aan gebrek aan verkeersinzicht. Iemand er tussen laten is een concept dat men niet begrijpt. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar Australiers als geheel zijn buitengewoon slechte bestuurders. En dat zie je dus in de grote stad nog sterker dan daarbuiten.

Groetjes,
Rixta
 
Of hoe zo een topic kan omslaan tot het behandelen van verkeersinzichten.. :bike:
Funny, in a way, on the way, by the way...

Okee, hoe zit het dan met verkeersopvoeding: bv. op school, of op rijscholen,... Is die vergelijkbaar met de situatie hier in B/NL?
 
Of hoe zo een topic kan omslaan tot het behandelen van verkeersinzichten.. :bike:
Funny, in a way, on the way, by the way...

Okee, hoe zit het dan met verkeersopvoeding: bv. op school, of op rijscholen,... Is die vergelijkbaar met de situatie hier in B/NL?

Verkeersopvoeding? Die bestaat hier niet. Rijscholen bestaan wel, maar het zijn er maar weinig. Je kunt als 16-jarige gewoon na een theorietestje gaan rijden, zolang er maar iemand naast je zit die een volledige rijbewijs heeft. Of die persoon fatsoenlijk kan rijden, enig verkeersinzicht heeft of verantwoordelijk met een auto kan omgaan, dat wordt niet gecontroleerd. Na 120 uur zo rondrijden doe je een rijexamen dat helemaal niets voorstelt en dan mag je alleen de weg op. De eerste twee jaar krijg je nog een rijbewijs met een paar minimale beperkingen en dat is het dan wel.
En dan vindt men het raar dat er zo enorm veel ongelukken gebeuren, vooral met jongeren. Ik vond het opvallend dat Nederland nr. 1 is op de lijst van minste verkeersdoden van een flink aantal geindustrialeerde landen. Gezien de bevolkingsdichtheid en het aantal fietsers zegt dat iets over de vaardigheden van de Nederlandse bestuurders. Maar ja, in Nederland krijg je dan ook een fatsoenlijke rijopleiding en een deugdelijk examen.

Groetjes,
Rixta
 
Ze stoppen hier gewoon voor een zebrapad en dat heb ik in Nederland maar zelden gezien.
Maar stoppen niet voor het rode licht...

Veel van dat "slechte" verkeersgedrag is overigens gewoon toe te schrijven aan gebrek aan verkeersinzicht.
Voor een deel misschien waar, maar de rest is echt wel toe te schrijven aan asociaal gedrag. Zo'n twee maanden geleden werd ik bijna van mijn sokken gereden toen ik bij groen voetgangers licht wilde oversteken en er nog even een auto volle vaart (70-80 km/uur schat ik, waar 60 de max is) door het rode licht sjeest. Dat is geen gebrek aan inzicht, dat is puur asociaal. Een week geleden kwam ik aanrijden bij een verkeerslicht (zelfde kruising als bovenstaande) met groen voor rechtdoor en rood voor rechts afslaan. De auto die stond te wachten voor het rode licht voor rechtsaf besloot doodleuk om maar te gaan rijden omdat er toch niets van de andere kant kwam. Ook geen gebrek aan inzicht, gewoon niet willen wachten. Beide gevallen gebeurden in Hornsby, nu niet bepaald de drukste van de Sydney suburbs. En ook nog in weekend/avond, dus geen drukte van de spits. De spits kan ik niet beoordelen, aangezien ik de trein naar het werk neem.
 


OFX
Back
Top