Wat een heerlijk land, net mijn Long Service Leave gekregen :-)

Lodewijk

Member
Dag luitjes,

Ik kan het niet laten om even te melden dat ik mijn Long Service Leave (extra vrij dagen na 10 jaar werken bij dezelfde werkgever) gekregen heb en dat al na 3 maanden werken in Australie. In het begin wilde en kon ik het niet echt geloven maar mijn collega's vertelde mij ja hoor daar heb je wel degelijk recht op. Zelf dacht ik van nou iets wat te mooi is om waar te zijn is meestal ook niet waar dus ik rekende er niet echt op.

Het blijkt dat mijn mijn dienstjaren die ik in Nederland voor hetzelfde bedrijf gewerkt heb hier gewoon meetellen. Dus gisteren stonden er in een keer 43,33 extra vrije dagen op mijn lijstje, nu zit ik dus mijn collega's te pesten dat ze hartstikke gek zijn :) Je begrijpt het natuurlijk al dit gezinnejte gaat eens eff een hele mooie reis boeken :)

Groetjes,
Bas
 
Ah, bij hetzelfde bedrijf. Dan kan het kloppen. Ik snapte het eerst niet, maar kennelijk heb je enorm mazzel dat je net op tijd naar Australie bent gekomen. Want zoiets kennen ze in Nederland niet. Mijn man krijgt over ongeveer 2 jaar z'n 20 jarige LSL: 5 maanden vakantie en neem maar van mij aan dat we daar van gaan genieten!

Groetjes,
Rixta
 
Hahaha, dat noemen ze toch "oude mannen dagen" ??

Grapje, geniet er maar lekker van, waar gaat de vakantie naar toe?? :surfer:
 
Ja, dat is jammer dat ze hier geen "oude L*****" dagen kennen, ben de 50 gepasserd, dus dat telt wel lekker op

groetjes Johan
 
Hahaha, dat noemen ze toch "oude mannen dagen" ??

Grapje, geniet er maar lekker van, waar gaat de vakantie naar toe?? :surfer:


We gaan beginnen met een Frasir Island en te Great barrier reef. Maar mijn lijstje is nog veel langer, daar gaan we mooie stap voor stap doorheen :)


Toedeloe,
Bas
 
LSL is ook al een oude "topic", maar ik wil nog wel ff toevoegen , dat je over het algemeen in OZ 4 weken vakantie hebt, maakt niet uit hoe lang je bij de zaak zit.
Ik zeg "over het algemeen", en als je dit met NL wilt vergelijken (en dat wordt om een of andere reden steeds gedaan!), dan moet je wel even er van uit gaan dat de vakantiedagen in NL "over het algemeen" 5 weken zijn of soms nog meer en aangelang je er langer werkt, wel 6 of 7 weken (vooral overheid etc), ben je 50 plus alweer een extra week of 60 plus weer een week erbij etc.

Die LSL in OZ is in het bedrijfsleven na 15 jaar van kracht, maar je hebt de rechten al na 10 jaar !!!. Dit is de WET!!!
Dus 10 jaar bij hetzelfde bedrijf betekent extra 2 maanden in 1 jaar, je recht evenwel komt na 15 jaar, dus dan 3 maanden extra eenmalig, en dat elke 15 jaar.
Bij overheids diensten in OZ is er meer flexibiliteit en vaak kun je na 7 jaar al bepaalde rechten ophoesten.

Als je het met NL (alweer) gaat vergelijken, dan is er niet veel verschil.

Als werkgever (en dat ben ik in OZ altijd geweest), dan moet je 3 maanden verplicht extra geven (eenmalig) na 15 jaar, en elke 15 jaar daarna.
Evenwel je kunt een flexibere opstelling nemen en de mensen (als ze dat willen) al na 10 jaar die 2 maanden geven, dat laatste heb ik altijd bij mijn werknemers gedaan, maar ben het wettelijk niet verplicht.

Mijn stelling is derhalve, dat het aantal dagen per jaar, over die 15 jaar genomen, niet veel scheelt met NL.
Jan
 
http://www.lslboard.com.au/

en wat ik wil toevoegen is, je hoeft niet bij dezelfde werkgever te blijven om hiervoor in aanmerking te komen... je moet in de trade blijven in Arno zijn geval..... heb net zijn pasje binnen :smile:

maar voor meer info, kijk eventjes op de site....

groetjes
Monja
 
Monja,
Je hebt gedeeltelijk gelijk, in dezelfde trade, onder bepaalde condities, kun je je LSL meenemen, dat gebeurt veel als je b.v. binnen het goevernement een andere taak krijgt of soms ook als je een soort van CAO hebt met je werkgever welke ook door een andere werkgever wordt gebruikt.
Helaas in de meeste vrije beroepen, maar ook bij de meeste IT sectoren, dan schuift die LSL niet mee.
Dit is uiteraard van te voren bekend als je naar een andere werkgever gaat en je laat adviseren door die nieuwe werkgever of je je LSL en mogelijk ook "sick leave" mee mag nemen.
Jan
 
Back
Top